Правила подання декларацій ФОП після демобілізації: важливі нюанси
ФОП не повинен подавати звітність та сплачувати податки за весь період мобілізації. Вимога інспектора сплатити податки за період військової служби (лютий – вересень 2026 року) є незаконною. За цей період ФОП повністю звільнений від нарахування, сплати ЄП, ВЗ та ЄСВ за себе, а також від обов'язку подавати за цей час звітність.
Мобілізований ФОП є звільненим від сплати податків ЄП, ВЗ та ЄСВ за себе та подання звітності з першого числа місяця, в якому особу призвано на військову службу до останнього дня місяця, в якому особу демобілізовано (звільнено з військової служби). Подати звітність та сплатити податки після демобілізації ФОП має тільки за період до мобілізації (п. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. (п. 9-2 розд. VIII Закону про ЄСВ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#n643 )
Звільнення діє незалежно від того, призупинялася діяльність чи під час служби надходили кошти. Якщо підприємницький дохід у цей період надходив, він не підлягає оподаткуванню ЄП та ВЗ.
Слова інспектора про обов'язок «подати всі звіти та сплатити податки за період служби» прямо суперечать закону.
Єдине, що підлягає виконанню після повернення зі служби це податкові зобов'язання, які виникли до мобілізації (тобто до 1 лютого 2026 року) або не були закриті вчасно. На виконання таких обов'язків (якщо вони залишилися) особі надається 180 календарних днів з дня демобілізації без застосування будь-яких штрафних санкцій та пені (п. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) У 3 групі звітність складається наростаючим підсумком (квартал, півріччя, 9 місяців, рік). Порядок подання залежить від того, чи була діяльність в січні 2026 року:
Варіант А. У січні 2026 року доходів не було (або діяльність не велася) - за січень податкові зобов'язання з ЄП та ВЗ дорівнюють нулю тому подавати декларації за І квартал, півріччя та 9 місяців обов'язку немає. За підсумками 2026 року ФОП подастт річну декларацію (протягом 40 днів після закінчення IV кварталу), де задекларуєте дохід лише за IV квартал (жовтень – грудень 2026 року), якщо відновлюватимете діяльність. ЄСВ за січень сплатити треба.
Варіант Б. У січні 2026 року був отриманий дохід - податкове зобов'язання з доходу січня виникло до мобілізації.
ФОП має подати .протягом 180 календарних днів з дня демобілізації декларацію за 1 квартал 2026 року і задекларувати лише січневий дохід.
Доходи, отримані за період лютий – вересень 2026 року (якщо такі були), до рядків нарахування податку не включаються. Сплатити Єп та ВЗ потрібно виключно за січневий обсяг доходу без жодних штрафів.
Що робити з неправомірними вимогами ДПС. Дані про мобілізацію та демобілізацію мали надійти податковій службі в автоматичному режимі з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Проте нерідко через затримки обміну інформацією інспектори бачать «неподання звітності» в загальному порядку.
Тому щоб припинити неправомірні претензії, подайте до своєї податкової інспекції заяву в довільній формі про застосування податкового звільнення на підставі п. 25 підрозд. 10 розд. XX ПКУ та п. 9² розд. VIII Закону України № 2464-VI.
Додайте до заяви завірену копію військового квитка (або довідки ТЦК/в/ч) із відмітками про дату призову (лютий 2026) та дату демобілізації / виключення зі списків частини (вересень 2026).
Якщо контролюючий орган уже встиг автоматично сформувати технічний борг чи штрафи в інтегрованій картці платника, вимагайте у заяві їх повного скасування (анулювання).
.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Є відповідь АІ
Чи потрібно подавати звіт J0500701 для ОСББ без працівників
Чи потрібно подавати звіт J0500701 без найманих працівників
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно здавати звіти ТОВ за вересень 2026 року
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно здавати пусту декларацію з ПДВ при відсутності операцій
Є відповідь АІ
Зразок заповнення звіту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Коригування фінрезультату при достроковому розірванні договору оренди
Чи може ТОВ продавати товар своєму ФОП-партнеру
ТОВ займається оптовою торгівлею жіночної білизни, є імпортером товару. Директор та власник ТОВ в той же час є ФОПом, який займається роздрібною торгівлею жіночої білизни. Чи може ТОВ продати товар ФОПу?
Дякую…
Відшкодування витрат на податки під час закордонного відрядження
Показ митної декларації у декларації з ПДВ: нюанси та питання
Відповідь АІ схвалено експертом
Заповнення звіту про працевлаштування інвалідів: уточнення для підприємств
Відповідь АІ схвалено експертом
Оформлення трудових відносин директора та бармена в ТОВ
Перехід ПДФО при звільненні: де сплачувати та як звітувати
Обов'язкове відображення виплат ФОП у податковій звітності підприємств
Якщо такі виплати не відображені у звітності, які штрафні санкції та інші види…
Коректне відображення звільнення працівниці на лікарняному по пологам
06.08 пішла в декрет. (зп та відпускні попередню вже сплачені), у цьому ж місяці була компенсація лікарняних та сплата ЄСВ, у версені 22.09 звільнилась. Як вірно відобразити у додатку 1 за серпень…
Обов'язок ФОП щодо подання звітності 4ДФ та штрафи
Чи зобов’язаний ФОП подавати додаток 4ДФ до Податкового розрахунку та відображати в ньому виплати постачальникам за придбані товари, роботи або послуги?
Якщо ФОП здійснює…
Чи потрібно вести кількісний облік забракованої продукції
ПДВ: Облік податкової накладної з мінусовим РК у кредиті
Відповідь АІ схвалено експертом
Зміни в умовах виплати Чорнобильської відпустки для підприємств
Вибір КВЕДів для ФОП, що надає онлайн-косметичні послуги
ФОП планує надавати онлайн-послуги: розбір косметики клієнтів, підбір косметичних засобів та онлайн-консультації щодо догляду за шкірою обличчя.
Які КВЕДи необхідно…
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом


