Методики дооцінки та списання основних засобів для ТОВ
Розглянемо окремо Ваші питання:
1. Доцільно продовжити строк використання основних засобів.
Якщо об'єкт ОЗ перебуває у справному стані та використовується в госпдіяльності, то в більшості випадків таке використання об'єкта ОЗ приводить до отримання доходу (тобто економічних вигід).
Як бачимо, залишкова вартість не впливає на статус об'єкта ОЗ як активу, і на практиці вона іноді може виявитися нульовою, оскільки вартість об'єкта ОЗ повністю замортизовано і віднесено до складу витрат у минулих періодах. Питання щодо списання повністю замортизованих об'єктів ОЗ має виникати тільки тоді, коли вони перестануть відповідати критеріям визнання активу.
Якщо у Вашому випадку об'єкт ОЗ продовжує використовуватися в тому самому порядку, що й до досягнення залишковою вартістю нульової відмітки, то норми НП(С)БО допускають два способи обліку повністю замортизованих ОЗ:
- дооцінити такі об'єкти
- вести тільки кількісний облік об'єктів з метою контролю їх наявності.
Зверніть увагу, що для проведення дооцінки об'єктів ОЗ треба буде скористатися послугами професійного оцінювача.
У ст. 7 Закону про оцінку зазначено, що професійна оцінка є обов'язковою при «переоцінці основних фондів для цілей бухгалтерського обліку». Відповідно до п. 16 П(С)БО 7 у разі переоцінки об'єкта ОЗ на ту саму дату здійснюється переоцінка всіх об'єктів групи ОЗ, до якої належить цей об'єкт. Причому однією переоцінкою в цьому випадку справа не обійдеться. Згодом вам потрібно буде проводити переоцінку об’єктів цієї групи регулярно (регулярність установлюєте самі). Регулярність має бути така, щоб на дату балансу залишкова вартість об’єктів основних засобів істотно не відрізнялася від їх справедливої вартості (п. 16 П(С)БО 7).
З огляду на те що дооцінка ОЗ здійснюється на добровільних засадах і пов'язана з додатковим обсягом роботи та додатковими витратами (на професійну оцінку), а також має наслідком переоцінку всієї групи ОЗ, можна продовжувати обліковувати об'єкти ОЗ з нульовою залишковою вартістю тільки за кількістю, тобто вести їх кількісний облік. При цьому на рахунках 10 і 13 і далі значитимуться первісна вартість і сума зносу в рівній сумі.
Обліковуючи замортизований об’єкт за кількістю, можна продовжити строк його корисного використання.
Продовження строку корисного використання не вплине на минулі періоди — перераховувати нараховану раніше амортизацію основного засобу не потрібно (п. 25 П(С)БО 7 і п. 8 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 6 «Виправлення помилок та зміни у фінансових звітах», затвердженого наказом Мінфіну України від 28.05.99 р. № 137).
Зафіксуйте рішення про продовження строку корисного використання об’єкту в наказі по підприємству. Це буде додатковим доказом того, що Ви використовуєте замортизований об’єкт. А отже, зможете надалі проводити, скажімо, його поліпшення, модернізацію, списувати пальне.
У такому стані об’єкт побуде, доки не вирішите його або ліквідувати, або продати.
Зразки:
Наказ про продовження строку корисного використання основного засобу
Висновок постійно діючої комісії щодо продовження строку корисного використання основного засобу
2. При добровільному списанні потрібно:
- створити комісію за наказом керівника (це може бути та ж комісія, що приймає в експлуатацію ОЗ);
визначити причини, чому об'єкти більше не відповідають поняттю ОЗ; - зафіксувати рішення комісії в Акті списання основних засобів (також, в Акті потрібно надати обгрунтовану відповідь, чому ОЗ не підлягають подальшому використанню);
- додати до акту ліквідації інвентарну картку основного засобу.
Акти у 2-х примірниках затверджує директор (один для бухгалтерії, інший – для матеріально відповідальної особи).
Докладно про списання у відео на платформі: https://7eminar.ua/events/3150/6128
3. Так, різниця є.
ПДВ
Якщо основні засоби ліквідовуються за самостійним рішенням платника податку, то така операція з їх ліквідації відповідно до абзацу першого п. 189.9 ПКУ підлягає оподаткуванню ПДВ.
Якщо така ліквідація здійснюється у зв’язку зі знищенням або зруйнуванням основних засобів внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів в інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (як це передбачено абзацом другим п. 189.9 ПКУ), то у цьому випадку податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.
Тобто, якщо Ви ліквідуєте ОЗ за самостійним рішенням, то ПЗ можуть бути нараховані на звичайну ціну списаного ОЗ, якщо вона вища залишкової (яка 0 грн.).
Якщо залучаєте експерта (наприклад, майстерню), який надає Вам документ про те, що ОЗ не може надалі експлуатуватись, то взагалі не нараховуєте ПЗ на підставі абз. 2 п. 189.9 ПКУ.
Податок на прибуток
Для платників, які коригують бухгалтерський фінрезультат, у частині ліквідації ОЗ ст. 138 ПКУ передбачає такі коригування:
- збільшення фінрезультату до оподаткування на суму залишкової вартості окремого об'єкта ОЗ, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ (п. 138.1 ПКУ), розуміємо бухгалтерської;
- зменшення фінрезультату до оподаткування на суму залишкової вартості окремого об'єкта ОЗ, визначеної з урахуванням положень ст. 138 ПКУ (п. 138.2 ПКУ), розуміємо податкової.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…
ПДВ при благодійній передачі зошитів та канцтоварів: нюанси
Оподаткування купівлі вживаного ноутбука фізособою для ТОВ
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно показувати дохід за виконані роботи без оплати
Переплата за оренду землі: можливість повернення коштів на рахунок
у мене переплата по оренді землі (у нас пільга знаходимись у зоні бойових дій). Ми можемо повернути ці кошти на розрахунковий рахунок?
Дякую…
Відповідь АІ схвалено експертом

