
Списання заборгованості перед російським підприємством: необхідність чи можливість
Рішення цього питання залежить від однієї умови: чи є рішення РНБО?
Якщо рішненя РНБО є - так, її можна списати і можна до неї застосовувати зменшуючу коригуючу різницю відповідно до п. 66 підрозд. 4 розд. XX ПКУ.
Якщо рішення РНБО немає - вона не вважається вилученою. І зменшуючу коригуючу різницю з п. 66 підрозд. 4 розд. XX ПКУ до неї застосовувати не можна. Спеціальних норм, які б дозволяли списати цю кредиторку, немає. Тому вочевидь її можна буде списати, коли сплинуть строки позовної давності.
Рішення питання щодо списання заборгованості перед російським підприємством залежить від наявності рішення РНБО. Якщо таке рішення є — кредиторську заборгованість можна списати, при цьому дозволяється застосувати зменшуючу податкову різницю згідно з п. 66 підрозд. 4 розд. XX ПКУ (див. листи ДПСУ від 24.03.2023 № 673/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 18.07.2023 № 1945/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 16.10.2023 № 3578/ІПК/99-00-21-02-02-06). Водночас, у цих роз’ясненнях ДПСУ існує суперечність: іноді йдеться про можливість списання кредиторки одразу після набрання чинності Законом № 2116-IX від 03.03.2022 («Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), але насправді Закон № 2116 вимагає індивідуального рішення РНБО щодо кожного конкретного об’єкта або боргу, яке вводиться в дію Указом Президента (ст. 3 Закону № 2116-IX).
Тільки після такого рішення заборгованість вважається вилученою, кошти підлягають перерахуванню до бюджету або майно передається у господарське відання держпідприємств (ст. 4 Закону № 2116-IX). У такому разі виникає підстава для застосування зменшуючої податкової різниці з п. 66 підрозд. 4 розд. XX ПКУ, оскільки дохід визнається лише в бухобліку, а реальних грошових коштів підприємство не отримує.
Якщо ж рішення РНБО щодо цієї конкретної кредиторської заборгованості немає, вона не вважається вилученою. Жодних спеціальних норм для списання такої заборгованості не передбачено, тому застосовуються загальні правила: кредиторка визнається безнадійною і може бути списана лише після спливу строку позовної давності (п. 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦКУ, Цивільний кодекс України), строк якої призупинено на час воєнного стану.
Таким чином, якщо рішення РНБО немає, застосування зменшуючої різниці з п. 66 підрозд. 4 розд. XX ПКУ недопустиме, а заборгованість підлягає списанню на загальних підставах після спливу строку позовної давності.
Нагадуємо, що поновлення строку позовної давності відбудеться 4 вересня 2025 року. Тобто після того, як набере чинності Закону №4434, відлік строку позовної давності відновлюється, і продавець має право використати решту часу, що залишилася до завершення 3-річного строку.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи можна здавати списані авто на металобрухт без ліцензії

Правила визнання ПДВ та доходів при датах документів
Проблеми з розрахунком середньої зарплати під час лікарняного
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Виписка податкової накладної: нюанси оренди та платежів
Наслідки надання послуг між ФОП різних груп оподаткування
Як виправити звіт 4ДФ через невірний ідентифікаційний код
Перехід з 3 групи на 2: обмеження обороту в 2026 році
Обов’язок подання Звіту про внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю
Прошу надати відповідь щодо обов’язку подання Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю.
Звіт мають подавати всі роботодавці, які використовують найману працю чи лише ті, у яких середньооблікова…
Відповідь АІ схвалено експертом
Відображення несвоєчасно зареєстрованої ПН у бухгалтерському обліку
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно укладати трудовий договір директору за сумісництвом
Відповідь АІ схвалено експертом
Строки виплати відпускних та врахування премій у розрахунках
ФОП 3 групи: сплата податків за нерухомість з рахунку
Відповідь АІ схвалено експертом
Штрафи та пеня за несплату внесків на працевлаштування осіб з інвалідністю
Обов'язки ФОП при імпорті навушників без документів з Китаю
Чи дозволено працювати суміснику 10 годин у суботу
Зарахування інваліда до нормативу: зарплата та лікарняні питання
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування зарплати інвалідам: норми, відпустки та облікові питання
Нові додатки для ФОП 3 групи: що потрібно знати
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Ризики відсутності ТТН при продажу товару фізичним особам
Ми юридична особа продаємо товар, виписуємо видаткову накладну : клієнти фопи і фізичні особи десь 10 % , інші клієнти юридичні особи 90 %. Умовно 100 реалізацій в місяць. 97 покупців приізжають і забирають товар самі . Але не просять ттн . Питання, які…
Відповідь АІ схвалено експертом

