Ви дізнаєтесь:
- Для кого збережено мораторій на проведення планових перевірок
- Про обов'язкову умову, без виконання якої перевірка не проводиться
- Про новації щодо податкових штрафів
З 1 серпня 2023 року Законом № 3219 суттєво обмежено дію мораторію щодо податкових перевірок, який був запроваджений ще минулого року на період діє воєнного стану.
З’ясуймо, за яких умов з 1 серпня цього року податківці можуть проводити планові, позапланові й фактичні перевірки.
***
Документальні планові перевірки
Насамперед потрібно сказати, що мораторій на проведення планових перевірок збережено. Але не для всіх!
Тимчасові умови проведення податківцями планових перевірок визначено у новому п. 69.35 підрозд. 10 Прикінцевих положень ПКУ. У ньому вказано платників, щодо яких можуть проводитися позапланові перевірки з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Отже, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені лише:
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Оновлений план-графік оприлюднюють на офіційному вебсайті ДПС, не пізніше останнього числа місяця, у якому було затверджено такий оновлений план-графік.
Планові перевірки можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка.
Тож платникам, на яких не поширюється мораторій з 1 серпня, варто наприкінці кожного місяця слід перевіряти на сайті ДПС план-графік перевірок, щоб вчасно підготуватися до перевірки та мінімізувати ризики й штрафи.
Зверніть увагу! ДПС може поновити планові перевірки, що були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року. Але ці перевірки поновлюються лише на невикористаний строк. І зрозуміло, що йдеться лише про вищевказаних платників, на яких не поширюється мораторій.
Ще один важливий момент! У новому п. 69.21 підрозд. 10 Прикінцевих положень ПКУ залишено вимогу без виконання якої перевірка не проводиться.
Йдеться про те, що перевірки можуть бути проведені за наявності безпечних умов для проведення перевірки, а саме безпечного:
- доступу і допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об'єктами оподаткування,
- доступу і допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов'язаної з обчисленням та сплатою податків,
- проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Крім того, обов’язково не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки податковий орган зобов’язаний надіслати або вручити платнику податків копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки. Це загальна вимога пункту 77.4 ПКУ.
Зміни в правилах позапланових перевірок
Перейдемо до позапланових перевірок. Головна зміна – суттєве збільшення підстав для таких перевірок. Їх перелік доволі суттєвий і на озвучення всіх підстав піде багато часу, але про деякі з них скажемо.
У зміненому п. 69.2 прим 1 йдеться про те, що з 1 серпня проводяться позапланові перевірки: на звернення платника податків; з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України. Перевірки проводяться щодо платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги), також перевірки здійснюються у частині контролю за трансфертним ціноутворенням, та щодо порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.
Також дозволені позапланові перевірки платників ПДВ на підставах, вказаних у пп. 78.1.8 ПКУ, зокрема з метою бюджетного відшкодування з ПДВ, або у разі декларування платником від'ємного значення із ПДВ, яке становить понад 100 тис. грн, а також якщо на платника подано скаргу у зв’язку із помилками в податковій накладній чи її нереєстрації.
При позапланових перевірках також мають бути безпечні умови для їх проведення, тобто діють такі ж вимоги, про які ми вже говорили, аналізуючи зміни щодо планових перевірок. Нагадаю, що вони вказані у новому п. 69.21 підрозд. 10 Прикінцевих положень ПКУ.
Позапланові перевірки, які були розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, можуть бути поновлені на невикористаний строк.
Нагадаємо, що строки проведення перевірки відповідно до п. 82.2 ПКУ для позапланової виїзної перевірки становлять:
- для великих платників – 15 р. дн. (можливе продовження на 10 р. дн.);
- для суб'єктів малого підприємництва – 5 р. дн. (можливе продовження на 2 р. дн.);
- для інших платників – 10 р. дн. (можливе продовження на 5 р. дн.).
Особливості фактичних перевірок
Ну і нарешті про фактичні перевірки. Вони однозначно поза мораторієм. Але важлива зміна щодо фактичних перевірок також передбачено, що для їх проведення мають забезпечуватися безпечні умови, як і у випадку проведення планових та позапланових перевірок.
Ці умови вказані в п. 69.21 підрозд. 10 розд. XX ПКУ. У разі їх відсутності перевірка не може бути проведена.
Нагадаю, що підстави для проведення фактичної перевірки вказані у п. 80.2 ПКУ і вони не змінилися.
Податкові штрафи під час воєнного стану
І на останок про важливу новацію, щодо податкових штрафів.
У п. 69.37 підрозділу 10 р. XX ПКУ передбачено, що тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов'язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов'язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.
Тобто у разі сплати нарахованої за результатами перевірки суми податку протягом 30 календарних днів з дня отримання ППР, платник звільняється від сплати штрафів і пені.
Але варто зауважити, що право як на адміністративне, так і на судове оскарження податкового рішення також залишилось і платник може ним скористатися, якщо вважає, що податківці неправомірно донарахували йому суму грошового зобов’язання.
Маєте професійні питання за темами відео?
Ставте їх експертам у сервісі «Особистий консультант» безлімітно й отримуйте відповіді на кожне протягом доби.
Щоб отримати роз’яснення від лекторів, скористайтеся розділом «Консультації лекторів». Відповіді надаються у відеоформаті щовівторка.