Облік придбань для податку на прибуток: нюанси та дати
1. При заповненні податкової декларації з податку на прибуток за рік 2025, який обсяг придбання у платників єдиного податку потрібно врахувати для цілей п.п. 140.5.17 п. 140.5 ст. 140 Кодексу: наростаючим підсумком з 22.05.2025 чи з 01.07.2025?
2. Як розраховується обсяг придбань у платників єдиного податку: по оплаті чи нарахуванню?
1.На думку податківців, при розрахунку обсягу придбання у платників ЄП вказані суми розраховуються окремо за період перебування платника податку на відповідному режимі оподаткування: загальна система та ПНВК окремо.
2.Обсяг придбання у платників ЄП :
- при перебуванні резидента Дія Сіті на загальній системі береться по нарахуванню;
- при перебуванні резидента Дія Сіті на ПНВК – по оплаті,
З урахуванням особливостей для “перехідних” платників єдиного податку.
Відповідно до пп. 140.5.17 п. 140.5 ст. 140 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n10713 фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується: на суму вартості майна, робіт, послуг (крім роялті), придбаного (придбаних) резидентом Дія Сіті - платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах у платників єдиного податку протягом податкового (звітного) року, в розмірі, що перевищує 20 відсотків суми витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включаються витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю.
Резиденти Дія Сіті - платники податку на прибуток підприємств на загальних підставах, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені), у поточному календарному році розрахунок частки вартості майна (робіт, послуг), придбаного (придбаних) у платників єдиного податку, передбаченої абзацом першим цього підпункту, проводять на підставі показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за поточний річний звітний період.
У разі якщо на дату отримання майна, робіт, послуг постачальник не є платником єдиного податку, такі майно, роботи, послуги вважаються придбаними у платника єдиного податку, за умови що на дату здійснення попередньої оплати постачальник був платником єдиного податку.
Відповідно до пп. 135.2.1.15 ПКУ база оподаткування визначається як сума: коштів та/або вартості майна (крім податку на додану вартість, якщо він застосовується), виплачених (переданого) у зв’язку з придбанням майна, робіт, послуг (крім роялті) у платників єдиного податку протягом податкового (звітного) року в розмірі, що перевищує 20 відсотків суми витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний (податковий) період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включаються витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю.
Резиденти Дія Сіті - платники податку на особливих умовах, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені), у поточному календарному році розрахунок частки вартості майна (робіт, послуг), придбаного (придбаних) у платників єдиного податку, передбаченої абзацом першим цього підпункту, проводять на підставі показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за поточний річний звітний період.
У разі якщо на дату виплати коштів та/або передачі майна як попередньої оплати за майно (роботи, послуги) постачальник не був платником єдиного податку, положення цього підпункту застосовуються до таких операцій за результатами податкового (звітного) періоду, в якому резидент Дія Сіті - платник податку на особливих умовах отримав майно (роботи, послуги), за умови що на дату такого отримання постачальник є платником єдиного податку;
У роз’ясненні податківців https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/888513.html зазначено, що при цьому таке перевищення визначається при розрахунку різниці згідно з п.п. 140.5.17 п. 140.5 ст. 140 ПКУ для резидентів Дія Сіті, що перебували на загальній системі оподаткування, так і для бази оподаткування згідно з п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135 ПКУ резидента Дія Сіті під час перебування на особливих умовах оподаткування податку на прибуток.
Вказані суми розраховуються окремо за період перебування платника податку на відповідному режимі оподаткування.
Тобто, при розрахунку суми перевищення 20 відс. (50 відс. у 2024 році) по операціям із контрагентами, що сплачують єдиний податок, вартість операцій з придбання майна, робіт, послуг (крім роялті) у платників єдиного податку під час перебування на спеціальному режимі Дія Сіті не враховується вартість операцій з придбання майна, робіт, послуг (крім роялті) у платників єдиного податку під час перебування резидента Дія Сіті на загальній системі оподаткування.
У разі переходу в середині податкового року із загального режиму оподаткування резидентів Дія Сіті на особливий режим оподаткування, такий платник податку у Податковій декларації з податку на прибуток підприємств (далі – Декларація). за звітний рік у Додатку РІ та, відповідно, у рядку 03 Декларації, зазначає показники за період перебування такого платника на загальній системі оподаткування податком на прибуток та в Додатку ДІЯ зазначаються показники діяльності на спеціальному режимі Дія Сіті.
