Податкова корегує план-графік перевірок та постійно шукає порушників
Податкова надала роз’яснення про порядок формування та коригування плану-графіка податкових перевірок. Так, відповідно до вимог п. 69.35 ст. 69 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. XX «Перехідні положення» ПКУ до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені виключно:
-
платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
-
платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
-
платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Підрозділи управління податкового аудиту здійснюють аналітичну роботу та відпрацювання ризикових суб’єктів господарювання, які декларують незначні виторги у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції та з питань правомірності заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ.
Податківці постійно отримують інформацію про факти здійснення системної господарської діяльності без державної реєстрації. Всі випадки досліджуються та перевіряються працівниками податкової, а у випадку підтвердження наданої інформації вживаються відповідні заходи реагування, зокрема і податкові перевірки.
Крім того, на сьогодні соціальні мережі Facebook, Instagram та інші інтернет-майданчики стали бізнес-платформами з потужними маркетинговими інструментами, якими користуються громадяни для дистанційного продажу товарів або надання послуг.
Територіальні органи ДПСУ лише протягом вересня 2023 року встановили непоодинокі випадки провадження госпдіяльності без держреєстрації як суб'єкта господарювання.
Зі свого боку податківці нагадують, що за провадження госпдіяльності без держреєстрації як суб’єкта господарювання ст. 164 КУпАП передбачено штраф до 85 000 грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.
Запрошую бухгалтерів на майстер-клас «Оренда землі-2023. Плата за землю та податок на нерухоме майно: як використовувати Перелік ТОТ, коли (не)платимо, наслідки (не)сплати», який 16 жовтня проведе Ірина Висіцька – адвокат у сфері земельних відносин. На майстер-класі будуть розглянуті питання оренди землі, включно з тривалістю оренди, розміром орендної плати, особливими умовами та обмеженнями щодо використання землі й оподаткування у воєнний час. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
Податківці розпочали РРО-перевірки
З 1 жовтня 2023 року податківці проводять перевірки щодо порушення вимог застосування РРО. Отже, свою увагу столичні податківці сконцентрували виключно на діяльності тих платників податків, які свідомо ухиляються від виконання встановлених законодавством обов’язків щодо фіскалізації розрахунків.
Значна кількість суб’єктів господарювання на ринку, де проводилися заходи контролю системно працюють з порушеннями порядку проведення розрахунків, а тому податковим органом заходи контролю будуть продовжені та посилені.
В ході проведення перевірок виявлені непоодинокі факти:
-
діяльності без державної реєстрації господарської діяльності;
-
продажу товарів без застосування РРО/ПРРО, невидавання відповідних розрахункових документів;
-
купівлі/продажу криптовалют і продажу товарів за криптовалюти;
-
реалізації необлікованих товарів, зокрема мобільних телефонів, мобільних гаджетів, комп’ютерів та інших електротоварів.
Також виявлені факти продажу тютюнових виробів без наявності ліцензії на право їх реалізації. Тютюнові вироби, що знаходилися в продажу, не були маркованими марками акцизного податку встановленого зразка.
За результатами проведених перевірок складено відповідні акти фактичних перевірок та адміністративні протоколи за ст. 164, 155 прим. 1 КУпАП. Крім того, не марковані марками акцизного податку тютюнові вироби вилучені із незаконного обігу працівниками поліції.
Пам'ятайте! За незастосування РРО/ПРРО у випадках, коли їх застосування є обов’язковим при продажу товарів, передбачено фінансову відповідальність у вигляді штрафу в сумі до 150% вартості проданих товарів з порушенням.
Коли форма № 20-ОПП є підставою для автоматичного скасування ПРРО
ДПС запровадила модуль автоматичного скасування реєстрації ПРРО, засобами якого один раз на добу перевіряється наявність підстав для скасування. У разі, якщо такі підстави встановлено, реєстрація ПРРО скасовується автоматично. Згідно з Порядком реєстрації та застосування ПРРО, затвердженим наказом Мінфіну від 07.07.2020 № 317, автоматичне скасування реєстрації ПРРО здійснюється фіскальним сервером ДПС у наступних випадках:
-
згідно з ЄДР, юридичну особу або ФОПа припинено;
-
господарська одиниця, де використовується ПРРО, згідно з повідомленням про об’єкти оподаткування суб’єкта господарювання (повідомлення № 20-ОПП), закрита або не експлуатується;
-
в контролюючому органі наявне судове рішення про ліквідацію суб’єкта господарювання у зв’язку з банкрутством;
-
наявні дані щодо ФОПа про його смерть, недієздатність;
-
суб’єкта господарювання знято з обліку в контролюючих органах.
