У ЦЕНТРІ УВАГИ
ВІЙНА. Президент підписав Указ про запровадження воєнного стану в Україні. Верховна Рада його затвердила
Воєнний стан запроваджено з 5:30 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Таке рішення ухвалено у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації.
Увага! У зв'язку із запровадженням в Україні воєнного стану тимчасово можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини та громадянина, а також впроваджуватися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб.
Кабміну доручено невідкладно ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні, забезпечити відповідне фінансування.
ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ ОПОДАТКУВАННЯ
Обов'язкове використання електронного підпису на захищеному носії в Україні відтермінували до 31 березня
До недавнього часу застосування токенів (спеціальних флешок або карток) для платників податків було не обов’язковим. Але, з огляду на вимоги постанови КМУ від 03.03.2020 р. № 193, перехід на токени мав відбутися з 1 січня 2022 року. Потім граничну дату “експериментального проєкту” перенесли на 5 березня 2022 року. Однак для того, щоб не створювати під час карантинних обмежень навантаження на надавачів електронних довірчих послуг і великих черг на отримання довірчих послуг, рішення відтермінували – до 31 березня.
Отже, зараз платники податків все ще мають можливість використовувати удосконалені електронні підписи чи печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів (простіше кажучи, ті самі електронні підписи на звичайних флешках).Але таке право зберігається за ними до 31 березня. Потім всі платники податків, які застосовували кваліфіковані сертифікати, мають перейти на токени (використовувати кваліфікований електронний підпис та печатку на захищеному носії). Про такий підхід свідчить, зокрема, позиція ДПС у ЗІР.
При цьому відхиляти е-документи не за формою будуть не лише податкові органи, а й інші контролюючі органи, з якими у суб’єктів господарювання укладено договори про е-документообіг.
Чого очікувати платникам податків у 2022 року?
Зниження навантаження на фонд оплати праці, оподаткування самозайнятих, зміни до Митного кодексу і робота митниці, ефективність Бюро економічної безпеки – ці та інші питання бізнес обговорив під час онлайн-зустрічі з головою Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим. Ось які висновки винесли учасники дискусії:
- на підході комплексна податкова реформа. Вона передбачає зниження зарплатних податків, запровадження податку на виведений капітал для підприємств із обігом до 200 мільйонів гривень на рік та оподаткування самозайнятих осіб за ставкою 5% без відкриття ФОП;
- як компенсатор до зниження податків на заробітну плату пропонується запровадити акциз на солодкі газовані напої. Це зробила більшість країн ЄС;
- доцільно фіскалізувати не водіїв таксі, а диспетчерські служби, які можуть надсилати е-чеки пасажирам та інформувати податкову про всі доходи;
- нещодавні зміни до Митного кодексу безсумнівно містять низку позитивних моментів. Зокрема, це й уточнення термінів експрес-перевізника, і посилення контролю поштових відправлень, і зручне декларування таких відправлень тощо. Однак разом із позитивними змінами є й негативні: підвищення неоподаткованої мінімальної вартості посилки до 150 євро і відсутність обов’язкової вказівки в реєстрах даних отримувача. Це негативно позначиться на «білому» бізнесі та зробить його не конкурентоздатним;
- бізнесомзапропоновано ввести практику визначення митної вартості імпорту на основі інформації, яку надаватиме Торгово-промислова палата, Держзовнішінформ та Укрпромзовнішекспертиза. Ці організації працюють уже багато років, мають бездоганну репутацію та гарантують об’єктивну й неупереджену інформацію. Питання буде розглядатися на Комітеті;
- Рада при ОП напрацювала законопроєкт, який замінює тотальну фіскалізацію на фіскалізацію ризикових груп, а також передбачає вкрай важливі механізми контролю – стимулювання покупця отримувати чек, контроль за неоформленими підприємцями тощо. Представники бізнесу попросили розглянути проєкт на найближчій Раді при ОП та визначитись із ним остаточно;
- все ще актуально питання зниження ставок еквайрингу та інтерчейндж. Вони все ще зависокі. А оскільки фінансові установи не готові знижувати ставки та сприяти декешизації економіки, в ході дискусії запропоновано повернутися до розгляду законопроєкту щодо демонополізації ринку платіжних послуг за моделлю Європейського союзу;
- деофшорне законодавство, з одного боку, сприяє мінімізації схем, а з іншого – створює додаткове навантаження на білий бізнес. Важливим є зменшити бюрократію, зокрема: зменшити вимоги до підготовки звіту з КІК та обсяг інформації, яку потрібно надати разом зі звітом – замінити її зведеною консолідованою звітністю; обов’язок з подачі звіту зробити тільки для осіб, які володіють більше 25% частки в КІК; розширити та конкретизувати перелік винятків, за яких не сплачується податок на КІК, зокрема конкретизувати поняття економічної та фізичної присутності (substance) та збільшити рівень загального доходу всіх КІК, як критерію для виключення зі сплати податку на КІК.
