Затверджено план проведення комплексних перевірок на 2024 рік
Державна регуляторна служба (ДРС) наказом від 14.11.2023 № 183 «Про затвердження Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2024 рік» вже затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2024 рік.
До плану потрапили 35 870 підприємств, установ та організацій. Також в плані є інформація, хто з контролерів, коли й скільки часу проводитиме перевірку.
Зверніть увагу, що план здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) стосується перевірок органами державного нагляду (контролю), до яких не належить Державна податкова служба.
Нагадаємо, що у 2023 році досі діє мораторій на перевірки відповідно до Постанови КМУ від 13.03.2023 № 303, якою було припинено проведення перевірок в умовах воєнного стану.
План комплексних заходів, який вже затверджено, можна завантажити тут.
Чому важливо зазначити правильний КВЕД у прибутковій декларації
Для того, щоб не накликати на себе податкову перевірку, важливо не допускати зниження показника податкового навантаження на підприємстві відносно доходу. І тут податківці радять не помилятися при зазначенні кодів видів економічної діяльності (КВЕД) в податковій звітності з податку на прибуток. Помилка в КВЕДі може призвести до викривлення показника податкової ефективності, який показує рівень сплати податку на прибуток підприємством, і це може стати підставою для проведення податкової перевірки на підприємстві. Тож перевірте свої показники декларації на прибуток відповідно до інформації, яку податківці навели в окремих додатках:
-
Додаток 1 – Окремі показники декларування податку на прибуток по галузях;
- Додаток 2 – Оперативна інформація щодо рівня податкової ефективності з податку на прибуток в розрізі КВЕД за півріччя 2023 року.
Наприкінці року бухгалтери мають подбати про фінальні підготовчі заходи, які передують складанню річної та фінансової звітності. Тож запрошую на майстер-клас з Іриною Губіною, який проведемо 21 листопада. Лектор-експерт нагадає про основні бухгалтерські дії, присвячені завершенню року, пояснить, як підбити підсумки інвентаризації, перевірити доходи/витрати та виявити збитки. Реєстрація на майстер-клас безкоштовна за посиланням.
Повідомлення про виплату лікарняних необхідно створити за період з 01.01.2023
ПФУ нарешті реалізував можливість формування та подання страхувальниками повідомлень про виплату коштів застрахованим особам через електронний кабінет на вебпорталі ПФУ. Відтепер користувачам-страхувальникам, які зареєструвалися на вебпорталі за допомогою електронного цифрового підпису, надано можливість з електронної форми заяви-розрахунку:
-
переглянути повідомлення, сформовані по листках непрацездатності цієї заяви-розрахунку;
- сформувати нове повідомлення про виплату коштів застрахованим особам, підписати повідомлення КЕП та надіслати його до Електронного реєстру листків непрацездатності.
Для цього в розділі «Заява-розрахунок» на порталі ПФУ треба вибрати необхідну «Заяву-розрахунок». Далі натиснути кнопку «Створити повідомлення». В повідомленні, за необхідності, відредагувати дані та вибрати листок непрацездатності для редагування даних щодо виплати, внести дату виплати та виплачену суму (коштом Фонду). І після внесення всієї інформації необхідно сформувати повідомлення. Потім перевірити дані та надіслати повідомлення до ПФУ.
Переглянути створене повідомлення та його статус роботодавець може в розділі «Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам».
Зверніть увагу, що повідомлення про виплату коштів необхідно сформувати в кабінеті страхувальника за всіма заявами-розрахунками, створеними з 1 січня 2023 року.
Ви можете переглянути детальну інструкцію як сформувати та надіслати повідомлення про виплату коштів застрахованим особам у відео з Ольгою Хільчук.
