ФОПи-єдинники, подайте нову ліквідаційну декларацію замість старої!
Якщо ФОП на єдиному податку припинив діяльність на початку 2025 року і подав ліквідаційну декларацію за старою формою без відображення військового збору (ВЗ), він має переподати декларацію за оновленою формою. Це потрібно зробити навіть за відсутності доходів та, відповідно, податкових зобов’язань із єдиного податку та військового збору.
На цьому, власне, уже наполягає ДПС у листі від 08.04.2025 №350/2/99-00-24-01-02-02. Тим більше, що оновлені форми декларацій для платників ЄП, затверджені наказом Мінфіну від 31.01.2025 №57, наразі доступні в Електронному кабінеті.
Нагадаємо, що ще порівняно нещодавно в листі від 13.03.2025 №235/2/99-00-24-01-03-02 податкова говорила лише про можливість, а не обов’язок, для єдинників після набрання чинності та появи нових форм звітності подати уточнюючу декларацію за оновленою формою. У декларації податківці рекомендували відобразити деталізовані показники мінімального податкового зобов’язання за 2024 рік та визначити податкові зобов’язання щодо ВЗ за звітні періоди 2025 року.
Проте в квітневому листі податківці вже більш категорично заявляють, що екс-спрощенцю необхідно подати декларацію за оновленою формою з визначенням податкових зобов’язань по ВЗ у відповідному розділі декларації за звітні періоди 2025 року. При цьому, якщо таку звітність подаєте:
-
до закінчення граничного строку подання декларації – з типом «Звітна нова»;
-
після закінчення граничного строку подання декларації – з типом «Уточнююча».
Також у складі нової декларації слід переподати і Додаток 1 щодо ЄСВ із типом форми «Звітна нова». Згідно з роз’ясненням податківців у ЗІР (підкатегорія 107.01.07), раніше поданий пакет звітності (включно з Додатком 1) стає недійсним і отримує статус «Історія подання». Це виключає задвоєння сум ЄСВ.
Отже, раніше подані ліквідаційні декларації разом із Додатком 1 стають недійсними. Для уникнення проблем усе ж варто повторно подати звітність.
А правильно заповнити та успішно подати ліквідаційні звіти допоможе наша стаття «Ліквідаційна декларація ФОП 1, 2, 3 групи за новою формою: зразки».
Якщо маєте запитання з бухобліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Нові форми заяви-розрахунку та повідомлення про виплату лікарняних
Пенсійний фонд оприлюднив проєкт нового Порядку фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим соціальним страхуванням. Попередні порядки, які наразі регулюють це питання, натомість скасують.
Документ визначає механізм та умови фінансування для виплат:
-
допомоги по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною;
-
допомоги по вагітності та пологах;
-
допомоги на поховання;
-
допомоги у разі нещасного випадку на виробництві чи профзахворювання;
-
компенсації при переведенні постраждалих працівників на легшу, нижчеоплачувану роботу;
-
компенсації витрат на поховання та ритуальні послуги.
У новому порядку фігурують і нові форми заяви-розрахунку та повідомлення про виплату страхових коштів застрахованим особам.
Як і раніше, щоб отримати фінансування, роботодавець має подати заяву-розрахунок, оформлену за встановленим зразком. У ній зазначають суми страхових виплат для застрахованих працівників за кожним видом допомоги.
Переглянути оновлену заяву-розрахунок можна за посиланням.
Заяву потрібно подати до головного управління ПФУ в області або Києві протягом п’яти робочих днів із моменту ухвалення рішення про виплату.
Є два способи подання заяви:
-
у паперовій формі разом із електронною версією на носії;
-
в електронній формі через вебпортал ПФУ або Портал «Дія» (за умови технічної можливості).
Якщо заяву подають через Портал «Дія», її формування та відправлення здійснюється безпосередньо через його інструменти.
Після отримання заяви Пенсійний фонд перевіряє її правильність та додані документи. Якщо буде виявлено помилки або неточності, заява набуде статусу «Залишено без руху». Про це страхувальнику повідомлять через особистий кабінет на вебпорталі у квитанції контролю заяви-розрахунку. У повідомленні зазначають недоліки, спосіб їх виправлення, строки та порядок оскарження. У такому разі роботодавець має створити нову заяву на основі даних попередньої.
У разі прийняття заяви, їй присвоюється відповідний статус «Прийнято», і Пенсійний фонд перераховує кошти протягом трьох робочих днів. Ці кошти зараховують на окремий рахунок роботодавця та використовують тільки для виплат працівникам. Надлишки коштів повертаються Пенсійному фонду протягом трьох робочих днів.
Утім Фонд має право відмовити у фінансуванні у разі:
-
відмови роботодавця сприяти перевірці;
-
виявлення помилкових даних у документах;
-
порушення порядку використання коштів.