Верховний Суд підготував огляд важливих правових позицій, висловлених у 2021 році
Для зручності користування всі правові позиції систематизовано за характером та категоріями спорів. Огляд містить сотні висновків, які безсумнівно зацікавлять платників усіх податків та зборів.
Мінціфри оголосило про запуск спеціального податково-юридичного режиму Дія.City
Подача заяви про набуття статусу резидента можлива на вебсайтіДія.City. Загальний термін розгляду заяви становить 10 робочих днів. Одночасно почав функціонувати Реєстр Дія.City, який містить інформацію щодо юридичних осіб, які набули статус резидента Дія.City. Доведеться дотримуватися вимог щодо видів діяльності, кількості працівників та рівня їхньої заробітної плати.
РЕЗИДЕНТ/НЕРЕЗИДЕНТ: ОПОДАТКУВАННЯ
Верховна Рада ратифікувала зміни до Конвенції між Україною та Данією про уникнення подвійного оподаткування
Зміни вносяться з метою приведення положень Конвенції у відповідність до Модельної Конвенції ОЕСР.
Зокрема, змінами передбачається:
- оновлення переліку податків, на які поширюється Конвенція;
- скасування нульової ставки оподаткування роялті у країні, що є джерелом доходу;
- внесення змін до статті щодо надання допомоги у стягненні податків;
- нова редакція статті щодо обміну інформацією, якою передбачається значне розширення можливостей компетентних органів Договірних Держав щодо обміну податковою інформацією;
- доповнення Конвенції новою статтею «Право на отримання вигід», що обмежує можливості застосування пільгових положень Конвенції, якщо основною метою будь-якої операції є отримання таких пільг.
ПДФО/ЄСВ/ВЗ
Профспілки пропонують відновити щомісячну ЄСВ-звітність
Саме тому вони звернулися до Комітету Верховної Ради України з питань фінансової, податкової та митної політики з проханням прискорити розгляд законопроекту №6120 та рекомендувати парламенту його ухвалити.
На переконання профспілок, це дозволить врегулювати низку проблем, що виникають при призначенні виплат у системі соціального страхування, через запровадження з січня минулого року замість щомісячної щоквартальної звітності зі сплати ПДФО та ЄСВ. Справа в тім, що збільшення термінів подання і опрацювання зазначеної звітності призводить до подовження термінів призначення та перерахунку пенсій, а в окремих випадках навіть до недоотримання належної суми пенсії.
За висновками фахівців ФПУ, врегулювати ці проблеми можна шляхом відновлення щомісячної звітності. Парламентський Комітет поінформував, що пропозиції профспілок доведені до народних депутатів України для використання та врахування їх у подальшій законотворчій роботі.
Мінімальний розмір ЄСВ з керівників підприємств буде збільшено?
Пенсійний фонд оприлюднив проєкт змін до Закону про ЄСВ. Змінами передбачається встановлення для керівників підприємств мінімального розміру ЄСВ з розрахунку трьох розмірів мінімальної заробітної плати. Крім того нарахування ЄСВ на зарплати працівників з інвалідністю у розмірі більше 3 мінзарплат відбуватиметься за ставкою 22%. Пільговий режим щодо доходів осіб з інвалідністю до трьох розмірів мінімальної заробітної плати буде збережено.
За прогнозними розрахунками Пенсійного фонду України реалізація Закону забезпечить додаткові надходження від зміни умов сплати єдиного внеску в розмірі 5,5 млрд грн у розрахунку на рік.
ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ
Реєстрація ПН/РК з 1 березня відбуватиметься за новою формою
Саме про це повідомила пресслужба ДПС. Зміни спричинив наказ Мінфіну від 17.01.2022 № 15, який набрав чинності 16.02.2022 р. Ним внесено зміни як до форми податкової накладної, так і Порядку її заповнення. Зміни стосуються заповнення податкової накладної у разі здійснення операцій з постачання на митній території України тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких встановлені максимальні роздрібні ціни, базою оподаткування для яких встановлено максимальні роздрібні ціни.
Нові формати податкової накладної (J/F1201013) та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників (J/F1201213), які з 01.03.2022 р. будуть прийматися для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, розміщено на вебпорталі ДПС.
«Науковий» імпорт без ПДВ та мита: коли?
Верховною Радою прийнято Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підтримки наукової і науково-технічної діяльності». Він набере чинності з 1 липня 2022 року. Яких змін очікувати платникам податків зі сфери науки?
За словами його авторів, Закон передбачає створення умов для розвитку наукової та науково-технічної діяльності шляхом зменшення податкового навантаження на науково-дослідні установи при придбанні ними обладнання, призначеного для здійснення ними наукових досліджень. Саме тому від оподаткування ПДВ звільнені операцій із ввезення на митну територію України наукових приладів, обладнання, спеціалізованих транспортних засобів, запасних частин і витратних матеріалів до них, реактивів, зразків та наукової літератури. Скористатися пільгою зможуть державні наукові установи та заклади вищої освіти.
Одночасно подібні зміни, але щодо мита, внесені до Митного кодексу України.
ПДВ на харчові продукти: обговорюється можливість зниження
Торгово-промислова палата України 17 лютого 2022 року зібрала лідерів та експертів агропродовольчої галузі, народних депутатів і урядовців для дискусії щодо спільного бачення подальших кроків представників влади та бізнесу на тлі запровадження у ЄС нульової ставки ПДВ на харчові продукти.
Проблема у тому, що вже зараз у наших магазинах деякі імпортні молоко й хліб дешевші за продукцію українських виробників. А з липня 2022 року імпорт з ЄС може отримати додаткову перевагу в ціні.
На думку експертів, такий стан справ суттєво вплине на позиції українських виробників на внутрішньому та експортному ринках. Одним із запропонованих варіантів підтримки українських виробників став законопроект № 7023, який передбачає зниження ПДВ на вироблені в Україні продукти харчування до 0%.
Основними дискусійними питаннями стали групи харчових продуктів, на які може бути знижено ПДВ та ймовірні комплекси заходів, що дозволять підтримати українських виробників без зниження податку.
Представники бізнесу й економісти наголосили на актуальності зниження ПДВ в Україні на всі групи товарів. Зараз навколо України формується пояс країн із суттєво привабливішим для бізнесу податковим кліматом і вже час віднайти ефективне рішення для підтримки вітчизняних виробників.
Сторони погодилися, що проблема актуальна і потребує вирішення найближчим часом.
ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК
Незабаром не виключаються розбіжності у підходах до розрахунку та сплати податку на викиди
Адже з 1 січня 2021 року вступив у дію Закон про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів. У зв'язку з цим до 31 березня 2022 року компанії мають подати перші верифіковані звіти разом із затвердженими планами моніторингу за попередній рік.
Водночас, наразі бізнес стикається з низкою ризиків, що можуть негативно вплинути як на реалізацію цього положення, так і на діяльність підприємств.
По-перше, існують труднощі в процесі затвердження стандартних планів моніторингу з боку Міндовкілля, в тому числі з недотриманням строків розгляду.
По-друге, кількість верифікаторів є недостатньою. На сьогодні акредитовані лише три компанії-верифікатори, причому два з них з’явились протягом останніх двох тижнів. Фактично, компанії, які підпадають під дію Закону, були позбавлені можливості заздалегідь провести відповідні тендери та обрати контрагента, та й ринок даних послуг не виглядає достатньо конкурентним. Окремо постає питання, чи встигнуть близько 400 компаній отримати якісні послуги затвердження даних щодо викидів від трьох верифікаторів протягом 1,5 місяців? Ймовірно, потрібно або продовжувати строки подачі звітів або забезпечити умови для тимчасової подачі неверифікованих звітів.