ПФУ буде моніторити е-реєстр листків непрацездатності
ПФУ постановою від 19.10.2023 № 45-1 затвердив «Порядок моніторингу е-реєстру листків непрацездатності». Система зможе сама автоматизовано здійснювати моніторинг шляхом систематичної обробки відомостей електронного реєстру листків непрацездатності про кількість, причини, тривалість зареєстрованих листків непрацездатності за застрахованими особами, особами, що засвідчили тимчасову непрацездатність, страхувальниками, виявлення змін (позитивних чи негативних), невідповідностей та визначення факторів, що впливають на них. Моніторинг проводитиметься за критеріями ризиків можливих порушень, серед яких:
-
5 та більше окремих випадків тимчасової непрацездатності з безперервним видаванням листків непрацездатності застрахованій особі;
-
5 та більше суб'єктів господарювання, лікарі яких сформували медичний висновок тимчасової непрацездатності (далі – МВТН) застрахованій особі за одним випадком тимчасової непрацездатності;
-
МВТН сформовані лікарем, щодо якого за результатами перевірок за останні 6 місяців встановлено випадок необґрунтованого видавання або продовження листка непрацездатності;
-
невідповідність тривалості періоду тимчасової непрацездатності при формуванні МВТН, передбаченого Порядком формування медичних висновків у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я та Порядком організації експертизи тимчасової втрати працездатності;
-
збільшення за звітний період (місяць/квартал) відсотка тимчасово непрацездатних працівників у загальній обліковій чисельності працівників страхувальника із чисельністю працівників:
-
більше ніж 1 000 осіб – понад 20 %,
-
від 500 до 1 000 осіб – понад 30 %,
-
від 200 до 500 осіб – понад 40 %,
-
від 50 до 200 осіб – понад 50 %,
-
від 10 до 50 осіб – понад 60 %.
-
-
МВТН з відмітками лікаря про наявність:
-
алкогольного та/або наркотичного сп'яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності;
-
порушення режиму лікування;
-
зв'язку випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта.
-
Результати моніторингу аналізуватимуть фахівці ПФУ і формуватимуть висновок про необхідність проведення перевірки.
Постанова № 45-1 набере чинності з дня її офіційного опублікування. Станом на 17 листопада 2023 року, вона не опублікована.
Бухгалтерів частіше за все турбують питання нарахування заробітної плати, утримання податків та зміни у розрахунку середньої зарплати. Запрошуємо 24 листопада на безкоштовний майстер-клас «Зарплатно-податкові перевірки: які питання в полі зору & Важливі зміни в розрахунку середньої зарплати», який проведе Тимур Алієв. На майстер-класі з’ясуємо етапи зарплатно-податкових перевірок та визначимо, які помилки шукають під час перевірки ЄСВ, ПДФО, ВЗ. Також розберемо останні численні роз’яснення від Мінекономіки щодо Порядку № 100. Реєстрація – за посиланням.
Цифровий безвіз з ЄС
Уряд ухвалив постанову № 1150 від 03.11.2023 «Про затвердження Положення про інтегровану систему електронної ідентифікації» про іноземні е-довірчі послуги. Документ набирає чинності з 31 грудня 2023 року. Ухвалене рішення пришвидшить інтеграцію нашої держави до Єдиного цифрового ринку ЄС.
Постанова дозволяє використовувати кваліфіковані електронні підписи країн ЄС в Україні, а також вносити до Довірчого списку іноземних надавачів електронних довірчих послуг. Відтепер громадяни ЄС зможуть підписувати в Україні е-документи своїми е-підписами й надавати електронні довірчі послуги в нашій державі.
Такі зміни спростять електронну взаємодію з іноземними партнерами, зокрема при веденні бізнесу. Також вони сприятимуть повноцінному використанню українських е-підписів за кордоном та шерингу е-документів ЄС в Україні. А ще ухвалення постанови дозволяє укладати міжнародні договори про взаємне визнання електронних довірчих послуг з іншими країнами.
Отже, з 31 грудня 2023 року громадяни ЄС підписуватимуть в Україні е-документи своїми е-підписами й надаватимуть електронні довірчі послуги в нашій державі.
Збільшення граничного обсягу доходу для ФОПів – платників ЄП II та III групи
9 листопада 2023 року у ВРУ зареєстровано проєкт закону № 10234 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розвитку малого бізнесу та заходів з детінізації обігу товарів і послуг».
