Бухгалтерські проводки та податки при виплаті роялті фізособі
Важливо у договорі детально прописати , за що винагорода та періодичність сплати.
Винагороду, яка належиться фізособі, потрібно детально описати у договорі. Визначитися з класифікацією такої винагороди важливо для податкового обліку. Якщо договором передбачено, що винагорода сплачуватиметься періодично, то є всі підстави стверджувати, що для бухгалтерського обліку це роялті.
У ПКУ міститься наступне визначення роялті, наведене у пп. 14.1.225 п. 14.1 ст.14 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n256 : роялті - будь-який платіж, в тому числі платіж, що сплачується користувачем об’єктів авторського права і (або) суміжних прав на користь організацій колективного управління, відповідно до Закону України "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав", отриманий як винагорода за використання або за надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, а саме на будь-які літературні твори, твори мистецтва або науки, включаючи комп’ютерні програми, інші записи на носіях інформації, відео- або аудіокасети, кінематографічні фільми або плівки для радіо- чи телевізійного мовлення, передачі (програми) організацій мовлення, інші аудіовізуальні твори, будь-які права, які охороняються патентом, будь-які зареєстровані торговельні марки (знаки на товари і послуги), права інтелектуальної власності на дизайн, секретне креслення, модель, формулу, процес, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау).
Не вважаються роялті платежі, отримані:
- як винагорода за використання комп’ютерної програми, якщо умови використання обмежені функціональним призначенням такої програми та її відтворення обмежене кількістю копій, необхідних для такого використання (використання "кінцевим споживачем");
- за придбання примірників (копій, екземплярів) об’єктів інтелектуальної власності, у тому числі в електронній формі, для використання за своїм функціональним призначенням для кінцевого споживання або для перепродажу такого примірника (копії, екземпляра);
- за придбання речей (у тому числі носіїв інформації), в яких втілені або на яких містяться об’єкти права інтелектуальної власності, визначені в абзаці першому цього підпункту, у користування, володіння та/або розпорядження особи;
- за передачу прав на об’єкти права інтелектуальної власності, якщо умови передачі прав на об’єкт права інтелектуальної власності надають право особі, яка отримує такі права, продати або здійснити відчуження в інший спосіб права інтелектуальної власності або оприлюднити (розголосити) секретні креслення, моделі, формули, процеси, права інтелектуальної власності на інформацію щодо промислового, комерційного або наукового досвіду (ноу-хау), крім випадків, коли таке оприлюднення (розголошення) є обов’язковим згідно із законодавством України;
- за передачу права на розповсюдження примірників програмної продукції без права на їх відтворення або якщо їх відтворення обмежено використанням кінцевим споживачем;
Щоб чітко з'ясувати, чи підпадає такий платіж під поняття «роялті», встановлене ПКУ, слід проаналізувати умови договору, умови передання майнових прав інтелектуальної власності визначають у договорі, і саме такі умови допоможуть визначитись із класифікацією таких виплат.
Платіж, отриманий як винагорода за використання або за надання права на використання знака (зареєстровані торговельні марки на товари і послуги), є роялті. А платіж за придбання знака у володіння або розпоряджання не може вважатися роялті.
Якщо фізособа володіє правом інтелектуальної власності на торговельну марку, яке засвідчується свідоцтвом, та реалізує своє право на такий об'єкт шляхом надання резидентові України права на використання торгової марки і при цьому ліцензійним договором не передбачено умов, які б надавали право резиденту-користувачу продавати, передавати або відчужувати зазначений об'єкт, то платежі за таким договором відповідають поняттю «роялті», визначеному пп. 14.1.225 ПКУ.
Якщо платіж є оплатою за передачу прав на торговельну марку й умови передачі прав на об'єкт права інтелектуальної власності надають право особі, яка отримує такі права, продати її або передати в інше розпоряджання, володіння, платіж не визнається роялті, і операцію можна кваліфікувати як придбання нематеріальних активів.
При оподаткуванні роялті:
— платежі за надання права на користування згідно з пп. 164.2.3 ПКУ включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізособи;
— базою оподаткування є сума роялті згідно з п. 164.1 ПКУ;
— оподатковуються за правилами, встановленими для оподаткування дивідендів, за ставкою, визначеною пп. 167.5.1 ПКУ, — ставка ПДФО 18%;
— зі суми, з якої сплачується ПДФО, згідно з п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ також слід сплатити військовий збір у розмірі 5%.
Із сум роялті податковий агент (підприємство) утримує ПДФО і військовий збір. Тож суб'єкт господарювання, який виплачує роялті фізособі, зобов'язаний у додатку 4ДФ об’єднанної звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ відобразити таку виплату з ознакою доходу «103». I виконати всі функції податкового агента, а саме сплатити податки до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом згідно з пп. 168.1.2 ПКУ або протягом трьох банківських днів з дня, наступного за днем виплати, якщо дохід виплачується готівкою з каси СГ, згідно з пп. 168.1.4 ПКУ. Якщо роялті фізособі нараховано, але не сплачено, відповідно до пп. 168.1.5 ПКУ строк на сплату податку до бюджету — 30 днів після закінчення місяця, коли таке нарахування було здійснене.
Єдиний внесок у цьому випадку не нараховують, адже відповідно до ст. 7 Закону про ЄСВ виплати у вигляді роялті не є базою для нарахування ЄСВ (Роз’яснення ДПС https://od.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/748014.html ).
Щодо рахунку, на який здійснюється сплата ПДФО, то це код платежу 11010400 - ПДФО із доходів інших ніж зарплата. Роз’яснення ДПС https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/414278.html Наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11#n25 затверджено Класифікацію доходів бюджету, згідно з якою, зокрема:
● 11010100 – податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати;
● 11010400 – податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших ніж заробітна плата.
У платника податку на прибуток витрати з роялті отриманого від фізособи відображаються за правилами бухобліку, додаткових податкових різниць не буде. Адже, відповідно до пп.140.5.7 п. 140.5 ст. 140 ПКУ коригування здійснюється на суму витрат по нарахуванню роялті у повному обсязі, якщо роялті нараховані на користь:
5) особи, яка сплачує податок у складі інших податків, крім фізичних осіб, які оподатковуються в порядку, встановленому розділом IV цього Кодексу.
У бухобліку відображаємо проведення:
Дт 93 Кт 685 – нараховано роялті фізособі, власнику ТМ;
Дт 685 Кт 641, 642 – утримано ПДФО та ВЗ;
Дт 685 Кт 311 – виплачено роялті фізособі;
Дт 641, 642 Кт 311 - перераховано податки.
Більше інформації https://7eminar.ua/news/7406-naraxuvannya-dividendiv-royalti-orendnoyi-plati-fizosobam-podatkovi-riziki .
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Заповнення додатку 4 ДФ при безкоштовній передачі товарів дітям
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Ризики продажу пива без ліцензії для ФОП: наслідки та поради
Дякую…
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Компенсація витрат на авіаквитки при відрядженні: нюанси та питання
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Як врахувати період для лікарняного в умовах суду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ

