Відеоблоги

Мобілізація директора: як його замінити

Ви дізнаєтесь:

  • Як та кому передаються повноваження мобілізованого керівника
  • Про документальне оформлення увільнення/призначення керівника, або особи, що виконуватиме його обов'язки
  • Які органи та установи необхідно повідомити у разі мобілізації керівника
Оберіть відео для перегляду

5(3)

Оцініть відео:

Мобілізація директора: як його замінити

00:10:09

Вікторія Величко

5(3)

Оцініть відео:


Прийняття рішення щодо статусу підприємства після мобілізації керівника

Щодо мобілізованого керівника. Тут треба чітко розуміти, як зазначено у вас все це у статуті підприємства. Бо в Законі, наприклад, про ТОВ прописано, що у товаристві, що має одного учасника, рішення з питань, що належать до компетенції загальних зборів, приймаються таким учасником одноосібно й оформлюються письмовим рішенням такого учасника.

Тобто коли перший варіант, у нас є керівник, він же одноосібний власник, і він у нас мобілізований, то відповідно він може прийняти рішення, що далі робити із цим підприємством. Може бути варіант того, що взагалі діяльність припиняється під час мобілізації нашого керівника. І відповідно якщо ми припиняємо таку діяльність, ми звільняємо своїх працівників або, наприклад відправляємо їх на призупинення, якщо взагалі підприємство не працює. Якщо умовно у нас там 5 працівників, я керівник, я ж власник, я ж головний бухгалтер, я ж там комерційний керівник і я мобілізований, іду у Збройні Сили України, підприємство не працює і варіанта два: або призупинення, бо неможлива діяльність (із цим дуже обережно); або другий варіант – це звільнення працівників.

Інший варіант. Якщо можлива ліквідація підприємства, тобто при зупиненні діяльності, може бути ліквідація підприємства. Це так само може бути, бо якщо у нас відсутній власник, відсутній керівник, то відповідно підприємство може бути просто ліквідоване. Але про це все треба думати заздалегідь. Не відразу, а заздалегідь.


Призначення керівника, який є підзвітний власнику

Що говорить нам ст. 65 ГКУ? Для керівництва господарською діяльністю підприємства власник безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства призначає керівника, який є підзвітним. Керівник, головний бухгалтер, члени ради, виконавчого органу та інших органів відповідно до статуту є посадовими особами й можуть бути визнані згідно статуту посадовими особами й інші особи. Тобто ми, коли, наприклад у нас є керівник, він же власник, і він одноосібний, розібрались.

Коли є керівник (найнята особа) і є у нас безпосередньо власники підприємства (інші особи), зрозуміло, що ми можемо замість такого керівника мобілізованого прийняти на цю посаду іншу особу. І такий варіант, він може бути.


Якщо ми говоримо про передачу повноважень.
Якщо мобілізують керівника, то він може сам передати свої повноваження в повному обсязі іншій особі на час своєї відсутності. Знову ж таки, це можна зробити, якщо це передбачено статутом підприємства.

Після отримання від директора документів про призов необхідно видати наказ про увільнення його від виконання службових обов'язків у зв'язку із призовом на військову службу під час мобілізації.

Якщо установчими документами врегульовано, а до Єдиного реєстру включено відомості не тільки про керівника, а й про особу, яка здійснює відповідні повноваження у разі відсутності керівника - підписанта, то передача повноважень здійснюється на рівні наказу. Тобто директор відбуває для проходження військової служби.

Якщо у нашому Єдиному реєстрі немає відомостей про підписанта, окрім наказу необхідно видати довіреність особі, яка буде виконувати обов'язки керівника. Відповідно без довіреності ми з вами можемо передати такі обов'язки лише тій особі, яка в ЄДР зазначена як підписант. Якщо в статуті директору не надано право на передачу своїх повноважень, то знову ж таки загальні збори, протокол і саме цим протоколом приймається рішення.