Метою законопроєкту є здійснення індексації граничного обсягу доходу для ФОПів – платників єдиного податку II та III групи. Пропонується внести до ПКУ зміни, які передбачають:
-
збільшення граничних обсягів доходу для II групи ЄП у розмірі 1200 розмірів МЗП (зараз 834 МЗП).;
-
збільшення граничних обсягів доходу для III групи ЄП напряму залежить від використання праці найманих осіб і кількість осіб, які одночасно перебувають з ними у трудових відносинах:
-
не використовують працю найманих осіб, ліміт не має перевищувати 1200 розмірів МЗП;
-
використовують працю найманих осіб і їх кількість не перевищує 10 осіб, ліміт – 3000 розмірів МЗП;
-
використовують працю найманих осіб в кількості понад 10 осіб, ліміт – 6000 розмірів МЗП.
Станом на сьогодні, для платників ЄП III групи діє обмеження граничного доходу у розмірі 1167 розмірів МЗП.
Наказ № 43 про норми витрат ПММ втратив чинність
Втратили чинність норми витрат ПММ на автомобільному транспорті, що були затверджені наказом Мінтранспорту № 43 ще у 1998 році.
Але вже давно Наказ № 43 не враховував норми списання витрат ПММ для суттєвої кількості нових моделей колісних транспортних засобів, виробництво яких налагоджено вже після затвердження цих норм. Все це призводить до надходження численних звернень від суб’єктів господарювання щодо необхідності їх актуалізації.
Отже, Мінінфраструктури наказом від 02.11.2023 № 1011 визнало Наказ № 43 таким, що втратив чинність.
Разом з цим Мінінфраструктури спільно з ДП «ДержавтотрансНДІпроект» опрацьовують пропозиції щодо розроблення проєкту державного стандарту України у сфері нормування витрат палива на автомобільному транспорті.
Враховуючи, що роботи з розроблення та прийняття зазначеного стандарту становитимуть орієнтовно 1,5 – 2 роки, на перехідний період після втрати чинності наказу ДП «ДержавтотранНДІпроект» розмістить на сайті методичні рекомендації з нормування витрат палива. Однак, коли саме вони будуть розміщені, наразі невідомо. А до цього часу можна й надалі орієнтуватися на Наказ № 43, але радимо ще закріпити це наказом на підприємстві.
Зразки відповідних наказів ви зможете знайти на Бухгалтерській Відеоплатформі №1 у сервісі «Документи». Також можете завантажити необхідні бланки та зразки документів з прикладами їх заповнення. Бібліотека постійно доповнюється і наразі налічує вже 4500 документів. Ми постійно опрацьовуємо нові запити та робимо все можливе, щоб розширювати цей розділ.
Особливості звітування про КІК
Податківці повідомили, що з початку 2023 року до них надійшло 389 звітів про контрольовані іноземні компанії (далі – звіт) за скороченою формою і 285 повних звітів.
Нагадаємо, якщо звіт про КІК було подано за скороченою формою, необхідно подати повний звіт до кінця календарного року, наступного за звітним роком. Якщо за таким звітом загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. Водночас штрафні санкції та пеня не застосовуються.
Звіт про КІК подається окремо за кожною контрольованою іноземною компанією.
Порядок заповнення звіту про контрольовані іноземні компанії та скороченої форми звіту і подання до податкової затверджено наказом Мінфіну від 25.08.2022 № 254.
Першим звітним роком для звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік.
Звіт про КІК має бути подано одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи (для фізичних осіб) або податкової декларації з податку на прибуток підприємств (для юридичних осіб) за відповідний календарний рік:
-
для фізичної особи – до 1 травня 2024 року для звітів за результатами 2022–2023 рр.;
- для юридичної особи – до 1 березня 2024 року для звітів за результатами 2022–2023 рр.
До речі, за невиконання правил КІК штраф може сягати 268 400 грн. Водночас пп. 54 підрозд. 10 розд. XX ПКУ встановлено, що:
-
штрафні санкції та пеня за порушення вимог ст. 392 ПКУ під час визначення та обчислення прибутку КІК не застосовуються за результатами 2022 – 2023 звітних (податкових) років;
-
до платника податків, його посадових осіб не застосовується за результатами 2022–2023 звітних (податкових) років адміністративна та кримінальна відповідальність за будь-які порушення, пов’язані із застосуванням норм ст. 392 ПКУ.
