Податкові наслідки валютних операцій при співпраці з нерезидентом
1. Провести контрольну закупку, підготувати досудову претензію (Перший контракт); 2. Подати заявку до Митного реєстру (другий контракт)
Які податкові наслідки для резидента? Що потрібно сплатити і де звітуватись?
Дякуємо.
У випадку, коли українське підприємство (резидент, платник ПДВ, на ЗСО) виплачує винагороду фізичній особі-підприємцю – нерезиденту (громадянину Казахстану) за послуги з правового супроводу захисту прав інтелектуальної власності, зокрема підготовку претензії та подання заявки до митного реєстру, така виплата має низку податкових наслідків, які розглянемо по суті. Процедура досить складна.
По-перше, за нормами пп. 170.10.1 та пп. 170.10.3 ПКУ, дохід, виплачений фізособі-нерезиденту з джерелом походження в Україні, є об'єктом оподаткування ПДФО та військовим збором, а українська юрособа в цьому випадку виступає податковим агентом. Відтак, за загальним правилом, при виплаті нерезиденту доходу необхідно утримати ПДФО за ставкою 18% і військовий збір за ставкою 5% (пп. 170.10.1 ПКУ; Закон України від 25.07.2024 № 3619-ІХ). Базою оподаткування є сума винагороди у гривневому еквіваленті за курсом НБУ на дату її нарахування або виплати (п. 164.4 ПКУ).
Проте, якщо нерезидент надає довідку про резидентство в Казахстані, видану компетентним органом цієї держави, належним чином перекладену та легалізовану, український податковий агент має право застосувати правила Конвенції між Україною та Республікою Казахстан про уникнення подвійного оподаткування. У такому випадку зазвичай доходи від незалежної професійної діяльності (наприклад, юридичні послуги) оподатковуються лише в країні резидентства особи, яка їх надає (п. 3.2, 103.4, 103.5, 103.8 ПКУ). Тобто, за наявності довідки, ПДФО не утримується, але військовий збір у будь-якому випадку має бути утриманий та сплачений, оскільки дія міжнародних договорів на нього не поширюється (пп. 1.1 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ, пп. 162.1.2 ПКУ).
Довідка - легалізована, перекладена, іилає компетентний (уповноважений) орган країни нерезидента, визначений Конвенцією, за формою, затвердженою згідно із законодавством такої країни. Вона діє тільки протягом того календарного року, в якому видана; п. 103.8 ПКУ дозволяє застосовувати норми Конвенції при виплаті доходів нерезиденту у звітному (податковому) році в разі надання ним довідки з інформацією за попередній звітний податковий період (рік). Проте після закінчення звітного (податкового) року в обов’язковому порядку потрібно отримати від нерезидента відповідну довідку за цей рік.
Щодо ЄСВ: хоча в п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464 прямо не передбачено обов’язку нарахування внеску на винагороди нерезидентів, податкова на практиці наполягає на необхідності нарахування 22% ЄСВ на такі суми, особливо якщо договір укладено згідно з українським правом і місцем виконання вважається Україна. Тому безпечною позицією є або нарахування внеску, або отримання індивідуальної податкової консультації (див. листи ДПС № 431/ІПК/99-00-04-03-03-06 від 05.02.2021 та № 233/ІПК/99-00-04-03-03-06 від 20.01.2021). Аргументи проти ЄСВ ґрунтуються на відсутності реєстрації нерезидента в Україні, а також укладенні договору за іноземним законодавством, проте такі позиції вважаються ризиковими.
У частині ПДВ, оскільки послуги мають юридичний та консультаційний характер, місцем їх постачання для ПДВ вважається територія України (пп. «в» п. 186.3 ПКУ). Отже, це оподатковувана операція. Оскільки постачальником є нерезидент, обов’язок із нарахування ПДВ покладається на отримувача послуг — українське підприємство (ст. 208 ПКУ). Воно має на дату першої події (оплата або акт) скласти податкову накладну на себе (тип причини «14») і зареєструвати її в ЄРПН. Сума нарахованого ПДВ відображається як у складі податкових зобов’язань (рядок 6.1 декларації з ПДВ), так і в податковому кредиті (рядок 13.1), за умови наявності належного первинного документа.
Крім цього, у випадку виплати доходу фізособі-нерезиденту, підприємство повинне подати об’єднану звітність із ПДФО, ВЗ та ЄСВ. Але для цього необхідний РНОКПП нерезидента (ідентифікаційний номер платника податків в Україні). Якщо його немає — звітність подати неможливо, а отже, слід або наполягати на його отриманні нерезидентом, або офіційно документувати обставини, що перешкоджають цьому.
Таким чином, ключові податкові наслідки — це потенційне нарахування та сплата ПДФО (18%), обов’язкове утримання військового збору (5%), обов’язок нарахування ПДВ за місцем постачання, а також можливе нарахування ЄСВ (22%). Право на звільнення від ПДФО можливе лише за умови підтвердження резидентського статусу нерезидента за міжнародною Конвенцією.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Уточнення щодо перепідготовки: виправлення коду 158 в документах
Штрафи за неоподаткування перепідготовки: уточнюючий розрахунок та наслідки
ПДВ при благодійній допомозі: складання ПН та декларація
Коригування ПДВ при поверненні товару під час військового стану
тов, платник пдв, який на період військового стану користується податковою …
Запровадження графіку змінності для нових працівників у ФОП
ФОП узяв до штату 2-х товаришів по роботі: один …
Виправлення помилки в звітності по ЄСВ і ПДФО
Як правильно відображати витрати на послуги Нової пошти
Облік автомобілів: продаж, технічний стан та передача ТЦК
Пільги по ПДВ при постачанні товарів від іноземного фонду
Правила складання РК при поверненні товару та оплаті
Проблеми округлення ПДВ: як виправити відхилення в декларації
Внесення даних у трудову книжку після зміни прізвища працівника
Можливість отримання статусу важливого ФОП для національної економіки
Нарахування компенсуючого ПДВ при зміні сфер діяльності ТОВ
ТОВ (заг.с-ма з пдв) 08.2025 оплатило аванс за …

