Інструкція з охорони праці для фельдшера лаборанта
_________________________________________________________
(повне найменування підприємства із зазначенням підпорядкованості)
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ______________________
(посада керівника підприємства
___________________________
( підпис, ім’я ПРІЗВИЩЕ)
_____________ № ___________
(число, місяць, рік)
Інструкція з охорони праці № ___
для фельдшера лаборанта
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з охорони праці для фельдшера лаборанта є інструкцією за професією, що встановлює вимоги безпеки під час виконання робіт.
1.2. Інструкція з охорони праці для фельдшера лаборанта розроблена на основі Закону України «Про охорону праці», НПАОП 85.11-1.10-84 «Правила техніки безпеки при експлуатації виробів медичної техніки в установах охорони здоров’я. Загальні вимоги», НПАОП 0.00-6.03-93 «Порядок опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві», НПАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22.07.2020 № 641 та інших вимог законодавства.
1.3. Працівник, що порушив вимоги цієї інструкції, несе персональну відповідальність в установленому законодавством порядку.
1.4. Фельдшер лаборант повідомляє безпосередньому керівнику про усі ситуації, що можуть загрожувати життю і здоров’ю людей під час виконання ним робіт, про кожний нещасний випадок, який стався в процесі виконання обов’язків, про погіршення стану свого здоров’я, у тому числі про прояв ознак захворювання, про виявлені факти несправності у роботі обладнання.
1.5. Небезпечними і шкідливими факторами виробництва для працівника можуть бути:
− токсичний вплив різних хімічних речовин, що входять до складу медичних препаратів, реактивів та речовин тощо при всмоктуванні через слизові оболонки і шкіру;
− небезпека отримання травми (ушкодження рук при використанні колючих, ріжучих інструментів, скляного посуду тощо);
− гострі кромки, задирки і нерівності поверхонь медичного інвентарю, інструменту та пристосувань;
− небезпека ураження електричним струмом;
− електромагнітне випромінювання;
− нераціональна організація робочого місця;
− недостатня освітленість робочої зони;
− ультрафіолетове випромінювання.
Джерела виникнення шкідливих і небезпечних виробничих факторів:
− несправне обладнання або неправильна його експлуатація;
− несправне електрообладнання або неправильна його експлуатація;
− гострі кромки, задирки і шорсткості на поверхні обладнання та інструменту;
− відсутність, несправність, неправильна експлуатація засобів індивідуального захисту;
− безпосередній контакт з хімічними речовинами і біологічним матеріалом, що мають шкідливий вплив.
1.6. Фельдшер лаборант зобов’язаний дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, режиму праці та відпочинку і виконувати вимоги інструкції з охорони праці.
1.7. Працівник зобов’язаний знати та дотримуватися правил особистої гігієни:
− приходити на роботу в чистому одязі і взутті;
− постійно стежити за чистотою тіла, рук, волосся;
− мити руки з милом після відвідування туалету, дотику з забрудненими предметами, після закінчення роботи.
1.8. Забороняється зберігати на своєму робочому місці пожежо- та вибухонебезпечні речовини.
1.9. За порушення (невиконання) вимог нормативно-правових актів з охорони праці працівник залучається до дисциплінарної, а у відповідних випадках – матеріальної та кримінальної відповідальності у порядку, встановленому законодавством.
1.10. Під час роботи працівник проходить: вступні інструктажі з охорони праці та пожежної безпеки, первинні інструктажі – на робочому місці та повторні: з охорони праці, з пожежної безпеки.
Працівник проходить інструктаж за цією інструкцією перед початком роботи (первинний інструктаж), а потім через кожні три місяці (повторний інструктаж). Результати інструктажу заносять до Журналу реєстрації інструктажів із питань охорони праці на робочому місці. У журналі після проходження інструктажу має бути підпис особи, яка проводить інструктаж, та працівника.
1.11. На роботу приймаються особи, які задовольняють критеріям:
Фельдшер-лаборант вищої кваліфікаційної категорії: неповна вища освіта (молодший спеціаліст) або базова вища освіта (бакалавр) за напрямом підготовки «Медицина», спеціальністю «Лабораторна діагностика» або «Лікувальна справа». Спеціалізація за профілем роботи. Підвищення кваліфікації (курси удосконалення тощо). Наявність посвідчення про присвоєння (підтвердження) вищої кваліфікаційної категорії з цієї спеціальності. Стаж роботи за фахом − понад 10 років.
