ДПС ПРО ДЕКЛАРУВАННЯ ПДВ ЗА ЛЮТИЙ
Податківці запропонували таку схему:
-
податкові зобов’язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування до них відображаються у відповідних розділах податкової звітності у загальному порядку;
-
податкові зобов’язання та податковий кредит, які станом на 24 лютого та до кінця дії воєнного стану на всій території України не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та розрахунками коригування до них, відображаються в податковій звітності з ПДВ на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з постачання та придбання товарів/послуг.
Але платникам ПДВ варто врахувати, що після завершення дії воєнного стану:
-
їм доведеться забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відтермінована на час дії воєнного стану;
-
всі податкові зобов’язання та податковий кредит, задекларовані платниками під час дії такого воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягають обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих в ЄРПН.
***
ДПС ПРО ФОРМУ ПОДАТКОВОЇ НАКЛАДНОЇ/РОЗРАХУНКУ КОРИГУВАННЯ
З огляду на всі обставини податківці вирішили, що форма податкової накладної/розрахунку коригування, з урахуванням змін, внесених наказом Міністерства фінансів України від 17.01.2022 № 15, буде доступна платникам податків після завершення воєнного стану.
Нагадаємо, що оновлена форма мала запрацювати з 1 березня. Тож зараз уся увага на первинні (розрахункові) документи (документи РРО, акти приймання-передачі, акти виконаних робіт/наданих послуг тощо). З ПН/РК будемо мати справу вже після війни.
***
НАЦБАНК ЗОБОВ’ЯЗАВ БАНКИ ПРАЦЮВАТИ БЕЗ ВИХІДНИХ ДНІВ 7-8 БЕРЕЗНЯ
«В умовах воєнного стану банки повинні виконувати свій громадянський обов’язок та працювати без вихідних, надаючи потрібні українцям банківські послуги, – наголосив Голова НБУ Кирило Шевченко. – Для цього банки мають забезпечити належну та безперебійну роботу своїх філій та відділень, в умовах відсутності загрози життю та здоров’ю населення».
Нагадаємо, що система електронних платежів Національного банку (СЕП) працює у штатному режимі відповідно до раніше встановленого технологічного регламенту (23 години на добу). Тобто учасники СЕП мають змогу здійснювати міжбанківські платежі майже цілодобово та сім днів на тиждень, ураховуючи власні потреби, потреби своїх клієнтів, а також керуючись нормами законодавства України.
***
НАЦБАНК ДОЗВОЛИВ ГРОМАДЯНАМ НЕ НАДАВАТИ ПІДТВЕРДНІ ДОКУМЕНТИ ПРИ ПЕРЕМІЩЕННІ ВАЛЮТНИХ ЦІННОСТЕЙ ЗА КОРДОН
На період воєнного стану Нацбанк скасував вимогу щодо надання громадянами підтвердних документів банків, а саме про зняття готівки з власних рахунків та придбання банківських металів, при переміщенні валютних цінностей за межі України. Раніше відповідні документи фізособи мали надавати при переміщенні валютних цінностей вартістю понад 10 тис. євро (в еквіваленті).
Водночас вимога декларування валютних цінностей вартістю понад 10 тис. євро (в еквіваленті) залишається чинною.
Додатково було вирішено дозволити перекази коштів (крім російських та білоруських рублів) з рахунків резидентів Росії або Білорусі та за рахунками осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти РФ або РБ на:
- спеціальний рахунок НБУ для збору коштів на підтримку Збройних Сил України;
- рахунки Кабінету Міністрів, міністерств та інших державних органів України, у тому числі на рахунок, створений для гуманітарної допомоги Україні;
- рахунки резидентів у банках за операціями з експорту товарів.
Нацбанк також:
- розширив перелік виключень до заборони, що стосується здійснення уповноваженими установами торгівлі валютними цінностями за дорученням клієнтів;
- уточнив, що доступ до індивідуальних сейфів для зберігання цінностей клієнтів і надалі здійснюватиметься в безперебійному режимі, якщо немає прямої загрози життю та здоров’ю населення;
- дозволив банкам купувати готівкову гривню в іноземних фінансових установ за безготівкову іноземну валюту в обсязі до 1 млн євро на день (в еквіваленті);
- уточнив порядок операцій з банками з купівлі та продажу доларів США та євро, що здійснюються Національним банком.
