
Заробітна плата
12.08.2026
Доплати і надбавки працівникам: підстави і порядок запровадження
Доплати і надбавки є одним із напрямків матеріального стимулювання працівників і їх можна визначити як законодавчо гарантовані або нормативно передбачені виплати понад основну заробітну плату, пов'язані з особливостями та умовами праці, а також із особистими якостями працівників (Методрекомендації №23)

- Надбавки та доплати до тарифних ставок: нормативно-правові акти
- Доплата за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника
- Доплати за роботу у вечірній та нічний час
- Висновки
Надбавки та доплати до тарифних ставок: нормативно-правові акти
Надбавки до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) – це виплати понад основну зарплату за виконання посадових обов’язків у робочий час, які враховують особисті досягнення у праці та кваліфікаційному вдосконаленні. Надбавки можуть бути тільки персональними.
Доплати до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) – це виплати понад основну зарплату за виконання посадових обов’язків у робочий час, які враховують додаткову роботу, а також умови та режими праці. Доплати можуть бути персональними (за виконання працівником додаткових робіт, які виходять за межі його прямих обов’язків) і встановленими для певного кола працівників залежно від загальних умов і режимів роботи. До цих доплат не належать виплати у випадках збереження середньої зарплати і за певні умови роботи (наприклад, оплата за роботу у вихідний день за ст. 72 Кодексу законів про працю (далі – КЗпП), у святкові та неробочі дні – за ст. 107 КЗпП, за надурочні роботи – за ст. 106 КЗпП).
В КЗпП передбачено такі доплати:
- за роботу в небезпечних і шкідливих умовах праці (ст. 100 КЗпП);
- за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників (ст. 105 КЗпП);
- за роботу в нічний час (ст. 108 КЗпП).
В Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату України від 13.01.2004 №5 (далі – Інструкція №5) у складі фонду додаткової зарплати передбачені:
- надбавки і доплати до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) у розмірах, передбачених чинним законодавством (пп. 2.2.1 Інструкції №5);
- премії та винагороди, у тому числі за вислугу років, які мають систематичний характер, незалежно від джерел фінансування (крім сум, зазначених у пп. 2.3.2) (пп. 2.2.2 Інструкції №5).
Відповідно до пп. 2.2.1 Інструкції №5 до надбавок і доплат у розмірах, передбачених чинним законодавством, включено надані, зокрема, за:
- суміщення професій (посад);
- розширення зони обслуговування або збільшення обсягу робіт;
- виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника;
- роботу у важких і шкідливих та особливо важких і особливо шкідливих умовах праці;
- інтенсивність праці;
- роботу в нічний час;
- керівництво бригадою;
- високу професійну майстерність;
- класність водіям (машиністам) транспортних засобів;
- високі досягнення у праці;
- виконання особливо важливої роботи на визначений строк;
- знання і застосування у роботі іноземної мови;
- допуск до державної таємниці;
- персональні звання службових осіб;
- науковий ступінь;
- нормативний час пересування у шахті (руднику) від ствола до місця роботи і назад працівників, постійно зайнятих на підземних роботах;
- роботу на територіях радіоактивного забруднення;
- інші надбавки і доплати, передбачені чинним законодавством, включаючи доплату до розміру мінімальної зарплати.
Зверніть увагу! Перелік доплат і надбавок нормативно не затверджений. Конкретні види і розміри доплат і надбавок підприємства визначають самостійно виходячи із своїх фінансових можливостей і виробничої необхідності
Розглянемо особливості запровадження окремих видів доплат.
Доплата за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника
Працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) чи обов'язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника (ст. 105 КЗпП).
Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника встановлюються на умовах, передбачених у колективному договорі (ч. 2 ст. 105 КЗпП).
Доплату за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника встановлюють зазвичай у межах однієї категорії посад й обов'язково визначають у наказі, який саме обсяг додаткових обов'язків виконуватиме працівник за посадою тимчасово відсутнього працівника.
Рішення про конкретний розмір доплати приймає роботодавець залежно від складності, характеру, обсягу виконуваних робіт, витрат основного робочого часу.
