ОК
Оксана
11.10.2023 | 23:52
Відповідь надано
Заголовок тимчасово відсутній
ФОП на загальній системі оподаткування, які повинні булі бути обов'язкові нарахування по ЄСВ у продовж 2013-2021, навіть за відсутністю доходів
МК
Марина, консультант
експерт
14.10.2023 | 06:45
Очікує відповідь
Що є базою для оподаткування ЄСВ ФОП на загальній системі оподаткування зазначається в п. 2 ч.1 ст.7 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI «Про ЄСВ». Відкривши редакцію цієї статті на будь яку дату можна дізнатись яке було оподаткування ЄСВ доходів ФОП на загальній системі оподаткування впродовж 2013- 2021 роках. 01.01.2013 р. Редакція п.2 ч.1 ст.7 Закону № 2464 станом на 01.01.2013 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20130101#o122 По-перше, ставка ЄСВ встановлюється у відсотках. Для підприємців на загальній системі (якщо не розглядати ставки за добровільним додатковим страхуванням, передбаченим ст. 8 Закону про ЄСВ) вона становить 34,7% від бази нарахування ЄСВ.
База нарахування та сума єдиного внеску залежать від розміру доходу підприємця, отриманого від підприємницької діяльності, що підлягає оподаткуванню ПДФО. При цьому сплачена сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано підприємницький дохід (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ).
Отже, базою для нарахування ЄСВ є чистий оподатковуваний дохід підприємця (п. 177.2 ПКУ). Визначається такий дохід як різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) та документально підтвердженими витратами, пов'язаними з госпдіяльністю підприємця. Але важливо зазначити, що сума чистого доходу для оподаткування ПДФО визначається за результатами року. Це прямо випливає з п. 177.5 ПКУ: звітним періодом для підприємців на загальній системі є календарний рік. Отже, від суми чистого доходу залежить і сума ЄСВ, яку мають сплатити підприємці на загальній системі оподаткування за наслідками року, щоправда, з мінімальним гарантованим місячним обмеженням. Щодо такого мінімального розміру, то за визначенням п. 5 ст. 1 Закону про ЄСВ ця сума встановлюється розрахунково і залежить від розміру мінімальної заробітної плати та ставки ЄСВ — «добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується дохід». У 2013 році розмір мінімального внеску для підприємців становив:
з 01.01.2013 р. до 01.12.2013 р. — 398,01 грн (1147,00 х 34,7%);
з 01.12.2013 р. — 422,65 грн (1218,00 х 34,7%).
Зверніть увагу: остаточний розрахунок з ЄСВ між підприємцем та бюджетом відбувається за наслідками року — але тільки за ті місяці, в яких підприємець отримав дохід. I якщо чистий оподатковуваний дохід, отриманий підприємцем певного місяця, був нижчим за розмір мінімальної зарплати, встановлений для такого місяця, то підприємець однаково має сплатити за такий місяць ЄСВ — у сумі, не меншій ніж мінімальний страховий внесок (додатково див. лист ПФУ від 22.06.2011 р. №12657/03-20). Відповідно, якщо підприємець на загальній системі у поточному році не отримав чистого оподатковуваного доходу від підприємницької діяльності або не здійснював підприємницької діяльності, бази для сплати ЄСВ немає.
Якщо діяльність протягом року провадилася, але не щомісяця, визначити річну суму ЄСВ потрібно виходячи зі суми чистого оподатковуваного доходу підприємця за наслідками року. При цьому слід обчислити суми чистого оподатковуваного доходу за кожен місяць такого року окремо (виходячи з графи 9 Книги обліку доходів та витрат1). Звичайно, загальною сумою чистого оподатковуваного доходу підприємця буде сума таких доходів за всі місяці звітного року.
ВІдповідно до ст. 7 Закону про ЄСВ, яка визначає базу нарахування ЄСВ, сказано, що внесок нараховується у межах максимальної величини бази нарахування, встановленої у цьому законі (аналогічна норма наведена у п. 3.16 Iнструкції №455).