9 грудня 2023 року наберуть чинності зміни до Порядку блокування ПН та РК. Цього разу оновили критерії позитивної податкової історії та додали ще деякі зміни до правил розрахунку критеріїв блокування ПН. Для того, щоб розібратися з усіма позитивними змінами та отримати практичні поради щодо розблокування ПН/РК від податкового експерта Ольги Самофалової, запрошую зареєструватись уже зараз на майстер-клас «Зміни у блокуванні ПН/РК з 9 грудня: як вийти на показники позитивної історії та позбутися статусу “ризикового”», який пройде 20 листопада. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Права та умови перенесення строків податкової перевірки
Податківці пояснили, коли можна перенести строк проведення документальної планової або позапланової перевірки платника податків.
По-перше, перевірка може бути перенесена у зв’язку з втратою, пошкодженням, достроковим знищенням документів або вилученням документів правоохоронними та іншими органами. Відповідно до п. 44.5 ПКУ, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пп. 44.1 і 44.3 ПКУ, платник податків зобов’язаний у п’ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити і надати підтверджувальні документи в податкову за місцем обліку.
Платник податків зобов’язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до податкової.
У такому випадку строк проведення перевірки платника податків переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки, але на строк не більше ніж 120 днів.
Якщо документи вилучені правоохоронними та іншими органами, термін проведення податкової перевірки, навіть і розпочатої, переносяться до дати отримання вказаних копій документів або забезпечення доступу до них (п. 85.9 ПКУ).
По-друге, за умови наявності поважних причин, таких як мобілізація до лав ЗСУ, хвороба та інші, ФОП має право надіслати листа до органу ДПС з проханням перенести строк документальної перевірки, виклавши причини неможливості її проведення.
У такому випадку податківці керуються пп. 1.2.6 п. 1.2 розд. І Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПСУ від 04.09.2020 № 470.
За рішенням керівника або заступника чи уповноваженої особи територіального податкового органу, який здійснює перевірку, терміни проведення документальної планової або позапланової перевірки платника податків можуть бути перенесені у випадках і на строк, які визначені п. 44.5 ПКУ (крім перевірок, визначених ст. 200 ПКУ) та п. 85.9 ПКУ. Про перенесення термінів проведення перевірки видається відповідний наказ із зазначенням строку та обставин, що спричинили таке перенесення, копія якого вручається платнику податків або посадовим особам платника податків, або його законним представникам під підпис або надсилається у порядку, передбаченому ст. 42 ПКУ.
Отже, терміни проведення документальної планової або позапланової перевірки переносяться у зв’язку з втратою, пошкодженням, достроковим знищенням документів або вилученням документів правоохоронними та іншими органами, а також у разі відсутності платника податків за своїм місцезнаходженням за умови наявності поважних причин, таких як мобілізація до лав ЗСУ, хвороба. Інших випадків перенесення термінів проведення документальних планових або позапланових перевірок законом не передбачено.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про найближчі граничні дати подання звітності та сплати податків.
Понеділок, 20 листопада – останній день подання:
- декларації з ПДВ за жовтень платниками, у яких податковий період дорівнює календарному місяцю;
- декларації акцизного податку за жовтень;
- декларації з плати за землю та декларації з рентної плати за жовтень;
- податку на прибуток підприємства за III квартал;
- частини чистого прибутку (доходу) державними підприємствами за III квартал.
А ще 20 листопада – останній день сплати:
- податку на додану вартість за III квартал;
- екологічного податку за III квартал,
-
рентної плати за користування надрами, за спеціальне використання води та за спеціальне використання лісових ресурсів за III квартал;
- збору за місця для паркування транспортних засобів за III квартал;
- туристичного збору за три квартали,
- єдиного податку із сум доходів, що оподатковуються за ставкою 15 % та задекларовані в III кварталі, платниками єдиного податку 1-ї та 2-ї груп;
- єдиного податку за III квартал платниками – юридичними та фізичними особами, що належать до 3-ї групи та авансового внеску з єдиного податку за листопад платниками єдиного податку 1-ї та 2-ї груп;
- ЄСВ з доходу за жовтень.