Інструкція з охорони праці для молодшої медичної сестри
_________________________________________________________
(повне найменування підприємства із зазначенням підпорядкованості)
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ____________________
(посада керівника підприємства
_________________________
( підпис, ім’я ПРІЗВИЩЕ)
_____________ № _________
(число, місяць, рік)
Інструкція з охорони праці № ____
для молодшої медичної сестри
1. Загальні положення
1.1. Інструкція містить обов’язкові вимоги для дотримання молодшою медичною сестрою (далі — санітарка) вимог з охорони праці під час робіт, які визначені його функціональними обов’язками.
1.2. Інструкція розроблена відповідно до основ законодавства України про охорону здоров’я; Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 р. № 9; Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 р. № 15.
1.3. У своїй діяльності санітарка керується:
· чинним законодавством України про охорону здоров’я та актами, що визначають діяльність закладів охорони здоров’я, організацію медико-санітарної допомоги;
· нормативно-правовими актами про охорону праці та навколишнє середовище;
· посадовою інструкцією, цією інструкцією та іншими локальними актами, які діють у закладі.
1.4. У разі ушкодження здоров’я з вини власника санітарка має право на відшкодування в установленому чинним законодавством порядку заподіяної йому шкоди.
1.5. За невиконання вимог цієї інструкції санітарка несе згідно з чинним законодавством дисциплінарну, матеріальну, адміністративну і кримінальну відповідальності.
1.6. До роботи санітаркою допускають осіб, які:
· мають відповідну освіту (спеціаліст, магістр тощо вказати свою освіту) за напрямом підготовки «Медицина» і відповідною спеціальністю (вказати свою спеціальність) та пройшли спеціалізацію за фахом «Медична сестра» (курси спеціалізації вказати спеціалізацію), за наявності сертифіката медична сестра;
· пройшли вступний інструктаж з питань охорони праці, що проводить інженер з охорони праці під час прийому на роботу, первинний інструктаж на робочому місці, стажування на робочому місці ( за потреби, якщо робітник працює у шкідливих умовах праці) що проводить завідувач відділення, і повторних інструктажів (раз на 6 місяців або раз на 3 місяці якщо є шкідливі умови праці) й не мають протипоказань до виконання обов’язків за станом здоров’я.
1.7. Під час роботи на санітарку можуть впливати такі небезпечні й шкідливі виробничі фактори:
· зараження небезпечними інфекціями;
· отримання надмірної дози опромінення під час роботи з діагностичним обладнанням;
· отруєння, алергічні реакції внаслідок застосування токсичних, агресивних та інших речовин;
· неправильне користування різними миючими інструментами, необережна робота з скляним посудом, підвищене фізичне навантаження, падіння з висоти;
· дія різних миючих дезінфікуючих засобів, гарячої води, підвищена запиленість робочої зони;
· ураження електричним струмом при включенні електроосвітлення, використання несправних електроприладів, під час включення і користування медичною або іншою апаратурою;
· ураження слизової оболонки очей через недотримання техніки безпеки при користуванні бактерицидними кварцовими лампами;
· інші негативні фактори.
1.8. Санітарка повинна:
· керуватися вимогами правил внутрішнього трудового розпорядку, інструкцій з охорони праці, пожежної безпеки та електробезпеки, які діють в закладі;
· дотримуватися правил особистої гігієни та санітарно-протиепідемічних правил і календаря профілактичних щеплень;
· не приступати до роботи у стані алкогольного, наркотичного або медикаментозного сп’яніння, у хворобливому або стомленому стані;
· користуватися спецодягом і засобами індивідуального захисту (ЗІЗ);
· знати місця розташування первинних засобів пожежогасіння і вміти користуватися ними, а також шляхи евакуації в разі виникнення пожежі;
· не залишати без нагляду включені електричні, газові та інші апарати та прилади.
1.9. Санітарку забезпечують спеціальним робочим одягом і взуттям, а також ЗІЗ (халатом, тапочками, головним убором, маскою, гумовими рукавичками тощо) за встановленими галузевими нормами.
