Заголовок тимчасово відсутній
Наразі, законодавством це питання не врегульоване.
Загалом порядок обліку необоротних активів у разі їх продажу регулює НП(С)БО 27 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1054-03#n36 . Перед тим, як продати ОЗ, його потрібно визнати утримуваним для продажу.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ НП(С)БО 27 необоротний актив та група вибуття визнаються утримуваними для продажу, якщо одночасно виконуються всі нижченаведені умови:
- економічні вигоди очікується отримати від їх продажу, а не від їх використання за призначенням. Ця умова означає, що призначений для продажу актив вже не використовується за призначенням у діяльності підприємства, відповідно на нього не нараховується амортизація;
- вони готові до продажу у їх теперішньому стані – тобто не потрібно та не планується будь-яких дій щодо підготовки активу до продажу (ремонт, модернізація, переобладнання тощо);
- їх продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання їх такими, що утримуються для продажу. Як правило, рік – це межа між короткими та довгими строками з метою застосування НП(С)БО. Тому тут визначений саме короткий строк для продажу необоротних активів – протягом року з дати прийняття рішення про продаж. Якщо продаж активу планується пізніше, ніж через рік, його ще рано визнавати активом, що утримується для продажу;
- умови їх продажу відповідають звичайним умовам продажу для схожих активів. Зокрема, актив повинен продаватися за звичайною ціною;
- здійснення їх продажу має високу ймовірність, зокрема, якщо керівництвом підприємства підготовлено відповідний план або укладено твердий контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості. Найчастіше на практиці таким критерієм стає наказ керівника про продаж необоротного активу.
Період завершення продажу може бути продовжено на строк понад один рік у разі, якщо це обумовлено обставинами, які перебувають поза контролем підприємства, яке продовжує виконувати план продажу. На практиці таке трапляється нечасто, зокрема, це може бути, якщо продається нерухомість, і процес її оформлення триває певний час понад рік з обставин, що не залежать від волі підприємства.
Визнання необоротного активу як утримуваного для продажу проводиться на дату, коли задовольняються вищеперелічені умови (п. 3 р. ІІ НП(С)БО 27). Якщо хоча б одна з цих умов не виконується, то об’єкт не переводиться до складу необоротних активів, утримуваних для продажу.
Відповідно до п. 6 розділу ІІ НП(С)БО 27 необоротні активи, група вибуття, які визнані утримуваними для продажу, припиняють визнаватися у складі необоротних активів. На необоротні активи, утримувані для продажу, у т.ч. необоротні активи, що входять до групи вибуття, амортизація не нараховується.
Таким чином, все починається з наказу керівника про те, що певний об’єкт ОЗ перестає використовуватися у діяльності підприємства і призначається для продажу. Відповідно з дати такого наказу об’єкт ОЗ вже не повинен використовуватися в діяльності підприємства.
Наприклад: У зв’язку з перепрофілюванням підприємства виробниче обладнання стало непотрібним і підприємство вирішило його продати. Про це видається наказ керівника, і з дати такого наказу обладнання переводиться до складу необоротних активів, утримуваних для продажу. При цьому воно вже не використовується в діяльності підприємства з будь-якою метою. Далі протягом певного часу таке обладнання обліковується у складі запасів до його продажу.
Щодо витрат на демонтаж, то чіткої норми законодавством не прописано. Але аналіз стандартів бухобліку показує, що витрати на демонтаж обладнання ви маєте включити:
- до складу витрат у періоді проведення демонтажу – якщо ваше підприємство веде облік згідно з національними стандартами;
- до складу первісної вартості обладнання відразу при його створенні – якщо ваше підприємство веде облік згідно з міжнародними стандартами.
Витрати на демонтаж обладнання можна списати на поточні витрати, якщо демонтаж:
- не приводить до збільшення економічних вигод від використання приміщення,
- не є частиною капітального ремонту,
- є окремими роботами, що не впливають на майбутнє використання об'єкта.
Витрати із, яких складається первісна вартість об'єкта основних засобів визначено у п. 8 НП(с)БО 7 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00#o52 і норми п. 138.3.1 , 14.1.138 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n10662 також відсилають нас до НП(с)БО 7 і в них не визначено, що витрати на демонтаж можна віднести до вартості об’єкта ОЗ .
Витрати пов’язані з демонтажем обладнання відображаємо на рахунку 976 «Списання необоротних активів» у періоді їх понесення.
Більше інформації https://7eminar.ua/events/1490/1593 та https://7eminar.ua/news/5664-osnovni-zasobi-vibuttya-buxgalterski-provedennya
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Уточнення звітності при переведенні бухгалтера на нову посаду
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Як врахувати період для лікарняного в умовах суду
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…

