Оплата нерезиденту: чи потрібно утримувати ПДФО і ВЗ
Наша юр особа оплатила нерезиденту підприємцю Польща, за товар, Підскажіть будь ласка чи маємо ми утримувати ПДФО і ВЗ? Я подивилась виступ з Мар'яною Кавин, і вона каже що згідно з Конвенцією з Польщею це є комерційний прибуток, і звільняється від сплати ПДФО і ВЗ якщо нерезидент підприємець надав довідку про резиденство? Буду вдячна за повну відповідь. Дякую.
Позиція ДПСУ на сьогодні наступна
ІПК від 19.06.2025 р. N 3353/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
"...Товариство має намір укласти зовнішньоекономічний контракт на поставку товарів з Польщі з індивідуальним підприємцем, по аналогії - української фізичної особи - підприємця. При цьому виникає питання стосовно необхідності оподатковувати виручку, яка буде отримана нерезидентом - фізичною особою - підприємцем на території України як дохід за товар, право власності на який буде набуватися на території Польщі.
Із контрагентом-нерезидентом планується укласти Контракт зовнішньо-економічної діяльності із умовами поставки Інкотермс FCA, де місцем поставки буде склад, на території Республіки Польща. Тобто право власності, як і ризик випадкового знищення чи пошкодження, на товар від постачальника до покупця буде переходити на території Польщі.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:
Чи вважається дохід з джерелом його походження з Україні, якщо виручка за Товар, який придбаний юридичною особою - резидентом у нерезидента - фізичної особи - підприємця на території Республіки Польща, тобто право власності на товар перейшло від постачальника до покупця за межами території України?
...Порядок оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, визначено п. 170.10 ст. 170 Кодексу, відповідно до пп. 170.10.1 якого доходи з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, оподатковуються за правилами та ставками, визначеними для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами цього розділу для нерезидентів).
У разі якщо доходи з джерелом їх походження в Україні виплачуються нерезиденту резидентом - юридичною особою або самозайнятою фізичною особою, такий резидент вважається податковим агентом нерезидента щодо таких доходів. Під час укладення договору з нерезидентом, умови якого передбачають отримання таким нерезидентом доходу з джерелом його походження в Україні, резидент зобов'язаний зазначити в договорі ставку податку, що буде застосована до таких доходів (пп. 170.10.3 п. 170.10 ст. 170 Кодексу).
Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу, зокрема, інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (пп. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 - 167.5 цієї статті).
Об'єктом оподаткування військовим збором, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 пп. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, - 5 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
...Враховуючи зазначене, оскільки суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності в Україні є юридична особа, зареєстрована в Україні і яка має постійне місцезнаходження на території України, то незалежно від місця укладення договору та поставки товару виручка за товар, право власності на який перейшло від постачальника до покупця на території Республіки Польща, вважається доходом з джерелом його походження з Україні, та оподатковується таких дохід податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.
Слід зазначити, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору (п. 3.2 ст. 3 Кодексу).
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України визначено ст. 103 Кодексу.
Згідно з п. 103.2 ст. 103 Кодексу особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами п. 103.4 ст. 103 Кодексу.
Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених п. п. 103.5 і 103.6 ст. 103 Кодексу, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі - довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (п. 103.4 ст. 103 Кодексу).
Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (п. 103.5 ст. 103 Кодексу).
Крім того, у разі неподання нерезидентом довідки відповідно до п. 103.4 ст. 103 Кодексу доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування (п. 103.10 ст. 103 Кодексу).
Положення Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень (далі - Конвенція), яка є чинною в українсько-польських податкових відносинах з 11.03.94, застосовуються "до осіб, які є резидентами однієї або обох Договірних Держав" (ст. 1 Конвенції).
Відповідно до п. 3 ст. 2 Конвенції податками, на які поширюється Конвенція, в Україні є, зокрема, "прибутковий податок з громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства", у Польщі - "прибутковий податок з фізичних осіб".
"Ця Конвенція застосовується також до будь-яких ідентичних або подібних по суті податків, які стягуються одною з Договірних Держав після дати підписання цієї Конвенції, в доповнення до або замість існуючих податків цієї Договірної Держави" (п. 4 ст. 2 Конвенції).
