Зміни в обчисленні компенсацій відпусток та матеріальної допомоги
Майже два тижні ми чекали на текст Постанови, якою Кабмін вніс зміни в Порядок обчислення середньої зарплати. Нарешті 12 вересня Постанова КМУ № 957 від 08.09.2023 опублікована, але її норми застосовуються з 12 вересня, тобто вже зараз їх треба враховувати при проведенні розрахунків.
Постанова № 957 внесла зміни у наступні два Порядки:
- Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 08.02.1995 № 100;
- Порядок надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, затверджений постановою КМУ від 08.08.2016 № 500.
Новації стосуються компенсацій відпусток та розрахунку матеріальної допомоги.
-
Щодо компенсацій відпусток, при звільненні працівника то потрібно по-новому обраховувати середню зарплату для компенсації відпустки. Відповідно до змін, обчислення середньої заробітної плати для оплати часу відпусток, надання матеріальної (грошової) допомоги або виплати компенсації за невикористані відпустки проводиться виходячи з виплат за останні 12 календарних місяців роботи, що передують місяцю надання відпустки, надання матеріальної (грошової) допомоги або виплати компенсації за невикористані відпустки (абзац перший пункту 2 Порядку № 100).
Обчислення середньої заробітної плати для виплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набув право до 31 грудня 2023 року, проводиться, зважаючи на виплати, нараховані у 2023 році.
Отже, розрахунковий період в 12 місяців залишили. Оскільки до дня звільнення право на відпустку вже є, це означає, що треба застосувати правило розрахунку, зважаючи на виплати, нараховані у 2023 році.
-
Щодо розрахунку матеріальної допомоги, то розрахунковий період змінили. Тепер це 12 попередніх місяців, але не змінили підхід – за відпрацьований час. Тобто рахуємо, як і раніше, але за довший період.
Для держслужби у Порядок № 500 внесли зміни щодо максимального розміру матеріальної допомоги, яка не перевищує середньомісячної заробітної плати, на підставі особистої заяви у порядку, затвердженому керівником державної служби
Не змінними залишилися:
- порядок розрахунку відпусток;
- порядок розрахунку лікарняних, відряджень, донорських днів та іншого.
Тепер є, в чому розбиратися бухгалтерам на місцях. І дуже хотілося найближчим часом мати роз’яснення авторів цих змін щодо застосовування прийнятих новацій на практиці, бо невизначеностей багато.
Детально про зміни в розрахунку середньої заробітної плати, які вже діють, ми будемо розповідати на серії наших вебінарів.
Вже 19 вересня, з нагоди до Дня лектора, плануємо провести святковий ефір за темою «Аудит відпусток для нарахування компенсацій & Перевірки зарплатних податків ЄСВ, ПДФО, ВЗ та собівартості товарів, робіт і послуг». Це буде справді цікавий і насичений ефір, на якому ви дізнаєтесь, як правильно вести облік днів відпусток для нарахування компенсацій по-новому, розберетеся з оформленням кадрових документів в умовах війни, отримаєте розʼяснення щодо ЄСВ-змін і зарплатних показників на 2024 рік і виправлення помилок в об’єднаному звіті, а також про перевірку формування собівартості товарів, робіт та послуг, а саме на які рахунки відносити витрати. Цей професійний майстер-клас проведуть наші найкращі лектори Яна Ярошенко, Галина Казначей та Ірина Губіна.
А 20 вересня неперевершений Тимур Алієв запрошує вас на майстер-клас «Зміни в розрахунку "середньої" для розміру матеріальної допомоги і компенсації за дні невикористаної відпустки: облік, аудит періодів, практичне застосування».
Реєстрація безкоштовна за посиланням.
«Пошук» варіантів скасування мораторію на проведення податкових перевірок
Не пройшло і тижня після того, як Кабмін схвалив зміни до ПКУ та Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок.
Нагадаю, що законопроєктом було запропоновано установити, що з 1 жовтня 2023 року відновлюється проведення документальних (планових та позапланових) перевірок, проведення яких було заборонено до припинення воєнного стану на території України.
Головною умовою є те, що перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться за наявності безпечних умов для їх проведення.
Але станом на сьогодні у Верховній Раді зареєстровано вже чотири альтернативних законопроєкти. На відміну від попереднього, ці проєкти вже не про скасування мораторію, а навіть про його продовження!
Що ж пропонують зареєстровані законопроєкти?