Фельдшер-лаборант I кваліфікаційної категорії: неповна вища освіта (молодший спеціаліст) або базова вища освіта (бакалавр) за напрямом підготовки «Медицина», спеціальністю «Лабораторна діагностика» або «Лікувальна справа». Спеціалізація за профілем роботи. Підвищення кваліфікації (курси удосконалення тощо). Наявність посвідчення про присвоєння (підтвердження) I кваліфікаційної категорії з цієї спеціальності. Стаж роботи за фахом − понад 7 років.
Фельдшер-лаборант II кваліфікаційної категорії: неповна вища освіта (молодший спеціаліст) або базова вища освіта (бакалавр) за напрямом підготовки «Медицина», спеціальністю «Лабораторна діагностика» або «Лікувальна справа». Спеціалізація за профілем роботи. Підвищення кваліфікації (курси удосконалення тощо). Наявність посвідчення про присвоєння (підтвердження) II кваліфікаційної категорії з цієї спеціальності. Стаж роботи за фахом − понад 5 років.
Фельдшер-лаборант: неповна вища освіта (молодший спеціаліст) або базова вища освіта (бакалавр) за напрямом підготовки «Медицина», спеціальністю «Лабораторна діагностика» або «Лікувальна справа». Спеціалізація за профілем роботи без вимог до стажу роботи.
На роботу приймаються особи, які старші 18 років, не мають протипоказань до роботи за спеціальністю за станом здоров’я, що пройшли в установленому порядку попередній (під час вступу на роботу) і періодичні (під час трудової діяльності) медичні огляди.
1.12. Працівнику перед початком та під час роботи заборонено вживати спиртні напої, а також розпочинати роботу у стані алкогольного, наркотичного сп’яніння, хворобливому й стомленому стані або під впливом фельдшерських препаратів, які знижують швидкість реакції й увагу.
1.13. Працівник зобов’язаний:
− виконувати правила внутрішнього трудового розпорядку;
− дотримуватися норм, правил та інструкцій із охорони праці, пожежної безпеки;
− виконувати тільки ту роботу, яку доручив йому керівник та з якої він пройшов інструктаж;
− не виконувати вказівок, які суперечать правилам охорони праці, пожежної безпеки;
− не допускати до робочого місця сторонніх;
− знати номери телефонів рятувальної служби (101), поліції (102);
− вміти користуватися первинними засобами пожежогасіння;
− знати:
o правила надання невідкладної медичної допомоги;
o порядок організації робочого місця з урахуванням заходів особистої, санітарної, технічної та пожежної безпеки;
o улаштування, принцип роботи обладнання, приладів, апаратури, які використовується у процесі роботи;
o інструкцію по експлуатації обладнання, приладів та апаратури;
o порядок підготовки та застосування медичного обладнання, необхідних інструментів, витратних матеріалів, вимоги, що пред'являються до якості виконуваних робіт (послуг), до раціональної організації праці на робочому місці;
o призначення засобів індивідуального захисту, вміти ними користуватися;
o організацію роботи клініко-діагностичних, бактеріологічних і санітарно-гігієнічних лабораторій;
o основні методики лабораторних досліджень і діагностики;
o правила приготування основних речовин, розчинів, реактивів, живильних середовищ;
o правила підготовки хворих до обстеження, збору досліджуваних матеріалів, їх упаковки, транспортування, дезінфекції відпрацьованого матеріалу;
o лабораторну техніку та інструментарій;
o правила оформлення медичної документації.
1.14. Працівник зобов’язаний дбати про особисту безпеку і здоров’я, а також про безпеку і здоров’я оточуючих під час виконання будь-яких робіт згідно з посадовою інструкцією.
1.15. Працівник має бути забезпечений спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту, а також санітарно-гігієнічним одягом і взуттям відповідно до галузевих норм.
