Заголовок тимчасово відсутній
Суть: на балансі підприємство має основні засоби, які знаходяться у відчуженій зоні Чернобиль на відповідному зберіганні іншого підприємства, що підтверджується актом приймання- передачі на відповідне зберігання ще у 2009 році. По результатам інвентаризації вони вже не пригодні для використання. Питання: Чи можна списати їх, якщо вони знаходяться у такій зоні з пропускним особистим режимом, що потрібно зробити, які документи мають бути
Так.
Відповідно до п. 33 НП(с)БО 7 об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.
Об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена (п.6 НП(с)БО 7).
Тобто, вказані основні засоби перестають відповідати критеріям визнання їх активом, позаяк підприємство не може більше контролювати запаси і тим паче в майбутньому одержувати економічні вигоди, як це передбачено п. 3 НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#n18 .
Відповідно, підприємство не може обліковувати надалі такі основні засоби у складі активів і може їх списати з балансу .
Зауважимо, що проведення інвентаризації є обов’язковим, зокрема (п. 7 розд. І Положення про інвентаризацію № 879 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#n17 ):
- у разі встановлення фактів псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
- у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства.
Тож за наявності фактів псування чи втрати основних засобів підприємство має провести інвентаризацію. Окремих норм щодо особливостей проведення інвентаризації в зоні відчуження немає.
Окремі інвентаризаційні описи складаються, зокрема, на непридатні і зіпсовані активи із зазначенням ступеня непридатності, характеру псування, пропозицій по уцінці, списанню або можливості використання цих предметів у господарській діяльності. Висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів з даними бухобліку, зазначені в порівняльних відомостях і пропозиціях по їх врегулюванню, відображаються інвентаризаційною комісією в протоколі, який складається після закінчення інвентаризації та передається на розгляд і затвердження керівнику підприємства. Протокол затверджується протягом 5 робочих днів (розд. ІV Положення № 879).
Якщо запаси зіпсовано чи втрачено через пожежу, то підприємству необхідно звернутися із заявою в довільній формі до місцевого підрозділу МНС України для складання акту про пожежу. Форму заяви встановлено наказом МВС України від 14.06.2017 р. № 503.
Також підприємству доцільно було б отримати сертифікат ТПП щодо форс – мажорних обставин.
Списують основні засоби після інвентаризації на підставі наказу керівника.
Для документального оформлення списання основних засобів підприємство може використовувати :
- типові форми, затверджені наказом Мінстату від 09.12.1995 р. № 352 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0352202-95#o172 . Зверніть увагу, що Наказ № 352 втратив чинність, але ці форми підприємство може удосконалити та використовувати на свій розсуд;
- типові форми обліку вибуття ОЗ, затверджені наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1336-16#n73 . Це можливо завдяки п. 6 розд. І Порядку складання типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору, затвердженого Наказом № 818: типові форми з обліку та списання ОЗ можуть застосовувати українські юрособи незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності. Зокрема, мовиться про:
Акт списання основних засобів (часткової ліквідації);
- форми обліку, розроблені власноруч підприємством.
Це дозволено за умови, що такі документи містять всі обов’язкові реквізити, встановлені ч. 2 ст. 9 Закону № 996 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#n155 та п. 2.3. Положення № 88 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0168-95#n17.
Завважимо, що п. 2.6 Положення № 88 також передбачено: первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
У бухобліку списання основних засобів здійснюється на підставі наказу керівника та актів списання основних засобів.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.