Тимчасове виконання функцій керівника працівником підприємства

Якщо у посадових інструкціях або у трудових договорах працівників, які можуть його тимчасово замінювати прописана можливість виконання обов'язків на час відсутності нашого керівника, тоді доплата за виконання обов'язків керівника не проводиться. Якщо це не передбачено – буде доплата, як різниця в окладах. Це на той випадок, коли ми з вами говоримо, що так, насправді грошей на підприємстві немає для цього. Якщо виконання обов'язків тимчасово відсутнього непередбачено посадовою інструкцією працівника, пам'ятаємо, що на час мобілізації треба з ним це питання узгоджувати.

Щодо увільнення від посади мобілізованого керівника, то можуть бути використані абсолютно всі правила, за одним винятком: увільнення від посади єдиний учасник ТОВ може прямо прописати у рішенні або протоколі. І відповідно тут ми з вами будемо говорити про утворення кадрового наказу. Коли ми отримали від свого керівника документи про призов, то ми підготуємо документи й підготуємо накази про увільнення працівника у зв'язку із призовом, і про те, на кого покладаються ці обов'язки, в належності від того, яке прийнято рішення.

У штатному розписі у нас визначається чисельність працівників за кількістю штатних одиниць. Ми не виключаємо посаду директора зі штатного розпису, оскільки він не звільняється, а лише увільняється і за ним зберігаються і робоче місце, і посада. Вносити зміни до Єдиного реєстру не потрібно, якщо повноваження не припиняються, а просто у нас буде виконання його обов'язків іншою особою. В табелі ми продовжуємо його табелювати й позначка буде «ІН». І відповідно це ми робимо, тому що робоче місце зберігається.


Внесення змін до ЄДР та облікових даних

Щодо внесення змін до Єдиного реєстру. Такі зміни вносяться якщо ми повідомляємо про підписанта. І це ми робимо на підставі рішення загальних зборів. Що ж до подібних речей, коли ми вносимо інформацію про нового підписанта, то ми ще повинні будемо вносити зміни до облікових даних, тому що згідно З ПКУ, зміни до облікових даних вносяться якщо є інформація органів держреєстрації або документально підтверджена інформація, що надається платником податків. Відповідно інформація про призначення або зміну керівника або тимчасово виконуючого обов'язки, вона оновлюється і в контролюючих органах на підставі повідомлень від реєстратора. Якщо реєстратор відповідно зареєстрував зміни, він самостійно повідомить про це податкову. І не забувайте, якщо змінюється реєстраційна інформація або інформація про підписантів – потрібно замінити електронний цифровий підпис. Для цього знову ж таки ми звертаємось до тих, хто нам надає такі ЕЦП. Але при зміні підписанта також необхідно проінформувати банк, а також надати перелік осіб, які мають право підпису на внутрішніх документах і мають право розпоряджатися нашими рахунками.


Підсумки


Якщо у нас мобілізується керівник, за ним залишається ця посада і ми можемо знову ж таки використати те саме правило: або ці обов'язки виконує та особа, у якої, згідно посадових інструкцій це прописано, або відповідно ми призначаємо нову особу на тимчасово виконуючого обов'язки. Така сама історія буде і з головним бухгалтером. Що стосується електронних цифрових підписів, я дуже прошу вас звернути увагу на те, як обережно необхідно керувати саме нашими з вами електронними цифровими підписами. Тобто я не можу його нікому передавати. Якщо ви це зробили, то відповідальність все одно залишається на вас, як на керівнику підприємства, так відповідно і на головному бухгалтері. Тому коли ми з вами говоримо про мобілізацію, треба бути дуже уважним, ви можете на цю посаду прийняти нового керівника, ви можете на когось покласти обов'язки або власник може самостійно реалізувати право управління підприємством або самостійно або через уповноважених осіб. На це є умови ст. 65 ГКУ. Трудовий договір з власником ми не укладаємо, тому що він є власник і він покладає на себе функції керівника. В статуті підприємства повинно бути зазначено порядок управління на випадок відсутності керівника. Не потрібно видавати наказ про призначення засновника на посаду керівника, робити запис у трудовій книжці або будь-що. І на директора - засновника не потрібно розробляти посадову інструкцію, бо він може сам виконувати ці обов'язки.