Позовну давність зняли з паузи: шанс для кредиторів, пастка для боржників
2 червня 2025 року Президент підписав закон від 14.05.2025 №4434-IX про відновлення строків позовної давності, зупинених на час воєнного стану, починаючи з 2022 року. Нові положення наберуть чинності через три місяці після офіційного опублікування закону, тобто з 04.09.2025. Проте це аж ніяк не впливає на можливість і зараз звертатися до суду, оскільки судова система функціонує навіть за умов воєнного стану.
Нагадаємо, позовна давність – це строк, у межах якого фізична або юридична особа може звернутися до суду за захистом своїх прав.
Насамперед поновлення строків позовної давності торкнеться боржників і кредиторів. Для бізнесу це означає необхідність ретельно переглянути кредиторську та дебіторську заборгованість. Сплив строку позовної давності може вплинути на податкові наслідки, адже безнадійну заборгованість враховують для визначення податкових зобов’язань.
Також закон вплине на порядок розрахунку строків позовної давності. Після набрання ним чинності перебіг строків продовжиться від моменту, коли вони були зупинені.
Утім його реалізація може викликати певні труднощі в адаптації під час перехідного періоду.
Коротко охарактеризуємо, що це означає для бізнесу:
- Ризик судових позовів. Кредитори можуть активізуватися, подаючи позови щодо заборгованостей, які раніше були «заморожені» через воєнний стан.
- Необхідність перегляду договорів. Суб’єктам господарювання слід терміново проаналізувати всі діючі договори та зобов’язання, щоб виявити потенційні ризики та уникнути несподіваних претензій.
- Податкові наслідки. Відновлення строків може вплинути на податковий облік, зокрема щодо списання безнадійної заборгованості та формування резервів.
- Зміни в судовій практиці. Суди можуть по-новому трактувати строки давності, що потребує уважного стеження за судовими рішеннями та пристосування до нових умов.
Отже, відновлення строків позовної давності – це не лише шанс для кредиторів повернути свої кошти, а й ризик для бізнесу втратити активи чи отримати податковий тягар. Як діяти, щоб не опинитися в програші?
По-перше, проведіть аудит зобов’язань. Тобто оцініть усі відкриті зобов’язання та визначте, які з них можуть стати предметом судових спорів.
По-друге, проконсультуйтеся з юристами для розробки стратегії захисту та мінімізації ризиків.
По-третє, перегляньте та за потреби оновіть внутрішні процедури щодо укладання договорів та управління зобов’язаннями.
Як бачимо, відновлення строків позовної давності – це не просто зміна в законодавстві, а сигнал до дії для всіх учасників бізнес-середовища. Вчасна реакція та підготовка можуть стати запорукою стабільності та безпеки вашого бізнесу. Тож рекомендуємо не тягнути зі зверненням до фахівців для правильного обліку цих змін у своїй діяльності.
Якщо маєте запитання з бухобліку, оподаткування й оплати праці, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Тандем ДПС і NovaPay vs тіньовий бізнес: ліміти на післяплату з 1 червня
З 1 червня 2025 року «Нова пошта» та сервіс NovaPay запровадили нові ліміти для незареєстрованих користувачів. Нововведення стосуються накладеного платежу, грошових переказів і онлайн-оплат.
Основні обмеження:
1. Накладений платіж:
-
незареєстровані фізособи можуть відправляти не більше 5 посилок на місяць;
-
загальна сума таких відправлень не має перевищувати 30 тис. грн.
2. Грошові перекази та онлайн-оплати. Для кожного користувача діятиме індивідуальний ліміт, про який повідомлять через мобільний застосунок NovaPay.
Ці обмеження впроваджені у рамках посилення контролю за податками та їх декларуванням з боку НБУ, Мінфіну та ДПС. Якщо NovaPay зафіксує операції, які можуть свідчити про приховану підприємницьку діяльність, користувача можуть попросити надати пояснення щодо походження коштів. За відсутності відповідей або виявлення підозр, рахунки можуть тимчасово обмежити.
NovaPay автоматично передає дані про платежі до податкової через фіскальні чеки ФКЧ-3, які містять інформацію про отримувача та перекази. Податкова аналізує ці дані, виявляючи можливу підприємницьку діяльність без реєстрації. Отримувачам частих переказів можуть надходити запити про джерела коштів, правові підстави та підтверджувальні документи. Ігнорування запитів загрожує перевіркою та штрафом понад 40 тисяч гривень.
