Про таку правову позицію повідомляється у листі Голови СПО об’єднань профспілок Григорія Осового до Першого віцепрем’єр-міністра України - Міністра економіки України Юлії Свириденко та Спільного представницького органу Сторони роботодавців.
У листі, зокрема, зазначається, що СПО об'єднань профспілок не погодив проєкт Трудового кодексу України (далі - проєкт Кодексу) виходячи з такого.
Мінекономіки не враховані (за окремими виключеннями) зауваження до проєкту Кодексу, які були надані СПО об'єднань профспілок (від 30.08.2024 №01-12/604-СПО) до його попередньої редакції від 08.08.2024.
У зв’язку з цим, він все ще значною мірою залишається «технічним» об’єднанням положень низки законів та їх проєктів, положення яких часто не кореспондуються між собою та відрізняються термінологією.
Наразі можна констатувати, що за результатами доопрацювання Мінекономіки, проєкт Кодексу не позбавлений суперечливих положень, незрозумілих формулювань та прогалин у сфері регулювання окремих інститутів трудового права.
Окрім зазначеного, не можна погодитися і з окремими змінами, що були внесені до проєкту Кодексу в процесі його доопрацювання.
Зокрема, це стосується запропонованого підходу щодо побудови структури проєкту Кодексу в частині недотримання логічної послідовності викладення норм, якими регулюються індивідуальні трудові відносини. Так, перенесення норм щодо забезпечення трудових прав працівника на належні і безпечні умови праці у процесі трудової діяльності до Книги п'ятої, а саме, включення їх після норм, які регулюють колективні трудові відносини (Книга третя), цілком руйнують системність у регулюванні індивідуальних трудових відносин.
Профспілки надали постатейні зауваження та коментарі до проєкту Кодексу.
Крім того, Профспілки зазначили, що вже неодноразово звертали увагу Мінекономіки на неможливість повного та якісного опрацювання проєкту Кодексу (нових редакцій, остання - на 279 аркушах) у десятиденний термін, який щоразу (усупереч принципам соціального діалогу: конструктивності й взаємодії, добровільності та прийняття реальних зобов'язань) надається для його розгляду, і який є абсолютно недостатнім.
Водночас, матеріали, які додані до проєкту Кодексу, не дають можливості для прискорення такої роботи. Так, порівняльна таблиця до проєкту Кодексу, підготовлена розробником, не містить інформації про положення законів, які визнаються такими, що втрачають чинність, а відтак не дає змоги оцінити законодавчі новели на предмет недопущення звуження існуючих трудових прав і свобод громадян.
Також профспілки проінформували, що є готовими до співпраці над проєктом Кодексу у форматі тристоронньої робочої групи з представників суб’єктів соціального діалогу та провідних національних і міжнародних експертів у сфері трудового права (зокрема, із залученням наявних програм міжнародної технічної допомоги та проєктів, які реалізуються у сфері реформ трудового законодавства), який був узгоджений сторонами соціального діалогу за результатами проведених у вересні 2024 року консультацій.
Профспілки послідовно виступають за проведення інклюзивної роботи з підготовки нової «Трудової Конституції України» на Європейських засадах, виходячи з балансу інтересів всіх зацікавлених сторін, закладених у цілі сталого розвитку ООН.
З огляду на зазначене, СПО об’єднань профспілок очікує на отримання від розробників найновішої редакції проєкту Кодексу та готові долучити до її обговорення профспілкових активістів всіх рівнів, як практиків регулювання трудових відносин, так і представників правничих закладів освіти.
Джерело: Федерація професійних спілок України