Рішення про відмову ухвалює керівник ПФУ за місцем обліку роботодавця протягом трьох робочих днів. Тоді подана заява отримує статус «Відмовлено», і це рішення можна оскаржити в адміністративному порядку.
Після отримання коштів роботодавець має протягом 30 календарних днів подати повідомлення про виплату страхових коштів – у той же спосіб, що і заяву.
Ознайомитись з оновленою формою повідомлення можна тут
Якщо повідомлення не подано протягом трьох місяців із дати зарахування коштів та набуття заяви-розрахунку статусу «Оплачено», це може стати причиною позапланової перевірки. Якщо під час перевірки фахівці ПФУ виявлять помилки, роботодавець зобов’язаний повернути зайво виплачені кошти та надати обґрунтоване письмове пояснення.
У разі ліквідації роботодавця, коли правонаступник відсутній, страхові кошти виплачує ПФУ.
До речі, 14 квітня проведемо ефір для всіх бухгалтерів, які працюють з нарахуванням зарплати, оформленням відпусток і веденням обліку у BAS Бухгалтерія «Усе про зарплату, бронювання і відпускні: від обліку в BAS до звітності та критичних нюансів квітня». Реєструйтесь безкоштовно за посиланням під відео.
Нова квітнева форма декларації з прибутку: коли вперше подавати
У Підсумках тижня 31.03–04.04.2025 ми поділилися позицією ДПС щодо першого звітного періоду для оновленої наприкінці січня форми прибуткової декларації. Тепер маємо інформацію, так би мовити, «з перших вуст» щодо першого подання звітності з прибутку, оновленої на початку квітня.
Так за роз’ясненнями податківців, вперше оновлені наказами Мінфіну від 05.12.2024 №621 (чинний із 21.01.2025) та від 13.02.2025 №94 (чинний із 07.04.2025) форми слід подавати починаючи зі звітного (податкового) періоду – півріччя 2025 року.
Це цілком узгоджується із положеннями п. 46.6 ПКУ. Адже за цією нормою, якщо в результаті зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій, які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій, чинні до такого визначення.
Нагадаємо, що останні зміни до форми декларації з прибутку за наведеними вище наказами, зокрема, стосуються:
-
оподаткування резидентів Дія Сіті;
-
визначення фінансових різниць;
-
інвентаризації основних засобів під час війни;
-
використання житлових приміщень для госпдіяльності;
-
обмінників та торговців пальним.
У зв’язку з цим коригувань зазнали, окрім власне декларації, майже всі додатки до неї. З’явився також новий додаток ЩАВ, який замінив додаток ОВ.
Завжди вчасно сплачувати податки та збори, а також звітувати, допоможе наш зручний та безкоштовний «Календар бухгалтера». Віримо, він стане вашим основним інструментом у роботі!
У наших рядах прибуло) Мінсоцполітики проти квартальної звітності
Наша пісня гарна, нова – починаймо її знову 😊 Уже кілька тижнів поспіль точаться перипетії навколо об’єднаної звітності.
Але тепер до них долучилося вже й Міністерство соціальної політики, поповнивши ряди масової антикампанії щодо повернення квартальної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ за законопроєктом №13108.
У відомстві вважають, що такий «камбек» може негативно вплинути на здатність держави своєчасно надавати соціальну допомогу українцям.
Мінсоцполітики наголошує, що своєчасне призначення соціальних виплат залежить від актуальної інформації про доходи родин, яку надає Податкова служба. За щомісячної звітності органи соцзахисту отримують ці дані швидко, що дозволяє ефективно реагувати на потреби громадян.
Натомість, у разі щоквартальної звітності, дані про доходи надходитимуть із запізненням у 3–5 місяців. Це створює значні затримки у наданні соціальної допомоги, особливо для вразливих категорій населення.
Наприклад, одинока мати, яка втратила роботу на початку січня та залишилась без доходів, зможе отримати державну допомогу як малозабезпечена лише у червні через тривале очікування на оновлення інформації про її доходи. Тобто майже через півроку після звільнення.
Військовослужбовець, звільнений зі служби у липні, якщо звернеться у жовтні за житловою субсидією, не зможе її отримати восени через відсутність об’єктивної інформації про його доходи. Претендувати на житлову субсидію він зможе лише у січні наступного року.
Особи, які досягли віку для виходу на пенсію, можуть стикнутися з додатковою бюрократією щодо підтвердження страхового стажу. Оскільки при щоквартальній звітності, для внесення відомостей про страховий стаж, людина муситиме подавати окремий звіт із цим відомостями або чекати, коли роботодавець подасть квартальний Податковий розрахунок для призначення пенсії за віком.
