Закон прийнято! Податкові перевірки повертаються
Всі зміни тепер дізнаємося з ТГ-каналів наших законотворців або депутатів. 9 листопада про прийняття ВРУ законопроєкту № 10016-д щодо часткового поновлення перевірок, повідомив Данило Гетманцев у своєму ТГ-каналі. Остаточного тексту закону ще немає, чекаємо і найближчим часом повідомимо про всі зміни.
Відомо тільки, що майже нічого не змінилося після першого читання законопроєкту. Лише наступне:
-
строк повернення документальних планових податкових перевірок перенесено з 1 листопада на 1 грудня;
- мораторій на перевірки ФОПів першої та другої груп буде збережено до грудня 2024 року.
Запрошую 17 листопада на майстер-клас «Перевірки ДПС повертаються з 1 грудня: хто підпадає під критерії & Звітуємо про транспорт до ТЦК: облік авто і ПММ без штрафів».
На майстер-класі дізнаєтеся критерії для перевірок юридичних осіб і ФОПів, для кого в грудні залишається мораторій на перевірки. Також ви з’ясуєте, яку звітність слід подавати до ТЦК та коли, про який транспорт повідомляти, як правильно передавати авто на військові потреби, що робити з амортизацією та як списати залишки палива у баку. Лекторами будуть Ірина Губіна і Богдан Янків. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Уряд визначився з розмірами МЗП та ПМ на 2024 рік
9 листопада 2023 року Верховна Рада прийняла загалом законопроєкт № 10000 «Про Державний бюджет України на 2024 рік». Перелічимо основні зарплатні маркети на 2024 рік.
Відповідно до ст. 8 закону, мінімальна заробітна плата у 2024 році встановлена:
-
у місячному розмірі: з 1 січня – 7100 грн, з 1 квітня – 8000 грн
- у погодинному розмірі: з 1 січня – 42,6 грн, з 1 квітня – 48 грн
Отже, з 1 січня 2024 року якщо працівнику, який виконав місячну норму праці, нарахували зарплату в розмірі меншому ніж 7 100 грн, роботодавець проводить доплату до її рівня, яку виплачує разом із зарплатою (за винятком виконання роботи на умовах неповного робочого часу).
Максимальна база нарахування ЄСВ дорівнює 15 розмірам мінімальної зарплати. Тож максимальна сума ЄСВ, яку сплачує ФОП, складатиме:
-
з 1 січня 2024 року – 23430 грн (7 100 × 15 × 22 %)
-
з 1 квітня – 26400 грн (8 000 × 15 × 22 %)
Відповідно до ст. 7 закону, з 1 січня 2024 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 3028 грн, отже розмір податкової соціальної пільги становитиме 1514 грн, що складає 50 % розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом на 1 січня. Для окремих категорій працівників встановлено підвищений розмір ПСП (100 %, 150 % та 200 %).
Порахуємо також ліміти для ФОПів на 2024 рік:
-
річний дохід для платників І групи (167 МЗП) – 1 млн 185 тис. 700 грн
-
річний дохід для платників II групи (834 МЗП) – 5 млн 921 тис. 400 грн
-
річний дохід для платників III групи (1 167 МЗП) – 8 млн 285 тис. 700 грн
І ось цікавий показник припущень щодо курсу гривні – у середньому за рік 40,7 грн за долар (було 41,4 грн за долар).
Отже, чекаємо опублікування тексту прийнятого закону і про всі важливі цифри на 2024 рік повідомимо найближчим часом.
Запрошую бухгалтерів 13 листопада приєднатися до майстер-класу «Зарплатно-кадрові кейси: підсумований облік, графіки змінності, мінімальні оклади, колективний договір та його замінники», який проведе Тимур Алієв.
Ви дізнаєтеся про зарплатні правила підсумованого обліку, графіки змінності, мінімальні оклади без штрафів, а також про колективний договір, його наповнення, актуалізацію, відповідальність за його відсутності. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Перевірка інформації про бенефіціарів і структуру власності
6 листопада 2023 року набув чинності Порядок проведення перевірки інформації, наданої юридичною особою у поясненні та документах для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи, затверджений наказом Мін'юсту від 14.09.2023 № 3265/5.
Відповідно до порядку, держреєстратор протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідних документів від юридичної особи:
-
розпочинає перевірку інформації про КБВ та/або структуру власності;
-
має право вимагати від ЮО надати додаткові пояснення до раніше поданих документів, надання копій документів, вимагати доступу до приміщень юридичної особи, проведення огляду речей та документів за місцезнаходженням юридичної особи.
Вимога державного реєстратора до юридичної або фізичної особи надсилається або через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, або на адресу електронної пошти, або рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення за місцем проживання зазначеним в ЄДР.
Юридична особа зобов’язана всебічно сприяти державному реєстратору у встановленні перевірених даних про КБВ та/або структуру власності під час проведення перевірки.
За результатами проведеної перевірки інформації про КБВ та/або структуру власності державний реєстратор формує лист-повідомлення, матеріали на підтвердження встановлених фактів, а також пояснення та документи, надані юридичною особою.
Лист-повідомлення разом з доданими до нього матеріалами не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки надсилається до Міністерства юстиції України.
Мін'юст не пізніше двох робочих днів з дня отримання від державного реєстратора листа-повідомлення надсилає суб’єкту державної реєстрації, з яким перебуває у трудових відносинах такий державний реєстратор, лист з однією із таких вказівок:
-
виключити з ЄДР відмітку про можливу неправдивість інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи;
-
внести зміни до ЄДР про КБВ та/або структуру власності юридичної особи та виключити з реєстру відмітку про можливу неправдивість інформації;
- виключити з ЄДР інформацію про КБВ та/або структуру власності юридичної особи та відмітку про можливу неправдивість інформації.
Відповідальності за порушення у сфері держреєстрації
Набули чинності Порядок притягнення до відповідальності та Порядок визначення розмірів штрафів за порушення у сфері державної реєстрації юридичних осіб, затверджені наказом Мін'юсту від 13.09.2023 № 3258/5.
Порядок визначає процедуру притягнення юрособи, юрособи – резидента / фізособи – резидента, яка є засновником (учасником) юрособи та/або здійснює вирішальний вплив на її діяльність, до відповідальності та накладення штрафів за порушення у сфері держреєстрації юросіб, встановлених абзацами 2 – 4 ч. 4 ст. 35 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Отже, у разі виявлення порушення посадова особа Мін'юсту складає протокол, який не пізніше трьох робочих днів з дня його складення надсилається особі, щодо якої він складений.
Особа, щодо якої складено протокол, має право:
-
знайомитися з протоколом та іншими матеріалами справи;
-
подавати клопотання та докази;
-
надавати усні та/або письмові пояснення;
-
користуватися правовою допомогою адвоката або іншого фахівця у галузі права;
-
оскаржувати постанову у справі.
За результатами розгляду справи посадова особа виносить одну з таких постанов:
-
про накладення штрафу;
-
про закриття справи.
Під час визначення розміру штрафу за порушення мають бути враховані всі обставини вчинення порушення, зокрема:
-
характер порушення;
-
передумови і причини порушення;
-
повторне вчинення того самого порушення, за яке на особу протягом останнього року було накладено штраф;
-
кількість порушень, вчинених особою, щодо якої складено протокол, протягом останніх трьох років;
-
ступінь вини;
- наявність або відсутність негативних наслідків порушення, їх масштаб та можливість усунення.
Нагадаємо, що абз. 2 – 4 ч. 4 ст. 35 Закону № 755-IV передбачає наступну відповідальність у сфері державної реєстрації:
-
Внесення свідомо неправдивих відомостей про КБВ юридичної особи або про його відсутність – штраф на ЮО у розмірі від 1 000 до 20 000 НМДГ, тобто від 17 до 340 тис. грн
-
Неподання або несвоєчасне подання інформації про КБВ юридичної особи або про його відсутність – штраф на ЮО у розмірі від 1 000 до 20 000 НМДГ, тобто від 17 до 340 тис. грн
-
Ненадання юридичними особами – резидентами інформації про КБВ та структуру власності юридичної особи – штраф на юридичну або фізичну особу – резидента в розмірі від 1 000 до 20 000 НМДГ, тобто від 17 до 340 тис. грн
Наказ № 3258/5 набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування, а саме з 7 листопада. Водночас обов’язок суб’єктів первинного фінмоніторингу повідомляти держреєстраторів про неправдивість інформації про кінцевих бенефіціарних власників або структуру власності юрособи та підтвердити зазначені відомості набуде чинності з 1 грудня 2023 року. Тож Порядок № 3258/5 почне працювати з цієї дати.
Порядок зупинення реєстрації ПН/РК знов оновлять
7 листопада 2023 року на засіданні уряду внесено зміни до:
Відповідна постанова КМУ від 07.11.2023 № 1154 з внесеними змінами набирає чинності через 30 днів з дня її опублікування. Офіційно її було опубліковано 9 листопада. Отже, оновлення у блокуванні ПН та РК запрацюють з 9 грудня.
Змінами вдосконалено показники позитивної податкової історії платника податку (ППІ), тобто спрощено механізм реєстрації ПН/РК для сумлінних платників податків. Зокрема, платник відповідатиме ППІ, якщо:
-
Платник податку протягом останніх 6 послідовних місяців проводить придбання та постачання одних й тих самих товарів/послуг в обсягах не менше ніж 75 % від усього обсягу придбання та постачання у цьому періоді сформованого не більше ніж по чотирьох УКТЗЕД. Водночас платник має податкове навантаження більше ніж 5 %. А обсяг податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК поточного місяця не перевищує найбільшу суму податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК за останні 12 місяців.
-
Середньомісячна сума ПДФО за останні 12 місяців більша за суму ПДФО, розраховану з подвійної мінімальної заробітної плати, та середньомісячна чисельність у такому періоді не менше ніж 5 осіб.
-
Платником податку протягом трьох років до подання ПН/РК для реєстрації виконувалися такі умови:
-
не мав заборгованості зі сплати податків, не порушував строки подання звітності та строки реєстрації податкових накладних;
-
середньомісячний обсяг постачання, зазначений у зареєстрованих ПН/РК, перевищує 500 тис. грн;
-
податкове навантаження більше ніж 5 %;
-
обсяг податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК поточного місяця не перевищує найбільшу суму податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК за останні 12 місяців.
-
-
За 180 днів до подання ПН/РК для реєстрації одночасно виконуються умови:
-
за усіма зупиненими ПН/РК подані пояснення та копії документів;
-
за усіма поясненнями, за якими настав граничний строк розгляду, прийняті позитивні рішення;
-
у поточних ПН/РК зазначені УКТЗЕД, щодо яких були прийняті позитивні рішення;
-
обсяг податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК поточного місяця не перевищує найбільшу суму податку на додану вартість за зареєстрованими ПН/РК за останні 12 місяців;
-
щомісячний обсяг операцій за останні 6 звітних періодів перевищує 500 тис. грн.
-
-
Платником податку одночасно виконуються умови:
-
сплата податку на додану вартість за останні 12 місяців у розмірі понад 1 млн грн;
-
податкове навантаження за останні 12 місяців становить більше ніж 5%.
-
Цей показник є ознакою безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, і його «перенесено» до позитивної податкової історії. Чим встановлюється запобіжник для використання ризикового податкового кредиту платниками, які наразі при сплаті 1 млн грн за останні 12 місяців реєструють податкові накладні/розрахунки коригування за цією ознакою безумовної реєстрації. Водночас для доброчесних платників можливість автоматичної реєстрації податкових накладних залишається.
До Інструкції про службові відрядження внесено зміни
Мінфін наказами № 560 від 17.10.2023 та № 608 від 31.10.2023 затвердив зміни до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Мінфіну від 13.03.1998 № 59.
Що стосується авансу на відрядження, то змінами до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон передбачено, що аванс може видаватися готівкою:
-
держслужбовцям, а також іншим особам, які направляються у відрядження Офісом Президента України, Апаратом ВРУ, Секретаріатом КМУ, Мінекономіки у складі закордонних делегацій, передових груп, що забезпечують підготовку закордонних візитів зазначених посадових осіб;
- працівникам, яких у відрядження направляють держоргани та військові формування.
Що стосується підтвердних документів, то передбачено, що у разі якщо під час службових відряджень працівник застосував платіжну картку чи її реквізити, вартість витрат засвідчується банківською випискою та/або відомостями з рахунку в електронній або паперовій формі, що містить визначену законом інформацію про виконані платіжні операції.
Підтвердні документи можуть бути паперовими та/або електронними.
Що стосується добових витрат, то щоб відшкодувати їх, сума не потребує документального підтвердження. Але якщо з незалежних від відрядженого працівника причин відсутні підтвердні документи, що засвідчують вартість понесених у зв’язку з відрядженням витрат, то необхідна мати документальні докази перебування працівника у відрядженні.
У Порядку щодо відряджень в межах України передбачено, що відшкодування суми добових витрат здійснюється згідно з наказом (розпорядженням) про відрядження, звітом про використання коштів, виданих на відрядження, та згідно з одним або декількома документальними доказами, які підтверджують перебування працівника у відрядженні. Якщо такі документи відсутні, то добові витрати відрядженому працівникові не відшкодовуються.
Щодо відряджень за кордон, уточнено, що у разі відрядження працівника строком на один день добові витрати відшкодовуються як за повну добу.
Добові витрати за час перебування у відрядженні відшкодовуються за кожен день перебування у відрядженні, включно з днем вибуття і прибуття, – за нормами, встановленими для держави, до якої відряджено працівника.
Якщо відряджений, перебуваючи в дорозі до держави відрядження або повертаючись до місця постійної роботи, має пересадку на інший транспортний засіб або зупинку в готелі на території інших іноземних держав, добові витрати за час проїзду територією іншої держави відшкодовуються у сумах для цієї держави, з дня перетину кордону відповідної держави. Дата перетину визначається у транспортних квитках, рахунках за проживання в готелі (мотелі), іншому житловому приміщенні або згідно з відмітками прикордонних служб про перетин кордону відповідної іноземної держави.
У разі перетину протягом доби кордону декількох іноземних держав (які не є державою відрядження) добові витрати відшкодовуються у розмірі середнього арифметичного від сум, установлених для цих держав.
За день вибуття з України у відрядження за кордон за відсутності пересадки на інший транспортний засіб або зупинки в готелі або іншому житловому приміщенні на території України добові витрати відшкодовуються за нормами першої іноземної держави, в якій здійснюється пересадка (зупинка).
День прибуття до України (перетину кордону) – за нормами останньої іноземної держави, в якій здійснюється пересадка.
За день перетину кордону держави відрядження (незалежно від наявності протягом доби пересадок та/або зупинок на території інших іноземних держав під час перебування в дорозі до держави відрядження або повернення до місця постійної роботи) добові витрати відшкодовуються за нормами, встановленими для держави, до якої відряджено працівника.
Пам’ятаємо, що небюджетники самостійно встановлюють розмір добових за день для відряджень по Україні та за кордон. Але розрахунок добових можна застосовувати відповідно до Інструкції № 59.
Що стосується строків подання авансового звіту, то якщо відряджений працівник отримав аванс на службове відрядження готівкою, він подає звіт про використання коштів, виданих на відрядження, і повертає суму надміру витрачених коштів до закінчення третього банківського дня, наступного за днем прибуття до місця постійної роботи.
Якщо під час відрядження працівник застосував платіжні картки для проведення розрахунків у безготівковій формі, за наявності поважних причин керівник може продовжити строк подання звіту про використання коштів, виданих на відрядження, до 20 банківських днів (до з’ясування питання в разі виявлення розбіжностей між відповідними звітними документами).