1.16. Фельдшеру лаборанту в процесі виконання трудових обов’язків необхідно дотримуватися таких вимог:
− одяг має бути з бавовняної тканини, закритий і щільно облягати, не пересушений та не надто накрохмалений;
− рекомендують перед застосуванням витримувати одяг та взуття у приміщеннях із підвищеною до 80% вологістю;
− заборонено носити одяг із вовни, шовку, нейлону, капрону й інших синтетичних матеріалів, які електризуються під час руху та сприяють накопиченню зарядів на тілі;
− носити взуття на шкіряній підошві або на підошві з електропровідної гуми;
− прибрати волосся під ковпак або косинку з бавовни.
1.17. Змінне взуття персоналу має бути з нетканого матеріалу, доступного для дезінфікування.
1.18. Фельдшеру лаборанту у заборонено:
− збиратися у групи більше 10 осіб;
− перебувати у приміщенні закладу охорони здоров’я без засобів індивідуального захисту;
− у разі прояву ознак респіраторного захворювання, підвищення температури залишатися на робочому місці та/або здійснювати виконання посадових обов’язків.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Залишити в гардеробі вуличний одяг, особисті речі. Прибрати з кишень колючо-ріжучі, крихкі та гострі предмети.
2.2. Одягти спецодяг, спецвзуття та інші засоби індивідуального захисту, а також санітарно-гігієнічний одяг і взуття відповідно до галузевих норм.
Використовувати засоби індивідуального захисту (маски, рукавички, бахіли, захисний одяг, окуляри тощо) під час виконання трудових обов’язків, спілкування з пацієнтами та надання їм послуг.
Санітарний одяг не повинен мати звисаючих частин, рукави і воріт повинні бути зав'язані, волосся підібране під шапочку. Протягом робочого дня одяг необхідно утримувати в чистоті.
Не заколювати одяг шпильками та не зберігати в кишенях костюма (халата) предмети особистого туалету, сигарети і інші сторонні предмети.
Вимити руки з милом. Нігті на руках повинні бути коротко підстрижені, не нафарбовані лаком і без прикрас.
2.3. Перевірити оснащеність робочого місця, справність обладнання, працездатність вентиляції, електропроводки, цілісність заземлень та занулень на видимі пошкодження. Про несправності та недоліки повідомити працівнику, відповідальному за справний стан обладнання.
2.4. Візуально перевірити ззовні достатність освітлення і справність вимикачів, розеток.
2.5. Робоче місце працівника повинно утримуватись в чистоті, захаращення робочих місць і проходів не допускається.
2.6. Забороняється перевіряти працездатність електромедичних апаратів у непристосованих для експлуатації приміщеннях зі струмопровідними та/або сирими підлогами.
2.7. Приступити до роботи після усунення всіх виявлених порушень і несправностей.
2.8. Фельдшеру лаборанту не слід приступати до роботи при наявності таких порушень вимог охорони праці:
− при наявності несправності, зазначеної в інструкції заводу-виробника з експлуатації медичного, лабораторного та іншого обладнання, при якій не допускається його застосування;
− при несвоєчасному проведенні чергових випробувань (технічного огляду) обладнання;
− при відсутності або несправності засобів індивідуального захисту;
− при відсутності протипожежних засобів, аптечки;
− при недостатньому освітленні робочого місця та підходів до нього;
− без проходження цільового інструктажу на виконання разових робіт, не пов'язаних з його посадовими обов'язками, а також робіт, пов’язаних з підвищеною небезпекою;
− без проходження періодичного медичного огляду.
2.9. Перевірити наявність і справність медичного, лабораторного та іншого обладнання, інструментів, а також наявність необхідних медикаментів, зручно розмістити їх.
3. Вимоги безпеки під час виконання роботи
3.1. Працівник має виконувати тільки ту роботу, по якій пройшов навчання, інструктаж з охорони праці і до якої допущений працівником, відповідальним за безпечне виконання робіт.
3.2. Не передоручати свою роботу стороннім особам.
3.3. Під час знаходження на робочому місці працівник не повинен здійснювати дії, які можуть спровокувати нещасний випадок:
− не торкатися оголених проводів;
− не працювати з обладнанням із знятими (пошкодженими) захисними кожухами;
− не працювати на обладнанні мокрими руками;
− не розмахувати гострими і ріжучими предметами;
− стежити за справністю обладнання, апаратів та іншого устаткування, дотримуватися правил їх експлуатації та інструкції з охорони праці для відповідних видів робіт;
− бути уважним, не відволікатися і не відволікати інших;
− відключати медичні прилади та обладнання, інше обладнання від електромережі тільки тримаючись за вилку штепсельного з’єднувача.