По-третє, можуть мати місце розбіжності у підходах до розрахунку та сплати податку на викиди СО2. Адже компанії зобов’язані щоквартально подавати податкові декларації на викиди СО2. І якщо раніше чіткої єдиної для всіх методики розрахунку викидів не було, то тепер після запровадження уніфікованих підходів дані деяких компаній можуть суттєво змінитись. Враховуючи останні події, є побоювання, аби це не стало черговим приводом для претензій з боку податкової інспекції. Відтак, бізнесу потрібні роз’яснення щодо розрахунку та сплати екоподатку за викиди СО2.
По-четверте, можливість санкцій з боку Держекоінспекції. Усі вищезгадані суперечності очевидно негативно вплинуть на прагнення бізнесу дотриматись вимог Закону. Це, у свою чергу, може призвести до застосування до підприємств санкцій, зокрема, з боку Держекоінспекції.
Сподіваємось, що ситуацію буде вирішено найближчим часом.
Державна регуляторна служба України відреагувала на звернення бізнесу щодо необґрунтованого тиску інспекторів з охорони навколишнього природного середовища
Проблема у тому, що на сьогодні на законодавчому рівні відсутня вимога щодо необхідності реєстрації звіту інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря для отримання відповідного дозволу.
Водночас в різних обласних державних адміністраціях процедура реєстрації звіту здійснюється по-різному, що суперечить принципам державної регуляторної політики.
Тому Служба звернулася до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України з пропозицією усунути порушення та внести зміни до Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
«Дозвіл на викиди в атмосферне повітря буде вдосконалено», – запевнив Голова ДРС Олексій Кучер.
ПЛАТА ЗА ЗЕМЛЮ
Кабмін затвердив методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок захоплення земельних ділянок, порушення цільового призначення під час використання, псування земель та зняття ґрунту без спеціального дозволу
Очікується, що вона дозволить встановити чіткий грошовий еквівалент заподіяної шкоди й у разі притягнення порушника до відповідальності, – у повній мірі застосувати положення КУпАП в судовій практиці.
Нагадаємо, що 26.11.2021 р. набула чинності нова редакція статті 533 КУпАП в частині настання адміністративної відповідальності за зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок з порушенням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту. Разом з тим, шкода, заподіяна цим порушенням не нараховувалася за відсутності затвердженої методики.
АКЦИЗНИЙ ПОДАТОК
ДПС розповіла про відображення реквізитів марок акцизного податку «старого” та «нового” зразку в чеках РРО
Відомо, що з 1 січня 2022 року набрали чинності зміни Закону про РРО, за якими при роздрібному продажу алкогольних напоїв розрахункові операції треба проводити через РРО із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер).
А тому ДПС нагадала, що чинне законодавство не розмежовує марки акцизного податку на «старого зразку», що діють з 01.05.2020 року, та «нового зразку». Закуплені марки попереднього зразку застосовуються у виробництві алкогольних напоїв до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.
Тому у чеках РРО/ПРРО необхідно відображати реквізити марок акцизного податку (серії та номеру) на алкогольні напої, як «старого зразку», так і «нового зразку».
ПІДПРИЄМНИЦТВО
Парламент ухвалив Закон України «Про віртуальні активи»
Коментуючи це рішення, Віце-прем'єр-міністр – Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров відзначив, що «новий Закон – це додаткові можливості для розвитку бізнесу в нашій країні. Іноземні та українські криптокомпанії зможуть працювати легально, а українці отримають зручний і захищений доступ до світового ринку віртуальних активів. З'явиться прозорий механізм інвестування в новий клас активів».
Отже, саме цей Закон запустить легальний ринок віртуальних активів в Україні. Контроль за роботою індустрії розподілили між НКЦПФР та Нацбанком. НБУ відповідає за ВА, забезпечені валютними цінностями, а НКЦПФР – за решту видів віртуальних активів.
Для довідки. Україна входить до ТОП-5 країн світу за кількістю користувачів криптоактивів. Вона має розвинуте товариство блокчейн-розробників. Зростає кількість українських криптостартапів.
«Сьогодні потенціал світової криптоіндустрії визначається мільярдами інвестицій. Темпи її зростання випереджають традиційні галузі економіки. В Україні ринок віртуальних активів може стати потужним сектором цифрової економіки. Завдяки ухваленому Закону ми маємо всі шанси бути передовою країною для розвитку бізнесу в цій інноваційній сфері», – сказав заступник Міністра цифрової трансформації з питань розвитку IT Олександр Борняков.
