Розрахунок частки необоротних активів при продажу корпоративних прав
Для цілей оподаткування, частка необоротних активів (як правило, це стосується нерухомого майна) визначається на основі балансової вартості активів ТОВ.
Порядок і спосіб визначення вартості частини майна, що пропорційна до частки учасника у статутному капіталі, а також порядок і строки її виплати встановлюються статутом і законом. Визначення вартості частки засновника, згідно з ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Товариства…» відбувається з врахуванням загальної ринкової вартості всіх часток учасників Товариства пропорційно до розміру частки одного учасника.
За змістом ч.1 ст. 66 та ст. 139 Громадянського кодексу України - до майна підприємства належать речі та інші цінності, в тому числі НМА (нематеріальні активи), які:
мають вартісне визначення;
виробляються чи використовуються у діяльності підприємства;
відображаються на балансі ТОВ або враховуються в інших передбачених законом формах обліку майна.
Тобто, вартість частки засновника Товариства, яка повинна бути сплачена, має відповідати ринковій вартості активів товариства за вирахуванням ринкової вартості його зобов’язань (тобто вартості чистих активів Товариства), пропорційній до частки засновника в статутному капіталі Товариства.
Закон України «Про Товариства…» прямо не встановляє обов'язкових вимог до визначення часток засновників, проте в ньому зазначено, що статут товариства може передбачати порядок вибору суб'єкта оціночної діяльності. Разом з цим, Законом про оцінку майна (ст. 7) установлено, що проведення оцінки майна є обов'язковим у разі виходу учасника зі складу товариства, до якого внесено майно господарських товариств з державною часткою (часткою комунального майна).
Водночас за аналогію закону, згідно з ч.1 ст.8 Цивільного Кодексу України, та для вирішення питань з оцінкою часток ТОВ, застосовується ч.1 ст. Закону України «Про акціонерні товариства», в якій зазначається, що ринкова вартість майна під час оцінки згідно з цим Законом, іншими законодавчими актами або статутом акціонерного товариства проводиться на засадах незалежної оцінки, яка здійснюється згідно із Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність». Відповідно, вважається об’єктивним проведення оцінки ринкової вартості сукупності всіх часток засновників ТОВ на підставі ЗУ «Про оцінку майна» суб’єктом оціночної діяльності (незалежним оцінювачем).
Також слід зазначити, що проводити оцінку вартості корпоративних прав (часток учасників товариства) можуть не всі суб’єкти оціночної діяльності, а лише ті, які отримали сертифікат зі спеціалізацією «2.1» та в складі яких працює оцінювач, що має відповідне кваліфікаційне свідоцтво в межах напрямку «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об'єкти інтелектуальної власності».
Аналіз реєстру оцінювачів свідчить, що лише один з двадцяти оцінювачів (суб’єктів оціночної діяльності) володіє відповідними сертифікаційними документами та фаховими знаннями, що надають право на здійснення оцінки вартості корпоративних прав. Тому варто відповідально підійти до вибору оцінювача для виконання відповідних робіт.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Облік компенсації від IFC у бухгалтерії та податковій звітності
від ОТП лізинг надійшли кошти "Компенсація від IFC згідно програми IFC UNFUNDED RISK SHARING FACILITY AGREEMENT Без ПДВ.
як відобразити компенсацію в бух. і податковому обліку?
Дякую…
Податкові наслідки неповернутої фінансової допомоги для ТОВ
ТОВ на загальній системі отримував від засновника поворотну фінансову допомогу у 2024 та 2025 роках
Протягом 2026 року жодна сума не була повернута.
1. Які податкові наслідки має така діяльність?
2. Суму неповернутої допомоги слід включити у…
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи можна здавати списані авто на металобрухт без ліцензії

Правила визнання ПДВ та доходів при датах документів
Проблеми з розрахунком середньої зарплати під час лікарняного
Відповідь АІ схвалено експертом
Розрахунок днів відпрацьованих для відрядження працівника у вересні
Розрахунковий період липень-серпень 2026. У липні 2026 працівник відпрацював 15 р.д.
У серпні 2026 працівник відпрацював 22 р.д. (один день він працював у вихідний день…
Витрати на доставку: чи правомірний податковий кредит у ПДВ
Але у специфікації від…
Відповідь АІ схвалено експертом
Проблеми з відображенням працівника в ПФУ та лікарняних
Обов'язковість заяви про спрощену систему після відкриття ФОП
Вимоги щодо зарплатного критерію при відмові у бронюванні працівника
Наслідки надання послуг між ФОП різних груп оподаткування
Відповідь АІ схвалено експертом
Звітність по працівниках-інвалідах для ТОВ із сумісниками необхідна
Як виправити звіт 4ДФ через невірний ідентифікаційний код
Перехід з 3 групи на 2: обмеження обороту в 2026 році
Обов’язок подання Звіту про внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю
Прошу надати відповідь щодо обов’язку подання Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю.
Звіт мають подавати всі роботодавці, які використовують найману працю чи лише ті, у яких середньооблікова…
Відповідь АІ схвалено експертом
Відображення несвоєчасно зареєстрованої ПН у бухгалтерському обліку
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно укладати трудовий договір директору за сумісництвом
Відповідь АІ схвалено експертом
Строки виплати відпускних та врахування премій у розрахунках
ФОП 3 групи: сплата податків за нерухомість з рахунку
Відповідь АІ схвалено експертом