Для уникнення скасування ПРРО податківці звертають увагу користувачів ПРРО на обов’язкове дотримання наступних умов:
-
у разі зміни даних щодо господарської одиниці у зв’язку зі зміною її назви, адреси місцезнаходження через перейменування вулиць, інших об’єктів топоніміки, до контролюючого органу необхідно подати повідомлення № 20-ОПП про зміни щодо об’єкта господарювання, а не про його закриття/відкриття;
-
ідентифікатор об’єкта оподаткування (господарської одиниці) обліковується в контролюючих органах у прив’язці до ПРРО. Закриття ідентифікатора для об’єкта оподаткування, який закривається, розпізнається модулем як закриття господарської одиниці, де застосовується ПРРО, що є підставою для скасування його реєстрації. У зв’язку з цим закриття/відкриття об’єкта оподаткування, на який зареєстровано ПРРО, із присвоєнням йому нового ідентифікатора, потребує перереєстрації ПРРО у день присвоєння нового ідентифікатора такому об’єкту оподаткування (господарській одиниці).
У приватній частині Е-кабінету наявні дані про об’єкти оподаткування платника податків, які перебувають на обліку в контролюючих органах.
Тож після подання повідомлення № 20-ОПП рекомендуємо перевірити, чи відповідають дані про об’єкти оподаткування даним про господарську одиницю, та якщо будуть виявлені розбіжності, повторно подати повідомлення № 20-ОПП та/або здійснити перереєстрацію ПРРО.
У разі автоматичного скасування реєстрації ПРРО суб’єкт господарювання може повторно зареєструвати ПРРО на нову господарську одиницю.
Щоб ваші ПН/РК в ЄРПН не зупинили - подайте «таблицю даних платника ПДВ»
Щоб запобігти зупиненню ПН/РК в ЄРПН, податківці рекомендують суб’єктам господарювання подати «таблицю даних платника ПДВ» (форма j(f) 1312303). Таблицю рекомендується подавати платникам ПДВ, які здійснюють діяльність, пов'язану:
- з виробництвом;
- з будівництвом;
- з наданням послуг (транспортних, бухгалтерських, охорони тощо);
- з виконанням різного роду робіт;
- із сільськогосподарським товаровиробництвом та іншим.
Таблиця платника ПДВ має містити інформацію щодо специфіки діяльності платника ПДВ, зокрема про види економічної діяльності (КВЕД), коди товарів (УКТЗЕД), послуг (ДКПП), які купуються та реалізуються.
До таблиці даних обов'язково надається пояснення, в якому зазначається вид діяльності з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. В поясненні зазначається специфіка діяльності (суть господарської діяльності) та обґрунтування необхідності використання таблиці даних платника ПДВ; наймані працівники, залучені до господарської діяльності; наявність ліцензії / дозвільних документів / допусків та інших документів, необхідних для здійснення діяльності (за необхідності); основні фонди / засоби, матеріальні активи, транспортні засоби, земельні угіддя, які використовуються в діяльності на правах власності або оренди.
Зверніть увагу: якщо ведеться декілька видів діяльності, доцільно буде подати таблицю даних платника податку окремо на кожен з них.
Таблицю даних з кодами, на які вже є врахована таблиця, не потрібно повторно подавати.
При поданні до ДПСУ таблиці даних платника податку враховуйте відповідність виду економічної діяльності платника та кодів товарів (послуг), що постачаються (реалізуються) платником на території України, а також надавайте лише достовірну інформацію. Подана інформація має відповідати показникам податкової звітності.
Основним критерієм, за яким приймається рішення Комісії про врахування таблиці даних платника податку, є підтвердження наявності достатньої матеріально-технічної бази та людських ресурсів для ведення господарської діяльності (пояснення мають розкривати суть господарських операцій, тобто розкривати економічну вигоду, виправданість ризику і ділову мету). Результатом такої діяльності є відповідний рівень сплати платежів до бюджету.