Розглянемо кожен з них окремо:
-
Законопроєкт № 10016-1 має на меті не лише збереження, а й продовження дії мораторію на податкові перевірки на період року після припинення або скасування воєнного стану;
-
Законопроєкт № 10016-2 пропонує продовжити дію мораторію на податкові перевірки на період до припинення або скасування воєнного стану для платників податків, сукупний дохід яких за попередній календарний рік складав від 1200 до 10000 МЗП, встановленої законом на 1 січня відповідного року, а для платників податків, сукупний дохід яких за попередній календарний рік не перевищував 1 200 МЗП, встановленої законом на 1 січня відповідного року на період до 31 грудня року, у якому припинено або скасовано воєнний стан;
-
Законопроєктом № 10016-3 пропонується поширити дію мораторію лише на податкові перевірки платників податків, сукупний дохід яких за попередній календарний рік не перевищував 40 мільйонів гривень;
-
Законопроєкт № 10016-4 пропонує зберегти дію мораторію на податкові перевірки та продовження його дії на період до 31 грудня року, в якому відбудеться припинення або скасування воєнного стану.
За темпами появи цих законопроєктів важко встигнути, і гадаю, це ще не останні пропозиції. Отже, Рада має розглянути їх всі. А ми тримаємо руку на пульсі.
Одне можна сказати напевно, скасування мораторію на податкові перевірки з 1 жовтня не відбудеться, тому що Рада та відповідні Комітети просто не встигнуть своєчасно опрацювати жоден з проєктів закону.
Скористалися «воєнними» пільгами, а податкова нарахувала штраф
Згідно зі змінами, які внесені до ПКУ навесні 2022 року, з 1 березня по 31 грудня 2022 року платники отримали можливість тимчасового звільнення від нарахування та сплати податків за земельні ділянки та нерухомість, що розташовані на територіях, де ведуться (велися) бойові дії. У квітні 2023 року законом було уточнено, що держава не має штрафувати бізнес за несплату таких податків, а всі визначені у податкових повідомленнях-рішеннях (ППР) борги підлягають анулюванню.
Але вже протягом 2023 року Рада бізнес-омбудсмена отримала одразу декілька скарг від столичних підприємств, яким податкова нарахувала штрафи, попри те, що вони скористались у зазначений період пільгами. Майно скаржників розташоване в Києві, а столиця увійшла до переліку територій активних бойових дій з 24.02.2022 по 30.04.2022. Втім, у кожній справі податківці виявили заниження сум податку за землю або податку на нерухоме майно. В результаті суми штрафів сягали від 500 тисяч до мільйона гривень.
Рада декілька разів підіймала питання застосування пільг з податку на землю та нерухомість на Експертній групі з ДПСУ. Крім того, по кожній скарзі було оформлене звернення листом до Державної податкової служби та прохання відкликати податкові рішення, адже компанії ніяк не порушували законодавство. Окремо ДПСУ розглянула адміністративні скарги підприємств за участі Ради.
Врешті-решт завдяки медіації РБО податкова скасувала відповідні нарахування та штрафи з податку на нерухомість. Отже, як-то кажуть, борітеся – поборете!
Першочергове завдання податкової з 1 жовтня – це контроль за використанням РРО
Голова Податкового комітету Данило Гетманцев звернувся до податківців, які готуються виходити на перевірки застосування РРО з 1 жовтня.
Він зазначив, що однією з найбільших перешкод в запровадженні надважливої реформи фіскалізації є обґрунтовані побоювання щодо упередженого ставлення до бізнесу в процесі перевірок. Пошук дрібниць, які не мають жодного значення для фіскальних цілей, але можуть формально трактуватися як правопорушення.
Перед податківцями не стоїть завдання зібрати штрафи. Першочергове завдання – забезпечити прозорий законний податковий контроль за використанням РРО, а не за послідовністю букв в назві підприємця на чеку або за ідеальною цілісністю дійсної акцизної марки на пляшці в ресторані.
Крім того, Гетманцев наголошує на необхідності проведення роз’яснень і навчання ФОПів в ході перевірчих заходів.
Ну що ж, ми також солідарні з цим рішенням, тому активно підключаємося до процесу навчання та роз’яснень з питань застосування РРО та ПРРО і запрошуємо бухгалтерів і ФОПів 21 вересня на безкоштовний майстер-клас «Перевірки РРО та фіскальні чеки по-новому: практика (не)застосування РРО/ПРРО, обов'язкові реквізити, “спрощення” в чеку», який проведе Тимур Алієв. Реєстрація – за посиланням.
ФОПів пропонують звільнити від обов'язку вести облік товарних запасів
11 вересня 2023 року ВРУ зареєстровано законопроєкт № 10028, який має на меті виключити з Закону про РРО норми, що не стосуються застосування РРО. Адже обов’язок ведення товарного обліку створює потужні перешкоди детінізації діяльності суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку і звітності.
Відповідно до пояснювальної записки до проєкту закону № 10028, пропонується:
-
скасувати для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, обов’язку вести облік товарних запасів і здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку (шляхом виключення із Закону п. 12 ст. 3);
-
скасувати для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, відповідальності за невиконання обов’язку вести облік товарних запасів (шляхом виключення із Закону ст. 20).
