Департамент мобілізації Міністерства оборони України повідомляє, що механізм визначення бронювання під час воєнного стану військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, врегульовано Порядком бронювання військовозобов'язаних під час воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 (далі – Порядок).
Крім того, пунктом 3 Порядку визначено, що бронювання військовозобов'язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі – список), в електронній формі засобами Порталу Дія.
Відповідно до пункту 31 зазначеного Порядку, надана відстрочка підлягає анулюванню в разі:
- закінчення строку її дії;
- завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
- позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого підприємства, критично важливої установи державним органом, який прийняв рішення про визначення їх критично важливою установою;
- ліквідації органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи;
- звільнення військовозобов'язаного з органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи);
- тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов'язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою;
- обґрунтованого подання керівника органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування засобами Порталу Дія;
- обґрунтованого подання керівника критично важливого підприємства, критично важливої установи, але не частіше ніж один раз на місяць засобами Порталу Дія;
- надання відстрочки з інших причин, визначених ст. 23 Закону України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»;
- припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення – для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;
- невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності; невідповідності військовозобов'язаного умовам, зазначеним в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.
Крім того, пунктом 32 Порядку визначено, що керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або особа, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, може подати засобами Порталу Дія заяву в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов'язаного працівника (далі – заява про анулювання бронювання), в якій містяться такі відомості щодо:
- державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи: повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи; код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності); місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом);
- військовозобов'язаного: прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України); причина анулювання відстрочки.
Формування заяви про анулювання бронювання завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису керівника державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відокремленого підрозділу юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та надсилається до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів.
Засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів в автоматичному режимі здійснюється анулювання відстрочки та переведення військовозобов'язаного на загальний військовий облік у разі, коли військовозобов'язаний:
- перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою, зазначеними в заяві про анулюванню бронювання;
- має бронювання за державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою, зазначеними в заяві про анулюванню бронювання.
Разом з тим, пунктом 33 Порядку зазначено, що електронна інформаційна взаємодія між державними електронними інформаційними ресурсами державних органів здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів "Трембіта".
У разі відсутності технічної можливості передачі даних засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів "Трембіта" електронна інформаційна взаємодія може здійснюватися з використанням інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
Обсяг та структура даних, якими обмінюються суб'єкти електронної інформаційної взаємодії, визначаються договорами про інформаційну взаємодію, укладеними відповідно до Порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 № 606 «Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів».
Електронна інформаційна взаємодія здійснюється з дотриманням вимог чинного законодавства.
Разом з тим, відповідно до абзацу першого, другого пункту 14 Положення про єдиний державний вебпортал електронних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Питання Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та Реєстру адміністративних послуг» від 04.12.2019 №1137 (далі – Постанова №1137) визначено що Портал Дія це організована сукупність інформаційно-комунікаційних, інформаційних систем, які діють як єдине ціле та у взаємодії з іншими інформаційними та інформаційно-комунікаційними системами.
Портал Дія організаційно-технічно складається, зокрема, з мобільного додатка Порталу Дія (Дія), освітнього мобільного додатка "Мрія", Реєстру адміністративних послуг, електронного кабінету користувача, мобільних додатків, інформаційних систем, підсистеми перевірки даних, інших складових.
Водночас абзацом першим, другим, восьмим п. 8 Постанови №1137 визначено користувач використовує Портал Дія для отримання електронних публічних послуг, інформації, розгляду заяв (звернень, запитів) та адміністративних справ, проходження опитування, доступу до благодійної (волонтерської) діяльності, перегляду теле- і радіопрограм та/або теле- і радіопередач, отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, інших інформаційно-комунікаційних систем, єдиних інформаційних систем та систем електронного документообігу, та має право: звертатися до технічного адміністратора та власника (держателя) із пропозиціями (зауваженнями) щодо функціонування Порталу Дія.
Крім того, відповідно до вимог ст. 13 Закону України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі – Закон) визначено що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку:
- бере участь у розробленні проєктів законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
- узагальнює потреби Збройних Сил України та інших військових формувань і розробляє мобілізаційні завдання (замовлення) виходячи з економічних можливостей держави;
- розробляє критерії оцінок рівнів мобілізаційної готовності національної економіки України та підприємств, установ і організацій, яким встановлені мобілізаційні завдання (замовлення);
- узагальнює практику застосування актів законодавства з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавства та в установленому порядку вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України.
Водночас, у Департаменті мобілізації Міністерства оборони України повідомили, що ст. 131 Закону повноваженнями центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, визначено організацію бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час, забезпечення надання звітності з питань бронювання військовозобов'язаних у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Джерело: лист Департаменту мобілізації Міністерства оборони України від 23.12.2024 №220/25/ВихЗПІ/188