Ви дізнаєтесь:
- Як засвідчити копію документу, що посвідчує особу кінцевого бенефіціара.
- Які відомості про кінцевих бенефіціарних власників необхідно подати.
- Що робити у разі відсутності КБВ та зміні власників.
Законодавчі зміни в сфері подачі інформації про кінцевих бенефіціарів
Останні зміни у сфері подання інформації про кінцеві бенефіціари, відбулися прямо під Новий рік, принаймні набрав чинності Закон №2571 від 6 вересня 2022 року. Закон був ухвалений давно, але набув чинності через три місяці після публікації. 29 грудня норми закону набули чинності. Цей закон вніс зміни до низки нормативних актів, які стосуються фінансового моніторингу щодо подачі інформації, у тому числі про кінцевих бенефіціарів. Зміни торкнулися і Закону «Про Державну реєстрацію», і Закону «Про запобігання відмивання доходів, здобутих злочинним шляхом та фінансування тероризму». Що ми маємо у результаті? Нам необхідно звернути увагу на останню редакцію Закону про Держреєстрацію - Закон №755, стаття 17. І Закон №361, Закон «Про запобігання відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом». Виникає низка питань. Які наші подальші дії, що ми маємо подавати? Яку інформацію хтось подає і як ця інформація аналізується, що спростилося і що ускладнилося з моменту, коли ми з вами востаннє говорили про кінцевих бенефіціарів?
Перше, яку інформацію вимагають подати кінцевими бенефіціарами. Тут практично без змін, два пункти: «заява про включення або зміну відомостей про кінцевого бенефіціарного власника» (форма 6) та «структура власності за формою та змістом, визначеним відповідно до законодавства». Структуру власності можна подавати у вільній формі. А форми запропоновані на сайтах, це зразки, які надані нам для спрощення пошуку нашої структури власності. По суті це схема, із зазначенням того, що є наша компанія і яка структура кінцевих бенефіціарів (хто куди входить, юридичні особи, фізичні особи). Якщо юридичні особи, то далі ми розкриваємо до фізичних осіб – кінцевих бенефіціарних власників. Зазначена, форма 6, знайдете її у наказі Міністерства юстиції від 18.11.2016 р. №3286/5, в останній редакції цього наказу.
Крім того, до документів, про які ми говоримо (заява про зміну або включення інформації про кінцевих бенефіціарів), додаються документи з підтверджуючою інформацією (додатки).
Засвідчення копії документу, що посвідчує особу – кінцевого бенефіціара
Далі. Що є додатками? «Витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реестру тощо, що підтверджує реєстрацію юридичної особи – нерезидента в країні її місцезнаходження (у разі, що засновником юридичної особи є юрособа-нерезидет)». Тобто наш засновник – нерезидент. Відповідно дані про ці компанії містяться у своїх спеціальних реєстрах. Не в «Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб та ФОП». Не в нашому реєстрі. Відповідно, ми подаємо інформацію з цих реєстрів. Логічно. Далі. «Копія документа, що засвідчує особу та підтверджує громадянство особи, яка є кінцевим бенефіціарним власником». Раніше було чітко зазначено, що форма підтвердження цієї інформації, копії цих документів, є нотаріальною. І це призвело до певних складнощів. І багато хто з вас, я впевнений, не змогли виконати, по суті, вимоги Закону про подання інформації про кінцевий бенефіціар саме через те, що ви не змогли отримати нотаріальну копію засвідчених документів. Друга частина з вас не змогла виконати норми Закону про подання інформації про кінцевих бенефіціарів з іншої причини, тому що ваші засновники, чи то фізична особа, чи юридична, не надали вам свої дані. І у вас, по суті, немає механізму (у вас, як у компанії, яка має виконати норму Закону про подання інформації про кінцевого власника бенефіціару), у вас немає можливості вплинути на вашого засновника. Отже, ви потрапляли в ситуацію, коли засновник не дає вам потрібну інформацію, не дає копії документів, засвідчених нотаріально, а компанія, у свою чергу, несе юридичну відповідальність, зокрема штрафні санкції, досить великі для цієї компанії. Наразі форма можлива не тільки нотаріальна, форма зверніть увагу: «нотаріально засвідчена або засвідчена електронним підписом особи, уповноваженої на подання документів». У цій частині відбулося спрощення можливості подання інформації про кінцевого бенефіціара. Тому що одна справа одержати нотаріально завірену копію, а інша справа – завірити цю копію електронним підписом. Це набагато простіше та швидше. Ну і відповідно можливість до подачі інформації в строк, вона зростає кратно. Тому звертайте на це увагу.