Щоб уникнути зазначених обмежень, «Нова пошта» рекомендує незареєстрованим продавцям перейти на офіційний формат роботи, а саме:
-
зареєструватися як ФОП;
-
підключити послугу Контролю Оплати (КО), яка дозволяє працювати легально, приймати платежі та уникати податкових ризиків.
Про контроль ДПС в агросфері прослухайте вебінар 11 червня за темою «Облік і податки аграріїв у 2025 році: зміни з червня, оформлення загибелі посівів, ПДВ та витрати».
Не плати двічі: поблажка для ФОПів-сумісників від ДПС щодо ЄСВ
Підприємці, які мають основне місце роботи, можуть уникнути сплати ЄСВ за себе, якщо за них внесок сплачує роботодавець. Але питання, чи стосується таке звільнення також тих, хто працює за сумісництвом, викликало чимало суперечок, адже в законодавстві про сумісників прямо не згадується.
Редакція 7eminar.ua звернулася до ДПС із запитанням: чи зобов’язаний ФОП третьої групи сплачувати 1760 грн ЄСВ за себе, якщо роботодавець за сумісництвом нараховує йому мінімальну зарплату та сплачує ЄСВ у розмірі 22%, а за основним місцем роботи нарахувань немає.
У відповідь ДПС навела норму ч. 6 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI, за якою ФОП звільняється від сплати ЄСВ за себе за умови виконання двох умов:
-
ФОП має основне місце роботи або укладений гіг-контракт з резидентом Дія Сіті.
-
Роботодавець сплатив за ФОП страховий внесок у розмірі не менше мінімального за відповідні місяці звітного періоду (лист ДПС від 02.05.2025 №461/2/99-00-24-01-01-02).
Якщо роботодавець підприємця-сумісника сплачує ЄСВ за нього у розмірі, не меншому за мінімальний, то тоді такий ФОП звільняється від зобов’язання платити внесок за себе.
Податківці також уточнили, що особи можуть самостійно визначати базу нарахування ЄСВ, якщо сплачений роботодавцем внесок є меншим за мінімальний. Однак ця база не має перевищувати максимально допустиму величину.
3 червня 2025 року у ЗІР (підкатегорія 201.04.02) з’явилося роз’яснення, яке підтверджує цей висновок. Це дає ФОПам можливість опиратися на офіційну позицію у разі перевірок.
Отже, якщо ФОП працює за основним місцем роботи чи сумісництвом і хоча б один із його роботодавців сплатив за нього мінімальний страховий внесок, він має право не платити ЄСВ за себе за ці місяці. Такий підхід дозволяє підприємцям суттєво зекономити та уникнути подвійної сплати. Водночас важливо стежити за розміром внеску, який нараховує роботодавець, аби уникнути додаткових зобов’язань.
Не пропустити жоден дедлайн та уникнути штрафів за прострочки допоможе наш зручний сервіс «Календар бухгалтера». З ним отримаєте усю звітність та платежі в одному місці: на тиждень, місяць і навіть рік!
Штрафи «автоматом» та без помилок за невиконання «інвалідної» квоти
Уряд ввів нові правила розрахунку штрафів за непрацевлаштування осіб з інвалідністю (див. постанову КМУ від 27.05.2025 №610).
Раніше через зміни в даних про працівників роботодавці могли стикатися з некоректними штрафами. Тепер, якщо до 31 березня оновлюється інформація в Державному реєстрі соціального страхування, Фонд соціального захисту автоматично перераховує суму штрафу. Ви отримаєте уточнені розрахунки до 10 червня, що спрощує взаємодію з державними органами.
Гроші, які роботодавці сплачують у вигляді штрафів, використовуватимуть для створення безбар’єрного ринку праці. Зокрема, ці кошти підуть на:
-
облаштування робочих місць для людей з інвалідністю (спеціальні меблі, техніка тощо);
-
створення нових робочих місць;
-
розробку навчальних матеріалів для професійного розвитку осіб з інвалідністю.
Нагадаємо, що з 2026 року роботодавці матимуть вибір:
-
працевлаштувати людину з інвалідністю та за потреби адаптувати робоче місце
або
-
сплатити цільовий внесок до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Якщо ви готові підтримати соціальну інтеграцію, це ваш шанс допомогти людям з інвалідністю знайти роботу і, водночас, покращити імідж вашої компанії.
Поки ж візьміть участь у нашому безкоштовному вебінарі «Зарплата, кадри та ЄСВ-2025: нові правила без ГКУ, ставка ЄСВ 8,41%, обмеження та кадрові ризики під час ВС». Трансляція відбудеться 10 червня 2025 року.
