9 січня набрав чинності Закон України від 18.12.2024 № 4156-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо формування та ведення переліку терористичних організацій (груп)». Журналісти «Суспільного» обговорили його основні положення та ризики для українського бізнесу з головою Комітету НААУ з питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрієм Шабельніковим.
У Законі України від 20.03.2003 № 638-IV «Про боротьбу з тероризмом» зʼявилася стаття, присвячена переліку терористичних організацій (груп). Порядок його формування та ведення визначатиме Служба безпеки України.
До Переліку включатимуть терористичні організації (групи), які здійснюють терористичну діяльність на території України та (або) за її межами та створюють загрозу національній безпеці України, незалежно від наявності чи відсутності в них статусу юридичної особи, їх реєстрації уповноваженими органами України чи іноземних держав.
Включення терористичної організації (групи) до Переліку здійснюватиметься на підставі відомостей, сформованих міжнародними організаціями, або виявлення факту існування таких організацій та груп чи звʼязку з ними.
Факти встановлюватимуться:
- рішеннями компетентних органів іноземних держав, рішеннями іноземних судів, які визнаються Україною відповідно до міжнародних договорів України;
- вироками судів про застосування до юридичної особи, зареєстрованої в установленому порядку на території України, заходів кримінально-правового характеру за вчинення уповноваженою особою від її імені кримінального правопорушення, передбаченого статтями 258-258-6 Кримінального кодексу;
- вироками судів про визнання особи винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого цими ж статтями за умови встановлення причетності такої особи до терористичної організації (групи).
Включення організації (групи) до Переліку, так само як і виключення з нього, здійснюватиме Антитерористичний центр при СБУ. Такі дії або бездіяльність можуть бути оскаржені в судовому порядку.
А.Шабельніков наголосив, що закон є важливим інструментом боротьби з тероризмом. Але водночас може створити серйозні виклики для бізнесу. Він підкреслив:
Сформований перелік терористичних організацій, без сумніву, стане ефективним засобом для протидії загрозам національній безпеці. Проте, як будь-який новий правовий механізм, він несе певні ризики для бізнес-середовища, особливо якщо його застосування буде непрозорим або необґрунтованим
Однією з ключових загроз для бізнесу може стати неправомірне або помилкове внесення юридичних осіб чи партнерів компаній до реєстру терористичних організацій. Це може призвести до блокування активів підприємств або фізичних осіб, які співпрацювали з організаціями, включеними до переліку, зриву міжнародних угод через репутаційні ризики, адміністративного тиску на компанії, які потенційно можуть бути пов'язані з фігурантами реєстру.
Представник НААУ зазначив:
Для багатьох підприємців нововведення може стати викликом, адже навіть підозра у зв’язках з організаціями з переліку терористичних може завдати репутаційної та фінансової шкоди. Тут важливо, щоб законодавство було чітким, а застосування реєстру – прозорим та обґрунтованим
Він також звернув увагу на необхідність детального регулювання процесу формування переліку. За його словами, доцільно залучати представників бізнес-спільноти та незалежних експертів для обговорення правил функціонування реєстру, аби мінімізувати ризики для добросовісних підприємців.
А.Шабельніков резюмував:
Будь-яке нове законодавство, пов’язане із безпекою, має враховувати можливі наслідки для економіки. Якщо цього не зробити, ми ризикуємо посилити недовіру бізнесу до держави, що у нинішніх умовах є неприпустимим