Нарахування амортизації: зміни для мікро та малих підприємств
Високодохідники ведуть окремий податковий облік основних засобів (ОЗ). Вони повинні відображати інформацію про балансову вартість та нараховану податкову амортизацію в додатку АМ до декларації з податку на прибуток.
Так, якщо ви станенте високодозідником по результатах 2025 року, то саме в 2025 році потрібно буде завести податковий облік ОЗ.(тобто, якщо це виявиться заднім числом, на приклад, стане зрозумілим на грудень 2025 року, то ретроспективно вводите податковий облік на весь 2025 рік по амортизаціїї)
Для цього на 1 січня року, у якому підприємство стає високодохідником, потрібно обов’язково визначити:
перелік об’єктів, які відповідають критеріям ОЗ за правилами ПКУ (тобто для розрахунку податкової амортизації обрати об’єкти, первісна вартість яких складає більше 20000 грн.), і їх податкову балансову вартість для графи 3 додатка АМ (який, ставши високодохідником, ви зобов’язані будете подавати разом із декларацією з податку на прибуток). Як її визначити, у ПКУ не прописано. Податківці рекомендують (див. БЗ 102.05) орієнтуватися на бухгалтерську балансову (залишкову) вартість ОЗ і НМА, що склалася на 1 січня року, у якому платник став високодохідником.
Отже, стосовно конкретного основного засобу — автомобіля. У вашому випадку балансова вартість на 01.01.2025 р. — 480000 грн, вона і піде як початкова в додаток АМ.
Амортизують у податковому обліку тільки ОЗ, тобто об’єкти, вартість яких перевищує 20000 грн (п.п. 14.1.138 ПКУ), та НМА (п. 138.3 ПКУ). Отже, це виконано — ваш об'єкт буде амортизуватися в податковому обліку.
У податковому обліку не є ОЗ земельні ділянки, бібліотечні фонди, МНМА (п.п. 14.1.138 ПКУ); не амортизують (як і в бухобліку) природні ресурси (п. 22 П(С)БО 7, пп. 138.3.1, 138.3.3 ПКУ) та незавершені капітальні інвестиції. Усі ці об’єкти не беруть участі під час розрахунку різниць у рядках 1.1.1, 1.2.1 додатка РІ. Але ваш об'єкт бере участь у податковій амортизації.
Нараховувати амортизацію в податковому обліку можна будь-яким із бухметодів з П(С)БО 7. Ви нараховували прямолінійним методом, таким самим методом можна нараховувати і в податковому обліку.
Нараховуючи амортизацію ОЗ, слід обов’язково враховувати мінімально допустимі строки з п.п. 138.3.3 ПКУ, а для НМА — строки, встановлені п.п. 138.3.4 ПКУ. Для групи 5 це 5 років. У вас і був термін 5 років, отже, бухгалтерський термін співпадає з податковим. Таким чином, якщо не буде дооцінки/уцінки групи ОЗ, не буде інших подій, які внесуть зміни у податковий облік — у податковому обліку амортизація за 2 роки, що лишилися, буде нараховуватися в таких самих сумах, що і в бухгалтерському.
У разі, коли строки корисного використання у бухобліку відрізняються від строків, установлених ПКУ, то для розрахунку податкової амортизації застосовують більші з них (п.п. 138.3.3 ПКУ). Тобто, якщо у бухобліку раптом буде прийнято рішення збільшити термін корисного використання, то одразу це потрібно буде зробити і в податковому обліку. А якщо зменшите в бухобліку — то в податковому обліку все одно лишається термін 5 років, тобто в такому разі суми амортизації будуть відрізнятися.
Вартість ОЗ та НМА визначають без урахування бухгалтерської переоцінки (уцінок, дооцінок) згідно з п.п. 138.3.1 ПКУ. Якщо ви робили в минулому переоцінку, то вартість такого ОЗ слід визначати і на початок, і в подальшому для податкового обліку без врахування цієї переоцінки.
У податковому обліку не амортизують:
— витрати на придбання/виготовлення, ремонт, реконструкцію, модернізацію та інші поліпшення невиробничих ОЗ та НМА;
— вартість гудвілу.
Для визнання ОЗ/НМА виробничим чи невиробничим головну роль відіграє його призначення, а не фактичне використання в конкретний проміжок часу. Якщо ОЗ/НМА призначені для використання в госпдіяльності, але при цьому тимчасово не використовуються, «податкову» амортизацію продовжують нараховувати. Отже, тільки у разі, якщо ви зміните призначення такого автомобіля протягом наступних років, то в податковому обліку припиняєте нарахування амортизації, а в бухгалтерському продовжуєте.