У наказі про встановлення доплати потрібно чітко визначити, який обсяг додаткової роботи (обов'язків) має виконувати працівник.
Доплати можна встановлювати декільком працівникам у межах економії за тарифною ставкою (окладом) – до 100% тарифної ставки (окладу, посадового окладу тимчасово відсутнього працівника.
В колективному договорі може бути визначено лише порядок установлення доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника та граничний її розмір, а конкретний розмір доплати зазначається в наказі про призначення цієї доплати залежно від обсягу виконуваних робіт (обов'язків).
Якщо колективний договір на підприємстві не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити питання встановлення розміру доплат з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а якщо його немає – з іншим органом, уповноваженим на представництво трудовим колективом.
Зверніть увагу! Відповідно до статі 31 КЗпП власник або уповноважений ним орган не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором
З урахуванням зазначеного доручення додаткової роботи (виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника) може відбуватись лише за погодженням з працівником та оформлюватися відповідним наказом по підприємству, установі, організації.
Виконання службових обов'язків за більш відповідальною посадою, коли це пов'язане з розпорядчими функціями, працівником, який працює на тому ж підприємстві, в установі, організації, – є тимчасовим замісництвом (лист Мінекономіки від 14.08.2020 №3512-06/50540-01).
Доплати за роботу у вечірній та нічний час
Нічним вважається час з 10 години вечора до 6 години ранку (ст. 54 КЗпП).
Роботодавець зобов'язаний до початку роботи поінформувати працівника, зокрема, про правила внутрішнього трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи, тривалість робочого часу і відпочинку (п. 5 ч. 1 ст. 29 КЗпП).
Якщо на підприємстві вже передбачено роботу в нічний час, то під час прийняття працівника на роботу його має бути про це поінформовано
Якщо роботу в нічний час запроваджують для працівника вже у процесі його трудової діяльності, то слід урахувати, що в такому разі йдеться про зміну істотних умов праці (ч. 3 ст. 32 КЗпП). Тобто про зміну режиму роботи працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за 2 місяці. В період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці, передбачену ч. 3 ст. 32 КЗпП, здійснюється не пізніш як до запровадження таких умов (ч. 2 ст. 3 Закону України від 15.03.2022 №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).
На практиці можливі три види доплат за роботу у вечірній і нічний час з такими особливостями їх застосування:
- за нічні години роботи;
- за вечірні години роботи;
- за роботу у вечірній і нічний час.
Встановлення цих доплат регламентовано у ст. 54 і ст. 108 КЗпП:
- нічним вважається час роботи з 10 години вечора до 6 години ранку;
- робота у нічний час оплачується у підвищеному розмірі, який встановлюється Генеральною угодою, галузевою (регіональною) угодою та колдоговором, але не менше 20% тарифної ставки (окладу) за кожну годину роботи у нічний час.
Зверніть увагу ! Відповідно до КЗпП регулюється тільки робота в нічний час. Нічним вважається час з 10 години вечора до 6 години ранку (ст. 54 КЗпП)
Доплату за нічний час проводиться за підсумками кожного місяця, незалежно від облікового періоду.
Доплату здійснюють на підставі даних щодо кількості відпрацьованих нічних годин, які вказано в табелі обліку робочого часу.
У Табелі обліку використання робочого часу нічні години роботи вказують із буквеним кодом «РН» або цифровим кодом «04».
Наприклад, якщо зміна триває з 18:00 до 06:00 із двома перервами (з 22:00 до 23:00 та з 03:00 до 04:00), то в табелі буде вказано нічні години через дріб (4/6) та додано окремий буквений код «РН» («Р / РН»). Це забезпечить дотримання роботодавцем умов щодо особливих умов оплати праці, які визначено в ст. 108 КЗпП.
Конкретний розмір доплати за роботу в нічний час фіксують у колективному договорі. При цьому в додатку до колдоговору має бути перелік посад працівників, яких залучено до роботи в нічний час
Якщо колективний договір не укладено, то розмір доплати може бути вказано в положенні про оплату праці (див. лист Мінсоцполітики від 18.08.2017 №1537/0/102-17).
Доплати за роботу у вечірній час визначені Генеральною і галузевими (регіональними) угодами.