Щоб розібратися в особливостях оподаткування ПДВ, ризиках співпраці ТОВ з ФОПами на ЄП, а також зі складанням декларації та уточнюючих розрахунків за вересень на практиці, запрошуємо на майстер-клас «Все про ПДВ для ТОВ і ФОП», який 18 жовтня проведуть Сергій Дробоття та Ольга Самофалова. Реєстрація на майстер-клас безкоштовна за посиланням.
Е-декларації повертаються та будуть відкритими
З 12 жовтня 2023 року набуде чинності Закон від 20.09.2023 № 3384-IX «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», яким зокрема вносяться зміни до Закону від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції».
Відповідно до внесених змін:
-
особи, які у 2022-2023 роках не подали антикорупційну е-декларацію, мають подати такі декларації (у разі їх неподання) не пізніше 90 календарних днів з дня набрання чинності цим законом;
-
суб'єкти декларування, які виконують завдання в інтересах нацбезпеки та оборони, беруть безпосередню участь у веденні воєнних (бойових) дій та отримують додаткову винагороду, призначену для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських на період дії воєнного стану, або перебувають на тимчасово окупованих територіях, подають відповідну декларацію у наступні строки:
-
упродовж 90 днів з дня визначення дати завершення бойових дій або дня визначення дати завершення тимчасової окупації на територіях, на яких особа перебуває;
-
упродовж 90 днів з дня повернення до пункту постійної дислокації або місця постійної роботи;
-
упродовж 90 днів з дня припинення повноважень або переведення особи на посади, які не передбачають безпосередньої участі в бойових діях, виконанні бойових завдань, посиленні охорони державного кордону, проведенні розвідувальних заходів, контррозвідувальних операцій чи оперативно-розшукової діяльності;
-
упродовж 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану.
-
І головне, не пізніше ніж за 60 днів з дня набрання чинності цим законом буде забезпечено відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Змінено Порядок надання відповідей на запити ДПС
Постановою КМУ від 06.10.2023 року № 1058 внесено зміни до Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2010 № 1245.
Зміни до Порядку № 1245 поширюються на небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей та НКЦПФР.
Тепер підписувати КЕПом запит, надісланий з використанням технічних засобів електронних комунікацій, може не лише керівник (його заступник) органу ДПС, а й уповноважена посадова особа. Крім того, передбачено, що:
-
Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані надавати інформацію, визначену в запиті ДПСУ, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено ПКУ), у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ.
-
У разі проведення зустрічної звірки платники та інші суб'єкти зобов'язані надавати інформацію, визначену в запиті ДПСУ, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, та документальне підтвердження такої інформації на вимогу органу ДПС у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ.
-
У разі отримання платником податків запиту про надання інформації та її документального підтвердження, які вже надавалися таким платником податків за попередніми запитами ДПСУ, платник податків має право надати ДПСУ інформацію про дату надсилання та номер листа, яким зазначена інформація та її документальне підтвердження надавалися органу державної податкової служби. У такому разі платник податків звільняється від обов’язку надання інформації та її документального підтвердження в цій частині.
Також змінами передбачено, що інформація на запит органу ДПС надається НБУ, банками, іншими фінустановами, небанківськими надавачами платіжних послуг, емітентами електронних грошей безоплатно.
Форма Податкового розрахунку та додаток 4ДФ до нього за III квартал 2023 року
Платники податків подають Податковий розрахунок та додатки до нього з урахуванням внесених змін відповідно до Наказу № 113 (зокрема і враховуючи зміни Довідника ознак доходів фізичних осіб) за звітні періоди, починаючи з III кварталу 2023 року.
На вебпорталі ДПС у реєстрі електронних форм податкових документів розміщені електронні форми:
-
податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4 за ідентифікаторами форм J0500109 (для юридичних осіб) та F0500109 (для фізичних осіб) та додатків до нього, зокрема:
-
додатку 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» за ідентифікаторами форми F/J0510409 (F – для фізичних осіб, J – для юридичних осіб).
Щоб розібратися в змінах, які відбулися в формах та в порядку складання зарплатної звітності, а також в питаннях оплати, визначенні розрахункового періоду та обчисленні «середньої» для лікарняних та декретних, запрошуємо на майстер-клас «Об’єднана зарплатна звітність III квартал: приклади заповнення & Лікарняні/декретні зміни з 1 жовтня: корегування оплати, визначення розрахункового періоду та «середньої», який 17 жовтня проведуть Галина Казначей і Тетяна Гуль. Реєстрація безкоштовна за посиланням.
