Заголовок тимчасово відсутній
На нашу думку, в обіку такі окремі об’єкт ОЗ відносять на рах.104.
Передусім зауважимо, що встановлення перелічених систем можна розглядати як:
1) поліпшення приміщення, у якому встановлюють такі системи (орендарь створює окремий об’єкт необоротних активів «Поліпшення орендованого активу» рах. 117);
2) самостійний окремий об’єкт основних засобів.
Зважаючи на запитання, підприємство розглядає встановлення зазначених систем саме як окремі об’єкти основних засобів, а не як поліпшення.
На жаль, немає чітких правил для класифікації основних засобів за групами для цілей бухгалтерського та податкового обліку.
ПКУ містить лише низку визначень, які окреслюють основні засоби, що входять до груп 1–3 (будівлі, споруди, земельні ділянки). Для машин, обладнання, інвентаря, приладів тощо таких визначень немає. Тож, можна користуватися визначеннями з інших нормативних документів (п. 5.3 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n162 ).
Визначення, викладені в інших нормативних актах:
-машина — комплекс механізмів, призначений для виконання корисної роботи, пов’язаної з процесом виробництва, транспортування, перетворення енергії або інформації.
(пп. 2.2.8 Положення про технічне обслуговування обладнання підприємств гірничо-металургійного комплексу, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України від 15.06.2004 р. № 285, далі — Положення № 285 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0807-04#o22 )
-обладнання — будь-яка апаратура або стаціонарна установка.
- стаціонарна установка - особливе поєднання кількох видів апаратури, а у деяких випадках - також інших пристроїв, які складені, змонтовані та призначені для постійного використання в заздалегідь визначеному місці;
(пп. 14 та 18 п. 6 постанови КМУ «Про затвердження Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання» від 16.12.2015 р. № 1077 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1077-2015-%D0%BF#n14 )
Об'єкт основних засобів - це: закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а
комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно; інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється
підприємством. (п.4 НП(с)БО 7 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00#o21 )
Вважаємо, що системи зазначені у запитанні можна класифікувати як обладнання, це у бухобліку рахунок 104, а у податковому обліку - група 4 або 4.1 основних засобів . Раніше податківців у своїх роз’ясненнях схилялися до рах.109 та групи 9.
У податковому обліку встановлені мінімально допустимі строки амортизації:
- 4 група “Машини та обладнання” – 5 років
- Із них електронно-обчислювальні машини, інші машини для автоматичного оброблення інформації, пов’язані з ними засоби зчитування або друку інформації, пов’язані з ними комп’ютерні програми (крім програм, витрати на придбання яких визнаються роялті, та/або програм, які визнаються нематеріальним активом), інші інформаційні системи, комутатори, маршрутизатори, модулі, модеми, джерела безперебійного живлення та засоби їх підключення до телекомунікаційних мереж, телефони (в тому числі стільникові), мікрофони і рації, вартість яких перевищує 20000 гривень – 2 роки;
У разі коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку дорівнюють або є більшими, ніж ті, що встановлені у ПКУ, то для розрахунку амортизації використовуються строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів, встановлені в бухгалтерському обліку (п.138.3.3 ПКУ).
- 4.1 група “Нові машини та обладнання” – 2 роки, але такі ОЗ мають одночасно відповідати таким вимогам:
введені в експлуатацію платником податків у межах одного з податкових (звітних) періодів — з 01.01.2020 до 31.12.2030;
не були у використанні;
мають використовуватися у власній господарській діяльності та не можуть продаватися або надаватися в оренду іншим особам (крім платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).
Такі мінімально допустимі строки амортизації основних засобів використовуються незалежно від строків амортизації, визначених у бухобліку.
Рішення про застосування прискореної амортизації ОЗ має бути оформлено наказом по підприємству. Якщо під час експлуатації основних засобів будуть порушені вказані вимоги до закінчення їх строку амортизації за прискореним терміном, платник зобов’язаний здійснити перерахунок та:
- збільшити фінрезультат на суму прискореної амортизації, нарахованої з моменту введення основних засобів в експлуатацію (рядок 4.1.17.1 Додатку РІ);
- зменшити фінрезультат на суму звичайної амортизації (рядок 4.2.16.1 Додатку РІ).
Роз’яснення податківців https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41984
Щодо терміну використання зазначених систем, то можна встановити 2 роки, як для об’єктів ОЗ 4 групи. А за потреби потім переглянути термін використання, такий обов’язок встановлений для підприємств - на кінець кожного року.
Рішення щодо методу амортизації, терміну корисного використання та ліквідаційної вартості необхідно вказати в наказі на введення в експлуатація.
Більше інформації https://7eminar.ua/news/3992-amortizaciya-buxgalterskii-ta-podatkovii-aspekti-yiyi-naraxuvannya https://7eminar.ua/events/2172/3038
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Як врахувати період для лікарняного в умовах суду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…