У додатку 3 до Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на 2019 – 2021 роки (наразі нову Генеральну угоду не укладено) передбачено :
- доплати за роботу у вечірній час з 18 до 22 години (у разі багатозмінного режиму роботи) у розмірі 20% годинної тарифної ставки (окладу, посадового окладу) за кожну годину роботи в такий час;
- доплати за роботу в нічний час у розмірі 35% годинної тарифної ставки (посадового окладу) за кожну годину роботи у цей час.
Здійснювати оплату за роботу в нічний час нижче 20% або взагалі не оплачувати роботу в нічний час заборонено. За порушення мінімальних трудових гарантій, до яких належить оплата за роботу в нічний час, передбачений штраф у розмірі 2 мінімальних заробітних плат за кожного працівника, щодо якого здійснено порушення (абзац 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП).
Якщо на підприємство поширюється Генеральна угода, то нею передбачено розмір доплати за роботу в нічний час – 35% годинної тарифної ставки (посадового окладу) за кожну годину роботи в цей час.
Інші розміри доплати за роботу в нічний час встановлені для деяких працівників бюджетної сфери. А саме: доплата за роботу в нічний час (за кожну годину роботи) складає:
- працівникам з оплатою за ЄТС – до 40% (якщо законодавством не встановлений більший розмір) посадового окладу (ставки зарплати) (п.п. «б» п.п. 3 п. 3 Постанови КМУ від 30.08.2020 №1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери»);
- працівникам закладів освіти – 40% посадового окладу (ставки зарплати) (п.п. «б» п.п. 3 п. 4 Наказу Міносвіти від 26.09.2005 №557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ»);
- працівникам закладів охорони (у тому числі водіям санітарних автомобілів, які є в штаті автотранспортних підприємств та інших організацій) здоров’я, які залучаються до роботи в нічний час, – 35% годинної тарифної ставки (посадового окладу) за кожну годину роботи в нічний час. А працівникам, зайнятим наданням екстреної, швидкої та невідкладної меддопомоги (у тому числі водіям санітарних автомобілів швидкої, невідкладної медичної допомоги, у штаті автотранспортних підприємств та інших організацій), а також тим, хто працює у відділеннях (палатах) анестезіології та інтенсивної терапії для новонароджених дітей, у пологових (акушерських) відділеннях, – 50 % годинної тарифної ставки (посадового окладу) (п.п. 3.2.1 та 3.2.2 Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров'я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров'я України від 05.10.2005 № 308/519).
Висновки
- Надбавки до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) – це виплати понад основну зарплату за виконання посадових обов’язків у робочий час, які враховують особисті досягнення у праці та кваліфікаційному вдосконаленні. Натомість доплати до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) враховують додаткову роботу, а також умови та режими праці.
- Перелік доплат і надбавок нормативно не затверджений. Тому конкретні види і розміри доплат і надбавок підприємства визначають самостійно виходячи із своїх фінансових можливостей і виробничої необхідності.
- Не є доплатами до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) виплати у випадках збереження середньої зарплати і за певні умови роботи (наприклад, оплата за роботу у вихідний день, у святкові та неробочі дні, за надурочні роботи).
Шаблони та зразки документів:
Наказ про встановлення доплати за інтенсивність праці
Наказ про встановлення доплати за збільшення обсягу робіт
Наказ про встановлення доплати за високу професійну майстерність
Читайте більше:
Доплата до мінзарплати: як розраховувати в 2027 році
Робота за двох: коли працівнику належить доплата
Доплата до мінімальної зарплати – 2026: правила нарахування та практичні приклади
Чи може підприємство самостійно встановлювати надбавки і доплати
Чи законно виплачувати доплату за військовий облік раз на місяць
Чи може бути доплата за суміщення 100% суміщеної посади
Як встановити доплату працівнику за виконання додаткових обов'язків
ПДФО
10.11.2026
Подарували землю або отримали у спадок: скільки податку доведеться сплатити у 2026 році
Плануєте подарувати земельну ділянку або отримати її у спадок? Для правильного визначення податку важливо не переплутати нормативну та експертну грошову оцінку землі. Саме експертна оцінка використовується для розрахунку ПДФО з вартості подарованої чи успадкованої ділянки. Розповідаємо, хто звільняється від оподаткування, коли потрібно сплатити 5% та який документ підтвердить вартість землі

Єдиний податок
10.11.2026
Оплата від третьої особи: чи може ФОП 2 групи приймати гроші від іншої особи без втрати ЄП
Оплата за оренду приміщення, укладену між двома ФОП, може надходити від третьої особи – наприклад, дружини орендаря. Законодавство дозволяє таке виконання зобов’язання, якщо замовником у договорі залишається ФОП, а саме він підписує акти наданих послуг. У такому разі ризику втрати статусу платника єдиного податку для орендодавця немає. Водночас важливо, щоб замовником не була юрособа чи ФОП на загальній системі – тоді виникне порушення правил для 2 групи

Перевірки, штрафи
10.11.2026
Перевірка ФОП після припинення: чи можна відмовити, якщо є тільки запит податкової без наказу на перевірку
ФОП єдинник подав заяву про закриття діяльності 28.11.2025 року. Податковою службою надіслано запит про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, але не надано наказ на проведення перевірки. Чи може це слугувати причиною не надання документів для перевірки?

ПДФО
10.11.2026
Поповнення мобільного за участь в опитуванні: хто сплачує 23% податків
Компанія виплачує респондентам бонуси за участь у маркетингових чи соціальних опитуваннях через поповнення мобільного рахунку? ДПС роз’яснила, як оподатковувати такі заохочення та хто відображає у звітності: респондент чи надавач бонуса

Відстрочки, ВЛК
10.11.2026
Нові пропозиції щодо змін підстав для відстрочки: чого очікувати від Офісу військового омбудсмана
В Україні знову обговорюють потенційні зміни до підстав для відстрочки від призову на військову службу. Офіс військового омбудсмана завершив роботу над фінальною редакцією нового проєкту, який найближчим часом буде передано до Міністерства оборони України

Єдиний податок
10.11.2026
Інтернет-провайдери і єдиний податок у 2027 році: які КВЕД заборонені
Інтернет-провайдери, які працюють як ФОП, не завжди мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Податковий кодекс розмежовує надання доступу до Інтернету та технічне обслуговування й експлуатацію телекомунікаційних мереж, і саме від цього залежить можливість перебування на єдиному податку. ДПС пояснює, які саме КВЕД підпадають під заборону ПКУ та що робити такому ФОП

ІТ, Дія Сіті, Дефенс Сіті
10.11.2026
Резидент Дія Сіті отримав або пробачив фіндопомогу: чи виникають податкові наслідки
Чи потрібно резиденту Дія Сіті – платнику податку на особливих умовах сплачувати податок під час отримання, повернення або прощення поворотної фінансової допомоги? ДПС роз’яснила, чи впливають такі операції на базу оподаткування

Транспорт у діяльності
10.11.2026
Нерозмитнений вантаж перевозять Україною: 0% чи 20% ПДВ, – пояснює ДПС
Перевезення нерозмитненого вантажу між двома пунктами на митній території України не обов’язково є міжнародним перевезенням, навіть якщо вантаж перебуває під митним контролем і супроводжується документом CMR. Від класифікації послуги залежить ставка ПДВ: 0% для міжнародного перевезення за дотримання встановлених умов або 20% для внутрішнього. Розглянемо, як визначити базу оподаткування для фактичного перевізника та експедитора і які документи потрібні для застосування нульової ставки

Податкова та фінзвітність
10.11.2026
Як неприбутковим організаціям виправляти помилки у Звіті у 2026 році: роз’яснення ДПС
Податківці пояснили порядок виправлення помилок у Звіті про використання доходів неприбуткової організації, зокрема залежно від того, у якій частині Звіту допущено помилку – І чи ІІ

ФОП
10.11.2026
Взаємозалік на єдиному податку: наслідки, штрафи та альтернативи
Чи може ФОП на єдиному податку проводити взаємозалік зустрічних грошових вимог між юрособою та ФОП? Юрособа має грошовий борг перед ФОП за послуги за одним договором, а ФОП має борг перед юрособою за оренду за іншим договором. Які податкові наслідки проведення такого взаємозаліку?