За наявності непередбачуваних обставин, зокрема рішення про скасування відрядження, відкликання з відрядження, скасування авіарейсу або зміни маршруту поїздки та іншого, і неможливості з незалежних від відрядженого працівника причин повернути квиток на літак або інший транспортний засіб витрати, понесені працівником на оплату вартості квитка, можуть бути відшкодовані за рішенням керівника за наявності підтвердних документів.
План-графік податкових перевірок платників податків на 2023 рік оновлено
На вебсайті ДПСУ розміщено оновлений план-графік перевірок ДПС на 2023 рік. Тепер оновлено розділ I «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб» та II «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» плану-графіка перевірок на 2023 рік.
Сам план-графік, як і раніше, складається з чотирьох розділів:
Отже, до кінця 2023 року податкова запланувала перевірити 1 061 юридичну особу.
Помилки в розрахунку лікарняних та оформленні заяви-розрахунку призводять до сумних наслідків. Якщо неправильно розрахували або невчасно оформили — отримаєте штраф. Ми допоможемо вам розібратись, як усунути розбіжності в сумі допомоги й розбіжності в страховому стажі, підкажемо, як проводити корегування заяви-розрахунку і покажемо, коли формувати повідомлення про виплату лікарняних на порталі ПФУ.
15 листопада завітайте на безкоштовний майстер-клас «Лікарняні в ПФУ: заява-розрахунок, корегування у разі переплати/недоплати, повідомлення про виплату», який проведе Тимур Алієв. Реєструйтеся за посиланням.
Уряд запускає проєкт «е-Підприємець»
7 листопада 2023 року на засіданні уряду затверджено Порядок надання комплексної електронної публічної послуги «е-Підприємець».
Порядок визначає процедуру надання комплексної електронної публічної послуги «е-Підприємець», що забезпечує спрощення умов для започаткування та/або провадження підприємницької діяльності. «е-Підприємець» об’єднає 12 послуг для бізнесу, а саме:
-
державна реєстрація ФОП;
-
державна реєстрація змін до відомостей про ФОПа, що містяться в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань;
-
подання повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунка;
-
реєстрація платником ЄП;
-
реєстрація платником ПДВ;
-
реєстрація РРО та ПРРО, а також пошук фіскального чека;
-
реєстрація декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
-
подання інформації про попит на робочу силу (вакансії);
-
державна реєстрація потужностей операторів ринку харчових продуктів;
-
видавання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
-
реєстрація декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
- відкриття банківського рахунка.
Щоб запустити бізнес, достатньо буде заповнити заяву на порталі Дія за 20 хвилин, навіть не виходячи з дому. Крім того, скористатися послугою «е-Підприємець» можна буде на будь-якому етапі запуску чи розвитку власної справи. Зокрема, можна вибрати дві або більше послуг із запропонованих.
Спочатку «е-Підприємець» запустять для кількох видів діяльності:
-
салонів краси;
-
кафе;
-
точок продажу.
Послугою зможуть скористатися не лише новостворені ФОПи, а й дійсні бізнеси, щоб відкрити новий кіоск або студію манікюру.
Рада продовжила дію воєнного стану та загальної мобілізації
9 листопада президент підписав відповідні Закони № 3429-IX і № 3430-IX про затвердження указів президента щодо продовження воєнного стану та загальної мобілізації.
-
№ 3429-IX від 08.11.2023 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"»;
-
№ 3430-IX від 08.11.2023 «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку проведення загальної мобілізації"».
Отже, дію воєнного стану та загальної мобілізації буде продовжено з 16 листопада 2023 року на 90 днів, тобто до 14 лютого 2024 року.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні дати подання звітності.
15 листопада – останній день подання за жовтень:
- звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок);
- довідки про використані розрахункові книжки;
- звіту про виконання будівельних робіт;
- звіту про поставку продукції (товарів, послуг) за державним оборонним замовленням.