3.4. При виявленні несправності в процесі експлуатації електромедичної апаратури, лабораторного обладнання персонал повинен негайно вимкнути несправний апарат від мережі, зробити відповідний запис у журналі технічного обслуговування, доповісти про це завідуючому відділенням. Працювати з цим апаратом персонал може тільки після усунення несправності і наявності відповідного запису електромеханіка в журналі техобслуговування.
3.5. В медичних установах при підключенні виробів медичної техніки забороняється використання перехідників і подовжувачів для чого, в приміщеннях необхідно передбачити достатню кількість штепсельних розеток у відповідних місцях. Персоналу забороняється використовувати електричне обладнання, не ознайомившись попередньо з принципу його роботи і небезпеками, які можуть виникнути при експлуатації.
3.6. Персоналу забороняється усувати несправності в підключеному до мережі апараті.
3.7. Для запобігання ураження електричним струмом обслуговуючого персоналу та оператора забороняється:
− порушувати порядок роботи, встановлений інструкцією з експлуатації медичного та лабораторного обладнання;
− працювати з обладнанням, якщо в результаті пошкодження їх корпусу відкривається доступ до внутрішніх елементів, в тому числі стає можливим проникнення води;
− відкривати корпус електромедичної апаратури та лабораторного обладнання.
3.8. При виконанні посадових обов’язків користуватися одноразовими хірургічними рукавичками. Рукавички повторно не використовуються. Всі пошкодження на шкірі рук перед надяганням рукавичок заклеювати лейкопластиром.
3.9. Під час виконання посадових обов’язків не торкатися руками в рукавичках своїх очей, носа, рота, незахищених ділянок шкіри. Під час роботи неухильно дотримуватися вимог асептики і антисептики, правил особистої гігієни. Вимагати того ж від підлеглого персоналу. Перед і після контакту з біоматеріалом фельдшер лаборант повинен мити руки, а потім їх обробляти одним з ліцензованих бактерицидних препаратів. Після виконання будь-яких процедур і зняття рукавичок руки ретельно вимити з милом під теплою проточною водою не менше 30 секунд. Не можна використовувати жорсткі щітки для миття рук. При витиранні рук слід уникати втираючих рухів. При цьому необхідно використовувати тільки індивідуальний рушник. Не допускати попадання на шкіру рук фельдшерських препаратів.
3.10. Дотримуватися особливої обережності при роботі з ріжучими та колючими предметами (скальпелі, ножиці, скляні предмети). При виконанні маніпуляцій приймати (брати) інструмент необхідно тільки за рукоятку, постійно стежити за станом його гострих кінців.
3.11. Відстежувати цілісність скляних деталей обладнання та медичної посуду, не використовувати пошкоджені скляні предмети. Виконувати санітарно-гігієнічні вимоги щодо режиму провітрювання, температурного режиму.
3.12. При виконанні робіт фельдшеру лаборанту забороняється:
− відлучатися з робочого місця без дозволу безпосереднього керівника (завідувача відділенням);
− залишати без нагляду лікарські препарати, реактиви, медичні прилади, обладнання;
− зберігати і застосовувати препарати та реактиви без етикеток, а також в пошкодженій упаковці;
− перекладати реактиви з однієї упаковки в іншу, замінювати етикетки;
− зберігати реактиви разом з харчовими продуктами, розчинами для технічних цілей (обробки рук, інструментів, меблів, білизни тощо);
− здійснювати самостійне розкриття і ремонт обладнання, приладів та апаратури. Ремонт повинен проводити фахівець;
− користуватися несправним обладнанням, а також приладами та обладнанням, поводженням з якими він не навчений;
− проводити роботи без застосування необхідних ЗІЗ;
− дозволяти користуватися обладнанням стороннім непідготовленим особам.
3.13. Здійснювати дезінфекцію поверхонь приладів та медичних меблів, які піддавались контакту з біоматеріалом, столу. Контролювати стан проведення профілактичної дезінфекції в усіх місцях ймовірної присутності джерела збудника інфекції.
