Зміни до КЗпП: нові підстави для звільнення, обчислення страхового стажу та праця «домашніх працівників»
Цього тижня Верховна Рада прийняла законопроєкт № 8244 про правонаступництво у трудових відносинах. Передбачається, що роботодавець має продовжувати дію трудового договору з працівниками в разі передачі бізнесу чи якоїсь його частини іншій особі. До передачі бізнесу роботодавець має проінформувати профспілку або працівників про дату такого правонаступництва, причини передачі бізнесу та наслідки такої передачі для працівників.
Ще парламент в цілому проголосував за законопроєкт № 9453 про обчислення страхового стажу. Розмір пенсії буде обчислюватися пропорційно до страхового стажу, набутого в Україні, для осіб, які працювали як в Україні, так і за її межами. А стаж роботи, набутий в державах колишнього СРСР, зараховуватиметься до загального страхового стажу. Крім того, буде здійснюватися щорічна ідентифікація пенсіонерів, які тимчасово проживають за кордоном, щоб продовжувати їм виплати пенсій.
До того ж ВР ухвалила законопроєкт № 7731, який встановлює додаткові підстави для розірвання роботодавцем трудового договору. Отже, працівника можна буде звільнити за колабораціонізм. Насамперед це зроблено, щоб захистити стратегічні обʼєкти та підприємства критичної інфраструктури від дій на користь рф.
А ще ВР прийняла законопроєкт № 5695, який врегульовує працю домашніх працівників. Тепер із нянею, прибиральницею, кухарем господарі можуть укласти трудовий договір.
Ще кілька цікавих новин попереду, дочекайтесь, а ми запрошуємо вас 29 квітня на онлайн-конференцію про щорічні відпустки, про виправлення помилок в об’єднаній звітності та про військовий облік після нових мобілізаційних змін. Реєструйтесь безкоштовно за посиланням.
Сумісникам повернуть виплату лікарняних
ВР прийняла за основу законопроєкт № 10017, яким запропоновано виправити помилку в ст. 22 Закону № 1105, що позбавила сумісників права на лікарняні від ПФУ.
Нагадуємо, що з 01.01.2023 року працівників позбавили лікарняних за рахунок ПФУ за місцем роботи за сумісництвом.
Наразі ст. 22 Закону № 1105 звучить так:
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Законопроєктом № 10017 цю помилку виправляють – слово «або» замінюють на слово «та».
Завдяки такому уточненню роботодавці, нарешті, зможуть оплачувати лікарняні за рахунок коштів ПФУ працівнику і за основним місцем роботи, і за сумісництвом.
Ще цим Законом пропонується наступне: якщо застрахована особа не отримала страхові виплати через відсутність можливості встановити місцезнаходження страхувальника та/або внаслідок дії обставин непереборної сили в період дії воєнного чи надзвичайного стану, і це підтверджується даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, страхові виплати призначають за заявою застрахованої особи.
Заяву подають до уповноваженого органу управління в паперовій або електронній формі.
Виплату проводять територіальні органи уповноваженого органу управління за місцем проживання/перебування застрахованої особи в порядку, встановленому Кабміном.
Отже, чекаємо поки законопроєкт № 10017 пройде друге читання.
Адміністрування ЄСВ не передаватимуть до ПФУ: ВРУ відхилила законопроєкт
Верховна рада цього тижня працювала активно, але провалила голосування за законопроєкт № 9569 про внесення змін щодо адміністрування ЄСВ. Нагадаю, що проєктом закону було заплановано сплачувати ЄСВ на рахунки ПФУ, а звітувати з ЄСВ – через сайт е-послуг ПФУ. Законопроєкт відхилено повністю, тож бухгалтерам поки що залишається і надалі подавати квартальну зарплатну звітність із ЄСВ, ПДФО і ВЗ.
Повістки, «вимоги» та інші мобілізаційні «страхи»
Ми продовжуємо аналізувати новий мобілізаційний закон, який набере чинності 18 травня. Відповідно до закону всі військовозобов’язані повинні до 17 липня уточнити свої дані. Невиконання цього обов’язку може призвести до адміністративного затримання поліцією, доставлення в ТЦК та навіть до заборони керування транспортним засобом. Про це і багато іншого будемо розповідати на наших безкоштовних вебінарах.