Для легалізації на ринку постачальників зобов’язали отримувати дозволи НКЦПФР – вони повинні сформувати статутний капітал, запровадити відповідінполітики та виконати інші вимоги регулятора. Строк дії таких дозволів становить рік.
Закон «Про віртуальні активи» набуде чинності лише після ухвалення змін до Податкового кодексу. У ньому окремо пропишуть особливості оподаткування криптовалют.
Мінінфраструктури повідомило про завершення до 1 березня розробки електронного реєстру е-ТТН
З 1 квітня робота системи буде запущена у тестовому режимі. За цей час учасники ринку вантажних перевезень зможуть долучитися до тестування системи е-ТТН, реєструвати та обмінюватися е-ТТН, супровідними документами та коригуючими актами як юридично значущими документами. Це дозволить бізнесу підготуватися до того, що 1 серпня 2022 року використання е-ТТН стане обов’язковим.
Таким чином саме з 1 серпня бізнесу доведеться обов'язково використовувати електронну форму товарно-транспортної накладної для всіх вантажних перевезень територією України.
Нагадаємо, що товарно-транспортна накладна – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарів, що переміщуються, розрахунків за такі переміщення, який є обов'язковим для оформлення та підписання всіма учасниками процесу перевезень. Механізм, який є зараз, дуже залежний від «людського фактору» – папірці часто губляться чи з ними стається плутанина, бізнес втрачає гроші.
Основною перевагою е-ТТН стане використання безпаперового документообігу та спрощення процесу обміну ТТН між сторонами процесу вантажних перевезень, зокрема в агросекторі.
Очікується, що перехід на електронну форму ТТН дозволить спростити процес оформлення вантажу, зекономить час та ресурси, мінімізує зловживання, зокрема корупційні, на різних рівнях через прозорість системи, та матиме позитивний екологічний вплив. Крім того, після повноцінного впровадження системи е-ТТН, вдасться знизити кількість порушень вагового контролю на дорогах в агросекторі.
До завершення тестового періоду створення е-ТТН буде безоплатним. Але оскільки е-ТТН стане обов’язковим вже 1 серпня 2022 року, уже зараз компаніям варто обирати провайдера електронного документообігу (ЕДО), з яким вони б хотіли працювати, та починати перелаштовувати свої бізнес-процеси під вимоги е-ТТН. Тобто це наявність кваліфікованого електронного підпису для усіх учасників процесу перевезень: вантажовідправника, перевізника, вантажоодержувача або їх представників. КЕП повинні бути в осіб-представників учасників е-ТТН, що відповідальні за здійснення господарських операцій на кожному етапі перевезення.
Верховна Рада прийняла Закон про хмарні послуги
Закон визначає правові відносини, що виникають при наданні хмарних послуг, та встановлює особливості використання хмарних послуг органами державної влади, органами місцевого самоврядування, військовими формуваннями, державними підприємствами, установами та організаціями, суб’єктами владних повноважень та іншими суб’єктами, яким делеговані такі повноваження.
Проблема ось у чому. Для оброблення інформації самотужки органам влади та місцевого самоврядування необхідно періодично збільшувати кількість обчислювальних ресурсів. Ухвалення Закону збільшить ефективність використання держбюджету та врегулює застосування хмарних технологій. Це дозволить зменшити навантаження на державні органи.
МОЗ повідомив про запланований у 2022 році поетапний перехід на реалізацію рецептурних лікарських засобів в аптеках за електронним рецептом
Перший етап – відпуск антибактеріальних ліків за е-рецептом розпочнеться уже в квітні цього року.
Планується, що електронний рецепт спростить виконання аптечними закладами вимог законодавства щодо рецептурного відпуску лікарських засобів.
Якщо ваша аптека вже працює з електронним рецептом у межах програми реімбурсації «Доступні ліки», тоді не потрібно укладати жодних додаткових договорів. Натомість МОЗ рекомендує звернутися до представників медичної інформаційної системи, що встановлена у закладі, та уточнити, коли стане доступним відповідний функціонал. Також подбайте про отримання кваліфікованого електронного підпису (КЕП) для всіх працівників.
Якщо до цього ваша аптекане працювала з програмами реімбурсації, необхідно:
- обрати медичну інформаційну систему (МІС), яка має необхідний функціонал;
- забезпечити працівників закладу кваліфікованим електронним підписом (на захищеному носії);
- зареєструвати заклад, його підрозділи та фармацевтичних працівників, які будуть здійснювати відпуск рецептурних ліків.