Визначення терміна «максимальна величина бази нарахування єдиного внеску» міститься у п. 4 ст. 1 Закону про ЄСВ — це максимальна сума доходу, що дорівнює 17 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується єдиний внесок. У 2013 році розмір максимальної бази для ЄСВ становив:
до 01.12.2013 р. — 19499,00 грн;
з 01.12.2013 р. — 20706,00 грн.
Редакція п.2 ч.1 ст.7 Закону № 2464 на 01.01.2015 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20150101#o154 ЄСВ нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток). У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Отже, фраза "має право" означає, що у разі відсутності доходу ЄСВ можна не сплачувати. Редакція п.2 ч.1 ст.7 Закону № 2464 на 01.01.2017 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20170101#n169 ЄСВ нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.
У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Отже, з 01.01.2017 з'являється обов'язок сплачувати ЄСВ навіть за відсутності доходів. Такий обов'язок тривав впродовж 2017, 2018, 2019, 2020 роках. З 01.01.2021 р. для ФОП на загальній системі оподаткування у разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Ключова фраза в цій нормі "має право"- отже якщо доходу немає, то ЄСВ можна не сплачувати. Раді допомогти, звертайтесь ще
База нарахування та сума єдиного внеску залежать від розміру доходу підприємця, отриманого від підприємницької діяльності, що підлягає оподаткуванню ПДФО. При цьому сплачена сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано підприємницький дохід (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону про ЄСВ).
Отже, базою для нарахування ЄСВ є чистий оподатковуваний дохід підприємця (п. 177.2 ПКУ). Визначається такий дохід як різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) та документально підтвердженими витратами, пов'язаними з госпдіяльністю підприємця. Але важливо зазначити, що сума чистого доходу для оподаткування ПДФО визначається за результатами року. Це прямо випливає з п. 177.5 ПКУ: звітним періодом для підприємців на загальній системі є календарний рік. Отже, від суми чистого доходу залежить і сума ЄСВ, яку мають сплатити підприємці на загальній системі оподаткування за наслідками року, щоправда, з мінімальним гарантованим місячним обмеженням. Щодо такого мінімального розміру, то за визначенням п. 5 ст. 1 Закону про ЄСВ ця сума встановлюється розрахунково і залежить від розміру мінімальної заробітної плати та ставки ЄСВ — «добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується дохід». У 2013 році розмір мінімального внеску для підприємців становив:
з 01.01.2013 р. до 01.12.2013 р. — 398,01 грн (1147,00 х 34,7%);
з 01.12.2013 р. — 422,65 грн (1218,00 х 34,7%).
Зверніть увагу: остаточний розрахунок з ЄСВ між підприємцем та бюджетом відбувається за наслідками року — але тільки за ті місяці, в яких підприємець отримав дохід. I якщо чистий оподатковуваний дохід, отриманий підприємцем певного місяця, був нижчим за розмір мінімальної зарплати, встановлений для такого місяця, то підприємець однаково має сплатити за такий місяць ЄСВ — у сумі, не меншій ніж мінімальний страховий внесок (додатково див. лист ПФУ від 22.06.2011 р. №12657/03-20). Відповідно, якщо підприємець на загальній системі у поточному році не отримав чистого оподатковуваного доходу від підприємницької діяльності або не здійснював підприємницької діяльності, бази для сплати ЄСВ немає.
Якщо діяльність протягом року провадилася, але не щомісяця, визначити річну суму ЄСВ потрібно виходячи зі суми чистого оподатковуваного доходу підприємця за наслідками року. При цьому слід обчислити суми чистого оподатковуваного доходу за кожен місяць такого року окремо (виходячи з графи 9 Книги обліку доходів та витрат1). Звичайно, загальною сумою чистого оподатковуваного доходу підприємця буде сума таких доходів за всі місяці звітного року.