Міноборони буде отримувати інформацію щодо призовників, військовозобов'язаних та резервістів у податкової
Порядок електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів і Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, затверджено спільним наказом Міноборони та Мінфіну від 21.08.2023 № 494/446.
Цей Порядок визначає механізм обміну інформацією між Міноборони та ДПС, загальні правила складання та подання сформованих за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів запитів на отримання з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків відомостей, необхідних для актуалізації бази даних ЄДРПВР та формування і надання ДПС відповідей на такі запити.
ДПСУ надаватиме Міноборони на їхній запит інформацію, якщо фізособу ідентифіковано і в Держреєстрі наявна запитувана інформація, зокрема:
-
реєстраційний номер (відповідає номеру запиту, на який надається відповідь), дата (число, місяць, рік) відповіді на запит і результат обробки запиту;
-
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта фізичної особи;
-
код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта і найменування або ПІБ податкового агента;
-
дата прийняття на роботу (за наявності);
-
дата звільнення з роботи (за наявності).
Наказ Міноборони та Мінфіну від 21.08.2023 № 494/446 набере чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування. Станом на 13 вересня 2023 року він не опублікований.
Електронні виконавчі документи тепер можна подати через Е-суд
Розроблено електронну інформаційну взаємодію між автоматизованою системою документообігу суду (АСДС), Електронним судом та автоматизованою системою виконавчого провадження.
Завдяки цьому в Е-суді реалізовано сервіс надсилання сторонам електронних виконавчих документів, а також забезпечена можливість пред’явлення в електронній формі документів до виконання.
Так, для можливості відправлення електронного виконавчого документа до Е-кабінету стягувача та боржника достатньо створити в АСДС виконавчий документ та накласти на нього кваліфікований електронний підпис судді.
Надалі сервіс автоматично відправить сформований електронний виконавчий документ до е-кабінетів стягувача та боржника. Зі свого боку боржник, отримавши електронний виконавчий документ, матиме можливість сплатити передбачені у ньому платежі засобами підсистеми «Електронний суд», а стягувач – пред’явити його для виконання до державного або приватного виконавця.
Новий сервіс економить кошти на пересилання поштової кореспонденції та особистий/робочий час. Крім того, виконавчий документ миттєво потрапляє до відділу ДВС або приватного виконавця та в онлайн-режимі дозволяє сплатити платежі, які передбачені у виконавчому документі.
До Порядку функціонування Е-кабінету планують внести зміни
На сайті податкової опубліковано проєкт наказу Мінфіну «Про внесення змін до Порядку функціонування Електронного кабінету», який розроблено з метою розширення переліку податкової інформації, яку за згодою платника податків у визначеному ним обсязі може бути надано контрагенту.
Додатком 5 до Порядку функціонування електронного кабінету, затвердженого наказом Мінфіном від 14.07.2017 № 637, визначено відповідну форму, яка містить податкову інформацію за попередньо наданою згодою платника податків у визначеному ним обсязі, зокрема:
- інформацію щодо реєстраційних та облікових даних платника податків;
- звітності з трансферного ціноутворення, податкової та фінансової звітності;
- податкового боргу;
- суми нарахованих і сплачених податкових зобов’язань;
- видів економічної діяльності;
- перелік товарів згідно з УКТ ЗЕД;
- інформацію щодо включення до / виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З метою мінімізації ризиків платників податків запропоновано доповнити зазначену форму інформацією, що міститься у врахованих таблицях даних платника ПДВ.
До речі, 18 вересня запрошую вас на майстер-клас «ПДВ-зміни: відновлення строку давності та інших строків, які впливають на ПДВ-показники, зняття статусу ризиковий платник та безумовна реєстрація ПН», який проведе Сергій Дробоття. Ви дізнаєтесь, як поновлення правила «365 днів» впливає на адміністрування та облік ПДВ, чи є спеціальний порядок відображення податкового кредиту після скасування 2 % та в яких випадках ПН зареєструють без блокування. Реєстрація за посиланням.
НБУ знизив облікову ставку до 20 %
Правління НБУ ухвалило рішення знизити облікову ставку з 22 % до 20 % з 15 вересня 2023 року. Подальше сповільнення інфляції та спроможність НБУ забезпечувати курсову стійкість дають змогу продовжити цикл зниження ставки за збереження достатньої привабливості гривневих заощаджень. Такий крок підтримає відновлення економіки та водночас не створюватиме загроз для фінансової стабільності.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про останні дати подання звітності та сплати податків.
19 вересня
Останній день сплати:
- авансового внеску з єдиного податку за вересень платниками, віднесеними до 1-ї та 2‑ї груп.
20 вересня
Останній день подання:
- заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування з IV кварталу 2023 року;
- декларацій за серпень:
- з ПДВ (подається за новою формою);
- з акцизного податку;
- з плати за землю;
- з рентної плати.
Останній день сплати:
- єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з доходу за серпень.