Після проходження цих кроків працівники аптек зможуть працювати з функціоналом погашення е-рецепта на антибіотики, як тільки функціонал стане доступним в ЕСОЗ.
Використовуючи функціонал е-рецепта, аптеки додатково зможуть здійснювати відпуск препаратів за програмою реімбурсації «Доступні ліки».
НКЦПФР затвердила Положення про порядок здійсненняемісії акцій, реєстрації та скасування реєстрації випуску акцій
Комісія розробила документ з урахуванням змін в законодавстві, внесених Законом щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів. Вона прописала в документі:
- особливості взаємодії між емітентом та регулятором;
- порядок емісії акцій при заснуванні акціонерного товариства та документи, які подаються для такої реєстрації, а також звіту про результати емісії;
- порядок емісії акцій при зміні розміру статутного капіталу акціонерного товариства;
- особливості реєстрації випуску акцій окремих категорій акціонерних товариств (акціонерних товариств-банків; акціонерних товариств, що створюються у процесі приватизації та корпоратизації тощо),
- порядок дій при скасуванні реєстрації випусків акцій;
- порядок здійсненняконсолідації або дроблення акцій;
- порядок анулювання викуплених акціонерним товариством тощо.
Із нового, відповідно до цього Положення може здійснюватись:
- переведення грошових зобов’язань в акції товариства шляхом додаткової емісії акцій існуючої номінальної вартості;
- реєстрація випуску акцій у разі поєднання шляхів збільшення статутного капіталу акціонерного товариства тощо.
Положення поширюється на публічні та приватні акціонерні товариства, крім інститутів спільного інвестування. Однак воно не стосується випадків реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, що створюються шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення або до якого здійснюється приєднання.
ПОДАТКОВЕ АДМІНІСТРУВАННЯ
Набір даних про податковий борг оновлюватиметься щоденно
Для покращення інформування платників податків щодо наявності податкового боргу один з найбільш актуальних наборів даних «Інформація про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг» у розділі «Відкриті дані» головної сторінки вебпорталу ДПС та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних відтепер буде оновлюватись щоденно.
У цьому наборі даних міститься інформація про керівників таких суб’єктів господарювання, суми податкового боргу в розрізі платежів та територіальних податкових органів.
У рамках кампанії одноразового добровільного декларування громадяни задекларували активи вартістю майже 2 млрд грн
ДПС похвалилася, що з початку кампанії одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб вже задекларовано активи вартістю 1 961 млн грн, сума задекларованого до сплати збору склала 112,1 млн гривень.
Наразі у кожному регіоні України є громадяни, які скористались унікальною можливістю від держави – правом на «податкову амністію» та подали одноразову (спеціальну) добровільну декларацію.
Нагадаємо, що 1 березня 2022 року завершується період одноразового (спеціального) декларування іноземних активів за пільговою ставкою 7%.
У подальшому, до завершення кампанії одноразового (спеціального) добровільного декларування, іноземні активи можна задекларувати за ставкою 9%.
Мінфін вніс зміни до Інструкції з оформлення органами доходів і зборів матеріалів про адміністративні правопорушення
Зміни затверджено наказом від 16.12.2021 р. № 682, зареєстрованим в Мін'юсті 31.01.2022 р. за № 108/37444. Зокрема, розділ III Інструкції доповнено нормою, за якою уповноважена посадова особа податкового органу зобов'язана з'ясувати:
- чи було вчинено адміністративне правопорушення,
- чи винна дана особа в його вчиненні,
- чи підлягає вона адміністративній відповідальності,
- чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність,
- чи заподіяно майнову шкоду,
- чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу,
- а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Крім того заборонені закреслення, виправлення відомостей, що вносяться до протоколу про адміністративне правопорушення, а також унесення додаткових записів після того, як протокол про адміністративне правопорушення підписано особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. У графах, які не заповнюються при складанні протоколу про адміністративне правопорушення, ставиться прочерк
Нові правила чинні з 15 лютого.
Оновлено «Єдине вікно подання електронної звітності»
ДПС України на офіційному вебпорталі оприлюднила оновлення до «Єдиного вікна подання електронної звітності» до версії 1.30.2.0 станом на 11.02.2022 р.