ВІдповідно до ст. 7 Закону про ЄСВ, яка визначає базу нарахування ЄСВ, сказано, що внесок нараховується у межах максимальної величини бази нарахування, встановленої у цьому законі (аналогічна норма наведена у п. 3.16 Iнструкції №455).
Визначення терміна «максимальна величина бази нарахування єдиного внеску» міститься у п. 4 ст. 1 Закону про ЄСВ — це максимальна сума доходу, що дорівнює 17 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується єдиний внесок. У 2013 році розмір максимальної бази для ЄСВ становив:
до 01.12.2013 р. — 19499,00 грн;
з 01.12.2013 р. — 20706,00 грн.
Редакція п.2 ч.1 ст.7 Закону № 2464 на 01.01.2015 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20150101#o154 ЄСВ нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток). У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Отже, фраза "має право" означає, що у разі відсутності доходу ЄСВ можна не сплачувати. Редакція п.2 ч.1 ст.7 Закону № 2464 на 01.01.2017 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17/ed20170101#n169 ЄСВ нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.
У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Отже, з 01.01.2017 з'являється обов'язок сплачувати ЄСВ навіть за відсутності доходів. Такий обов'язок тривав впродовж 2017, 2018, 2019, 2020 роках. З 01.01.2021 р. для ФОП на загальній системі оподаткування у разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску. Ключова фраза в цій нормі "має право"- отже якщо доходу немає, то ЄСВ можна не сплачувати. Раді допомогти, звертайтесь ще
IN
incognito
09.10.2026 | 22:40
Відповідь надано
Звірка військового обліку: документи та працівники для подання ТЦК
Дд, провела звірку з працівниками тов у першу неділю вересня, далі було прийнято, звільнено працівників, то до тцк тов по яким працівникам подавати дані, по тим по кому звірка у вересні була?
А ще які документи треба до тцк тов подати на звірку? Бо хочемо через пошту…
А ще які документи треба до тцк тов подати на звірку? Бо хочемо через пошту…
МК
Марія, консультант
експерт
09.10.2026 | 23:18
ТА
Татьяна
09.10.2026 | 19:37
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Як правильно подати звіт про внесок на підтримку осіб з інвалідністю
Как подать звіт про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку прац осіб з інвалідністю за 2 квартал. У меня два сотрудника. Пустой как за первый квартал или нужно заполнить раздел первый, проставить численность работников…
ІК
Ірина, консультант
експерт
09.10.2026 | 23:09
NA
Nataliia Prystupko
09.10.2026 | 17:16
Відповідь надано
Необхідність формування резерву для ювілейних відпусток працівників підприємства
Добрий день. Маємо питання стосовно необхідності нарахування резерву відпусток. Підприємство надає своїм працівника Додаткову ювілейну відпустку за кожні 5 років роботи. Умови надання відпустки прописані в ПВТР підприємства. Така додаткова оплачувана ювілейна відпустка надається…
ОК
Ольга, консультант
експерт
09.10.2026 | 23:09
НК
Кім Наталія Михайлівна
09.10.2026 | 17:03
Відповідь надано
Є відповідь АІ
Чи потрібно подавати звіт J0500701 для ОСББ без працівників
Добрий день! Чи треба здавати за 3 кв-л 2026 року звіт J0500701- найманих працівників немає, для ОСББ…
АК
Анастасія, консультант
експерт
09.10.2026 | 17:57
НК
Кім Наталія Михайлівна
09.10.2026 | 17:00
Відповідь надано
Чи потрібно подавати звіт J0500701 без найманих працівників
Добрий день! Чи треба здавати за 3 кв-л 2026 року звіт J0500701- найманих працівників немає…
АК
Анастасія, консультант
експерт
09.10.2026 | 17:27
РО
Романчук Оксана
09.10.2026 | 16:51
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Включення мобілізованих та працівників у відпустці до Додатку 4ДФ
В Додатку 4ДФ р.04 "працювало за трудовим договором"
входять всі працівники з якими укладені трудові договори,включаючи мобілізованих?,працівники,які цілий місяць у відпустці без збереження зарплати(воєнний стан)? Чи тільки ті,які показані у Додатку 4ДФ…
входять всі працівники з якими укладені трудові договори,включаючи мобілізованих?,працівники,які цілий місяць у відпустці без збереження зарплати(воєнний стан)? Чи тільки ті,які показані у Додатку 4ДФ…
ОК
Ольга, консультант
експерт
10.10.2026 | 00:04
РО
Роман
09.10.2026 | 16:17
Відповідь надано
Перехід з "Дія Сіті Стартап" на "Дія Сіті": необхідні дії
Добрий день! Зараз обслуговую товариство на системі оподаткуванння "Дія Сіті Страртап" ми доходимо до лімінту 10млн, який діє для даної системи оподаткування. Що буде коли перетнемо ліміт 10 млн. Тоді товариство переходить на режим Дія Сіті, тоді з якого переоду? і чи потрібно…
ВК
Валентина, консультант
експерт
09.10.2026 | 22:01
ЛЮ
Людмила
09.10.2026 | 15:53
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Чи потрібно здавати звіти ТОВ за вересень 2026 року
ТОВ зареєстровано 03.09.26 діяльність у вересні не велась.Чи потрібно здавати якійсь звіти за вересень 2026р,або 3-й квартал 2026.Керівнику як засновнику ТОВ ще не нараховувалась зарплата,немає коштів…
ВК
Валентина, консультант
експерт
09.10.2026 | 17:51
ЛЮ
Людмила
09.10.2026 | 15:41
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Чи потрібно здавати пусту декларацію з ПДВ при відсутності операцій
Добрий день!ТОВ зареєструвалося платником ПДВ з 01.10.26 якщо у жовтні не буде операцій по ПДВ чи потрібно буде за жовтень здавати пусту Декларацію з ПДВ…
ВК
Валентина, консультант
експерт
09.10.2026 | 16:57
СК
Каменская Светлана Єгоровна
09.10.2026 | 15:36
Відповідь надано
Є відповідь АІ
Зразок заповнення звіту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю
зразок заповнення звіту по інвалідам…
АК
Аліна, консультант
експерт
09.10.2026 | 15:37
НА
Наталія
09.10.2026 | 15:32
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Коригування фінрезультату при достроковому розірванні договору оренди
ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, коригує фінрез. Заплатили гарантійний платіж за оренду приміщень. Достроково розірвали договір оренди і постачальник відмовився повертати цей гарантійний платіж. Які дії бухгалтера? Проводки і податкові наслідки? Як списати передплату у…
ТК
Тамара, консультант
експерт
09.10.2026 | 17:38
НА
Наталія
09.10.2026 | 15:25
Відповідь надано
Чи може ТОВ продавати товар своєму ФОП-партнеру
Доброго дня!
ТОВ займається оптовою торгівлею жіночної білизни, є імпортером товару. Директор та власник ТОВ в той же час є ФОПом, який займається роздрібною торгівлею жіночої білизни. Чи може ТОВ продати товар ФОПу?
Дякую…
ТОВ займається оптовою торгівлею жіночної білизни, є імпортером товару. Директор та власник ТОВ в той же час є ФОПом, який займається роздрібною торгівлею жіночої білизни. Чи може ТОВ продати товар ФОПу?
