Податок на прибуток для нерезидентів: обов'язки та виключення в Україні
Оподаткування купівлі-продажу корпоративних прав у статутному капіталі юридичної особи – резидента України компанією нерезидентом залежить від характеристики активів резидента, корпоративні права якого придбаваються.
Оподаткування операцій, що здійснюються за участі нерезидентів регулюється ПКУ та чинними Угодами, які укладені між урядом України та урядом відповідної держави, податковим резидентом якої є інша сторона. Відповідно до положень п. 3.2. ст.3 ПКУ у випадку якщо Угодою застосовуються інші правила ніж встановлені ПКУ, мають застосовуватися норми Угоди.
Прибуток від продажу акцій чи корпоративних прав у статутному капіталі ТОВ - резидента України підлягає оподаткуванню за умови, що в будь-який час впродовж 365 днів, що передують продажу або іншому відчуженню, вартість таких акцій, корпоративних прав на 50 і більше відсотків утворювалась за рахунок нерухомого майна, яке розташоване в Україні та належить ТОВ або використовується цим ТОВ на підставі договору операційної або фінансової оренди (лізингу) чи аналогічного договору, і таке використання відображається в бухгалтерському обліку ТОВ як актив, у тому числі актив з права користування, згідно з вимогами НП(С)БО або МСФЗ.
Вартість корпоративних прав та нерухомого майна для цілей п.п. «е» п.п. 141.4.1 ПКУ визначається на підставі балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку як найвища сума у будь-який момент часу впродовж 365 днів, що передують продажу або іншому відчуженню, та підлягає порівнянню з вартістю іншого майна (активів) згідно з балансовою (залишковою) вартістю за даними бухгалтерського обліку ТОВ (абз. 7 п.п. «е» п.п. 141.4.1 ПКУ).
При цьому, необхідність порівняння вартості нерухомості за даними бухгалтерського обліку як найвищої суми в будь-який момент часу впродовж 365 днів з вартістю іншого майна (активів) згідно з балансовою (залишковою) вартістю за даними бухгалтерського обліку застосовується не для визначення вартості корпоративних прав, а для визначення, чи складає вартість нерухомого майна 50% і більше від вартості всіх активів ТОВ, корпоративні права якого продаються.
Таким чином, операція з продажу нерезидентом частки в ТОВ може генерувати дохід із джерелом походження з України, якщо така частка сформована на 50 % і більше за рахунок нерухомого майна, розташованого в Україні. Калькулятора на сайті не знаходжу.
Нерезидент – покупець, який є податковим агентом, зобов’язаний не пізніше дати здійснення першої оплати за корпоративні права за договором, стати на облік (у порядку, визначеному п. 64.5 ПКУ) у контролюючому органі за місцезнаходженням ТОВ, корпоративні права якого формують вартість корпоративних прав, які є предметом такого правочину.
Нерезидент - покупець зобов’язаний утримати податок з прибутку від відчуження корпоративних прав, виплаченого на користь нерезидента - продавця, за ставкою в розмірі 15 % та за його рахунок, задекларувати та перерахувати до бюджету України податок під час такої виплати (якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України), оскільки на нього покладені функції податкового агента.
Також, прибуток нерезидента – продавця від відчуження корпоративних прав, є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу). Ставка військового збору становить 5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX ПКУ (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).
В той же час, слід розуміти, що йдеться про продаж корпоративних прав не в будь-якій юридичній особі, якою володіє нерезидент, а лише в тій компанії, капітал якої формується за рахунок нерухомого майна, що розташоване в Україні та належить такій українській юридичній особі чи використовується нею на певних умовах. Право України стягувати податки з такого джерела відповідає моделі угод про уникнення подвійного оподаткування.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Повідомлення податкової про зміни в директорі та звітуванні
Заповнення електронної форми звіту про внесок на інвалідів
Облік компенсації від IFC у бухгалтерії та податковій звітності
від ОТП лізинг надійшли кошти "Компенсація від IFC згідно програми IFC UNFUNDED RISK SHARING FACILITY AGREEMENT Без ПДВ.
як відобразити компенсацію в бух. і податковому обліку?
Дякую…
Запит щодо звіту про працевлаштування осіб з інвалідністю в Медок
Податкові наслідки неповернутої фінансової допомоги для ТОВ
ТОВ на загальній системі отримував від засновника поворотну фінансову допомогу у 2024 та 2025 роках
Протягом 2026 року жодна сума не була повернута.
1. Які податкові наслідки має така діяльність?
2. Суму неповернутої допомоги слід включити у…
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи можна здавати списані авто на металобрухт без ліцензії

Правила визнання ПДВ та доходів при датах документів
Проблеми з розрахунком середньої зарплати під час лікарняного
Відповідь АІ схвалено експертом
Розрахунок днів відпрацьованих для відрядження працівника у вересні
Розрахунковий період липень-серпень 2026. У липні 2026 працівник відпрацював 15 р.д.
У серпні 2026 працівник відпрацював 22 р.д. (один день він працював у вихідний день…
Витрати на доставку: чи правомірний податковий кредит у ПДВ
Але у специфікації від…
Відповідь АІ схвалено експертом
Проблеми з відображенням працівника в ПФУ та лікарняних
Обов'язковість заяви про спрощену систему після відкриття ФОП
Вимоги щодо зарплатного критерію при відмові у бронюванні працівника
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Виписка податкової накладної: нюанси оренди та платежів
Наслідки надання послуг між ФОП різних груп оподаткування
Відповідь АІ схвалено експертом
Звітність по працівниках-інвалідах для ТОВ із сумісниками необхідна
Як виправити звіт 4ДФ через невірний ідентифікаційний код
Перехід з 3 групи на 2: обмеження обороту в 2026 році
Обов’язок подання Звіту про внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю
Прошу надати відповідь щодо обов’язку подання Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю.
Звіт мають подавати всі роботодавці, які використовують найману працю чи лише ті, у яких середньооблікова…
Відповідь АІ схвалено експертом

