Заголовок тимчасово відсутній
Бухоблік такої операції залежить від того, кому фізособа продає свої корпправа.
Так, якщо фізособа відчужує свою частку іншому учаснику (тобто комусь сторонньому), то в бухобліку ТОВ ці операції взагалі не відображаються. Бо розрахунок фізична особа самостійно проводить із покупцем її корпправ. Для ТОВ важливо тільки те, що під час продажу частки змінюється тільки склад учасників, а розмір власного капіталу товариства залишається незмінним. Тому у результаті зміни учасника товариству потрібно всього-на-всього в бухобліку змінити аналітику за субрахунком 401 «Статутний капітал»: внести зміни, що стосуються складу учасників. У бухзаписах це можна показати так: Дт 401/Старий учасник Кт 401/Новий учасник (за номіналом частки).
Якщо ж фізособа виходить і, по суті, продає свою долю самому ТОВ (тобто товариство викупляє частку у власному статутному капіталі), то в такому разі в бухобліку ТОВ ці операції можна показати так:
- Дт 452 Кт 672 - ТОВ викуплено частку фізособи;
- Дт 672 Кт 311 - виплачено кошти фізособі;
- Дт 401/Старий учасник Кт 401/ТОВ - відображено перехід частки до ТОВ;
- Дт 401/ТОВ Кт 452 - зменшено статутний капітал у зв’язку з анулюванням викупленої частки.
Щодо оподаткування такої операції відмітимо таке. Продаж фізособою-учасником частки в статутному капіталі юрособи вважається нічим іншим як продажем інвестиційного активу (пп. 170.2.7 ПКУ - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n3965). А відповідно до пп. 170.2.1 ПКУ облік загального фінансового результату операцій з інвестиційними активами ведеться платником податку самостійно, окремо від інших доходів і витрат. Для цілей оподаткування інвестиційного прибутку звітним періодом вважається календарний рік, за результатами якого платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію, в якій має відобразити загальний фінансовий результат (інвестиційний прибуток або інвестиційний збиток), отриманий протягом такого звітного року.
Тобто фізособа - резидент, яка відчужує інвестиційні активи (у даному разі - корпправа), які належать їй, зобов’язана самостійно за результатами звітного року визначити загальний фінансовий результат від таких операцій і розрахувати податкове зобов’язання з податку на доходи (18%) і військового збору (звичайно, за наявності в результаті такої операції інвестиційного прибутку). При цьому не важливо, хто виплачував такій фізособі - продавцю дохід: фізична чи юридична особа. Інакше кажучи, при купівлі частки в статутному капіталі у фізособи - учасника товариства юридичною особою (у т.ч. самим товариством) покупець не виступає щодо продавця податковим агентом. Тобто юрособа при виплаті доходу не нараховує і не сплачує до бюджету податок на доходи та військовий збір.
Відповідно до пп. 170.2.2 ПКУ інвестиційний прибуток розраховується як позитивна різниця між доходом, отриманим платником податку від продажу окремого інвестиційного активу з урахуванням курсової різниці (за наявності), та його вартістю, що визначається із суми документально підтверджених витрат на придбання такого активу або вартістю інвестиційного активу, що була задекларована особою як об’єкт декларування у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування відповідно до підрозділу 9-4 р. XX ПКУ з урахуванням норм пп. пп. 170.2.4-170.2.6 ПКУ (крім операцій з деривативами).
У категорії 103.10 ЗІР - https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=39642 податківці вказували: "Таким чином, фактично понесені фізичною особою витрати на придбання інвестиційного активу (корпоративних прав) підтверджуються документами, що засвідчують факт здійснення розрахункових операцій.
Водночас, фізична особа, яка протягом звітного року продає інвестиційний актив (корпоративні права) та отримує інвестиційний прибуток, повинна включити суму такого прибутку до загального річного оподатковуваного доходу та подати річну Декларацію у встановленому порядку".
Отже, якщо фізособа продає свою частку по номінальній вартості, то в такому разі, по ідеї, не має виникати інвестиційного прибутку (бо ж дохід від продажу дорівнюватиме витратам на купівлю такого інвестиційного активу, звичайно якщо вони документально підтверджені). Але відобразити таку операцію в річній деці про майновий стан та доходи все рівно потрібно.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Як врахувати період для лікарняного в умовах суду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…

