Дії підприємства після руйнування складу та офісу ракетним ударом
Якщо склад та офіс підприємства повністю зруйновані внаслідок ракетного удару, першочерговими діями мають бути фіксація втрат і оформлення відповідних документів. Варто розділити ситуацію на два блоки: втрати майна (основні засоби, запаси, товар) і втрата первинної документації.
Починати слід з інвентаризації. Якщо підприємство має безпечний і безперешкодний доступ до активів або до місця їх знищення, вона проводиться станом на дату знищення. Інвентаризацію ініціює керівник підприємства, видається відповідний наказ, створюється інвентаризаційна комісія, яка фіксує факт знищення. За підсумками оформлюється протокол комісії та складаються відповідні акти: акт на списання основних засобів (ОЗ), акт на списання товарів, інші супровідні документи.
Найважливіший елемент – отримання сертифіката Торгово-промислової палати України (ТПП). Раніше загальний лист ТПП про вторгнення (https://ucci.org.ua/uploads/files/621cba543cda9382669631.pdf) визнавався достатнім для підтвердження форс-мажору. Але тепер податкова служба чітко зазначає: потрібно мати індивідуальний сертифікат ТПП, виданий саме щодо конкретної ситуації на підприємстві, інакше податкових наслідків з ПДВ не уникнути. Згідно з офіційною позицією ДПС, викладеною у листі ГУ ДПС у Сумській області (https://sumy.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/print-802472.html), такий сертифікат є обов’язковим. Оформити його можна через регіональні палати, заповнивши форми, які розміщені тут: https://ucci.org.ua/dokumienti-dlia-zavantazhiennia. До заявки додаються: акти ДСНС або поліції, фото/відео фіксація, документи органів місцевого самоврядування.
Сертифікат ТПП засвідчує, що знищення майна відбулося внаслідок обставин непереборної сили. Це дає змогу:
– не донараховувати ПДВ (відповідно до п. 32-1 підрозділу 2 розд. ХХ ПКУ);
– списати майно у бухгалтерському та податковому обліку без ризику претензій з боку податкових органів.
Облік списання відображається так: основні засоби – Дт 976, товари – Дт 947. Для знищеного орендованого майна, яке обліковувалося поза балансом, проводки не формуються, але дії регулюються договором оренди відповідно до глави 58 ЦКУ.
Якщо ж немає доступу до зруйнованих приміщень, інвентаризацію провести неможливо. У такому разі доцільно отримати від органів місцевого самоврядування акт, що підтверджує відсутність доступу. Активи списують після зняття обмежень і проведення інвентаризації.
Стосовно втрати первинної документації, потрібно відрізняти два випадки. Якщо підприємство розташовувалося на окупованій чи прифронтовій території, внесеній до переліку територій, затвердженого наказом Мінреінтеграції № 309 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#Text), можливе подання Повідомлення про втрату документів відповідно до п. 69.28 підрозділу 10 розд. ХХ ПКУ. Таке повідомлення слід направити до ДПС для підтвердження обставин і звільнення від обов’язку пред’являти документи під час перевірки. Якщо ж підприємство не знаходилось у таких районах, то діє загальна норма ст. 44 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20231208#n1110): слід повідомити ДПС протягом п’яти днів із дати втрати документів та відновити їх протягом 90 днів.
У всіх випадках ключовим є належне документальне оформлення подій, що підтверджує зв’язок між знищенням майна і ракетним ударом, оформлення сертифіката ТПП, проведення інвентаризації (за можливості) і правильне бухгалтерське відображення втрат. Це дозволить мінімізувати податкові ризики і забезпечити правомірність облікових дій.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Чи потрібно підвищувати оклади після обнулення індексації зарплати
Чи стосуються КВЕДи 80.10, 80.20 і 80.30 охоронної діяльності
Вибір оптимальної системи оподаткування для манекенниці як ФОП
Питання щодо КВЕД та податкових ризиків для ФОП і ТОВ
Два ПРРО для одного договору оренди: чи подавати 20-ОПП
Зорієнтуйте будь ласка, ФОП орендує 2 різних приміщення у торговому …
Штрафи за готівкові розрахунки між юрособами в 2024-2025 роках
Правила вказування призначення платежу при здачі готівки в банк
Чи нараховується доплата за роботу у вихідні дні
Нарахування доплат за роботу у вихідні дні: питання
Коли враховувати кошти від факторингу як дохід ФОП
Питання про нарахування та утримання профспілкових внесків
З яких нарахувань утримуються профспілкові внески?
З …