Важливо зважати на терміни. «Засвідчення (нотаріальне або із застосуванням електронного підпису) копії документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником, має здійснюватися не раніше ніж за 90 днів, до дня подання документа на проведення державної реєстрації». Законодавець встановив термін. І цей термін не перевищує 90 днів. Іншими словами, якщо навіть є нотаріальна форма засвідченого документа, але це засвідчення відбулося рік тому, то відповідно у нашому випадку ці документи не підуть. Хоча раніше ми могли це використати. Так? Документи, які колись запевнив керівник, наприклад або власник, якщо він є кінцевим бенефіціаром. Ми могли використовувати ці документи пізніше. Але встановлено... Знову ж таки. Навіщо ви розумієте, я думаю. Здогадуєтесь чому встановлено саме таку структуру. Тому що ви можете передумати. Ви можете втратити якийсь статус, за цей час ви можете перестати бути кінцевим бенефіціаром, ви можете перейти в інші відносини з компанією, бенефіціаром якої є. Можу виникнути корпоративні конфлікти тощо. Відповідно вдавати, що з компанією все добре, власник може не хотіти. І ось я думаю, що це норма і вона по суті є нормою, яка захищає права бенефіціарного власника, щоб він був ще в якомусь зв'язку зі своєю компанією. Тому що ви знаєте, що буває досить по-різному.
Перелік відомостей про кінцевих бенефіціарних власників
Яка інформація про кінцеві бенефіціари подається? На це запитання нам допоможе відповісти стаття 9 Закону про державну реєстрацію. «Прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, країна громадянства, серія та номер паспорта (все в принципі нормально, звичайні анкетні дані), що посвідчує особу та підтверджує громадянство, місце проживання, ІПН, а також повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код засновника юрособи, в якому ця особа є кінцевим бенефіціарним власником, характер та міра (рівень, ступінь, частка) бенефіціарного володіння» тощо. У принципі, написано досить зрозуміло, питань тут не виникає. Ви вказуєте хто володіє, дані фізособи, дані юрособи, вказуєте частку володіння та вказуєте прямий чи посередній вплив на компанію. Тому що може бути кінцевим бенефіціаром особа, яка, наприклад, має більше ніж 25%, просто частку у складі компанії як засновник. А може бути взагалі кінцевий бенефіціар, який не є засновником, ні керівником, ні навіть працівником цієї компанії, але при цьому є кінцевим бенефіціаром. Саме тому встановлені такі правила.
Дії платника податків у разі відсутності кінцевих бенефіціарних власників та зміні власників
«У разі відсутності у юридичної особи кінцевого бенефіціарного власника, така юридична особа зобов'язана повідомити про це державного реєстратора під час проведення державної реєстрації створення юридичної особи або реєстрації змін до відомостей про юридичну особу». Щоразу, коли ви вносите до відомостей про юридичну особу будь-які зміни і, якщо ці зміни зачіпають інформацію про кінцевого бенефіціара, або ви просто вносите будь-які зміни, в черговий раз, але у вас, наприклад, змінився склад кінцевих бенефіціарів шляхом їх зникнення.
Тобто тепер компанія не має кінцевого бенефіціарного власника. У нас, наприклад, є п'ять засновників по 20%, кінцевого бенефіціарного власника немає, якщо всі в рівній частці володіють, немає більше ніякого впливу не на цих засновників, не на зовнішніх якихось гравців, які є і стикаються з нашою компанією просто як кінцевий бенефіціар. Якщо ми беремо класичну "все тут" схему, це п'ять засновників по 20%, то відповідно ми не маємо кінцевого бенефіціара. Але, можливо, він був перед цим. І відповідно ми повинні повідомити під час реєстрації, внесення змін до реєстру щодо засновників, ми повинні повідомити відповідно реєстратора, що крім того, що у нас, наприклад, додався новий засновник і тепер розподіл часток у нас п'ять разів по 20%, то відповідно у нас тепер і зник кінцевий бенефіціарний власник. Про це просто потрібно повідомити. Термін той самий, 30 робочих днів. Якщо ви все це зробили, немає жодних питань. Тим більше, що до реєстратора ви все одно підете. Все одно нам потрібно з вами вносити інформацію, зміни щодо зміни засновників. Логічно? Так вже якщо ми вносимо зміни про засновників, то внесіть відомості про кінцевих бенефіціарів або їх відсутність відразу безпосередньо, коли будете робити першу дію. Все в принципі досить зрозуміло та практично.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.