Тому Мінсоцполітики закликає депутатів врахувати ці ризики і не підтримувати законопроєкт №13108, щоб не ускладнювати доступ громадян до соціальної допомоги, яка для багатьох є критично важливою. Особливо у наш воєнний час. Але чи почують нардепи глас Міністерства та роботодавців у цілому, покаже час…
Чергова податкова догма: РРО при продажах через Інтернет – обов’язковий
ДПС роз’яснила особливості застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО) при онлайн-продажах.
Так, на її думку, суб’єкти господарювання, які займаються електронною комерцією, зокрема торгівлею, громадським харчуванням та наданням послуг через Інтернет, зобов’язані використовувати РРО та/або ПРРО.
Обов’язок застосовувати РРО / ПРРО на загальних засадах з 01.01.2022 не поширюється лише на фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку І групи.
При цьому відомство нагадало, що якщо клієнт отримує чи повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, йому обов’язково треба надати розрахунковий документ. Це правило діє незалежно від способу продажу товарів чи послуг, включаючи Інтернет-замовлення або оплату через електронні платіжні системи. Розрахунковий документ має бути наданий у паперовій або електронній формі. Наприклад, це може бути електронний чек із QR-кодом, який можна зчитати для перевірки, надісланий на наданий клієнтом абонентський номер або адресу електронної пошти.
Лише у випадках, коли розрахунки відбуваються виключно в електронній формі без фізичної передачі товарів чи послуг (наприклад, покупка програмного забезпечення, електронних книг або послуг, наданих у цифровій формі), використання РРО / ПРРО є необов’язковим. Однак, якщо клієнт отримує товар або послугу фізично, касовий чек має бути сформований і виданий у момент передачі товару або виконання послуги. А у випадку одночасного отримання оплати та передачі товарів, робіт, послуг покупцю – під час проведення розрахунків за них.
Тож підприємцям, які здійснюють діяльність в Інтернеті, варто враховувати наведені вище вимоги, щоб уникнути проблем під час перевірок, позахмарних штрафів та забезпечити легальність своєї діяльності.
Водночас ДПС спростувала чутки про те, що податківці нібито почали штрафувати продавців з OLX, Promua, соцмереж та інших платформ і автоматично відстежують усі грошові перекази на рахунки осіб, навіть якщо вони продають онлайн особисті речі.
Як наголосила податкова, продаж індивідуального майна (особистих речей) не розцінюється як підстава для фінансової або адміністративної відповідальності за порушення вимог чинного податкового законодавства. Лише систематичний продаж та одночасно однорідний асортимент товарів має ознаки підприємницької (господарської) діяльності. І це аж ніяк не стосується реалізації індивідуального майна (особистих речей) громадянами за допомогою таких електронних торговельних платформ як OLX, Prom та будь-яких соцмереж.
При цьому у законодавстві відсутнє чітке визначення терміну «систематичний». Лише у постанові Пленуму Верховного Суду від 25.04.2003 №3 зазначено, що систематично – це більш як три рази на рік. Як саме фіскали визначатимуть однорідність товару, теж залишається незрозумілим. Та й у фіскальному чеку за операціями з приймання коштів для подальшого їх переказу інформація про конкретний товар взагалі не відображається. Так прокоментувала заяви контролюючих органів народний депутат Ніна Южаніна. І з нею важко не погодитися.
Сумнівним є й те, що, на думку деяких, податковий орган не матиме достатньо ресурсів, щоб відстежувати продажі громадян. Мовляв, це дріб’язковий випадок і незначні суми. Тому що вся інформація автоматично збирається для кожної особи, і додаткові зусилля для цього не потрібні.
Як це працює: фізична особа продає щось (неважливо, через OLX, Telegram чи навіть за оголошенням у газеті) і відправляє товар Новою Поштою з післяплатою. У такому випадку NovaPay передає податковій дані: чек із реквізитами продавця, покупця та сумою угоди.
Раніше податкова не мала доступу до таких даних, але тепер вони доступні. Це означає, що, якщо фізична особа не подасть декларацію і не сплатить податки з такого доходу, податкова може застосувати санкції. Проте такі санкції стануть можливими лише з 2026 року, обнадіює нардепка. До цього часу податкова не має права штрафувати за неподання декларації, якщо, звісно, не буде доведено факт незаконної підприємницької діяльності.
Тож поки покладаємось на запевнення ДПС, що посилення контролю за інтернет-продажами здійснюється, щоб запобігти зловживанням та ухиленню від сплати податків саме в сфері підприємницької діяльності.
Тому суб’єкти господарювання, які залишаються в «тіні», мають привести свою діяльність у відповідність до вимог законодавства. Тобто самостійно та добровільно:
-
офіційно зареєструватися як суб’єкт господарювання;
-
здійснювати розрахунки через належно зареєстровані РРО / ПРРО;
-
дотримуватися податкового законодавства, щоб уникнути фінансової та адміністративної відповідальності у майбутньому.