Резидент Дія Сіті, який прийняв рішення про некоригування фінансового результату до оподаткування на різниці, визначені розділом ІІІ ПКУ, не здійснює коригування відповідно до п.п. 140.5.17 п. 140.5 ст. 140 ПКУ та повинен подати Декларацію за звітний податковий рік, в якій окремо повинен вказати показники діяльності на загальній системі оподаткування та на спеціальному режимі Дія Сіті.
Згідно з пп. 141.91.2.12 ПКУ об’єктом оподаткування резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах є, зокрема, операції з виплати у грошовій формі та / або відмінній від грошової формі у зв’язку з придбанням майна (робіт, послуг) у платників єдиного податку в сумі, визначеній за правилами, встановленими пп. 135.2.1.15 ПКУ.
Якщо резидент Дія Сіті перейшов на спеціальний режим оподаткування резидента Дія Сіті, є сума коштів, виплачених після 01.07.2025 у зв’язку з придбанням майна, робіт, послуг у платників єдиного податку, що перевищує 20 відсотків суми витрат від будь-якої діяльності, визначених на підставі показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за поточний річний звітний період (для новостворених). (Роз’яснення в ЗІР https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42052 ).
При цьому щодо резидента Дія Сіті на загальних підставах у ІПК №1091/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК від 28.02.2025р. ДПС зазначила таке:
- при заповненні декларації з податку на прибуток за півріччя 2024 року, три квартали 2024 року, 2024 рік обсяг придбання у платників єдиного податку для розрахунку різниці згідно з пп.140.5.17 п.140.5 ст.140 ПКУ (з урахуванням обмежень згідно з абз.2 п.62 підрозд.4 розд.XX ПКУ) враховується за період перебування платника в статусі резидента Дія Сіті, тобто починаючи з дати набрання такого статусу.
- обсяг придбання у платників єдиного податку визначається, виходячи із суми операцій з такими платниками, нарахованих у бухгалтерському обліку та визнаних у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування.
Більше інформації https://7eminar.ua/news/3922-skladajemo-ricnu-deklaraciyu-z-podatku-na-pributok-za-2024-rik
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь АІ схвалено експертом
Переведення поворотної фінансової допомоги у безповоротну: наслідки обліку
Відповідь АІ відхилено експертом
Ризики звільнення та бронювання військовослужбовців у вихідні дні
Чи обов'язкова індексація вартості оренди землі в 2026
Виправлення помилок у ПДВ при зміні курсу валюти
Облік повернення експортного товару: доходи та курсові різниці
Відповідь АІ схвалено експертом
Наслідки помилкового сплати ПДФО та можливі варіанти виправлення
Подача уточненого розрахунку ПДВ: чи потрібно додаток 1
Чи зобов'язаний ФОП здавати звітність по інвалідам без працівників
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Що робити з повідомленням про декларацію для ФОП
Самозайнята фізична особа
основна ДПІ ххх
Граничний термін подачі 30.04.2026 :
F0100215 Рiк 2025 Податкова…
Переведення валютних коштів між рахунками ФОП у Словаччині
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Заповнення звіту про зарплату під час призупинення трудових договорів
Відповідь АІ схвалено експертом
Податки для новоствореного ФОП: терміни сплати в жовтні-листопаді
Підкажіть, будь ласка, зареєстрували в ЄДР 09.10.26 ФОП 2 група. Які податки я маю сплатити вже в жовтні, а які в листопаді?
Дякую…
Відповідь АІ схвалено експертом
Питання щодо подачі звіту J0500701 у безоплатній відпустці
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Уточнюючий звіт: зміни ЄСВ, зарплати та трудових відносин
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Терміни подачі декларацій та питання зменшення ПДВ для ФОП
Як виправити переплату фінансової допомоги без податкових наслідків
Чи включається повернення гарантійного покриття до доходу ФОП
Як правильно заповнити звіт про виконання нормативу з інвалідів
Відповідь АІ схвалено експертом
Співпраця юридичної особи з ФЛП-єдинником з Японії в IT-сфері
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом


