Міністерство охорони здоров’я України (далі – МОЗ) спільно з громадськими організаціями та експертами продовжує роботу над впровадженням комплексної реформи медико-соціальної експертизи.
Законопроєкт від 04.11.2024 №12178, прийнятий Верховною Радою України у першому читанні, став одним з етапів цієї роботи.
У зв’язку з поширенням недостовірної інформації про окремі його положення, надаємо роз’яснення.
Безоплатність оглядів залишається незмінною
Міф: «Планується скасування безоплатних оглядів для людей з інвалідністю».
Факт: Законопроєкт не передбачає жодного звуження чи скорочення безоплатних послуг. Індивідуальна програма реабілітації гарантує фінансування послуг за рахунок бюджетних коштів, програм державного соціального страхування або інших джерел. Як і раніше, пацієнти отримуватимуть безоплатну медичну допомогу в межах державної програми медичних гарантій.
Доступ до реабілітаційних засобів для всіх громадян
Міф: «Безоплатні реабілітаційні послуги залишаться лише для дітей, дорослі залишаться без допомоги».
Факт: Законопроєкт зберігає державну підтримку для всіх людей, які потребують реабілітації. Нововведення дозволяють отримувати протези чи інші допоміжні засоби одразу, без необхідності чекати статусу інвалідності. Це наближає допомогу до людини та її потреб.
Розширення джерел фінансування
Міф: «Вилучення Фонду соціального захисту людей з інвалідністю ставить під загрозу доступ до допомоги».
Факт: Законопроєкт розширює можливості фінансування через різні державні програми. Реабілітація вже фінансується через програму медичних гарантій, і ця практика триватиме. Норма про залучення Фонду соціального захисту залишається чинною, але доповнюється можливістю фінансування через інші джерела.
Щодо державної типової програми (далі - ДТП) реабілітації осіб з інвалідністю, передбаченої ст. 16 Закону України від 06.10.2005 №2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю». Гарантований державою перелік послуг, що міститься в ДТП, не є вичерпним: більшість сучасних послуг гарантуються в рамках інших документів такого ж рівня та забезпечуються державою в рамках різних державних програм. Також існує велика кількість регіональних програм, які можуть фінансувати отримання додаткових послуг та медичних виробів, які не покриваються державним фінансуванням.
Востаннє ця програма змістовно оновлювалася ще в 2015 році. Але при цьому, люди з інвалідністю всі ці 9 років мають змогу отримувати осучаснені послуги, заходи, допоміжні засоби реалізації та інші пільги в рамках інших гарантованих державою програм.
Законопроєкт покликаний зробити систему реабілітації більш адаптивною до потреб кожної людини. Індивідуальна програма реабілітації перестане обмежуватися лише єдиним документом — вона враховуватиме сучасні потреби пацієнта і доступні послуги в межах різних державних і регіональних програм.
Удосконалення процесів допоможе:
- зменшити бюрократичні перепони,
- забезпечити оперативне реагування на запити громадян,
- усунути можливі корупційні ризики.
До розробки реформи залучаються представники правозахисних організацій, громадянського суспільства та експертної спільноти.
МОЗ закликає до конструктивного діалогу для впровадження змін, що ставлять людину та її потреби в центр системи. Ця реформа дозволить створити інклюзивне суспільство, де кожна людина з інвалідністю матиме доступ до якісної, сучасної та безперешкодної реабілітації.
В МОЗ нагадали, що Парламент підтримав у першому читанні рішення щодо реформи МСЕК.
Джерело: МОЗ