ДПС РОЗ’ЯСНИЛА СИТУАЦІЮ З ПДВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
За минулі пару днів у базі ЗІР вона не лише надала відповідь на питання «Як у податковій звітності з ПДВ декларуються податкові зобов'язання з ПДВ за звітний період лютий 2022 року у зв’язку з запровадженням воєнного стану?» (про це ми розповідали раніше тут), але й висловила своє бачення щодо інших ПДВ-ситуацій:
Як визначати, під час воєнного стану, податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПКУ при формуванні податкового кредиту за операціями з придбання товарів/послуг, що призначаються для використання в неоподатковуваних ПДВ операціях, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів та без відповідного підтвердження зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними чи розрахунками коригування?
ДПС: розрахунок податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПДВ за товарами/послугами, що використовуються в неоподатковуваних ПДВ операціях, що включені до складу податкового кредиту на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, та які не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними чи розрахунками коригування доцільно здійснювати на підставі бухгалтерської довідки.
При цьому, після завершення дії воєнного стану платники зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відтермінована на час дії воєнного стану, а всі податкові зобов’язання та податковий кредит, задекларовані платниками під час дії такого воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягають обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН.
Чи потрібно заповнювати Таблицю 1.1 «Відомості про включені суми податку на додану вартість, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних на дату подання податкової декларації з податку на додану вартість, до суми податкових зобов’язань за звітний (податковий) період» Додатку (Д1) до податкової декларації з ПДВ, що подається за звітні періоди, протягом яких діє воєнний стан, встановлений відповідно до законодавства?
ДПС: при поданні податкової звітності з ПДВ за звітні періоди, протягом яких діє воєнний стан, в якій відображаються податкові зобов’язання на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів та не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування, платники податку можуть не заповнювати Таблицю 1.1 «Відомості про включені суми податку на додану вартість, вказані в податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних на дату подання податкової декларації з податку на додану вартість, до суми податкових зобов’язань за звітний (податковий) період» Додатку (Д1) до податкової декларації з ПДВ (далі - Таблиця 1.1).
Водночас за наявності можливості платники можуть відображати в Таблиці 1.1 відомості про суми ПДВ, включені до складу податкових зобов’язань за звітний (податковий) період, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунках коригування на дату подання податкової декларації з ПДВ. Надалі дані такої таблиці будуть сприяти реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування за рахунок показника SПеревищ. (другого реєстраційного ліміту, обрахованого відповідно до п. 200 прим. 1.9 ст. 200 прим. 1 ПКУ.
Чи буде здійснюватися відшкодування ПДВ під час дії воєнного стану, встановленого відповідно до законодавства?
ДПС: Надання бюджетного відшкодування відповідно до абзацу другого п. 200.10 ст. 200 ПКУ здійснюється в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених п. 200.11 ст. 200 ПКУ, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до ПКУ.
Водночас відповідно до п.п. 69.11 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ на період до припинення або скасування воєнного стану на території України зупинено дію пп. 200.10 - 200.12 ст. 200 ПКУ, якими безпосередньо визначено терміни проведення таких перевірок та процедуру відшкодування.
Чи буде формуватись в СЕА ПДВ показник SПеревищ. та, відповідно, зменшуватись реєстраційний ліміт в СЕА ПДВ при поданні податкової звітності з ПДВ, в якій відображаються податкові зобов’язання, сформовані на підставі наявних у платника первинних документів, та не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування?
ДПС: так. При поданні податкової звітності з ПДВ, в якій відображаються податкові зобов’язання, сформовані на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, та не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування у платника податку буде формуватись в СЕА ПДВ показник SПеревищ. та, відповідно, зменшуватись реєстраційний ліміт в СЕА ПДВ.
Планується, що більш докладно тема сплати та визначення ПДВ під час війни буде розглянута в одному з найближчих випусків.
***
В ОРГАНАХ ДПС ПРАЦЮЮТЬ «ГАРЯЧІ ЛІНІЇ» ДЛЯ НАДАННЯ КОНСУЛЬТАЦІЙ ПЛАТНИКАМ ПОДАТКІВ
Інформаційно-довідкові послуги та консультації платники можуть отримати у Контакт-центрі ДПС за тел.: 0-800-501-007 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів).
Громадяни, які перебувають за межами України, мають можливість зателефонувати до Контакт-центру зі стаціонарного або мобільного телефону за номером: +380 44 454 16 13.
У територіальних органах ДПС працюють «гарячі лінії» для надання консультацій платникам податків (https://tax.gov.ua/data/files/266745.docx).