1.10. Одяг, взуття та інші ЗІЗ мають бути чистими, справними та відповідати зросту й розміру.
1.11. Санітарку може відсторонити від роботи завідувач відділення або старша медична сестра, якщо він/вона виявив:
• будь-які порушення положення інструкцій з охорони праці;
• неправильну експлуатації приладу. Санітарку допускають до роботи після проведення повторного інструктажу;
• несправності в роботі апаратури — забороняється подальша її експлуатація.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перед початком роботи санітарка повинна:
· одягти чистий спецодяг, охайно заправити його;
· провітрити приміщення;
· перевірити чистоту підлоги на предмет ковзання, наявність осколків розбитого посуду і так далі;
· підготувати до роботи робоче місце та інвентар і миючі засоби. Застосовувати можна тільки препарати, придбані в магазинах або отримані в установленому порядку і які обов'язково мають етикетку на упаковці з вказівкою правил безпечного їх застосування;
· дезінфікуючи розчини, розмістити у встановленому місці для зручного і безпечного користування;
· необхідно знати, що хімічні препарати по ступеню безпеки підрозділяються на чотири групи:
- безпечні;
- відносно безпечні (на упаковках є попереджувальні написи, наприклад, «Берегти від попадання в очі» і ін. що вибілюють, дезінфікуючі засоби);
- вогненебезпечні (на флаконах і балончиках з такими засобами написано - «Вогненебезпечно», «Не розпилювати поблизу відкритого вогню» і так далі), препарати в аерозольній упаковці, розчинники, рідкі засоби захисту з побутовими комахами, деякі види поліруючих засобів;
- отруйні (з написами на упаковці «Отрута», «Отруйно» і т. д.), засоби боротьби з побутовими комахами і гризунами.
· вимити руки з милом.
2.2. Переконатися у справності електрообладнання в робочому кабінеті та допоміжних кімнатах, зокрема:
· світильники повинні бути надійно підвішені до стелі та мати світлорозсіювальну арматуру;
· кришки вимикачів і розеток мають бути без тріщин і сколів, а також не мати оголених контактів;
· перевірити, чи справні електроприлади, визначити тривалість і доцільність їх роботи;
· заземлення має бути надійним, зі справною ізоляцією.
2.3. Пересвідчитися у наявності вільного доступу до запасних виходів на випадок надзвичайної ситуації.
2.4. Про всі виявлені несправності обладнання, інвентарю, електропроводки та інші неполадки негайно повідомити про це завідувача відділення, старшу медичну сестру або заступника директора з АГД (адміністративно-господарська діяльність). Приступити до роботи після того, як несправності будуть усунуті.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Впродовж робочого часу санітарка зобов’язана дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, інструкції з охорони праці, слідкувати за її дотриманням.
3.2. Бути уважною, не відволікатися на сторонні справи, розмови.
3.3. Дотримуватися правил особистої гігієни.
3.4. Для роботи використовувати тільки справний інструмент і прилади.
3.5. Під час експлуатації приладів дотримуватися вимог, які викладені в технічних паспортах, що додаються до устаткування.
3.6. При роботі з електроприладами:
· не працювати з несправними електроприладами та самостійно не ремонтувати їх;
· не вмикати й не вимикати електроприлади вологими руками;
· не вмикати електричні прилади, якщо виявлені ушкодження системи заземлення, не використовувати в якості захисного заземлення трубопроводи;
· не залишати ввімкненими електричні прилади без нагляду;
· не налагоджувати самовільно медичне обладнання, електромережу та не доручати це стороннім особам;
· у разі припинення подачі електроенергії відключити всі прилади.
3.7. Стежити за цілісністю скляного посуду. Негайно забезпечити прибирання з підлоги пролитих препаратів і решток розбитого посуду.
3.8. Не користуватися первинними засобами пожежогасіння не за призначенням.
3.9. Не перекривати та не захаращувати запасні виходи з відділення, лікарні.