За вересень та жовтень декларацію з акцизного податку подаємо ще за старою формою
З 5 жовтня 2023 року набрали чинності накази Мінфіну від 28.07.2023 № 414 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» та від 18.08.2023 № 444 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 28 липня 2023 року № 414».
Метою прийняття наказів є приведення у відповідність форми декларації з акцизного податку і Порядку її заповнення та подання щодо:
-
можливості здійснення платежів за серією (за наявності) та номером паспорта лише для громадян України, до паспортів яких внесена відмітка, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта;
-
приведення термінології наказу № 14 у відповідність до законодавства у сфері платіжних послуг.
Відповідно до положень пункту 46.6 ПКУ, нові форми декларацій (розрахунків) застосовуються для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення.
Таким чином, застосування оновленої форми декларації з акцизного податку з урахуванням змін, внесених наказами Мінфіну № 414 та № 444, починається з 1 грудня 2023 року. Вона подається за звітний (податковий) період – листопад 2023 року.
Ввезення гумдопомоги військового призначення відбуватиметься по-новому
Пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги та всіх товарів військового призначення та подвійного використання буде здійснюватися відповідно до вимог нового Порядку пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 05.09.2023 № 953.
Отже, з 1 грудня 2023 року втрачає чинність постанова КМУ від 01.03.2022 № 174, а з нею і вимоги щодо надання до митних органів під час пропуску через митний кордон України гарантійних листів кінцевих користувачів товарів гуманітарної допомоги.
Тож 1 грудня митне оформлення гумдопомоги здійснюватиметься у пунктах пропуску через державний кордон України без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності шляхом подання декларації про перелік товарів, що визнаються гумдопомогою у спосіб, визначений новим Порядком.
Водночас ввезення товарів гуманітарної допомоги, що належать до товарів військового призначення та подвійного використання здійснюватиметься за наявності декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та дозвільного документа Державної служби експортного контролю України, якщо його необхідність передбачена, згаданими вище порядками № 1807 та № 86.
За словами депутата Ніни Южаніної, після 1 грудня отримувачам гуманітарної допомоги доведеться пройти 20 кіл.
Нагадаємо, що товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом (на період воєнного стану). Отримувач гуманітарної допомоги – юридична особа, зареєстрована в Реєстрі (бюджетні установи, благодійні, громадські, релігійні організації, реабілітаційні установи), а набувач гуманітарної допомоги – фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.
Наразі до 1 грудня 2023 року (постанова КМУ №174 від 01.03.2022) алгоритм ввезення гуманітарної допомоги наступний:
-
Отримувач або його представник (водій) подає декларацію для митного оформлення товарів як гуманітарної допомоги (в електронній формі або паперовій формі у пункті пропуску через митний кордон).
-
Для окремих товарів (пластини для бронежилетів, переносні радіостанції військового призначення, безпілотні літальні апарати (квадрокоптери) військового призначення, біноклі, монокуляри та інші оптичні труби, магніфери (збільшувачі) військового призначення, коліматорні приціли, оптичні приціли військового призначення, тепловізори, прилади нічного бачення) митним органам подається гарантійний лист кінцевого користувача таких товарів (військової частини).
Про 20 кіл пекла, з якими доведеться стикнутися отримувачам гуманітарної допомоги після 1 грудня 2023 року, обов’язково підготуємо для вас інформаційні випуски. Слідкуйте за нами надалі.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про граничні строки подання звітності та сплати податків найближчими днями.
16 жовтня – останній день подання за III квартал:
- інформації про кількість працевлаштованих громадян суб'єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні;
- фінансової та бюджетної звітності розпорядниками і одержувачами коштів державного й місцевих бюджетів.
19 жовтня – останній день сплати за III квартал:
- авансових платежів із ПДФО фізичними особами – суб'єктами підприємницької діяльності.
20 жовтня – останній день подання за вересень:
- декларації з податку на додану вартість платниками, у яких податковий період дорівнює календарному місяцю;
- декларації з акцизного податку;
- декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності);
- декларації з рентної плати.
Крім того, 20 жовтня – останній день сплати:
- ЄСВ з доходу ФОП за III квартал;
- авансового внеску з ЄП платниками, які належать до 1-ї та 2-ї груп, за жовтень;
- ЄП на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з доходу за вересень.