Списання збитків від загибелі посівів: бухгалтерські нюанси та процедури
Порядок відображення витрат у бухобліку в разі загибелі посівів прописано в п. 8.2 Методичних рекомендацій з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджених наказом Мінагрополітики від 18.05.2001 № 132 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0132555-01#Text.
Так, витрати на обробіток площ, на яких повністю загинув урожай унаслідок стихійного лиха, списуються як надзвичайні втрати.
При цьому якщо поле, на якому загинули посіви, буде пересіватися новою культурою, у разі списання витрати, понесені на загиблі посіви, ділять на два види:
· повторювані, до яких належать витрати, що не можуть бути перенесені на іншу культуру (наприклад, вартість насіння, витрати на передпосівний обробіток ґрунту, сівбу тощо);
· неповторювані, до складу яких входять витрати, які можуть бути перенесені на культуру, що буде засіяна на місці загиблих посівів (наприклад, витрати на лущення стерні, підняття зябу та снігозатримання, вартість добрив і витрати на їх унесення в ґрунт тощо).
Розподіл витрат можна оформити, наприклад, бухгалтерською довідкою.
Повторювані витрати відносять на інші витрати (Дт 977 Кт 23), а неповторювані мають бути списані в розрізі статей витрат на пересіяну культуру (дебет відповідного субрахунку до рахунку 23 «Виробництво»).
Якщо ж на місці загиблих посівів не будуть сіяти нову культуру, то всі витрати на вирощування загиблої культури включають до інших витрат (Дт 977).
Якщо посіви повністю загинули і списуються з балансу, то може постати питання про нарахування компенсуючих ПЗ відповідно до п. 198.5 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4931 і оформлення зведеної ПН.
Так, згідно з пп. «г» п. 198.5 ПК якщо придбані з ПДВ товари/послуги починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, то такий платник повинен нарахувати на їх вартість податкові зобов'язання з ПДВ. Тобто метою нарахування цих податкових зобов'язань є коригування податкового кредиту, відображеного під час придбання товарів/послуг, що не були використані в господарській діяльності.
Ідеться про товари/послуги, які сільгосппідприємство придбало в платників ПДВ і використало для вирощування посівів, що загинули (наприклад, насіння, добрива, пальне, послуги із сівби тощо).
Проте на час воєнного стану діє норма, яка звільняє від нарахування компенсуючих ПЗ, якщо товари знищено внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Так, відповідно до п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПК https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n8035 тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника, товари, придбані в оподатковуваних операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили в період воєнного, надзвичайного стану.
Тобто, якщо посіви загинули через форс-мажорні обставини, нараховувати компенсуючі ПЗ на товари, використані для вирощування загиблих посівів, не потрібно.
Згідно із ч. 1 ст. 14-1 Закону № 671 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/671/97-%D0%B2%D1%80#n116 наявність форс-мажорних обставин засвідчує Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні ТПП. На підтвердження таких обставин ТПП видає сертифікат протягом 7 днів із дня звернення суб’єкта господарювання.
Також податківці роз’яснюють (ЗІР, категорія 101.15, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41801), що знищення (втрати) товарів платника внаслідок настання дії обставин непереборної сили в період воєнного, надзвичайного стану має підтверджуватися відповідними первинними документами та сертифікатом про форс-мажорні обставини.
Тож не нараховувати компенсуючі ПЗ при списанні загиблих посівів можна тільки за наявності сертифіката про настання форс-мажорних обставин.
Для отримання сертифіката сільгосппідприємство має звернутися до ТПП або відповідної регіональної ТПП. Усю необхідну інформацію про регіональні ТПП (у т. ч. адреси і контактні телефони) можна знайти на сайті ТПП (https://ucci.org.ua/rieghional-ni-tpp).
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Як правильно врахувати дохід ФОП для переходу на ПДВ
Як подати заяву-розрахунок по лікарняним після нещасного випадку
Розрахунок середньоденного заробітку при виході в декретний відпустку
Терміни подання останньої декларації ПДВ після анулювання реєстрації
Витрати на компенсацію за несвоєчасну виплату зарплати працівнику
Подача форми 20-ОПП для орендодавця нежитлового приміщення
Оплата відпустки по догляду за дитиною: обов'язки роботодавця
Чи зобов'язаний ФОП 3 групи подавати звіт фінмон
Підкажіть будь ласка, чи повинен ФОП 3 групи, який надає …
Чи потрібно сплачувати ЄСВ ФОП з інвалідністю без доходу
Чи вважаються звіти без квитанцій прийнятими податковою
Проблеми з виплатою зарплати через недостатній ЄСВ: рішення
При виплаті …