Електронні сервіси ДПС та Електронний кабінет працюють, але з певними обмеженнями, що зумовлено необхідністю захисту прав платників. Про особливості роботи електронних сервісів можна дізнатись за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/576184.html
***
В УКРАЇНІ ПРИЗУПИНЕНО ПРОВЕДЕННЯ АНТИДЕМПІНГОВИХ/СПЕЦІАЛЬНИХ РОЗСЛІДУВАНЬ ТА ПЕРЕГЛЯДІВ АНТИДЕМПІНГОВИХ/СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАХОДІВ
Міністерство економіки України проінформувало всіх заінтересованих сторін антидемпінгових/спеціальних розслідувань та переглядів антидемпінгових заходів, які проводилися до введення воєнного стану в Україні, що всі строки процедурних етапів переносяться. Про поновлення таких строків Міністерство економіки повідомить додатково. Наразі відомо, що воєнний стан запроваджено строком на 30 діб, тобто поновлення вказаних строків можливе, у разі закінчення війни, лише з 5 квітня 2022 року.
Звертаємо увагу, що до введення воєнного стану 24 лютого 2022 року Міністерство проводило такі 12 розслідувань/переглядів:
-
антидемпінгове розслідування щодо імпорту деяких виробів з асфальту або аналогічного матеріалу (євро-руберойд та бітумна черепиця) походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь;
-
проміжний перегляд антидемпінгових заходів щодо імпорту прутків з вуглецевої та інших легованих сталей походженням із Республіки Білорусь;
-
проміжний перегляд антидемпінгових заходів щодо імпорту солі кухонної виварної ґатунку екстра походженням із Республіки Білорусь;
-
антидемпінгове розслідування щодо імпорту склотари походженням із Республіки Білорусь;
-
антидемпінгове розслідування щодо імпорту прокату з вуглецевої сталі з покриттям походженням із КНР;
-
антидемпінгове розслідування щодо імпорту дроту зі сталі кремнієво-марганцевої походженням із КНР;
-
антидемпінгове розслідування щодо сталевих безшовних холоднотягнутих та холоднокатаних труб походженням із КНР;
-
проміжний перегляд антидемпінгових заходів щодо імпорту цементу з Республіки Молдова;
-
спеціальне розслідування щодо імпорту гіпохлориту натрію незалежно від країни походження та експорту;
-
спеціальне розслідування щодо імпорту ПВХ-профілів незалежно від країни походження та експорту;
-
спеціальне розслідування щодо імпорту тришарошкових бурових доліт незалежно від країни походження та експорту;
-
спеціальне розслідування щодо імпорту деяких видів сирів незалежно від країни походження та експорту.
***
ВЖЕ ЗА ТИЖДЕНЬ У ДОДАТКУ ДІЯ РОЗПОЧНЕТЬСЯ РЕЄСТРАЦІЯ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ПОШКОДЖЕНЕ ТА ЗРУЙНОВАНЕ МАЙНО ГРОМАДЯН УКРАЇНИ
Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль.
«Кожен, хто залишився без даху над головою. Кожен, чий дім чи квартира були знищені окупантом, зможе залишити заявку на відшкодування в Дії. Ми вже створили «Фонд відновлення зруйнованого майна та інфраструктури». І як тільки війна буде завершена, ми почнемо відновлювати усе, що зруйнував ворог», – підкреслив очільник Уряду.
***
КАБМІН ВИЗНАЧИВ ПОРЯДОК МИТНОГО ОФОРМЛЕННЯ ТОВАРІВ, ЩО ВВОЗЯТЬСЯ НА МИТНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ У ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ
Судячи з постанови від 09 березня 2022 р. № 236, декларування та митне оформлення імпортних товарів може здійснюватися шляхом подання попередньої митної декларації без пред’явлення таких товарів митному органу. Таку декларацію можна подати або за місцем перетину митного кордону України шляхом подання митної декларації, заповненої у звичайному порядку, або в будь-якому митному органі в установленому законодавством порядку.
Митне оформлення таких товарів буде відбуватися без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
До того ж митним органам дозволено надавати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів. Втім, це стосуються лише товарів з додатка до цієї постанови.
***
УРЯД СТВОРЮЄ РЕЗЕРВ ПРОДОВОЛЬСТВА
За словами Прем’єр-міністра, держава здійснить викуп зерна та інших запасів в обсягах річного споживання всією країною за кошти державного бюджету. Це дозволить забезпечити країну достатньою кількістю продуктів харчування.
***
ПРАВОПОРУШЕННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ Є ОБСТАВИНОЮ, ЯКА ОБТЯЖУЄ ПОКАРАННЯ
На цьому факті наголошував Комітет Верховної Ради України з правоохоронної діяльності. Адже, на жаль існують випадки викрадення чужого майна з покинутих або пошкоджених будівель чи споруд, закладів торгівлі, які є тимчасово покинутими або знаходяться поза належною охороною.
Комітет та парламент вже зробили крок в протидії цьому ганебному явищу, підтримавши законопроєкт, який посилює покарання за привласнення чужого майна на полі бою або використання трагічних обставин, бойових дій для власної наживи шляхом пограбування людей – злочинець буде покараний на строк від 5 до 10 років позбавлення волі.