Цей комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 31.12.2021 р. по 11.02.2022 р. включно та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.30.*
При цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишилися незмінними.
МИТНА СПРАВА
Парламентом змінено порядок притягнення громадян до адміністративної відповідальності
16 лютого Верховною Радою України прийнято Закон «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо адміністративної відповідальності громадян за порушення митних правил».
Чітко встановлено, що початок проходження (проїзду транспортними засобами особистого користування) громадянином каналом, позначеним символами зеленого кольору («зелений коридор»), є декларуванням шляхом вчинення дій цим громадянином про те, що переміщувані ним через митний кордон України товари не підлягають письмовому декларуванню, оподаткуванню митними платежами, не підпадають під встановлені законодавством заборони та/або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території.
Одночасно Законом встановлено адміністративну відповідальність за недекларування товарів, які переміщуються громадянами через митний кордон України. Зокрема, передбачено накладення лише штрафу на осіб, які притягуються до відповідальності за недекларування валютних цінностей або товарів (крім обмежених та/або заборонених до переміщення через митний кордон України), та штрафу і альтернативної конфіскації – на осіб, які притягуються до відповідальності за недекларування товарів обмежених та/або заборонених до переміщення через митний кордон України.
Водночас залишається питання, яким чином буде визначатись вартість товарів у разі, якщо будуть відсутні документи, що їх підтверджують – чеки та тому подібне. Припускаємо, що будуть використовуватись відомості з мережі Інтернет, тобто, перевірятись, яка ціна товарів в інтернет-магазинах.
Законом допускається можливість в разі укладення мирової угоди між особою, що притягується до адміністративної відповідальності, та митним органом поміщення товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил у митні режими імпорту або експорту з обов’язковим дотриманням заходів тарифного та нетарифного регулювання, в тому числі сплатою належних митних платежів, та за умови внесення до державного бюджету коштів в розмірі, що дорівнює сумі штрафу, передбаченого санкцією відповідної статті, із застосуванням коефіцієнту 1,3.
ПОДАТКИ ТА СВІТ
UK закрила програму інвесторських віз
На тлі військової кризи в Європі Велика Британія вирішила негайно закрити шлях для отримання інвесторських віз для всіх нових заявників усіх національностей. Програма дозволяла в'їзд і перебування у Великій Британії, якщо заявник інвестував 2 млн фунтів в акціонерний капітал або позиковий капітал у компанії, зареєстрованій у Великій Британії.
У Європі пропонують остаточно розібратися із програмами громадянства/резиденства через інвестиційні схеми
За переконанням європейських депутатів схеми отримання громадянства ЄС в обмін на інвестиції «неприйнятні з етичної, правової та економічної точок зору та становлять кілька серйозних ризиків для безпеки». Так звані «золоті паспорти» підривають сутність громадянства ЄС і мають бути скасовані.
Парламентарі стурбовані відсутністю комплексних процедур перевірки та можливістю проводити перевірку недержавними суб'єктами.
Щодо видачі «золотих віз», то ця програма потребує суттєвого ускладнення та гармонізації. Йдеться про боротьбу з ухилянням від сплати податків через зміну податкової резидентності. Пропонуються такі заходи:
- перевірка біографій заявника та всіх членів сім'ї, які претендують на візи, включаючи джерела походження коштів;
- затвердити загальні правила розкриття одержувачів золотих віз для всіх країн ЄС;
- затвердити загальні в ЄС вимоги щодо мінімальної фізичної присутності заявників, їхнього активного залучення та вкладу в економіку для їх інвестицій;
- запровадити міждержавну процедуру «повідомлення та консультації», яка дає змогу іншій державі ЄС заперечувати запуску програми «золотої візи».
ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ
Лікарям та медсестрам підвищили базовий рівень заробітної плати: що потрібно знати?
Не секрет, що постановою КМУ від 12.01.2022 № 2 передбачене підвищення базового рівня заробітної плати для лікарів та медичних сестер. Зокрема, розмір нарахованої заробітної плати медичним працівникам закладів охорони здоров’я державної або комунальної форми власності за повністю виконану місячну (годинну) норму праці встановлений на рівні не менше за:
- 20 000 гривень – для лікарів (крім лікарів-інтернів), професіоналів з вищою немедичною освітою, які допущені до медичної діяльності в закладах охорони здоров’я;
- 13 500 гривень – для фахівців з початковим рівнем (короткий цикл) вищої медичної освіти та першим (бакалаврським) рівнем вищої медичної освіти.
