Заголовок тимчасово відсутній
Облік буде залежати від виду комісії.
Якщо це разова комісія, то її відносимо на витрати як звичайну комісію банку:
- перерахування плати (комісії) банку за отримання кредиту Дт 685 Кт 311;
- нарахування плати (комісії) банку за отримання кредиту Дт 92 Кт 685.
Банки пропонують досить різні кредити: овердрафти, кредитні лінії, кредити в конкретній сумі тощо. У деяких випадках вони встановлюють пільгові (безпроцентні) періоди для кредитів. Подекуди за користування кредитом встановлюється символічна процентна ставка, проте при цьому сплачуються інші платежі, наприклад комісії за оформлення або обслуговування.
Враховуючи визначення терміна «фінансові витрати» (п. 3 НП(С)БО 31 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0610-06#o18 ), банківські комісії, пов'язані з видачею та обслуговуванням певного кредиту, слід обліковувати так само, як і проценти, а не включати до складу витрат із розрахунково-касового обслуговування (адміністративних витрат).
Засади обліку в цій сфері регулюються спеціальним НП(С)БО 31 «Фінансові витрати» і Методрекомендаціями №1300 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1300201-10#o14 .
Облік процентів за кредитами базується на постулаті, що відповідні операції не є операційною діяльністю підприємства. Вони належать до фінансової діяльності. Відповідно у звіті про фінансові результати такі витрати відображають у статті «фінансові витрати». Ці витрати, як правило, визнаються витратами в обліку в періоді їх виникнення (за фактом нарахування зобов'язань).
Є випадки, коли проценти нараховуються у зв'язку з інвестиційною діяльністю (здійснення капітальних інвестицій) — в такому разі проценти та комісії, сплачені до моменту створення активу, не визнаються витратами в періоді виникнення, а підлягають капіталізації.
Але, як випливає з п. 4 НП(С)БО 31, суб'єкти малого підприємництва визнають фінансові витрати за фактом і не капіталізують їх навіть у передбачених стандартом випадках.
Облік витрат на проценти та інших витрат підприємства (у т.ч. комісій), пов'язаних із запозиченнями, ведуть на рахунку 95 «Фінансові витрати». Рахунок має два субрахунки. На субрахунку 951 «Відсотки за кредит» обліковують витрати, пов'язані з нарахуванням та сплатою відсотків, процентів тощо за користування кредитами банків. На субрахунку 952 «Iнші фінансові витрати» — решту фінансових витрат, зокрема пов'язаних із випуском, утриманням та обігом власних цінних паперів, договорами лізингу.
Нарахування зобов'язань за відсотками відображають із визнанням витрат проведенням Д-т 95 К-т 684 «Розрахунки за нарахованими відсотками», а сплату — проведенням Д-т 684 К-т 31. Iнструкція №291 передбачає і пряме проведення Д-т 95 К-т 31, проте, на наш погляд, воно припустиме лише в разі сплати можливих комісій за видачу чи погашення кредиту, що нараховуються у момент сплати. А проценти і комісії за користування кредитом слід визначити витратами за фактом нарахування.
Згідно Iнструкції №291 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#n1104 передбачає, що витрати, накопичені за дебетом рахунку 95, можуть надалі спрямовуватися з кредиту цього рахунку в дебет відповідних рахунків у разі капіталізації (Д-т 15 або Д-т 23 ). Таке пояснюється тим, що підприємство може капіталізувати частину витрат на проценти за позиками, прямо не пов'язаними з виготовленням кваліфікаційного активу.
У запитанні не зазначено мету отриманого кредиту, якщо він пов’язаний із придбанням кваліфікаційного активу, то фінансові витрати ( у т.ч. щомісячні комісії) підлягають капіталізації .
Кваліфікаційний актив — це актив, який обов'язково потребує істотного часу для його створення (п. 3 НП(С)БО 31). Найчастіше маємо справу з кваліфікаційними активами у вигляді основних засобів та нематеріальних активів. НП(С)БО 31 серед прикладів таких активів наводить також інвестиційну нерухомість і продукцію із тривалим виробничим циклом (кілька місяців чи років).
У податковому обліку відповідно ст. 140 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n10713 для платників, які застосовують податкові різниці, передбачено застосування різниць для деяких фінансових операцій, але вони стосуються здебільшого кредитів від нерезиденктів та підприємств з іноземними власниками:
- 140.2. Для платника податку, у якого сума боргових зобов’язань, визначених пунктом 140.1 цієї статті, що виникли за операціями з нерезидентами, перевищує суму власного капіталу більше ніж у 3,5 раза, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму перевищення нарахованих у бухгалтерському обліку процентів за кредитами, позиками та іншими борговими зобов’язаннями (крім процентів, що підлягають капіталізації відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності до моменту введення відповідного активу в експлуатацію), що виникли за операціями з нерезидентами, понад 30 відсотків суми розрахованого об’єкта оподаткування податком на прибуток звітного (податкового) періоду, в якому здійснюється нарахування таких процентів, збільшеного на суму фінансових витрат за даними фінансової звітності та суми амортизаційних відрахувань за даними податкової звітності того самого звітного (податкового) періоду.
- Сума боргових зобов’язань, що виникли за операціями з нерезидентами, та сума власного капіталу для цілей цього пункту визначається як середнє арифметичне значень таких боргових зобов’язань та відповідно власного капіталу на початок та кінець звітного податкового періоду з урахуванням процентів, зазначених у пункті 140.3 цієї статті.
- 140.3. Проценти, які перевищують суму обмеження, визначеного пунктом 140.2 цієї статті, які збільшили фінансовий результат до оподаткування, зменшують фінансовий результат до оподаткування майбутніх звітних податкових періодів у сумі, зменшеній щорічно на 5 відсотків від суми процентів, що залишилися не врахованими у зменшення фінансового результату до оподаткування, з урахуванням обмежень, встановлених пунктом 140.2 цієї статті.
- пп. 140.5.8 збільшення фінрезультату на суми процентів та дооцінки, враховані в складі витрат щодо інструментів власного капіталу, перекваліфікованих за П(С)БО або МСБО як зобов'язання.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Як правильно врахувати дохід ФОП для переходу на ПДВ
Як подати заяву-розрахунок по лікарняним після нещасного випадку
Розрахунок середньоденного заробітку при виході в декретний відпустку
Зміна штатного розпису для працевлаштування осіб з інвалідністю
Терміни подання останньої декларації ПДВ після анулювання реєстрації
Витрати на компенсацію за несвоєчасну виплату зарплати працівнику
Подача форми 20-ОПП для орендодавця нежитлового приміщення
Чи зобов'язаний ФОП 3 групи подавати звіт фінмон
Підкажіть будь ласка, чи повинен ФОП 3 групи, який надає …
Чи потрібно сплачувати ЄСВ ФОП з інвалідністю без доходу
Чи вважаються звіти без квитанцій прийнятими податковою
Проблеми з виплатою зарплати через недостатній ЄСВ: рішення
При виплаті …

