Слухати чи завантажити аудіозапис
У цьому мінікурсі розберемо, що таке комплексна перевірка, до кого та хто може прийти з ревізією, як підготуватися бізнесу та як оскаржити результати такої перевірки, якщо інспектори помиляються або «перестаралися». Це практичний гайд, який убезпечить вас від штрафів та зайвих нервових потрясінь.
Комплексна перевірка – це ситуація, коли до бізнесу приходять не один, а одразу кілька контролюючих органів, наприклад, Держпраці, ПФУ, екологічна інспекція, ДСНС – кожен зі своїм предметом контролю, але всі одночасно. Такий «масовий захід» дозволений Законом України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон №877). Саме зміни від 03.11.2016 зобов’язали органи нагляду об’єднувати планові перевірки, якщо один суб’єкт господарювання одночасно значиться у їхніх річних планах (ч. 2 ст. 4 Закону №877).
Мета такого підходу проста і «благородна»: знизити пресування бізнесу, мінімізувавши кількаразові візити та провівши одну комплексну ревізію замість низки окремих. Але для бізнесу це означає: перевірять усе й одразу – від документів та звітності до обладнання й санітарії чи пожежної безпеки. Тобто комплексна перевірка – це не збірна солянка з окремих ревізій, а глибоке рентген-дослідження бізнесу.
Як бізнес потрапляє до списку на комплексну перевірку
План комплексних перевірок формує Державна регуляторна служба (далі – ДРС). ДРС його затверджує та оприлюднює до 15 листопада року, що передує перевірці (ст. 5 Закону №877; п. 3 Порядку здійснення комплексних планових заходів державного нагляду (контролю), затвердженого постановою Кабміну від 24.05.2017 №350, далі – Порядок №350). Наприклад, План здійснення комплексних перевірок на 2026 рік, затверджений наказом ДРС від 14.11.2025 №189, і в ньому фігурує 31 876 компаній.
Увага! Пересвідчитися, чи немає вашої компанії у Плані комплексних перевірок на 2026 рік можете за посиланням.
Якщо ваш бізнес включили до планів кількох органів – це автоматично означає комплексну перевірку. Одне правило незмінне: кожен орган не може перевіряти суб’єкта господарювання планово більше ніж раз на рік (ч. 1 ст. 5 Закону №877). Але якщо вас одночасно запланували кілька служб – вони приходять разом.
Комплексні перевірки стосуються тих бізнесів, що потенційно можуть порушувати правила або працюють у «ризикових» сферах: будівництво, харчова промисловість, охорона здоров'я, енергетика тощо. Малий бізнес, що працює чесно і не в ризиковій галузі, можуть перевіряти раз на три, а то й п’ять років (ч. 2 ст. 5 Закону №877). Утім, якщо на вашу щойно відкриту невеличку крамничку посипалася низка скарг від відвідувачів, цілком ймовірно, що з комплексною перевіркою до вас завітають якнайшвидше.
Як розпочинається, скільки триває та як завершується рейд
Комплексна перевірка – це не хаотичний візит «хто що хоче», а чітко регламентований процес, закріплений Порядком №350. Вона стартує не з першого кроку інспектора, а з наказу – документа, який визначає найменування суб’єкта, підставу, предмет і період перевірки. Саме він задає тон усім подальшим діям і окреслює межі повноважень. Кожен орган видає свій наказ: кого перевіряють, що саме контролюють, з якої дати та протягом якого періоду. На підставі наказу оформлюють направлення (посвідчення), яке інспектори показують при вході, разом зі службовими документами, і залишають вам копію.
Якщо у вас є журнал реєстрації перевірок, кожен контролер має зафіксувати в ньому дані про свій візит: хто прийшов, від якого органу, коли почали, коли припинили, на підставі якого документа.
Тривалість перевірки: до 10 робочих днів, а для мікро- та малого бізнесу – до 5 днів. Продовження строку перевірки не допускається (ч. 5 ст. 5 Закону №877).
Після завершення кожен орган складає окремий акт у двох примірниках (п. 8 Порядку №350). Жодних «спільних актів» бути не може. Один примірник акта від кожного органу залишається у вас.
На замітку! Уніфіковані форми актів із переліком питань для перевірки кожен орган контролю затверджує та публікує на своєму офіційному сайті
Якщо ви не згодні з викладеним в акті – підписуйте, але із зауваженнями або запереченнями (ст. 10 Закону №877). Це юридично важливий крок. Заперечення мають бути не емоційними, а структурованими – із цитатами законодавства, доказами, додатковими документами. На практиці саме на цьому етапі бізнес найчастіше «відбиває» більшу частину претензій.
Що інспектори реально перевіряють
Офіційно кожен орган оцінює лише «свій» напрям. Але на практиці комплексна перевірка – це тотальне «сканування» бізнесу, яке може охопити всі напрями діяльності – від кадрів і звітності до промбезпеки, екології, охорони та гігієни праці, ліцензій тощо. Якщо щось «не підпадає» під жоден із профілів контролю – це значить, у масштабному «рейді» велика ймовірність, що перевірять усе.
Контролери насамперед дивляться на документи: чи співпадають у них цифри, дати, підписи. Документи переглядають у декілька етапів: спершу – зовнішньо (чи наявні всі реквізити), далі – логічно (чи підтверджує один документ інший), а потім – змістовно (чи відповідає операція суті, а не тільки паперам). Саме на цьому етапі «дрібні технічні помилки» перетворюються на аргументи для санкцій. Перевіряють усе: навіть відсутність ціни у меню або прострочений інструктаж може стати підставою для санкцій.
Утім фактично інспектори починають оцінювати підприємство ще до безпосереднього візиту: через відкриті дані, попередні показники госпдіяльності, ризик-профіль, історію порушень, судові рішення та інформацію від інших органів. Будь-який запит завжди не випадковий. Він означає, що контролери вже знайшли слабке місце або підозрілу ділянку.
У день «знайомства» перевіряють не лише документи, а й поведінку працівників компанії: наскільки швидко надають доступ, як реагують на запити, хто спілкується, чи є хаотичність у діях. Усе це – частина оцінки ризиків, яка вплине на тон і глибину перевірки.
Коли перевірка не є комплексною
Якщо вашого підприємства немає в опублікованому плані комплексних заходів – це не означає, що до вас не можуть прийти окремі органи з перевірками. Просто це буде звичайна планова перевірка – одним органом, за його власним графіком і згідно з його нормами. Тому важливо слідкувати одразу за кількома планами: і за комплексним, і за планами окремих органів.
Як формують акт і чому він може бути небезпечним
Акт є фактично фундаментом майбутніх санкцій. Інспектори фіксують у ньому:
- опис факту;
- норму, яку інспектор вважає порушеною;
- «логічний місток» між фактом і висновком;
- пропозицію щодо усунення порушення, штрафу або донарахування.
Саме цю логіку важливо одразу ламати. Якщо цього не зробити – оскарження результатів перевірки буде значно складнішим. Тобто найгірша помилка бізнесу – мовчазно погоджуватися з усіма формулюваннями в акті. Позицію потрібно фіксувати одразу: письмово, структуровано, з посиланнями на законодавчі норми.
Наприклад, якщо після комплексної перевірки два органи надають акти, які суперечать один одному у визначенні порушень, суб’єкту господарювання слід дотримуватися таких кроків:
1. Проаналізувати акти перевірки. Уважно вивчити акти кожного органу, звертаючи увагу на обґрунтування порушень, посилання на нормативно-правові акти та фактичні дані. Це дозволить зрозуміти, чи є різниця в трактуванні тих чи інших норм. З’ясувати, чи є у кожного з органів компетенція в тих питаннях, які вони перевіряли.
2. Консультація з юристом. Залучити кваліфікованого юриста, який допоможе оцінити, чи є порушення прав або помилки в інтерпретації норм, і чи можна оскаржити акти.
3. Запит на роз’яснення. Звернутися до органів, які здійснили перевірку, з письмовими запитами для роз’яснення суперечностей між актами. Запитати про конкретні розбіжності та прохання надати додаткові пояснення або уточнення. Запит можна направити з посиланням на відповідні правові норми, які мають бути застосовані у вашій ситуації.
4. Порушення порядку перевірки. Якщо органи перевірки не надали чітких пояснень або неправомірно застосували норми, є можливість оскаржити їх дії. Для цього необхідно подати скаргу або позов до вищих органів або до суду.
5. Подання уточнених пояснень. Якщо у відповідь на акт перевірки є можливість надати уточнення або нові документи, що виправляють ситуацію, можна звернутися з такими матеріалами, аби зменшити можливі санкції.
6. Залучення третіх сторін. У разі виникнення складних суперечок, можна звернутися до незалежного аудитора або інституту, який зможе дати оцінку ситуації та допомогти знайти рішення.
7. Документування всіх кроків. Важливо фіксувати усі кроки, здійснені під час взаємодії з органами перевірки. Це допоможе, якщо питання дійде до суду чи вищих органів.
8. Оскарження результатів перевірки. Тобто важливо діяти системно, своєчасно та юридично грамотно, щоб мінімізувати ризики й зберегти можливість оскарження.
Як оскаржити результати комплексної перевірки
Після перевірки, якщо інспектори знайшли порушення або висунули претензії, суб’єкт господарювання має право:
1. Оскаржити рішення в органі, який провів перевірку. Зазвичай спочатку потрібно звернутися до того органу, що здійснив перевірку, і спробувати вирішити питання в рамках адміністративної процедури.
2. Звернутися зі скаргою до вищих органів. Якщо на місцевому рівні питання не вирішується, можна звертатися до вищих інстанцій (наприклад, апеляційних комісій при контролюючих органах).
3. Оскаржити рішення органу контролю в судовому порядку. Якщо проблема не вирішена шляхом адміністративного оскарження, можна звернутися до суду для визнання рішення незаконним або надмірно суворим. Це найефективніший спосіб, якщо є докази та чітка позиція.
4. Подати скаргу до омбудсмена або відповідних антикорупційних органів, якщо перевірка була проведена з порушенням законодавства.
Процедура оскарження передбачає подання письмової скарги або позову, де потрібно детально описати, з чим саме ви не згодні та які дії чи рішення інспекторів вважаєте незаконними. Якщо справа доходить до суду, краще звернутися до юриста, адже судовий процес може бути складним і потребує професійної підтримки.
Як підготуватися, навіть якщо вас ще не включили до плану
Перевірка починається задовго до того, як інспектори зайдуть у двері. Тому варто завжди мати під рукою:
- журнал реєстрації перевірок;
- належно оформлені первинку, договори, кадрові документи, політики компанії;
- фотодокази умов праці, інструктажів, обладнання;
- копії всіх дозволів, висновків, декларацій;
- завжди заряджений телефон або фотоапарат – щоб сфотографувати документи, дати, посвідчення, журнал і все, що здається сумнівним, якщо до вас нагрянуть.
Пам’ятайте і про постійний контроль за публікацією планів перевірок і своєчасну перевірку, чи не потрапили ви до них.
Якщо бізнес не підготовлений – є ризик отримати «припис» або штраф. Але водночас – чіткі правила, як має проходити перевірка, дають шанс захистити себе, якщо контролери щось зробили з порушенням: не показали посвідчення, не дали направлення, перевищили строки, не склали акт тощо.
Висновки
- Комплексна перевірка – це повне «сканування» бізнесу. Коли декілька контролюючих органів приходять одночасно, перевіряють усе: документи, обладнання, умови праці та госпдіяльності, ліцензії та безпеку. Для бізнесу це означає, що жодна деталь не залишиться непоміченою, а дрібні недоліки можуть стати підставою для штрафів.
- Підготовка – ключ до мінімізації ризиків. Своєчасне ведення журналів, порядок у первинних документах, фотодокази, копії дозволів і готовність фіксувати зауваження дозволяють контролювати процес і зменшити ймовірність претензій. Контроль за планами перевірок та знання правил дають бізнесу реальний шанс «не втратити позицію» під час ревізії.
- Оскарження результатів – ефективний механізм захисту. Якщо в актах інспекторів знайдено порушення, не треба мовчати: слід письмово фіксувати зауваження, посилатися на законодавство та докази. Адміністративне оскарження, судовий захист або звернення до омбудсмена – легальні способи відстояти права і мінімізувати штрафи.
Шаблони та зразки документів:
Читайте більше:
Плани перевірок органами контролю на 2026 рік
Перевірки Держпраці: штрафи для роботодавців
Трудові перевірки: що потрібно знати роботодавцю
Перевірки – 2026: вже маємо плани від 27-ми держорганів
Спільні перевірки військового обліку ТЦК, ДПС, Держпраці: предмет, межі і підготовка роботодавця
Мінікурси на тему:
(Не) обачність у бізнесі: як врятуватися від неприємностей
Обшук у компанії: покроковий гід для бухгалтерів і керівників
Виїзна податкова перевірка: як підготуватися і зменшити ризики
Заперечення на акт перевірки: стратегія захисту від претензій ДПС
Планова податкова перевірка: від отримання наказу до дій платника
Довідник за темою:
Комплексний план перевірок на 2026 рік
Сервіс «Моніторинг перевірок»! Цей універсальний помічник допоможе знайти ваше підприємство в реєстрах запланованих перевірок у 2025 році не лише ДПС (з урахуванням останніх змін), ПФУ та інших держорганів у форматі комплексної перевірки, а й у графіках/планах ТЦК та СП. Спробуйте вже зараз!
5(1)
Комплексна перевірка бізнесу: як підготуватися і пройти без втрат
Наталія Кухта
5(1)
9
Коментарів поки немає
Почніть розмову…