Якщо не буде ніяких подій, які змінять порядок нарахування податкової амортизації, то в прикладі з автомобілем амортизація в податковому обліку буде дорівнювати бухгалтерській та відображатися в різницях.
Для відображення різниць, які виникають при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів, використовуються дані додатка АМ «Інформація щодо нарахованої амортизації» до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ Декларації.
У додатку АМ відображаються показники балансової вартості основних засобів та нематеріальних активів, суми амортизації за звітний (податковий) період відповідно до пункту 138.3 статті 138 ПКУ, підсумковий результат з графи 5 рядка 1.2.1 цього додатка переноситься до рядка 1.2.1 додатка РІ Декларації.
А у рядку 1.1.1 додатка РІ до Декларації відображається сума нарахованої амортизації необоротних активів відповідно до НП(С)БО. Отже, у випадку із автомобілем в додатку АМ буде стояти балансова вартість на початок року 480000, нарахована амортизація за звітний 2025 рік — 240000, і якщо вважати, що це єдиний ОЗ, то цей підсумок і буде перенесений в додаток РІ у рядок 1.2.1. А бухгалтерська амортизація у вас буде також така сама — 240000, і цей показник переноситься в 1.1.1 РІ, таким чином, формально різниці відображаються, але різниці немає, бо вона дорівнює нулю. Звісно, по інших ОЗ, якщо вони є, може бути інакше.
Головний принцип — якщо ОЗ, термін якого 5 років і відповідає дозволеному податковому терміну, вже амортизувався 3 роки з 5, поки підприємство було малодохідним, то податкова амортизація буде розраховуватися в ті 2 роки, що лишилися до кінця терміну корисного використання, та порівнюватися з бухгалтерською, тартує вона з балансовох вартості на початок року, коли стали високодозідником. У звичайному випадку, якщо не буде подій, які впливають на податковий облік — наприклад, дооцінки/уцінки — то така податкова амортизація буде дорівнювати бухгалтерській.
Щодо прискоренох амортзиаціїї - не зовсім зрозуміло. Якщо ви були малодохідником, ніякої прискореної амортзиаціїї у вас бути не могло. Могла бути бухгалтерська амортизація об'єкта, за терміном, який визаначили самостійно. Просто визначили термін 2 роки , тому що це відповідало господарському судженню підприємства. Це не є прискорена амортизація за пп. 43-1 підр. 4 рХХ ПКУ. На наш погляд, застосування прискоренох амортизаціїї до такого ОЗ в податковому обліку не відповідає умовам цього пункту, якщо ви не є офізійно підприємством зіз високим рівнем дотримання податкового законодавства, на період військового стану. Таким чином, в загальному випадку, такий ОЗ, що був у використанні рік, але податковий термін дорівнює 5 рокам, має в податкоому обліку амортизуватися ще 4 роки і будуть різниці порівняно із бухгалтерським обілком.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Зарахування інваліда до нормативу: зарплата та лікарняні питання
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування зарплати інвалідам: норми, відпустки та облікові питання
Помилка у повідомленні про прийняття працівника: що робити
Звітність при безоплатному договорі з директором: чи потрібна
Винагорода не нараховувалась і не виплачувалась.
Чи потрібно подавати Об'єднану звітність (інших працівників немає)…
Розрахунок премії та відрядження: нюанси обліку робочих днів
Як правильно заповнити книгу доходів для ФОП на Etsy
Є відповідь АІ
Розшифровка формули округлення середнього значення в таблиці
Заповнення додатку 4 ДФ при безкоштовній передачі товарів дітям
Довіреність для отримання товару: правила та нюанси взаємодії
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Штраф за порушення реєстрації ПН: відповідальність постачальника чи покупця
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Податкові наслідки для ФОП при помилці в чекових кодах
Дякую…
Наслідки передачі пального як благодійної допомоги юридичною особою
1. при передачі закуплених талонів на пальне як благодійну допомогу комунальній лікарні для заправки ними дизель-генератора?
2. при передачі закупленого юрособою пального як благодійну…
Є відповідь АІ
Визначення дати закінчення відпустки по догляду за дитиною
Відповідь АІ відхилено експертом
Чи може ФОП 3 групи подати звітність після лікарняного
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Ризики продажу пива без ліцензії для ФОП: наслідки та поради
Дякую…
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом


