Ви дізнаєтесь:
- Про причини та наслідки скасування старих нормативів витрат ПММ
- Про нормування списання ПММ для цілей податкового обліку
- Якими нормами керуватися при списанні ПММ у перехідний період
Мінінфраструктури своїм наказом від 02.11.2023 р. № 1011 скасувало наказ Міністерства транспорту України від 10 лютого 1998 року № 43 «Про затвердження норм витрат палива та мастильних матеріалів на автомобільному транспорті». Поступово епоха застарілих законів іде в небуття. Як тепер списувати паливо та мастильні матеріали на підприємствах, розберемось у випуску.
***
Норми списання, затверджені Наказом № 43, давно не оновлювались і не враховували показників для значної кількості сучасних моделей транспортних засобів, виробництво яких було налагоджено вже після затвердження цих норм. Це спричинило надходження численних звернень від суб’єктів господарювання щодо потреби їх актуалізації.
Але у Мінінфраструктури немає повноважень вносити зміни до Норм № 43, тому було прийнято рішення про їх скасування. Таким чином з 2 листопада загальнодержавних норм витрат немає.
Для чого потрібні норми списання витрат ПММ
Без нормування витрат не можливо вести господарську діяльність.
По-перше, норми потрібні для контролю за використанням ПММ, щоб перешкоджати можливим зловживанням, зокрема, розкраданню чи використанню на негосподарські цілі палива та паливно-мастильних матеріалів.
По-друге, податківці зазвичай під час перевірок вважали обов’язковим застосування норм списання витрат ПММ згідно з Наказом №43. Але суди з цим не погоджувалися. В базі судових рішень існує судова практика на користь платників податків.
Після 2 листопада, коли Норми № 43 втратили чинність, підприємство може не користуватися нормами скасованого наказу, а розробити норми витрат самостійно та не думати про наслідки під час перевірок ДПС.
В будь-якому випадку суб’єкт господарювання має видати наказ про те що або він й надалі користуватиметься Нормами № 43, або на їх основі розробити власне положення про нормування витрат ПММ.
Зверніть увагу, якщо ви замовляли розрахунок індивідуальної норми у ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт», то можна продовжувати її застосовувати й надалі.
Якщо ви самостійно розробляєте норми, то вони не обов’язково повинні відповідати Нормам № 43. Підприємство може відмовитися від їх використання і застосовувати свої власні норми з урахуванням усіх технічних характеристик автомобіля, експлуатаційних норм та інших факторів, і затвердити наказом умови й порядок їх застосування.
Якщо ви зробили це раніше, то просто продовжуйте користуватися цими нормами далі.
По-третє, це важливість витрачання пального в межах установлених норм для цілей податкового обліку.
Якщо ПДВ віднесено до складу податкового кредиту виходячи з вартості пального, списаного в межах норм, жодних проблем не буде. Адже такі витрати виникли в результаті господарської діяльності.
А ось понаднормативні витрати пального вважаються як використання на цілі, не пов’язані з господарською діяльністю. Тому на підставі п.п. «г» п. 198.5 ПКУ на вартість понаднормативних витрат пального доведеться нарахувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ.
При нарахуванні компенсуючих ПЗ з ПДВ необхідно не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду скласти зведену податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН. Базу для оподаткування податком визначають виходячи з вартості придбання пального (п. 189.1 ПКУ).
Для цілей розрахунку податку на прибуток усі фактичні витрати на пальне у повному обсязі (в межах норм та понаднормативні) враховують при визначенні фінансового результату. При цьому високодохідники і малодохідники не коригують бухгалтерський фінансовий результат а суму понаднормативних витрат пального.
Важливим є те, щоб витрати на ПММ були підтверджені первинними документами, а саме подорожніми листами, форми яких розроблені самостійно або старої форми. Використання відповідної форми також потрібно затвердити на підприємстві наказом. Зразок наказу ви можете знайти у сервісі «Документи» за посиланням.
Як будуть врегульовані нормативні витрати ПММ
З метою подальшого врегулювання нормативних витрат палива для службових автомобілів Мінінфраструктури спільно з ДП «ДержавтотрансНДІпроект» опрацьовують пропозицію щодо розроблення проєкту державного стандарту України. Чекати розроблення та ухвалення зазначеного стандарту доведеться орієнтовно 1,5–2 роки. А на перехідний період ДП «ДержавтотрансНДІпроект» розмістить на сайті методичні рекомендації з нормування витрат палива. Поки що такі методрекомендації не розміщені.
Які норми витрат ПММ застосовувати у перехідний період
Отже, у перехідний період до появи на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» методичних рекомендацій з нормування витрат палива у підприємств тепер є вибір, що саме вважати за норми списання витрат. Обрати можна один з варіантів:
-
використовувати норми витрат ПММ, затверджені Наказом №43;
-
самостійно розрахувати і затвердити норми;
-
продовжувати використовувати або замовити нові розрахунки норми у ДержавтотрансНДIпроєкті (бланк заявки – за посиланням);
-
встановити на автомобіль GPS-трекер із контролем витрат пального.
Звертаю увагу, що своє рішення в будь-якому разі потрібно зафіксувати власним наказом по підприємству. Зразок наказу ви можете знайти у сервісі «Документи» за посиланням.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.