3.14. Для запобігання перевтоми і псування зору при мікроскопірованні і користуванні іншими оптичними приладами необхідно забезпечити правильне освітлення поля зору, передбачений для даного мікроскопа чи приладу, не закривати непрацююче око, працювати поперемінно то одним, то іншим оком і робити перерви в роботі при стомленні очей.
3.15. При експлуатації бактерицидної лампи:
− бактерицидна лампа включається в мережу через спеціальний прилад включення,
− застосування неекранованих ламп забороняється,
− якщо вона знаходиться в полі зору, треба обов'язково захищати очі окулярами з простого скла,
− опромінення бактерицидною лампою може викликати хворобливий опік обличчя і шкіри рук.
3.16. При експлуатації центрифуги забороняється:
− включати центрифугу без ротора, працювати без кришки і з відкритою кришкою центрифуги, ротор і кришка повинні бути ретельно закріплені,
− відкривати кришку ротора до повної зупинки центрифуги,
− несиметрично завантажувати ротор,
− працювати зі скляними пробірками на частоті обертання ротора понад 4000 об./хв для ЦЛН-2 і понад 2000 об./хв – для ОС-6М,
− застосовувати центрифугат із щільністю більшою, ніж зазначено в паспорті,
− застосовувати саморобні плавкі вставки, пристосування, нестандартні пробірки.
3.17. При експлуатації рн-метра потрібно перевіряти надійність заземлення блоку мережного живлення.
3.18. При експлуатації термостата:
− забороняється поміщати в камеру матеріали, що запалюються при температурі термостатування чи близької до неї;
− забороняється підключати термостат до мережі, якщо тумблер «МЕРЕЖА» установлений у включеному положенні;
− чищення термостата робити тільки після відключення його від мережі;
− забороняється включати термостат у мережу без залитої до рівня інгбіровання води;
− акуратно обходитися з установленими на термостаті термометрами, витягати їх з посадкових місць вертикально нагору, без перекосів.
Контактні виводи термометра повинні бути надійно ізольовані від корпуса приладу.
3.19. При експлуатації сушильної шафи:
− не доторкатися до корпусу при установці високих температур щоб уникнути опіку,
− чищення робити тільки при відключенні від мережі.
Електроплити й інші нагрівальні прилади повинні бути встановлені на негорючій теплоізоляційній підставці. Не допускати потрапляння на них кислот, лугів, розчинів солей і інше.
3.20. При роботі з їдкими і вогненебезпечними засобами:
− їдкі і вогненебезпечні засоби повинні зберігаються в невеликих кількостях. Основний запас цих речовин зберігається в спеціальному сховищі;
− переливання, наповнення посудин концентрованою кислотою чи лугом варто проводити піпеткою з гумовою грушею;
− концентровані розчини кислот повинні зберігатися в посудинах із притертою пробкою;
− луг повинний зберігатися в закритих посудинах, залитих парафіном чи заклеєних парафіном;
− усі реактиви повинні мати чіткі написи;
− посудини з їдкими речовинами повинні відкриватися в момент використання. Залишати їх відкритими забороняється;
− відкривання посудин з концентрованими кислотами, лугами, розчинниками і готувати з них розчини дозволяється тільки у витяжній шафі з включеною примусовою вентиляцією;
− луг з банки варто брати шпателем;
− при приготуванні розчинів лугів спочатку готують концентрований розчин, його титрують, виявляючи концентрацію, а потім з нього готують робочі розчини;
− при розведенні концентрованої кислоти, щоб уникнути розбризкування, в кислоту варто додавати воду, а не навпаки;
− посудини з кислотами, лугами й іншими їдкими речовинами варто переносити вдвох у спеціальних шухлядах чи кошиках чи перевозити на спеціальному візку.
3.21. При проливанні неотруйних розчинів досить витерти поверхню столу ганчіркою, використовуючи при цьому гумові рукавички, після чого добре прополоскати ганчірку, вимити водою стіл і рукавички.
3.22. Якщо пролитий луг – його треба засипати піском, потім видалити пісок і залити це місце сильно розведеною соляною чи оцтовою кислотою. Після цього видалити кислоту ганчіркою, вимити стіл і рукавички водою.