До речі, запрошуємо 30 квітня на онлайн-конференцію, на якій будемо розглядати штрафні помилки у звітуванні з єдиного податку та податку на прибуток за 1 квартал, а також дії бухгалтера і кадровика на випадок мобілізації. Реєструйтесь безкоштовно за посиланням.
Показники фінзвітності порівнюватимемо по-новому
Мінфін пропонує змінити Методрекомендації з перевірки порівнянності показників фінзвітності, що затверджені наказом Мінфіну від 11.04.2013 № 476.
Методрекомендації приведуть у відповідність до чинних НП(С)БО. Зміни стосуються показників Балансу та Звіту про фінансові результати суб’єктів господарювання, у тому числі й малих підприємств.
Як перевірити ризиковість контрагентів-платників ПДВ в Е-кабінеті
В Е-кабінеті доступна послуга, яка дозволяє перевірити ризиковість контрагентів-платників ПДВ. Така перевірка допоможе уникнути можливих негативних наслідків від співпраці з ненадійними контрагентами. Перед отриманням цієї інформації потрібна попередня згода контрагента.
На своєму сайті податківці навели приклад отримання такої інформації.
В Е-кабінеті платника податку на головній сторінці в розділі «Новини» є «Інформація про бізнес-партнера в Електронному кабінеті» (від 13.04.2023). Крім того, від податківців є детальна інструкція з етапами створення дозволу та перегляду інформації про ризиковість.
Зазначену інформацію можна отримати в Е-кабінеті в електронній формі, а також за необхідності у формі е-документа з печаткою органу контролю.
Податківці радять актуалізувати облікові дані в Е-кабінеті
Податківці рекомендують бізнесу оновити інформацію своїх власних реєстраційних даних в органах ДПС.
Щоб оновити інформацію, не обов’язково відвідувати державну податкову інспекцію за місцем реєстрації. Цілодобово до послуг платників податків Е-кабінет і мобільний застосунок «Моя податкова».
А ще, для ефективної комунікації з ДПС, не менш важливо оновити дані в Держреєстратора. Зокрема, номери телефонів та адреси електронної пошти, щоб податківці могли своєчасно інформувати з актуальних питань виконання податкових зобов’язань.
«Клуб білого бізнесу» тепер в законі
Законопроєкт № 11084 про «клуб білого бізнесу» прийнято за основу.
Суть документа в тому, якщо підприємець відповідає простим та прозорим критеріям щодо рівня сплати податків вище середнього по галузі та вищий за середні по галузі рівень заробітної плати, податковий контроль у вигляді перевірок за ним не здійснюється.
Платники податків, які включені до Переліку, отримуватимуть ряд переваг:
-
мораторій на документальні перевірки;
-
скорочення строків камеральної та документальної перевірок у цілях бюджетного відшкодування – 5 календарних днів;
-
індивідуальні податкові консультації протягом 5 календарних днів;
-
за платником податків закріплюється комплаєнс-менеджер, з яким платник зможе взаємодіяти зокрема із використанням засобів дистанційного зв’язку, у тому числі в режимі відеоконференції;
-
платник податків на свій запит у п’ятиденний строк має право отримати відомості про наявну у контролюючого органу податкову інформацію, яка може свідчити про податкові ризики в діяльності платника податків, а також консультацію щодо усунення таких ризиків.
Держстат оновив форми № 1-ПВ
Держстат оновив форми державного статистичного спостереження:
-
№ 1-ПВ (місячна) «Звіт із праці»;
-
№ 1-ПВ (квартальна) «Звіт із праці».
Ці форми подають юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб до територіального органу Держстату.
Звітувати за новими формами будемо у 2025 році, а саме:
-
за січень 2025 року – за формою № 1-ПВ (місячна) «Звіт із праці»
-
за І квартал 2025 року – за формою № 1-ПВ (квартальна) «Звіт із праці».
Отже, цього року подаємо місячний «Звіт з праці» за старою формою. Нагадуємо, подати його треба до 8 травня.