При цьому Комітет погоджується з позицією Верховного Суду, який переконаний, що умисне вчинення кримінального правопорушення в умовах воєнного стану визнається обставиною, що обтяжує покарання. На думку Суду, вчинення будь-якого кримінального правопорушення в умовах воєнного стану, коли винний умисно використовує надзвичайні обставини для реалізації своєї мети, визнається обставиною, що обтяжує покарання.
***
НКЦПФР ПРИЙНЯЛА РІШЕННЯ ЩОДО ФУНКЦІОНУВАННЯ ФОНДІВ ФІНАНСУВАННЯ БУДІВНИЦТВА НА ТЕРИТОРІЇ ОКРЕМИХ ОБЛАСТЕЙ
Комісія вирішила, що попередньо встановлені обмеження не застосовуються до діяльності управителів ФФБ, які мають договори із забудовниками, за якими забудовник зобов’язується збудувати об’єкти будівництва, що розташовані на території наступних областей:
- Вінницька область;
- Волинська область;
- Закарпатська область;
- Івано-франківська область;
- Львівська область;
- Тернопільська область;
- Рівненська область;
- Хмельницька область;
- Чернівецька область.
***
НКЦПФР УЗАГАЛЬНИЛА ТА СТРУКТУРУВАЛА ВЛАСНІ РІШЕННЯ ЩОДО ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ ОПЕРАЦІЙ НА РИНКАХ КАПІТАЛУ НА ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ
Так, на заміну рішень Комісії №136-143 було прийнято єдине узагальнене рішення №144, яким передбачено для кожного сегменту ринків капіталу перелік операцій, що можуть здійснюватись у воєнний час.
Комісія уточнила та надала право на проведення наступних операцій учасникам ринку:
-
управителі ФФБ/ФОН отримали право придбати військові ОВДП за рахунок активів фондів, яким вони управляють,
-
всім інституційним інвесторам надано право вкладати частину активів у військові облігації,
-
внески роботодавців та учасників до НПФ мають бути розподілені по відповідних особових рахунках.
***
НАЦБАНК ВСТАНОВИВ НОВИЙ ПОРЯДОК СКЛАДАННЯ ТА ПОДАННЯ УКРАЇНСЬКИМИ БАНКАМИ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
-
по-перше, банки, які не завершили роботу щодо складання річної фінансової звітності та консолідованої річної звітності за 2021 рік у зв’язку з уведенням воєнного стану мають продовжити цю роботу після припинення чи скасування дії воєнного стану;
-
по-друге, банки за можливості подають та оприлюднюють на власному вебсайті річну фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за 2021 рік разом з аудиторським звітом і подають фінансову звітність, складену на основі таксономії фінансової звітності за міжнародними стандартами в єдиному електронному форматі, до центру збору фінансової звітності, операційне управління яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку;
-
по-третє, Національний банк не застосовує до банків заходів впливу за порушення ними строків подання річної фінансової звітності та консолідованої річної фінансової звітності за 2021 рік разом з аудиторським звітом, а також проміжної фінансової звітності та консолідованої проміжної фінансової звітності за I квартал 2022 року в період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування.
Відповідні зміни затверджені постановою НБУ від 07 березня 2022 року №41.
***
МОЗ ЗМІНЮЄ ПІДХОДИ ДО СФЕРИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
-
аптекам дозволено залучати студентів до роботи для того, щоб перекрити наявні кадрові прогалини, які виникли у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (https://bit.ly/3tK8Plk);
-
урядом прийнята постанова (https://bit.ly/3HUgi6E), якою передбачено, що на період воєнного стану рішення щодо продовження тимчасової непрацездатності за її наявності приймається без направлення на медико-соціальну експертизу лікуючим лікарем або лікарсько-консультативною комісією;
-
затверджено нормативно-правову базу для початку закупівель лікарських засобів за централізованими програмами.
***
МОЗ ВРЕГУЛЮВАЛО ОБЛІК МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ, ЯКІ НАДАЮТЬ МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ ПОЗА ОСНОВНИМ МІСЦЕМ РОБОТИ
МОЗ доручило керівникам закладів охорони здоров'я в період дії воєнного стану:
-
створити персональні списки медичних працівників підпорядкованих закладів охорони здоров'я, які відсутні на робочих місяцях з поважних причин (відпустка, призов на військову службу, відрядження і т. д.) та з причин, які не передбачені чинним законодавством України (виїзд за межі адміністративної території або за межі України тощо);
-
створити персональні списки медичних працівників підпорядкованих закладів охорони здоров'я, які можуть надавати медичну допомогу в інших закладах охорони здоров'я (госпіталях, медичних пунктах та ін.) на території ведення бойових дій;
-
забезпечити щоденний контроль та облік робочого часу медичних працівників підпорядкованих закладів охорони здоров'я, які залучені до надання медичної допомоги поза межами закладів охорони здоров'я за основним місцем роботи на території ведення бойових дій;
-
у випадку відсутності інформації в період ведення бойових дій забезпечити відповідне табелювання обліку робочого часу медичних працівників на підставі окремих довідок за підписом керівників військових медичних установ чи рапортів керівників військових підрозділів за місцем тимчасового перебування.