3.23. Якщо пролита кислота – її треба засипати піском, потім лопаткою видалити просочений пісок і забруднене місце засипати содою. Соду також зібрати і видалити, а оброблюване місце промити великою кількістю води.
3.24. Категорично забороняється спільне зберігання легкозаймистих, вогне- і вибухонебезпечних речовин з кислотами і лугами.
3.25. Вимоги безпеки при проведенні досліджень з інфекційним матеріалом.
Особисті речі зберігати тільки в спеціально відведених для цього місцях.
Обов’язково використовувати ЗІЗ.
Ретельно виконувати правила особистої гігієни: дезінфікувати і мити руки з милом усякий раз при виході з приміщень, перед їжею і зміні роботи. (дезинфікуючі розчини: 2% розчин перекису водню, 70 % етиловий спирт).
При роботі з кров’ю пацієнтів користуватися тільки автоматичними піпетками.
При забрудненні кров’ю спецодягу чи робочого місця, треба запрати одяг, вимити стіл і руки 3% перекисом водню.
Для дезінфекції різних лабораторних приладів у роботі користуватися 1 – 3 % розчином хлораміну чи аналітому, автоклавуванням і кип’ятінням. Поточне прибирання приміщень лабораторії проводити тільки з застосуванням дезінфекційних розчинів.
3.26. Повітря в приміщенні боксів періодично повинне піддаватися дезінфекції за допомогою бактерицидних ламп.
3.27. З метою безпеки в приміщенні лабораторії забороняється:
− залишати без нагляду запалені спиртівки і включені електронагрівальні прилади, тримати поблизу палаючих спиртівок вату, марлю, спирт і інші легкозаймисті речовини;
− прибирати випадково пролиті вогненебезпечні рідини при запалених пальниках і включених електронагрівальних приладах;
− наливати в палаючу спиртівку спирт, користатися спиртівкою, що не має металевої трубки і шайби для ґніту;
− тримати голову під тягою при роботі у витяжній шафі;
− пробувати на смак і вдихати невідомі речовини;
− нахиляти голову над посудиною, у яку налита чи кипить будь-яка рідина;
− зберігати і використовувати реактиви без етикеток;
− зберігати запаси сильнодіючих, вибухонебезпечних речовин і розчинів на робочих столах і стелажах;
− зберігати особистий одяг у приміщеннях лабораторії, а також нести спец. одяг додому;
− працювати без спеціального санітарного одягу і встановлених запобіжних пристосувань;
− виконувати роботи, не пов’язані з завданням і не передбачені робочими інструкціями.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Відключити електричне електрообладнання, що використовувалось під час роботи.
Персоналу забороняється висмикувати штепсельну вилку з розетки за шнур, зусилля має бути докладено до корпусу вилки.
4.2. Провести очищення та/або дезінфікування інструментарію, деталей та вузлів приладів й обладнання.
4.3. Привести в порядок робоче місце, прибрати сміття і відходи.
4.4. Повідомити керівника робіт про недоліки у роботі обладнання, що використовувалося, а також інші недоліки, що мали місце під час роботи. Здати робоче місце зміннику.
4.5. Зняти засоби індивідуального захисту, змінний одяг та скласти його до місць зберігання.
4.6. Прибрати інструменти та ліки до спеціально відведених місць зберігання.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадку аварії необхідно:
− не створювати паніки;
− негайно припинити роботу і доповісти про аварію керівництву;
− попередити працюючих про небезпеку;
− за необхідності провести евакуацію персоналу, хворих і майна з відділення згідно з планом евакуації;
− не допускати сторонніх осіб в небезпечну зону.
5.2. У разі виникнення пожежі, появи диму, гару та інших її ознак, терміново повідомити чергового та розпочати гасіння осередку загоряння наявними засобами пожежогасіння, за необхідності викликати пожежний підрозділ.
5.3. Якщо стався нещасний випадок, а також при раптовому захворюванні необхідно:
− усунути дію на організм небезпечних та шкідливих факторів, які загрожують здоров’ю і життю потерпілого;
− згідно з протоколами надання невідкладної допомоги надати потерпілому невідкладну медичну допомогу.
5.4. В усіх випадках необхідно виконувати вказівки керівництва закладу з усунення наслідків аварійної ситуації.

Коментарів ще немає