Правильний облік авансів від нерезидентів: поради та рекомендації
Згідно з п.6 НП(С)БО – 21 «Вплив змін валютних курсів» ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0515-00#o35 ), «сума авансу (попередньої оплати) в іноземній валюті, одержана від інших осіб у рахунок платежів для поставлення готової продукції, інших активів, виконання робіт і послуг, при включенні до складу доходу звітного періоду перераховується у валюту звітності із застосуванням валютного курсу на початок дня дати одержання авансу. У разі одержання від покупця авансових платежів в іноземній валюті частинами та відвантаження частинами покупцеві немонетарних активів (робіт, послуг) дохід від реалізації активів (робіт, послуг) визнається за сумою авансових платежів із застосуванням валютних курсів, виходячи з послідовності одержання авансових платежів».
Тобто у разі отримання аванса від нерезидента застосовується курс НБУ, якій діє на початок дати такого отримання.
Щодо вибіру рахунку, на якому слід вести облік:
згідно з Інструкцією № 291 ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#n394 ) для здійснення розрахунків з іноземними покупцями передбачений субрахунок 362 «Розрахунки з іноземними покупцями».
Тоді бухгалтерський запис буде Дт312 – Кт362.
Разом з цим також цілком припустимо використати субрахунок 681 «Розрахунки за авансами одержаним» ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#n784 ).
Тоді запис буде Дт312 – Кт681.
Щодо закриття сум авансів – відвантаження продукції на експорт зазначається бухгалтерським записом Дт362 – Кт701.
При цьому застосовується курс НБУ, який був застосований при отримані оплати. Тобто курсових різниць не виникає.
Це також випливає з норм п.7 та п.8 НП(С)БО – 21 ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0515-00#o35 ), згідно з якими немонетарні статті відображаються за валютним курсом на початок дня дати здійснення господарської операції (тобто за курсом НБУ на початок дати отримання авансу ), та визначення курсових ріниць передбачено тільки за монетарними статтями ( тобто такими, що передбачають отримання грошових коштів ).
У разі якщо облік здійснюється цз застосуванням с/р 681 – додатково робиться запис Дт681 – Кт362.
Щодо дати виникнення доходу:
згідно з п.6.3 НП(С)БО – 15 «Дохід» ( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0860-99#o34 ) не визнається доходом «сума попередньої оплати продукції (товарів, робіт, послуг)».
Тобто саме при отримані авансу дохід не виникає.
Він виникає «в разі наявності всіх наведених нижче умов: покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив); підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами); сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена» (п.8 НП(С)БО – 15, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0860-99#o34 ) .
Тобто дохід виникає лише при відвантажені продукції з урахуваннями також виконання певних умов.
В Балансі сума авансів відображається в рядку 1635 «Поточна кредиторська заборгованість за одержаними авансами» (п.2.66 Методрекомендацій № 433, https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0433201-13#n19 ).
Або в рядку 1690 «Інші поточні зобов'язання», якщо це фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва ( https://7eminar.ua/news/2950-finansovii-zvit-malogo-pidprijemstva-formi-1-m-2-m ).
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Є відповідь АІ
Чи потрібно подавати звіт J0500701 для ОСББ без працівників
Чи потрібно подавати звіт J0500701 без найманих працівників
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно здавати звіти ТОВ за вересень 2026 року
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно здавати пусту декларацію з ПДВ при відсутності операцій
Є відповідь АІ
Зразок заповнення звіту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Коригування фінрезультату при достроковому розірванні договору оренди
Показ митної декларації у декларації з ПДВ: нюанси та питання
Відповідь АІ схвалено експертом
Заповнення звіту про працевлаштування інвалідів: уточнення для підприємств
Перехід ПДФО при звільненні: де сплачувати та як звітувати
Коректне відображення звільнення працівниці на лікарняному по пологам
06.08 пішла в декрет. (зп та відпускні попередню вже сплачені), у цьому ж місяці була компенсація лікарняних та сплата ЄСВ, у версені 22.09 звільнилась. Як вірно відобразити у додатку 1 за серпень…
Обов'язок ФОП щодо подання звітності 4ДФ та штрафи
Чи зобов’язаний ФОП подавати додаток 4ДФ до Податкового розрахунку та відображати в ньому виплати постачальникам за придбані товари, роботи або послуги?
Якщо ФОП здійснює…
Чи потрібно вести кількісний облік забракованої продукції
ПДВ: Облік податкової накладної з мінусовим РК у кредиті
Відповідь АІ схвалено експертом
Зміни в умовах виплати Чорнобильської відпустки для підприємств
Вибір КВЕДів для ФОП, що надає онлайн-косметичні послуги
ФОП планує надавати онлайн-послуги: розбір косметики клієнтів, підбір косметичних засобів та онлайн-консультації щодо догляду за шкірою обличчя.
Які КВЕДи необхідно…
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій ФОП для зняття з обліку платника ПДВ
Фіскалізація отриманої оплати ФОП: чи потрібен фіскальний чек
ФОП купує товар для подальшого перепродажу. Клієнт здійснює повну оплату за товар на розрахунковий рахунок ФОП за реквізитами IBAN. Після отримання оплати ФОП відправляє товар покупцю через службу доставки.
Чи…
Вибір КВЕД для партнерських виплат у Хрошоп: поради
Чи потрібно здавати новий звіт для ФОП до 09.11
Відповідь АІ відхилено експертом