70/30 для держслужбовців: кінець суб’єктивізму та єдиний підхід до зарплати
3 червня Президент України підписав Закон України від 11.03.2025 №4282-ІХ, який впроваджує єдині підходи в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад.
Закон закріплює модель розподілу зарплати держслужбовців на дві частини:
-
Стала частина (не менше 70%): включає посадовий оклад, надбавку за вислугу років та надбавку за ранг.
Так із 2026 року мінімальний розмір посадового окладу становитиме не менше 2,5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. А надбавка за вислугу років становитиме 2% посадового окладу за кожен рік стажу, але не більше 30%.
-
Варіативна частина (до 30%): включає місячні та квартальні премії, а також премію за результатами щорічного оцінювання. При цьому місячна премія не перевищуватиме 30% окладу, а квартальна – 90%.
Гарантовані виплати не враховуватимуть у фонді сталої та варіативної частин зарплат.
Зокрема, держслужбовцям надаватимуть такі гарантії як:
-
одноразова грошова допомога під час відпустки (посадовий оклад + надбавки за вислугу років і ранг).
-
матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань тощо.
Отже, закон передбачає затвердження єдиного порядку планування фонду оплати праці. А позаяк усі виплати будуть чітко регламентовані законодавством, це зменшить суб’єктивізм у формуванні зарплат. Тобто рішення про стимулюючі виплати на розсуд керівників скасовують.
Основні положення закону запрацюють поетапно:
-
з 1 квітня 2025 року – надбавка за вислугу років;
-
з 1 січня 2026 року – новий мінімальний розмір посадового окладу;
-
з 1 січня 2027 року – адаптація рівня оплати до приватного сектору.
Скористайтеся порадами лекторів на вебінарі 9 червня «Звітність без стресу за травень 2025-го: подання ПДВ і зарплатних звітів з першого разу та без помилок».
Декретні для бізнес-леді: новий закон на підтримку материнства
У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №13329, який має на меті надати жінкам-підприємницям і тим, хто займається незалежною професійною діяльністю, право на отримання допомоги по вагітності та пологах.
Згідно із законопроєктом самозайняті мами зможуть отримувати декретні виплати від держави за умови, що:
-
є застрахованими (тобто сплачують ЄСВ);
-
не мають боргів зі сплати цього внеску.
Раніше підприємниці часто не могли скористатися соціальними гарантіями, які доступні найманим працівницям. Цей законопроєкт дозволить виправити цю несправедливість і забезпечить підтримку майбутнім мамам, які працюють на себе. Єдина умова – вчасна сплата ЄСВ і відсутність заборгованості.
Законопроєкт ще має пройти розгляд і голосування у Парламенті. Якщо його ухвалять, це стане важливим кроком для підтримки жінок, які поєднують підприємництво та материнство.
Експорт без ризику: нові правила валютного нагляду з гарантією
Нацбанк вніс зміни до Інструкції про порядок валютного нагляду, відкривши нові можливості для експортерів (постанова НБУ від 30.05.2025 №59). Зміни діють із 31.05.2025. Їх мета – стимулювання експорту та зменшення обсягів ненадходження валютної виручки в Україну через невиконання зобов’язань контрагентами.
Зокрема, в оновленій редакції Інструкції детально прописано порядок завершення валютного нагляду за експортними операціями. Банки тепер зможуть завершувати нагляд за умов зарахування коштів на рахунок резидента:
-
від банку-гаранта (нерезидента) – за наданими гарантіями на виконання зобов’язань нерезидентів-контрагентів;
-
від банку-гаранта (резидента) – за умови попереднього отримання іноземної валюти від банку-контргаранта (нерезидента) за відповідними вимогами.
Так українські експортери отримали нові стимули для активного використання міжнародних банківських гарантій і контргарантій. Зокрема, це важливо для компаній, які працюють із контрагентами за кордоном та прагнуть мінімізувати ризики неплатежів.
Натомість банки отримали чіткі правові підстави для завершення валютного нагляду.
Дрони, оптичний кабель і податки: новий виток у підтримці оборони України
Парламент України ухвалив два ключових законопроєкти – №13306 та №13305, які звільняють операції з ввезення в Україну волоконно-оптичних товарів від ПДВ та ввізного мита.
Цей крок спрямований на здешевлення виробництва безпілотних систем і забезпечення безперебійного постачання необхідних для оборони матеріалів.