Ви дізнаєтесь:
- Про підвищення ставок акцизу на пальне та правила розрахунку при його придбанні
- Про ставки акцизу при реалізації пального, придбаного до та після 1 вересня
- За яких умов можна зберігати пальне без реєстрації акцизного складу
А чи знаєте ви, як убезпечити себе, зберігаючи пальни для генератора, щоб не заплатити штраф 1 000 000 грн?
З 1 вересня набув чинності Закон № 3878-ІХ, що передбачає поетапне збільшення ставок акцизу
Питання підвищення акцизів, зокрема на паливо, ця тема дискутувалися ще десь із середини літа. Пов’язана вона була із тим, що Україна інтегрується до Європейського Союзу і, власне, нам необхідна була імплементація положень права Європейського Союзу, директив Європейського Союзу із українським законодавством, що передбачало підвищення акцизів. Інтрига зберігалася до останнього, коли це станеться, адже закон відповідний був прийнятий ще у середині липня, досить довго знаходився на доопрацюванні, на підготуванні тексту, а потім дуже довго на підписі у президента.
І отже, це сталося з 1 вересня 2024 року. Отримали новий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку» від 18.07.2024 № 3878-IX (далі – Закон № 3878), відразу підписаний президентом і опублікований в «Голосі України». Державна податкова служба вже відзвітувалася, що саме з 1 вересня 2024 року підвищуються акцизи.
Види пального, на які підвищилися ставки акцизу з 1 вересня
Йдеться про такі основні види палива:
-
бензин – 242,6 євро за 1000 л;
-
дизельне паливо – 177,5 євро за 1000 л;
-
скраплений газ – 148 євро за 1000 л;
-
паливо моторне альтернативне – 184,04 євро за 1000 л.
За законом новим пунктом 48, підрозділу 5, розділу 20 Податкового кодексу передбачається, що збільшення ставок буде поетапне. Але вже станом на 1 січня 2028 року ми вже досягнемо тих розмірів ставок паливного акцизу, які передбачені у Європейському Союзі. Тому цей перший етап з 1 вересня до 31 грудня 2024 року будуть діяти трошечки ставки вищі, ніж ті, які є зараз.
Що це означає для платників паливного акцизу і для неплатників паливного акцизу, тобто всіх споживачів палива?
Вочевидь, збільшення будь-яких акцизів і непрямих податків завжди приводить до збільшення цін. Отже, очікуємо, що згодом ці ціни трошечки поповзуть угору.
Реалізація пального, придбаного до та після 1 вересня
Що це означає для платників паливного акцизу і для неплатників паливного акцизу, тобто всіх споживачів палива?
Вочевидь, збільшення будь-яких акцизів і непрямих податків завжди приводить до збільшення цін. Отже, очікуємо, що згодом ці ціни трошечки поповзуть угору.
Те, що стосується платників паливного акцизу, нагадаю, що Система С передбачає, що облік палива здійснюється у системі у літрах. Тобто те паливо, яке було завезено до 1 вересня, вже не підлягає оподаткуванню з більшими ставками податку, лише не тільки те паливо, яке буде ввозитися після 1 вересня. За нього вже доведеться сплачувати по-новому. І, відповідно, подаючи декларацію за вересень, нам треба буде у відповідному додатку врахувати вже актуальні ставки паливного акцизу.
Нагадаю, що коли ставки змінювалися у середині місяця, а з цим ми стикалися на початку воєнного стану, коли ставки спочатку обнулилися, а потім піднімалися знову до діючого рівня. Це завжди відбувалося в середині місяця і податкова зазвичай видавала листи, як треба звітуватися. Зазвичай, у звітності зазначався обсяг придбання-реалізації палива до підняття ставок і після підняття ставок окремо.
Умови зберігання пального без реєстрації акцизного складу
Оскільки ця дата є безпрецедентною, тому що вона збігається із початком місяця, сподіваюсь, що у платників паливного акцизу не буде проблем із відображенням відповідних ставок у декларації за вересень, яку ми маємо здавати, нагадаю, до 20 жовтня.
Було викладено у новій редакції п. 47, підр. 5, р. XX ПКУ.
Про що цей пункт?
Цей пункт про пальне, яке ми з вами зберігаємо для генераторів.
Але на відміну від закону, який регулює питання видання дозволів і ліцензій, п. 47, підр. 5, р. XX ПКУ, який, до речі, зверніть увагу набере чинності з 1 січня 2025 року, стосується того, як ми можемо зберігати паливо для електрогенераторних установок і не реєструвати акцизний склад.
Цей пункт дійсно збільшився у розмірі і встановлює абсолютно нові правила. Якщо йдеться про зберігання палива для генераторів на тих територіях, які не входять до Переліку 309, все залишається так, як є. Зберігати, не реєструючи акцизний склад, в тому числі для платників паливного акцизу, ми можемо обсяг, який не перевищує 2000 літрів.
А от якщо йдеться про території активних бойових дій, можливих бойових дій чи тимчасової окупації, зберігати паливо для генераторів, виключно для генераторів, як зазначається в законі для заправляння електрогенераторних установок, можна в обсязі, який не перевищує 5000 літрів.
Нагадаю, що сьогодні, тобто до кінця 2024 року, діє обсяг 2000 літрів.
Облік пального для генератора та порядок розрахунку при його придбанні
Окрім цього літражу, до п. 47 додали ще дуже-дуже важливі зауваження. Вони стосуються того, як обліковувати таке паливо для генераторів і як за нього можна розраховуватися. Зараз в межах оптових ліцензій можна використовувати тільки безготівкові розрахунки. І це стосується всіх оптових ліцензій щодо підакцизних товарів.
Зараз існує аналогічна норма, яка стосується придбання палива для генераторів. Тому що те паливо, яке ми зберігаємо біля генератора, не буде враховуватися в лічильник для реєстрації акцизного складу для неплатників паливного акцизу тільки за двох умов:
-
Це забезпечення окремого обліку палива, яке використовується виключно для генераторів.
-
Це здійснення розрахунків, за придбане для таких потреб пальне, виключно у безготівковій формі.
Варіант, коли директор чи інший працівник придбав пальне для генератора за власні готівкові кошти, далі привіз це пальне в каністрах і напряму залив у генератор, а в бухгалтерію подав, наприклад, чек РРО, де написана форма оплати готівка, після 1 січня 2025 року буде суперечити нормі закону.
Наслідки порушення законодавства щодо придбання та зберігання пального
Які ж будуть наслідки для платників і неплатників паливного акцизу цієї вимоги?
Вони принципово різняться.
Якщо йдеться про неплатників паливного акцизу, вони будуть втрачати імунітет, коли все придбане паливо, в тому числі ось в таких малолітражних ємностях для генератора, воно не буде враховуватися для лічильника пільгового, який дає право не реєструвати акцизний склад.
Нагадаю, що цей обсяг пального, який можна придбати протягом року і не реєструвати акцизний склад, дорівнює 1000 кубічних метрів і йдеться про календарний рік.
Отже, якщо порушуються вищезгадані вимоги – окремий облік і безготівкові оплати – то необхідно кожне придбання такого пального включати у загальний підрахунок і, можливо, на якомусь етапі доведеться реєструвати акцизний склад. Нереєстрація акцизного складу своєчасно, коштуватиме платнику чи не платнику, чи потенційному платнику 1 млн грн штрафу.
Ну а якщо йдеться про платників паливного акцизу, їм необхідно звертати увагу на ці вимоги: зберігання палива для генераторів та розрахунок за нього належним чином. Адже, якщо зберігання здійснюється у місці, де не зареєстрований акцизний склад, а власне Кодекс передбачає, що якщо є платник паливного акцизу, то саме пальне призначене для потреб генератора, даний суб’єкт може зберігати окремо не реєструючи акцизний склад. Але, порушуючи ці вимоги, на суб’єкта господарювання може бути накладено штраф у розмірі 1 000 000 грн. Тому що для платників паливного акцизу лічильник у 1000 кубічних метрів на рік, згідно з п. 14.1.6 ПКУ, не працює.
Тому потрібно суб’єкту господарювання бути уважним при купівлі, використанні й обліку палива для генераторів, особливо з 1 січня 2025 року.
Підсумки
Закон № 3878 передбачає наступні важливі зміни:
-
З 1 вересня 2024 року впроваджується поетапне збільшення розмірів ставок паливного акцизу на основні види палива, що як наслідок призведе до зростання цін на товари та послуги.
-
Для платників паливного акцизу це буде відображатися на заповненій декларації, зокрема, за вересень 2024 року.
-
З 1 січня 2025 року діятимуть нові правила зберігання палива для генераторів. Це необхідно для того, щоб те паливо, яке зберігається для генератора, не набуло статусу акцизного складу.
-
Штраф за нереєстрацію акцизного складу складає 1 000 000 грн.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.