Е-сервіс
10.11.2026
Оновлення порталу ПФУ: пов’язані Заяви-розрахунки тепер підтягуються до лікарняного
Пенсійний фонд України оновив функціонал вебпорталу електронних послуг: тепер під час перегляду е-лікарняного в особистому кабінеті страхувальника автоматично відображаються пов’язані з ним заяви-розрахунки та повідомлення про виплату

Пенсія, соцпільги
10.11.2026
Догляд за дитиною до 3 років і пенсія: що змінилося у правилах обліку стажу
Чи зарахують відпустку для догляду за дитиною до трьох років до страхового стажу для пенсії? Це залежить від того, коли саме здійснювався догляд і чи отримувала особа державну допомогу. Для періодів до 2004 року, протягом 2004-го та з 2005 року діють різні правила підтвердження стажу. Розповідаємо, які документи можуть знадобитися та де перевірити дані про страховий стаж

ПДВ
10.11.2026
Від’ємне значення ПДВ і бюджетне відшкодування: що перевірити перед поданням декларації у чеклисті від ДПС
Під час заповнення декларації з ПДВ важливо правильно відобразити від’ємне значення та визначити суму, яку можна перенести до наступного звітного періоду або заявити до бюджетного відшкодування. Особливу увагу слід приділити додаткам Д2, Д3 і Д4: потрібно перевірити походження від’ємного значення, врахувати уточнення та часткове використання сум, а також переконатися, що всі показники узгоджуються з декларацією. Розглянемо, що перевірити перед поданням звітності, щоб уникнути помилок у розрахунках і заяві на відшкодування ПДВ

Особи з інвалідністю
10.11.2026
Чи коригується фінрезультат на суму внеску за непрацевлаштування осіб з інвалідністю
З 2026 року роботодавці, які не виконують норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю, сплачують спеціальний цільовий внесок. У бухгалтерів і податківців виникає логічне запитання: чи потрібно коригувати фінансовий результат до оподаткування на суму такого платежу? ДПС у листі від 24.02.2026 №197/2/99-00-21-01-01-02 пояснює чи впливає сплата цільового внеску на фінансовий результат у підприємства

ПДВ
10.11.2026
Забруднені вибухонебезпечними предметами землі: чи треба нараховувати ПДВ при списанні НЗВ
Товариство планує списати незавершене виробництво рослинництва на земельних ділянках, які через потенційну загрозу забруднення вибухонебезпечними предметами визнані непридатними для використання. ДПС зазначила, що придбані з ПДВ товари, які були знищені або втрачені внаслідок обставин непереборної сили під час воєнного стану, не вважаються використаними в неоподатковуваних чи негосподарських операціях, тому ПДВ за п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно

Відпустка, відпускні
10.11.2026
Відпустка за власний рахунок під час війни: скільки днів можна взяти у 2026 році
Скільки днів на рік працівник може перебувати у відпустці без збереження зарплати під час воєнного стану? Єдиної межі немає: тривалість залежить від підстави, за якою надається відпустка. Зокрема, за сімейними обставинами можна взяти до 30 календарних днів на рік, для працівників зі статусом ВПО або тих, хто виїхав за кордон, передбачено до 90 календарних днів, а за згодою сторін відпустка може надаватися без обмеження строку. Розглянемо, які норми законодавства регулюють кожен із цих випадків і коли роботодавець може відмовити

Бронювання, критичність
10.11.2026
Кому потрібно анулювати відстрочки до 10 листопада: повний перелік підприємств
Для окремих критично важливих підприємств ОПК і ПЕК ліміт бронювання скоротили зі 100% до 95%. Постанова КМУ №1328 набрала чинності 27 жовтня 2026 року. Підприємства, у яких через нові правила виникло перевищення ліміту, мають подати заяву про анулювання надлишкового бронювання через «Дію». Останній день для цього – 10 листопада 2026 року

Пенсія, соцпільги
10.11.2026
Шість місяців без руху коштів – і пенсію призупинять: як відновити виплати
Пенсію можуть призупинити, якщо протягом шести місяців на банківському рахунку одержувача не було фінансових операцій. Щоб поновити виплати, пенсіонеру потрібно подати відповідну заяву до Пенсійного фонду та пройти необхідні процедури. Окремо фізичну ідентифікацію до 31 грудня мають пройти пенсіонери й одержувачі страхових виплат, які перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях. Розповідаємо, кому загрожує призупинення пенсії та як відновити виплати