Дякую…
ОК
Олександра, консультант
експерт
09.10.2026 | 21:09
НЯ
Яковина Наталія Степанівна
09.10.2026 | 15:23
Відповідь надано
Відшкодування витрат на податки під час закордонного відрядження
Працівник перебував у відрядженні в США. За проживання в готелі надав рахунок з готеля за проживання та окремо рахунок за сплату податків такому готелю. В рахунку зазначено "податок" та його ставка, будь яких посилань на норми законодавства щодо таких податків не зазначено…
АК
Антон, консультант
експерт
09.10.2026 | 20:37
ТЕ
Тетяна
09.10.2026 | 15:05
Відповідь надано
Показ митної декларації у декларації з ПДВ: нюанси та питання
Доброго дня. У серпні (-10 938 грн) митниця зареєструвала митну декларацію, як її потрібно було показувати у декларації з ПДВ? Податкова телефонує каже, що цю суму повинна була показати у 11.1 рядку. У жовтні цю суму повернули на рахунок митниці, нашого особистого рахунку там…
ЮК
Юрій, консультант
експерт
09.10.2026 | 15:44
НЧ
Чорнозуб Наталія
09.10.2026 | 15:02
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Заповнення звіту про працевлаштування інвалідів: уточнення для підприємств
Добрий день. Питання по звіту з працевлаштування інвалідів. При нормі 2 інваліди наше підприємство має 5 інвалідів. Я правильно розумію, що у звіті треба заповнити лише рядки з 01 по 08, а решта порожніх…
АК
Анастасія, консультант
експерт
09.10.2026 | 15:21
ЯН
Яна
09.10.2026 | 15:02
Відповідь надано
Відповідь АІ схвалено експертом
Оформлення трудових відносин директора та бармена в ТОВ
Вітаю! Відкрили ТОВку для діяльності бару в ресторані. Засновник один, він же Директор. Отримали Ліцензію, планують працювати і беруть по трудовому договору бармена. Чи потрібно оформляти трудові відносини ТОВ зі своїм же директором? Якщо так, то тоді директор "сам собі"…
АК
Антон, консультант
експерт
09.10.2026 | 20:50
ЮЛ
Юлія
09.10.2026 | 14:58
Відповідь надано
Перехід ПДФО при звільненні: де сплачувати та як звітувати
працівник працював у підрозділі на іншій території ніж основне підприємство і пдфо з його зарплати сплачувалося до бюджету території де він працював. Він звільнився під час лікарняного який був нарахований вже після звільнення. такий лікарняний вже не вважається зарплатою а…
ОК
Ольга, консультант
експерт
09.10.2026 | 17:06
ВА
Валентина
09.10.2026 | 14:50
Відповідь надано
Обов'язкове відображення виплат ФОП у податковій звітності підприємств
Вітаю! Підкажіть, будь ласка, чи зобов’язане підприємство відображати в Податковому розрахунку (додатку 4ДФ) виплати на користь фізичних осіб-підприємців (ФОП) із ознакою доходу «157»?
Якщо такі виплати не відображені у звітності, які штрафні санкції та інші види…
Якщо такі виплати не відображені у звітності, які штрафні санкції та інші види…
ТК
Тамара, консультант
експерт
09.10.2026 | 21:34
АН
Анастасія
09.10.2026 | 14:32
Відповідь надано
Коректне відображення звільнення працівниці на лікарняному по пологам
Вітаю. як вірно відобразити звільнення працівниці на лікарняному по пологам.
06.08 пішла в декрет. (зп та відпускні попередню вже сплачені), у цьому ж місяці була компенсація лікарняних та сплата ЄСВ, у версені 22.09 звільнилась. Як вірно відобразити у додатку 1 за серпень…
06.08 пішла в декрет. (зп та відпускні попередню вже сплачені), у цьому ж місяці була компенсація лікарняних та сплата ЄСВ, у версені 22.09 звільнилась. Як вірно відобразити у додатку 1 за серпень…
ОК
Ольга, консультант
експерт
09.10.2026 | 18:31
НІ
Іванова Наталія Миколаївна
09.10.2026 | 14:31
Відповідь надано
Сумніви щодо анулювання ЕМД та переоцінки монетарних зобов'язань
Оформлена ЕМД на експорт від листопада 2025 р. на суму 20 000 доларів за курсом на дату відвантаження 42,00. Відображено в обліку: Дебет 362 Кредит 701 на суму 840 000,00 грн. Вивезення товару за межі території України не відбулось. Декларація (ЕМД)анульована у грудні…
ТК
Тамара, консультант
експерт
09.10.2026 | 22:23