Термін "особа" означає фізичну особу, компанію і будь-яке інше об'єднання осіб (п. 1 ст. 3 Конвенції).
Відповідно до п. 1 ст. 4 Конвенції "при застосуванні цієї Конвенції термін "резидент однієї Договірної Держави" означає особу, яка за законодавством цієї Держави підлягає оподаткуванню в ній на підставі місця проживання, постійного місця перебування, місця знаходження керівного органу, місця реєстрації або іншого аналогічного критерію. Цей термін, разом з тим, не включає особу, яка підлягає оподаткуванню в цій Державі, тільки якщо ця особа одержує доходи з джерел в цій Державі або стосовно майна, що в ній знаходиться".
У загальному порядку в контексті Конвенції оподаткування доходів фізичних осіб - резидентів однієї з двох Договірних Держав (України/Польщі), які здійснюють діяльність з надання індивідуальних послуг незалежного (професійного) характеру, регулюється ст. 14 (Незалежні особисті послуги) Конвенції, якою передбачено:
"1. Доход, що одержується резидентом одної Договірної Держави щодо професійних послуг чи іншої діяльності незалежного характеру, оподатковується тільки в цій Державі, за винятком випадку, коли він володіє регулярно доступною постійною базою в другій Договірній Державі з метою проведення цієї діяльності. Якщо у нього є така постійна база, доход може оподатковуватись у другій Державі, але тільки стосовно доходу, що приписується до цієї постійної бази.
2. Термін "професійні послуги" включає, зокрема, незалежну наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку діяльність, так як і незалежну діяльність лікарів, адвокатів, інженерів, архітекторів, зубних лікарів і бухгалтерів".
Слід зазначити, що перелік послуг, вказаних у п. 2 ст. 14 Конвенції, які підпадають під визначення "професійні послуги" (тобто відносяться до "незалежних особистих послуг"), не є вичерпним.
При цьому слід враховувати, що відповідно до п. 2 ст. 3 (Загальні визначення) Конвенції "при застосуванні цієї Конвенції Договірною Державою будь-який термін, не визначений у Конвенції, має те значення, яке надається законодавством цієї Держави щодо податків, на які поширюється Конвенція, якщо з контексту не випливає інше".
Отже, відповідно до ст. 14 Конвенції, якщо фізичною особою, яка у розумінні Конвенції є резидентом Польщі, надаються особисті послуги незалежного (професійного) характеру і її діяльність з надання цих послуг не здійснюється через постійне представництво на території України, доходи, отримані від такої діяльності, підлягають оподаткуванню лише у Польщі, тобто звільняються від оподаткування в Україні."
Отже, ДПСУ допускає звільнення від оподаткування в Україні професійних послуг, наданих фізособами- резидентами Польщі (в т.ч. підприємцями).
Для товару таких правил Конвенцією з Польщею не визначено.
Отже, Ви як покупець товарів, є податковим агентом та маєте утримати при виплаті коштів підприємцю Польщі - ПДФО 18 %та ВЗ 5%.
Додатково рекомендуємо отримати ІПК
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Подання звіту 20-ОПП: окремо чи в одному документі
Нарахування зарплати за відпустку: грудень та січень нюанси
Як правильно відображати відпустку по догляду за дитиною
Чи потрібно подавати звіт 20-ОПП при новій оренді
Який рівень середньої зарплати зберегти для бронювання
Чи може ФОП 2 групи отримати довідку під час лікарняного
Документи та процес оформлення для прийому неповнолітніх на роботу
Для прийняття на роботу неповнолітнього які документи потрібні і як правильно …
Чи застосовувати ставку ПДФО 5% новому працівнику у грудні
Який КВЕД обрати для консультацій ФОП без телефонії
Виплата зарплати до Нового року: дотримання термінів та правил
Компенсація невикористаних днів відпустки без звільнення працівника
Вибір коду класифікатора професій для інженера з технічного нагляду
Хто підписує документи під час лікарняного директора підприємства
Як затвердити робочу інструкцію без представника трудового колективу
У нас не має Представником трудового колективу, як затеврдити Робочу …

