Списання знищених основних засобів та податкові наслідки для підприємства
Суть. Орган управління над підприємством Держава. Підприємство працює НЕ за державні кошти. Є перелік основних засобів, які знищенні внаслідок бойових дій, відновленню не підлягають, знаходяться на підконтрольній території. Майно знаходиться у податковій заставі.
Питання: які кроки по списанню таких основних засобів, та оприбуткування того, що залишилося від них ( брухт , можливо якісь матеріали).Податкові наслідки.
Дякую
Для списання майна, знищеного внаслідок бойових дій, необхідно провести інвентаризацію згідно з Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань № 879 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#Text).
При проведенні інвентаризації рекомендуємо залучити представників ТПП, щоб вони підтвердили Вам обставини непереборної сили при пошкодженні майна та видали сертифікат про форс-мажор.
За результатами інвентаризації, складете акти списання.
В залежності від обставин у ДСНС можна взяти акт про пожежу. До МВС - написати заяву про відкриття кримінальної справи про пошкодження майна.
ПДВ
Що стосується знищених необоротних активів, то нараховувати на їх вартість компенсуючі ПЗ не потрібно.
Адже відповідно до п. 189.9 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20240401#n4564 У разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.
Тобто, оскільки ліквідація відбувається не за самостійним бажанням платника, а в результаті бойових дій, то якщо є підтвердження (наприклад, довідка ДСНС або сертифікат ТПП), що необоронтні активи буди знищені в результаті такого форс-мажору, тоді нараховувати компенсуючі ПЗ не потрібно.
В бухобліку балансова вартість знищеного майна списується на витрати:
- Запаси: Дт 947 Кт 20, 22, 23, 25, 26, 27, 28;
- Необоротні активи Дт 131, 132 Кт 10, 11 і Дт 976 Кт 10, 11.
Відходи оприбутковують по справедливій вартості (ринковій).
Для цього на підприємстві створюється комісія (на підставі наказу), яка має визначити справедливу вартість отриманих активів. По суті - це ринкова вартість на підставі кількох прайсів на схожі ТМЦ.
Отже, комісія підприємства оцінює майно та складає Акт оцінки безоплатно отриманого майна, який підписує керівник.
У разі безоплатного отримання запасів відображають інший операційний дохід.
На субрахунку 718 "Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів" узагальнюється інформація про доходи від безоплатно одержаних оборотних активів (окрім фінансових інвестицій) і доходи від цільового фінансування, пов'язаного з операційною діяльністю (Інструкція №291) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text .
Отже, проведення Д-т 209 К-т 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».
Зразки: Акт оприбуткування
Акт оцінки безоплатно отриманого майна
Додатково у матеріалі: "Як списати пошкоджені основні засоби, які непридатні до використання" https://7eminar.ua/news/518-yak-spisati-poskodzeni-osnovni-zasobi-yaki-nepridatni-do-vikoristannya
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Коли ТОВ стане платником ПДВ після переходу на загальну систему
Податкова накладна та ставки ПДВ для міжнародних перевезень вантажів
Визначення спеціалізації торгових точок для коректного обрання КВЕД
Чи потрібно ФОП 1 групи мати термінал з 2026 року
Ліміт каси для фізичних осіб-підприємців: основні питання та відповіді
Чи потрібен ПРРО для ФОП першої групи з 2026 року
Чи обнуляється індексація зарплати з початку 2026 року
Як витягнути звіти з електронного кабінету на флешку
Річні звіти для ТОВ та ГО: терміни і вимоги
Які річні звіти потрібно здати і які терміни, Тов на …

