Компенсація залишкової вартості поліпшень при розірванні договору оренди
Податквці наразі мають таку ппозицію:
https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=38072
Якщо витрати на поліпшення об’єкта оренди проведено за згодою орендодавця та не компенсовано орендарю, то при поверненні об’єкта оренди вартість поліпшення вважається безоплатно наданою послугою та підлягає оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, виходячи з ціни придбання товарів/послуг, використаних для такого поліпшення.
Якщо між орендодавцем та орендарем укладено окремі договори про надання орендодавцем орендарю компенсації витрат орендаря на поліпшення об’єкта оренди, то суми коштів, сплачених (відшкодованих, компенсованих) за такими договорами, є окремою операцією з надання послуги з поліпшення основних фондів, розглядаються як окремий об’єкт оподаткування та підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою.
Таким чином, недоамортизована частина поліпшення має бути списана у витрати при переданні об'єкту, та при цьому:
на ту частину поліпшення, яку орендодавець не компенсує (чи то буде 50%, яи інша частина) , орендар складає податкові накладні на безолпатну передачу (тобто нульову на орендаря, та на мінбазу на себе - виходячи з купівельної вартості такого поліпшення, якщо воно здійснювалося підпрядником, або звичайної ціни, якщо зідйснювалося власними силами, як самостіно надана послуга 188.1 ПКУ). А на ту варітсть поліпшення, що компенсується орендарем - складається податкова накладна на орендаря на суму компенсаціїї, та , оскільки як зазначено, це вважається окремою послугою - то так само, слід слідкувати за мінбазою, тобто вона не має бути нижчою, ніж або купівельна вартість, або звичайна ціна ( якщо має ознаки самостійно виготовлених послуг).
Така позиція інсує досить довго, і пропри те, що ніби то логічно розглядти як продаж (передачу) поліпшення як продаж основного засобу , та застосовувати до нього поняття залишкової вартості - але, як бачите, податківці іншої думки.
Якби ми розглядали це як продаж основного засобу, то зробили б так: Орендар, який достроково з’їжджає з орендованого приміщення і отримує компенсацію за його поліпшення, відображає продаж необоротного активу. За стандартною для всіх необоротних активів схемою спочатку списуємо знос (Дт 132 — Кт 117), а потім переводимо недоамортизовану частину об’єкта «поліпшення» до складу необоротних активів, утримуваних для продажу (Дт 286 — Кт 117). При цьому, база оподткування пДВ не може бути меншою, ніж недоамортизована вартість поліпшення (188.1 ПКУ). Але, на жаль , так не можна тепер робити.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…