У випадках, коли медпрацівнику буде встановлено неповний робочий день/тиждень або працівник не у повному обсязі виконуватиме затверджену норму тривалості робочого часу, оплата праці здійснюватиметься із встановленого постановою розміру пропорційно до відпрацьованого часу.
Саме після набуття чинності вказаної Постанови збільшилася кількість звернень працівників щодо примушення медичних працівників до написання заяв про запровадження неповного робочого часу.
Тому Держпраці нагадала, що за переведення медпрацівників на неповний робочий день, які фактично працюють повний, медичний заклад сплатить штраф 65 тис. грн за кожного такого працівника.
Відповіді на найпоширеніші запитання щодо базового рівня заробітної плати для лікарів та медсестер можна прочитати ТУТ.
Відсторонення невакцинованих працівників: як діяти роботодавцю?
У зв'язку із поточною ситуацією в країні, роботодаці цікавляться такими питаннями: як діяти підприємству стосовно відсторонення невакцинованих працівників? Якщо роботодавець не виконає розпорядження МОЗ та КМУ, то до нього можуть бути застосовані адмінштрафи. Якщо виконає, то відсторонені працівники можуть через суд стягнути з роботодавця чималу суму коштів?
Управління Держпраці у Рівненській області акцентує увагу на тому, що відсторонюючи працівника, керівник повинен діяти в спосіб та в межах повноважень, передбачених законом. Тому в наказі про відсторонення мають бути зазначені підстави та строк такого відсторонення.
Докладніше про це читайте у правовому аналізі.
Прийняття працівника на роботу: коли починаємо подавати до ДПС нову форму?
У довіднику версій документів податкової звітності, розміщеному на офіційному сайті ДПС, 1 березня 2022 року фігурує як дата початку подання Повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту.
Нагадаємо, що оновлене Повідомлення затверджено постановою КМУ від 28 грудня 2021 року № 1392. Нею враховано, що роботодавець – резидент Дія Сіті – повідомляє ДПС про укладення гіг-контракту:
- у разі залучення фахівця на умовах цивільно-правового договору;
- про прийняття на основне місце;
- про прийняття за сумісництвом – зовнішнім або внутрішнім.
1 березня добігає термін подання Звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю наголосив, що термін подачі Звіту за формою 10-ПОІ (річна) незмінний – не пізніше ніж 1 березня року, наступного за звітним.
Звіти надаються тільки в паперовому вигляді безпосередньо до територіальних відділень Фонду або надсилаються рекомендованим листом на їх адресу. Чинними законодавчими та нормативними актами не передбачено подання звіту в електронному вигляді.
Нагадуємо, що штрафи за порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю мають бути сплачені до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося таке порушення.
Новий перелік військовозобов'язаних жінок
Міністерство оборони зменшило перелік спеціальностей та професій, за якими жінок беруть на військовий облік. Про це розповів глава Міноборони Олексій Резніков. У новому Переліку визначено 14 спеціальностей та 6 професій, здобуття та отримання яких передбачає постановку на військовий облік. Зазначені спеціальності та професії споріднені з близько 100 військово-обліковими спеціальностями. Нагадаємо, що раніше йшлося про 35 фахових напрямків, що об‘єднували понад 200 спеціальностей.
ФІНАНСОВИЙ МОНІТОРИНГ
Розпочато тестування «Електронного кабінету системи фінансового моніторингу»
1 травня 2022 року набирає чинності наказ Міністерства фінансів України від 04 червня 2021 року № 322 «Про затвердження порядку обміну інформацією з питань фінансового моніторингу». Цим наказом затверджено Порядок створення особистого кабінету суб’єкта первинного фінансового моніторингу та доступу до е-кабінету системи фінансового моніторингу та Порядок інформаційної взаємодії суб’єктів первинного фінансового моніторингу та Державної служби фінансового моніторингу України.
З метою ефективного забезпечення формування суб’єктами первинного фінансового моніторингу повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з проведенням фінансового моніторингу, Держфінмоніторинг з 15 лютого розпочав тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу через «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу».
Рекомендації щодо тестування та інформаційного обміну розміщено на офіційному вебсайтіДержфінмоніторингу.