Знижка від нерезидента: оформлення кредит-ноти та податкові нюанси
Надання певних бонусів, знижок, тощо можна розглядати як маркетингові послуги за визначенням ст. 14 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20251005#n256)6
"14.1.108. маркетингові послуги (маркетинг) - послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків. До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги);"
Тобто, кредит-ноту, яку надав Вам нерезидент, можна розглядати як "зустрічне" надання Вами маркетингових послуг.
При цьому позиція ДПСУ наступна
в ІПК від 11.01.2024 р. № 197/ІПК/99-00-21-03-02ІПК:
"Товариство закуповує товар у постачальника-нерезидента та на підставі додаткових угод до договору отримує від такого постачальника бонус у вигляді кредит-ноти за виконання планових показників закупівлі товару.
…якщо бонуси (кредит-нота) виплачуються покупцю-резиденту продавцем-нерезидентом у грошовій формі у зв'язку з досягненням відповідних показників закупівлі товару, то за своєю сутністю такі виплати визначаються як оплата маркетингових послуг, відповідно у покупця виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму такої отриманої кредит-ноти.
У разі якщо за рахунок отриманої кредит-ноти зменшується сума заборгованості покупця перед постачальником-нерезидентом за раніше поставлені / ті, що підлягають постачанню, товари, то операція із зменшення заборгованості покупця (платника податку) перед постачальником-нерезидентом на підставі кредит-ноти не визначається ПКУ як операції з постачання товарів/послуг, а тому не є об'єктом оподаткування ПДВ..."
ЗІР (101.04, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=27842):
"Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з надання продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв’язку з досягненням таким покупцем певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця?
Відповідь:
Згідно з п.п. 14.1.108 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI (далі - ПКУ) маркетингові послуги (маркетинг) – послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.
Одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата мотиваційних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дистриб’ютори), які є винагородою за досягнення певних економічних показників третіми особами (дистриб’юторами) у межах своєї основної діяльності та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника, стимулюють просування товарів у каналах дистрибуції.
Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються офіційним дистриб’ютором (постачальником продукції (робіт, послуг)), зокрема, за точність закупівельних прогнозів, виконання узгодженого плану закупівель, дотримання асортименту товарів), спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі витрати відносяться до маркетингових послуг.
Відповідно до п. 185.1 ст. 185 ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.
...при наданні продавцем винагороди (бонусу) покупцю у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця, об’єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а мотиваційні та стимулюючі виплати, в свою чергу, є компенсацією вартості таких послуг.
Таким чином, у покупця при отриманні мотиваційних виплат (бонусів) від продавця у зв’язку з досягненням певних обсягів постачання товарів, придбаних у такого продавця виникають податкові зобов’язання з ПДВ на суму отриманих мотиваційних виплат (бонусів)..."
Місце постачання маркетингових послуг- мцісце реєстрації продавця (Вас) (п. 186.4 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4496).
Проте, за вище наведеною позицією ДПСУ в ІПК № 197 бонус розгляддається як маркоетингова послуга тільки якщо нерезидент платнитьь Вам за це кошти. В цій ситуації ПДВ 20 % нараховується "зверху" на суму кредит-ноти.
В іншому випадку (бонус зарахований як оплата майбутіх поставок), такий бонус не розглядають як надання маркетингових послуг і проводять як Дт 632 Кт 719
В Вашій ситуації це можна розглядати не як маркетингові послуги, а як премія, яка збільшує суму вашої оплати нерезиденту (або зменшує заборгованість). ПДВ не нараховується, окремий акт чи договір складати не потрібно, якщо Вашим договром вже було передбачено право постачальника надавати Вам кредит-ноти, і сама кредит-нота нерезидента містить всі необхідні дані для відображення в обілку цієї операції.
Додатково рекомендуємо отримати ІПК
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.