Внесені зміни набрали чинності з 4 березня 2022 року.
***
НАЦБАНК НАДАВ РОЗ'ЯСНЕННЯ ЩОДО КУПІВЛІ ВАЛЮТИ ДЛЯ ПРИДБАННЯ ТОВАРІВ КРИТИЧНОГО ІМПОРТУ
Роз'яснення стосується:
- товарів, що належать до критичного імпорту;
- роботи з клієнтами з метою забезпечення належних умов для здійснення відповідних операцій;
- контактів для вирішення додаткових оперативних запитань щодо критичного імпорту.
Нагадуємо, що 24 лютого 2022 року Нацбанк дозволив банкам здійснювати купівлю іноземної валюти та перекази з України для проведення імпортних операцій резидентів з купівлі товарів критичного імпорту.
***
НКЦПФР ПРО ПОРЯДОК ВІДКРИТТЯ РАХУНКІВ В ЦІННИХ ПАПЕРАХ У ПЕРІОД ВОЄННОГО ЧАСУ
Комісія значно спростила відкриття рахунків у цінних паперах для депозитарних установ та процедуру заключення договорів для осіб, які мають намір купити державні цінні папери. Процедура ідентифікації та верифікації клієнтів здійснюється засобами мобільного зв’язку та/або електронною поштою. Для цього потрібні лише дані паспорту або іншого документа, що посвідчує особу, або данні з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
Після завершення дії воєнного часу депозитарні установи та інвестиційні фірми протягом 10 робочих днів повинні здійснити заходи для завершення повної процедури ідентифікації та верифікації клієнтів.
***
НЕЩАСНІ ВИПАДКИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ:
ГРОМАДЯНИ ЗАПИТУЮТЬ – ДЕРЖПРАЦІ ВІДПОВІДАЄ
Що робити роботодавцю у разі настання нещасного випадку в умовах воєнного стану?
Повідомити про нещасний випадок територіальний орган Держпраці або його посадових осіб будь-якими засобами зв’язку (телефон, електронна пошта, месенджери тощо).
Якщо випадок підлягає розслідуванню комісією підприємства, згідно з пунктом 12 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337 (далі – Порядок), розглянути питання щодо утворення комісії й проведення розслідування (за умови наявності такої можливості та забезпечення безпеки членів комісії).
Що робити роботодавцю у разі відсутності у зв’язку з бойовими діями будь-яких можливостей повідомити територіальний орган Держпраці про нещасний випадок, утворити комісію та провести розслідування?
Максимально фіксувати, збирати та документувати інформацію про нещасний випадок на виробництві, з метою його подальшого розслідування відповідно до вимог Порядку після нормалізації ситуації.
Що робити роботодавцю у разі призначення розслідування нещасного випадку та не завершення його через відсутність умов для його проведення з точки зору міркувань безпеки членів комісії?
Продовжити строк розслідування до нормалізації ситуації та створення відповідних умов для належного його проведення і завершення, згідно з вимогами Порядку.
Як організовується боротьба з аварією?
Для забезпечення ефективної боротьби з аварією на всіх рівнях її розвитку наказом створюється штаб, функціями якого є:
- збір і реєстрація інформації про хід розвитку аварії та вжиті заходи щодо боротьби з нею;
- поточна оцінка інформації та прийняття рішень щодо оперативних дій в зоні аварії та поза її межами;
- координація дій персоналу підприємства і всіх залучених підрозділів і служб, які беруть участь у ліквідації аварії.
Загальне керівництво роботою штабу здійснює відповідальний керівник робіт щодо локалізації та ліквідації аварій (далі – ВК).
Як отримати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації обладнання підвищеної небезпеки? Як зареєструвати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та отримати інші послуги Держпраці?
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 165 “Деякі питання реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб”, зупинено строки надання адміністративних послуг суб’єктами їх надання та видачу дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні.
Зупинені строки будуть поновлені у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України.
Який порядок відключення засобів контролю за роботою машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки?
На підприємстві повинен бути розроблений порядок на планові або позапланові відключення засобів вимірювання, систем і засобів автоматизації, відмова яких може призвести до зупинення виробничого процесу з важкими економічними наслідками, блокування випуску продукції, шкідливого впливу на навколишнє середовище, а також до порушення вимог чинних нормативно-правових актів.
Це стосується мирного часу та воєнного стану. Особливих умов немає.
