Ви дізнаєтесь:
- Про нові види підакцизних товарів та перехідні положення щодо їх реалізації
- Про нові вимоги щодо форми розрахунків при торгівлі підакцизними товарами
- Про відповідальність за порушення законодавства при операціях з підакцизними товарами
А ви вже в курсі, що новий закон про ліцензування забороняє готівкові розрахунки?
Нові законодавчі акти щодо торгівлі підакцизною продукцією
Нарешті це сталося! Ми працюємо за новими правилами щодо підакцизних товарів у контексті ліцензування.
Йдеться про новий Закон України від 18.06.2024 № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», вже наробив багато галасу. Багато хто навіть не звернув уваги на ті шедевральні норми, які є у цьому законі. І це стосується торгівлі підакцизними товарами.
Розберімося, до чого нам готуватися. Перш за все зверніть увагу, що до кінця року норми двох законів будуть працювати паралельно:
-
старий Закон від 19.12.1995 № 481/95-ВР втратить чинність тільки з 1 січня 2025 року;
-
новий Закон № 3817 вже набрав чинності з 27 липня 2024 року.
Це накладає певні особливості, пов’язані з етапами набуття чинності окремих норм нового законодавства.
Головні етапи впровадження Закону № 3817
Невеличкий дороговказ щодо дат і набуття чинності окремими нормами нового закону:
-
з 27 липня 2024 року – набуття чинності, окрім деяких норм;
-
з 1 вересня 2024 року – ліцензування діяльності з виробництва інших нікотиновміних продуктів для орального застосування, оптової та роздрібної торгівлі;
-
до 1 жовтня 2024 року – зберігання та/або транспортування, та або реалізація на митній території України товарів (продукції) за кодом УКТЗЕД без марок акцизного податку, якщо такі товари (продукція) вироблені в Україні або ввезені на митну територію України до 1 вересня 2024 року;
-
з 1 січня 2025 року втрачає чинність Закон № 481 (окрім статті 8).
-
з 1 січня 2026 року набувають чинності норми, які стосуються електронної простежуваності обігу алкогольних виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, акцизного електронного документа, електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах,електронних акцизних марок (розділ VIII Закону № 3818).
Нагадаю, що, наприклад, щодо спирту і пального вже з 2019 року діє відповідна система електронного контролю.
«Перехідна» відповідальність за порушення законодавства, що регламентує операції з підакцизними товарами
Новий закон має окрему статтю, присвячену відповідальності. Наразі штрафи розраховуються виходячи з мінімальної заробітної плати, тобто кратні суми мінімальної заробітної плати. Відповідальність за порушення норм нового закону буде застосовуватися відповідно до ст. 73 Закону № 3817.
Стара відповідальність діятиме у виключних випадках, зокрема:
-
при оновленні ліцензії, якщо ви не сплатили черговий платіж;
-
закінчився строк дії ліцензії;
-
ви припинили працювати з цим видом діяльності.
Ці три випадки та невиконання вимог закону, передбачені п. 6 розділу XIII «Перехідні положення» Закону № 3817, будуть штрафуватися за старими нормами Закону № 481.
Нові вимоги до розрахунків при торгівлі підакцизними товарами
Вишенька на торті – це нові вимоги до розрахунків. Закон № 3817 встановлює особливі правила для розрахунків щодо груп підакцизних товарів: алкоголь, тютюнові вироби і пальне в контексті оптової торгівлі. Якщо ви здійснюєте оптову торгівлю цими товарними групами, зверніть увагу на статті 19, 25 та 32. Вони встановлюють необхідність здійснювати розрахунки виключно у безготівковій формі, навіть у випадку зміни сторін зобов’язань.
Єдине, що не буде вважатися порушенням вимог закону, – це припинення зобов’язань, якщо йдеться про домовленість. Положення № 148, яке дозволяє розраховуватися в межах 10 000 грн, продовжує діяти, але для оптової торгівлі підакцизними товарами норми Положення № 148 не будуть пріоритетними.
Відповідальність за порушення форми розрахунків
Податкова просто цитує ст. 19 Закону № 3817 і навіть не згадує про штрафи. Нагадаю, що за порушення форми розрахунків (оптова торгівля алкогольними напоями, спиртом, тютюновими виробами і пальним) штрафи складають 200% вартості реалізованих товарів, але не менше ніж 25 розмірів мінімальної заробітної плати (п. 40 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817).
Визначення понять «оптова» та «роздрібна» торгівля
Відповідно до пунктів 60 і 76 ст. 1 Закону № 3817:
-
Оптова торгівля – це продаж на підставі ліцензії безпосередньо алкогольних напоїв суб’єктам господарювання, які можуть мати або не мати ліцензію.
-
Роздрібна торгівля – це продаж кінцевим споживачам, незалежно від форми розрахунків.
Таким чином, ФОП може купувати алкоголь за готівку і продавати далі без проблем, але продавець, який продає за готівку такому ФОПу, буде мати проблеми і отримає штраф за порушення вимог Закону № 3817.
Підсумки
-
Закон № 3817 встановлює особливі правила ліцензування і замінює Закон № 481.
-
До 1 січня 2025 року обидва закони працюють паралельно.
-
Із дати набуття чинності Законом № 3817 штрафи застосовуються згідно з новим законодавством.
-
Норми Закону № 481 діють в частині, що не протирічить Закону № 3817.
-
Новація закону 3817 – це встановлення особливих правил для розрахунків в оптовій торгівлі підакцизними товарами, які підлягають ліцензуванню.
-
Штрафи за порушення безготівкових розрахунків діють з 27 липня 2024 року.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.