Українські підприємства витрачають 200 млрд грн на податкові формальності щороку

Щорічно платники податків в Україні витрачають майже 200 млрд грн на податкові процедури. За даними Державної податкової служби, середній бізнес витрачає 74,4 дня та 100 тис. грн на виконання податкових вимог, а найбільше навантаження припадає на малий бізнес, де витрати можуть становити до 10% від обороту

Як повідомляє Ніна Южаніна, майже 200 млрд. грн в рік витрачається платниками податків на податкові процедури.


Державна податкова служба на своєму сайті розмістила звіт за результатами проведеного у 2024 році дослідження витрат на дотримання податкового законодавства (податковий комплаєнс) (TCCS).


В середньому 74,4 дня та 100 тис. грн на рік витрачається одним суб’єктом господарювання на процедури дотримання податкового законодавства.


Середні витрати суб’єкта господарювання залежно від обороту складали:


  1. з оборотом менше 1 млн. грн 35,7 днів та 31,7 тис. грн. на рік ;
  2. з оборотом від 1 млн. грн до 8 млн. грн - 53,6 дні та 74,8 тис. грн на рік;
  3. з оборотом від 8 млн. грн до 80 млн грн млн. грн 253 дні та 383,6 тис. грн на рік;
  4. з оборотом більше ніж 80 млн. грн 369 днів та 643,5 тис. грн на рік.


І це витрати без урахування останніх нововведень із запровадження військового збору для платників єдиного податку та щомісячної (замість квартальної) звітності з ПДФО та ЄСВ.


І хоча в абсолютних цифрах витрати бізнесу з великими оборотами значно вищі, найбільше навантаження припадає саме на малий бізнес, у якого вони складають щонайменше 3% від обороту.

З урахуванням податкового навантаження (про яке Ніна Южаніна писала тут), загальні витрати ФОП (включаючи сплату податків, зборів та ЄСВ) можуть складати і 10% від обороту.

За даними звіту, у структурі витрат на податкові процедури найбільшу частину складають:


  1. діловодство, пов’язане із податковим обліком – 43% коштів та 44,5% часу;
  2. подання податкових документів – 21% коштів та 21,5 % часу;
  3. податкові перевірки 12% коштів та 8% часу;
  4. інша діяльність, пов'язана з оподаткуванням (витрати на податкову літературу, програмне забезпечення для податкового обліку, РРО/ПРРО, навчання, ліцензії тощо) 12% коштів та 11% часу;
  5. електронний банкінг 10% коштів та 12% часу.


Структура витрат трохи відрізняється залежно від оборотів підприємства та кількості найманих працівників, але частка витрат, пов’язаних із діловодством та поданням податкових документів завжди складає більше 50% усіх витрат, а у бізнесу з великими оборотами чи великою кількістю працівників перевищує 70% від усіх витрат як коштів так і часу.


В середньому, підприємство з кількістю працюючих більше 50 осіб щорічно витрачає на діловодство та подання податкових документів близько 700 тис. грн. та більше 60 тис. грн на податкові перевірки.


Джерело: Ніна Южаніна