3.10. Не працювати на висоті (драбинах, підвіконнях) без додаткових засобів безпеки.
3.11. Не працювати без гумових рукавиць і спеціальних фартухів із кров’ю хворих, їх виділеннями.
3.12. Не курити у приміщеннях відділення та лікарні.
3.13. Не користуватися відкритим вогнем у приміщенні.
3.14. Робочі дезінфікуючі розчини готувати з концентрованих перед їх застосуванням зберігати дезінфікуючі розчини у вказаних місцях, маркованих та підписаних посудинах і користуватися ними згідно з інструкцією.
3.15. Прибирати речі виключно до призначеного місця, шпильки, ножиці та інші небезпечні предмети, обережно підніматись і спускатись по сходах.
3.16. З метою захисту від шкідливих і небезпечних чинників на робочому місці при розбавленні дезінфікуючих засобів, застосовувати засоби індивідуального захисту.
3.17. Проявляти граничну обережність при роботі з сильнодіючими, легкозаймистими рідинами.
3.18. Не допускати знаходження на робочому місці предметів, якими можна завдати шкоди собі і оточуючим.
3.19. Не вступати в конфлікт з пацієнтами.
3.20. При прибиранні приміщень користуватися щіткою, ганчіркою, совком. Не можна прибирати сміття безпосередньо руками.
3.21. При прибиранні сходів, дверей, вікон санітарка повинна бути украй обережна.
3.22. Не піднімати і не переносити вантаж більш 10 кг.
3.23. При виконанні робіт на висоті /вікна, двері, стелі/ користуватися тільки справними із з гумовими прокладками сходами або драбинами. Сходи встановлювати з нахилом до підлоги, не перевищуючи 60 градусів.
3.24. Не користуватися замість сходів випадковими підставками, ящиками і ін. предметами.
3.25. Протирати електроапаратуру тільки при повному її відключенні від електромережі.
3.26. Не торкатися відкритих і не захищених токопровідних частин, а також оголених і погано ізольованих проводах.
3.27. При митті посуду, стекол, колб, пробірок не натискати сильно на їх стінки.
3.28.При митті раковини, умивальників, посуди содою або іншими хімічними засобами користуватися щіткою, мочалкою, гумовими рукавичками.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Після закінчення роботи вимкнути електроприлади при цьому брати за корпус вилки, а не за шнур, упорядкувати робоче місце, провітрити кабінет, закрити вікна й вимкнути світло.
4.2. Прибрати у відведені для зберігання місця обладнання, інструменти та матеріали.
4.3. Зняти спецодяг і прибрати його у відповідне місце.
4.4. Вимити руки і обличчя з милом, у разі необхідності прийняти душ.
4.5. У разі необхідності повідомити керівництво про недоліки й неполадки, що були виявлені під час роботи.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У разі аварії (нещасний випадок, пожежа, вибух тощо):
· припинити роботу й доповісти про те, що сталося, керівництву (завідувач відділення, директор підприємства, інженер з охорони праці (заступника директора з безпеки праці) заступника директора з адміністративно-господарської діяльності);
· попередити інших людей про небезпеку;
· провести евакуацію персоналу, хворих і майна з відділення згідно з планом евакуації;
· не допускати сторонніх осіб у небезпечну зону.
5.2. У разі пожежі, появі диму, гару та інших її ознак, терміново повідомити чергового та розпочати гасіння осередку загоряння наявними засобами пожежогасіння. За необхідності викликати пожежний підрозділ.
5.3. У разі нещасного випадку:
· усунути дію на організм небезпечних і шкідливих факторів, які загрожують здоров’ю та життю потерпілого;
· надати потерпілому невідкладну медичну допомогу;
· негайно доповісти завідувачу відділення, директору підприємства, інженеру з техніки безпеки (заступнику директора з безпеки праці), зберегти ситуацію такою, при якій стався нещасний випадок.
5.4. В усіх випадках виконувати вказівки керівництва підприємства з усунення наслідків аварійної ситуації.

Коментарів ще немає