Доступ ДПС до рахунків та контроль за переказами фізосіб: правда чи міф
Платежі на рахунки родичам не оподатковуються, не оподатковувались і оподатковуватися не будуть. На такому днями наголосив Голова Податкового Комітету ВРУ Данило Гетманцев.
Наразі за нульовою ставкою оподатковують об’єкти спадщини та дарування, що успадковують члени сім’ї фізичної особи, що віднесені до першого та другого ступеня споріднення (ст. 174 Податкового кодексу України; далі – ПКУ). А це – чоловік, дружина, діти чоловіка та дружини, батьки чоловіка та дружини, дід, баба, брати, сестри, онуки (пп. 14.1.263 ПКУ).
Відповідно, подарунки у вигляді грошей, які надходять на рахунок від зазначених родичів, не підлягають ані декларуванню, ані оподаткуванню.
Не оподатковують і доходи у вигляді поворотної фінансової допомоги (пп. 165.1.31 ПКУ). Якщо хтось позичив вам гроші, а ви їх повернули, ці операції не вважаються об’єктом оподаткування ні ПДФО, ні військовим збором.
«Тобто сам по собі платіж не є підставою для декларування та оподаткування, якщо він не є доходом особи не від податкового агента (підприємця)», – відзначив Д. Гетманцев.
Також він зауважив, що у ДПС немає доступу до рахунків і банківської таємниці. За його словами, процедура розкриття інформації з рахунків є надзвичайно складною. Як приклад, Гетманцев навів ситуацію з банком «Конкорд», де суди два роки блокують доступ до інформації, хоча збитки в цьому випадку сягають мільярдів.
Наостанок нардеп запевнив, що влада не планує розкривати банківську таємницю, принаймні, доки реформа податкової не завершиться. І вже точно не буде робити цього до закінчення війни.
Березневий індекс інфляції та його вплив на зарплатну індексацію
За даними Держстату індекс споживчих цін (індекс інфляції) за березень 2025 року склав 101,5%.
Що з індексацією зарплати?
Пам’ятаємо, що базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року (лист Мінсоцполітики від 10.12.2024 №105/0/214-24). А обчислення індексу споживчих цін починається з лютого 2025 року.
Це означає, що в період з січня по березень зарплати не індексують. У квітні–травні індексація могла б виникнути за умови, що індекс інфляції за лютий, березень разом або окремо за будь з яких цих місяців перевищив би поріг у 103%. Проте цього не сталося, оскільки за лютий маємо індекс інфляції на рівні 100,8%, а за березень – 101,5%. Якщо перемножити ці показники, отримаємо величину 102,3%, що менше встановленого порогу для індексації в 103%.
Отже, індексація може потенційно з’явитися в червні, але остаточна інформація про це стане відомою, коли буде опублікований індекс інфляції за квітень.
Штраф у 50–100% суми ПДВ, якщо не розблокували ПН за 365 днів
Якщо реєстрацію податкової накладної (ПН) або розрахунку коригування (РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) зупинили, маєте 365 днів, щоб розблокувати її або оскаржити відмову у реєстрації через адміністративний чи судовий порядок. Якщо ви вживаєте такі заходи вчасно, штрафи за ці ПН або РК не накладають.
Однак, якщо протягом 365 днів ви не намагаєтеся розблокувати накладну або не оскаржуєте відмову, і під час перевірки підтверджується, що операція дійсно відбулася, податкові зобов’язання виникли, а накладна не була зареєстрована в ЄРПН, то до вас застосують штрафні санкції за п. 120-1.2 ПКУ.
Так податківці відповіли на запитання одного з платників: «Чи буде штраф за нереєстрацію в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, але платник не подав пояснень, хоча операція підтверджена первинними документами?»
Тобто, якщо контролюючий орган виявить узагалі незареєстровану ПН/РК у ході перевірки, штрафна санкція може сягати:
-
50% від суми ПДВ-зобов’язань, зазначених у такій незареєстрованій ПН/РК або від суми ПДВ, нарахованого за операцією, за якою таку ПН/РК мали скласти. Штраф слід сплатити впродовж 10 календарних днів, наступних за днем отримання відповідного ППР;
-
додатково 50%, якщо так і не зареєструєте ПН/РК протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання ППР.
Тому важливо діяти вчасно, щоб уникнути проблем із податковою та додаткових витрат.
На безкоштовному вебінарі 18 квітня розглянемо питання на тему «ПДВ-звітність 2025 без ризиків: електронні документи, BAS Бухгалтерія і податкові накладні — крок за кроком» Реєструйтесь за посиланням під відео.