Які дії працівників в надзвичайних ситуаціях на виробництвах з підвищеною небезпекою?
На кожному підприємстві повинні бути складені плани локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій (далі – ПЛАС).
Метою плану локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій є планування дій (взаємодії) персоналу підприємства, спецпідрозділів, населення, центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо локалізації та ліквідації аварій та пом’якшення їх наслідків.
Перелік виробництв (цехів, відділень, виробничих дільниць) і окремих об’єктів, для яких розробляється ПЛАС, визначається і затверджується власником (керівником) підприємства.
ПЛАС повинен охоплювати всі рівні розвитку аварії, які встановлені в процесі аналізу небезпек.
Які повноваження Державної служби України з питань праці у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки? Хто відповідає за ліквідацію наслідків аварій?
До повноважень Державної служби України з питань праці у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, належать здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки.
Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об’єктами, з питань проведення ідентифікації та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки.
Здійснення необхідних заходів, спрямованих на запобігання виникненню аварій та надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, обмеження та ліквідацію їх наслідків належить до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
За матеріалами сайту Держпраці
***
ФССУ ПРОДОВЖУЄ ФІНАНСУВАТИ СТРАХОВІ ВИПЛАТИ ПОТЕРПІЛИМ НА ВИРОБНИЦТВІ ТА ЇХ РОДИНАМ
Попри умови воєнного стану Фонд соціального страхування України продовжує роботу для безперервного здійснення усіх страхових виплат, допомог за лікарняними, декретних допомог та ін. Зокрема, Фонд направив:
- щомісячні страхові виплати для потерпілих на виробництві і членів їх сімей – 486,73 млн грн;
- страхові виплати на медичну і соціальну допомогу потерпілим на виробництві – 9,35 млн грн.
Втім, Фонд визнав, що терміни проведення банківських операцій та опрацювання заяв-розрахунків, на жаль, будуть збільшені.
***
РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ ОПУБЛІКУВАЛА РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОБОТИ СУДІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Рада порекомендувала при визначенні умов роботи суду у воєнний час керуватися реальною поточною обстановкою, що склалася в регіоні. По можливості слід відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду. Зараз велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв'язку з небезпекою для життя.
Справи, які не є невідкладними, варто розглядати лише за наявності письмової згоди на це усіх учасників судового провадження;
Треба зосередитись виключно на проведенні невідкладних судових розглядів (взяття під варту, продовження строків тримання під вартою).
***
УРЯД ДОЗВОЛИВ ГРОМАДЯНАМ КОРИСТУВАТИСЯ ОКРЕМИМИ АРЕШТОВАНИМИ БАНКІВСЬКИМИ РАХУНКАМИ
Відповідне рішення затверджено розпорядженням КМУ від 2 березня 2022 року №198.
«З метою забезпечення життєдіяльності населення в умовах воєнного стану дозволити фізичним особам здійснювати видаткові операції з рахунків, на які накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, без урахування такого арешту за умови, якщо сума стягнення за виконавчим документом щодо такої особи не перевищує 100 000 (сто тисяч) гривень», – зазначається у документі.
***
БЕЗРОБІТНІ ОТРИМАЮТЬ ПО 6500 ГРИВЕНЬ БЕЗ ЖОДНИХ УМОВ
Президент України заявив, що кожен громадянин України, у якого Росія забрала можливість працювати, отримає по 6500 грн без жодних умов.
«Наш уряд вже підготував програму спеціальної допомоги для всіх українців, які втратили можливість працювати. Зараз, через війну, там, де бойові дії, кожен найманий працівник, кожен ФОП, кожен наш громадянин України, у якого Росія забрала можливість працювати, отримає по 6500 грн без жодних умов», – сказав Зеленський.
***
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ:
ГРОМАДЯНИ ЗАПИТУЮТЬ – НАДС ВІДПОВІДАЄ
-
щодо нез`явлення державних службовців на роботу та надання їм відпусток під час воєнного стану, а також оформлення відносин із державними службовцями, яких зараховано до територіальної оборони (від 04 березня 2022 р. № 149 р/з);
-
щодо втрати чинності розпорядчих актів щодо відсторонення від роботи невакцинованих від COVID-19 державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування (від 04 березня 2022 р. № 148 р/з);
-
щодо прийняття на роботу до державних органів під час воєнного стану (від 01 березня 2022 р. № 147 р/з).