Правила списання боргів і наслідки під час воєнного стану
Так, під час дії воєнного стану не заборонего укладати договори прощення боргу.
Списання дебіторської заборгованості за прощенням боргу:
1) податок на прибуток:
у кредитора (того, хто простив борг)
Дт 944 Кт 377 - списана сума боргу
В додатку РІ - ряд. 2.1.3 (на збільшення фінрезультату, п. 139.2.1 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n10685).
На зменшення поставити не можна (в ряд. 2.2.3), бо така операція не відповідає визначенню безнадійної заборгованості з п. 14.1.11 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n256).
Крім того, у кредитора може бути ще одне коригування на збільшення фінрезультату - за п. 140.5.10 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n10713).
Позиція ДПСУ - аналогічна:
ІПК ДПСУ від 19.02.2020 р. № 664/6/99-00-07-02-02-06/ІПК)
ЗІР (102.12, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41687):
"Чи повинен платник податку на прибуток здійснити одночасно коригування фінансового результату до оподаткування на дві податкові різниці згідно з п. 139.2 ст. 139 ПКУ та п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 ПКУ при списанні (прощенні) грошової та/або товарної дебіторської заборгованості?
Відповідь:
Так, платник податку на прибуток повинен здійснити одночасно коригування фінансового результату до оподаткування на дві податкові різниці згідно з п. 139.2 ст. 139 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) та п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 ПКУ при списанні (прощенні) дебіторської заборгованості.
При списанні (прощенні) дебіторської заборгованості, яка відповідає/не відповідає ознакам, визначеним п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, щодо якої створено/не створено резерв сумнівних боргів, фінансовий результат до оподаткування підлягає коригуванню згідно з п. 139.2 ст. 139 ПКУ.
Водночас, якщо поворотна фінансова допомога не була повернута та надавачем такої допомоги – платником податку на прибуток прийнято рішення про її прощення, така поворотна допомога набуває статусу безповоротної, і на суму прощеної допомоги підлягає збільшенню фінансовий результат до оподаткування у випадках визначених п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 ПКУ у звітному періоді, коли прийнято рішення про таке прощення.
Водночас, діючими положеннями ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму безповоротної фінансової допомоги, наданої іншому платнику податку на прибуток на загальних підставах, який не є пов’язаною особою, якою задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за попередній податковий (звітний) рік і такий платник не оподатковується за ставкою 0 відс. відповідно до п. 44 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку."
2) ПДВ
- якщо Ви простили Дт 36, то ніяких коригувань ПДВ не буде, це не передачено ст 192 ПКУ,https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4621)
- якщо простили Дт 371 (631) - аванс постачальнику, по якому був отриманий податковий кредит, то на момент прощення боргу маєте нарахувати собі умовні ПЗ за п. 198.5 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4931), оскільки товари/псолуги за які був сплачений аванс, вже ніколи не будуть використані в господарській діяльності в оподаткованих операціях.
ДПСУ (101.24, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41101):
"Які дії в обліку з ПДВ мають вчинити продавець та покупець, якщо після постачання товарів/послуг відбувається прощення заборгованості покупця (за якою не минув термін позовної давності)?
Відповідь:
На дату відвантаження товарів/надання послуг у постачальника виникають податкові зобов’язання з ПДВ та обов’язок скласти за операцією з постачання таких товарів/послуг та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідну податкову накладну, яка є підставою для віднесення покупцем сум ПДВ, зазначених у ній, до податкового кредиту.
Прощення постачальником заборгованості за такі товари/послуги не спричиняє податкових наслідків з ПДВ для постачальника.
Водночас покупець у податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості за такі отримані та не оплачені товари/послуги, зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ з використанням механізму, визначеного п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (оскільки ПДВ у складі вартості отриманих товарів/послуг покупцем постачальнику фактично сплачено не було)."
Списання кредиторської заборгованості за прощенням боргу (якщо Вам простив борг Ваш кредитор по Кт 631, 681,685):
1) податок на прибуток:
у боржника (того, кому простили борг)
Дт 631,681,685 Кт 719 - списана сума боргу на доходи
Коригувань по податку на прибуток не передбачено
2) ПДВ
- якщо Вам простили Кт 681, то ніяких коригувань зобов`язань ПДВ не буде, це не передачено ст 192 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4621)
- якщо Вам простили Кт 631 - заборгованість перед постачальником, по якій був отриманий податковий кредит, то на момент прощення боргу маєте нарахувати собі умовні ПЗ за п. 198.5 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4931), оскільки такі товари/послуги ДПСУ вважає "не придбаними", а отриманими безоплатно.
Аналогічна позиція ДПСУ - ЗІР (101.15, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41101).
Додатково рекомендуємо отримати ІПК
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…
ПДВ при благодійній передачі зошитів та канцтоварів: нюанси
Оподаткування купівлі вживаного ноутбука фізособою для ТОВ
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно показувати дохід за виконані роботи без оплати
Переплата за оренду землі: можливість повернення коштів на рахунок
у мене переплата по оренді землі (у нас пільга знаходимись у зоні бойових дій). Ми можемо повернути ці кошти на розрахунковий рахунок?
Дякую…
Відповідь АІ схвалено експертом


