В е-кабінеті запрацювала нова функція щодо списання «технічного» боргу
Ще на початку серпня податкова надала роз'яснення, що борги, які виникли до 1 серпня у ФОПів – платників ЄП 1-2 груп, мають бути скасовані самою податковою.
Тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, ФОПи – платники ЄП І та II групи мають право не сплачувати ЄП.
Разом з цим, для платників ЄП, які скористалися правом не сплачувати ЄП відповідно до пп. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, нараховані контролюючим органом суми авансових внесків з ЄП, суми штрафних санкцій та пені за несплату (неперерахування) або сплату (перерахування) не в повному обсязі авансових внесків з єдиного податку в порядку та у строки, визначені ПКУ, підлягають скасуванню (анулюванню) за відповідні періоди з 1 квітня 2022 року по 31 липня 2023 року.
Отже, податкові зобов’язання зі сплати ЄП мали бути нараховані таким платникам ЄП лише за періоди, за які був фактично сплачений ЄП, що відображені в декларації платника ЄП. Всі інші нараховані програмою в автоматичному режимі «технічні» борги мали б бути списання з набранням чинності Закону № 3219.
Але тільки з 22 серпня 2023 року в кабінеті платника податків у «Стані розрахунків» з бюджетом запрацювала нова функція щодо списання «технічного» боргу.
Зверніть увагу: назва операції у таблиці «Стан розрахунків з бюджетом» – Зменшено основного платежу (декларація/розрахунок) згідно з Рішенням про коригування зобов’язань Податкова декларація платника єдиного податку – фізичної особи-підприємця (для першої та другої груп – рік, місяць).
Тож радимо вам перевірити, чи відбулося списання вашого «технічного боргу» за його наявності, а якщо ні, слід звернутися до ДПСУ за роз’ясненням.
А я, користуючись нагодою, також запропоную вам, шановні бухгалтери, звертатися з усіма запитаннями, які стосуються ведення бухгалтерського обліку та оподаткування, по допомогу до наших експертів. Передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1 надається доступ до унікального сервісу «Особистий консультант». На всі запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти цілодобово приймають запитання та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
Держпраці притягуватиме порушників до відповідальності за новим порядком
З метою обговорення до 25 серпня 2023 року СПО профспілок оприлюднило на сайті проєкт постанови КМУ «Про затвердження Порядку накладення штрафів та застосування попередження Державною службою України з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Порядок, запропонований до обговорення, визначає механізм накладення штрафів та застосування попередження за порушення вимог законодавства про працю, зайнятість населення та рекламу.
Отже, штрафи накладаються на роботодавців та рекламодавців за порушення законодавства про працю, про зайнятість населення та про рекламу, відповідальність за які передбачено:
- ч. 2 ст. 265 КЗпП;
- ч. 3-7 ст. 53 Закону від 05.07.2012 № 5067-VI «Про зайнятість населення»;
- абзацом 2 ч. 3 ст. 24-1 Закону від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу».
Порядком передбачено, що штраф має бути сплачено з дня прийняття постанови протягом:
- 30 календарних днів за порушення законодавства про працю;
- 15 календарних днів за порушення законодавства про рекламу.
Якщо протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови порушник сплатить 50 % штрафу, така постанова вважається виконаною. Зверніть увагу: сплата штрафу не звільняє від усунення порушення!
До речі, запрошуємо зареєструватися на безкоштовний зарплатно-кадровий ефір «Все про військовий облік, страховий стаж, оформлення лікарняних та розрахунок при звільненні», який 29 серпня проведуть Тетяна Донець та Галина Казначей. Ви дізнаєтеся про оформлення лікарняних та страховий стаж і отримаєте практичні поради щодо оформлення звільнення працівників, проведення розрахунків, а також виплат після звільнення та податків. Реєстрація – за посиланням.
Створення Єдиного реєстру кваліфікацій та неподання форми № 3-ПН
21 серпня 2023 року у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 9630 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікацій відповідно до актуальних потреб ринку праці та інших питань».
Головною метою законопроєкту є впорядкування системи кваліфікації та створення Єдиного реєстру кваліфікацій (Класифікатора професій) шляхом об'єднання Національного класифікатора професій, Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, Реєстру кваліфікацій, їх диджиталізації та синхронізації з іншими базами даних, щоб процес обміну та доступу до інформації про професійні кваліфікації був швидкий, прозорий та відповідав потребам ринку праці у реальному часі.
Також проєкт розроблено з метою удосконалення законодавства у сфері зайнятості населення та трудової міграції у частині інформування про попит на робочу силу (вакансії).
До речі, нормами цього ж законопроєкту пропонується внести зміни до ст. 50 Закону від 05.07.2012 № 5067-VI «Про зайнятість населення» в частині скасування обов’язкового подання роботодавцями звіту за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», а надати можливість подавати таку інформацію за бажанням.
Бізнес не підтримує передачу адміністрування ЄСВ до ПФУ
7 серпня 2023 року у Верховній Раді зареєстровано два законопроєкти:
-
№ 9569 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
-
№ 9570 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Обидва законопроєкти мають на меті:
- покращення адміністрування в системі загальнообов'язкового соціального страхування працюючих громадян внаслідок зменшення адміністративних структур управління;
- запровадження єдиної системи управління коштами та єдиної інформаційної системи;
- посилення державного контролю за використанням коштів соціального страхування.
Також цими законопроєктами пропонується з 1 січня 2024 року об’єднати адміністративні структури та покласти адміністрування ЄСВ на ПФУ.
У продовження питання передачі повноважень до ПФУ, в той же день було також зареєстровано законопроєкт № 9571, яким пропонується встановити адміністративну відповідальність за перешкоджання уповноваженим особам ПФУ і Фонду безробіття у проведенні перевірок.
Зокрема, ст. 188-23 КУпАП пропонують оновити й передбачити відповідальність за перешкоджання уповноваженим особам органів ПФУ у проведенні перевірок, пов’язаних з:
- нарахуванням, обчисленням та сплатою ЄСВ;
- порушеннями законодавства про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування;
- поданням відомостей, що використовуються в реєстрі застрахованих осіб Держреєстру загальнообов’язкового державного соцстрахування.
І передбачити відповідальність у вигляді накладення штрафу на посадових осіб:
- за порушення вчинене вперше – від 8 до 15 НМДГ (136 – 255 грн);
- друге протягом року – штраф від 10 до 20 НМДГ (170 – 340 грн).
І наче б то все добре, але!
Члени Української Ради Бізнесу також проаналізували вищезгадані законопроєкти й дійшли висновку, що ці проєкти є недоцільними у поточних умовах, їх реалізація погіршить адміністрування ЄСВ та призведе до збільшення видатків на ПФУ.
УРБ наголошують, що наразі адміністрування ЄСВ забезпечує ДПСУ за допомогою програмного забезпечення, яке вже діє. Система працює з високою ефективністю і виконує покладені на неї функції.
Тож незрозумілими є норми зареєстрованих законопроєктів № 9569 і № 9570, якими пропонується передача функцій з адміністрування ЄСВ від ДПСУ до ПФУ, який не має відповідного інформаційного забезпечення (автоматизованих систем). Пояснювальна записка не містить жодних розрахунків та аргументів, які б доводили тези щодо неефективності роботи поточної системи, тож впровадження цих норм виглядає не обґрунтованим.
Ще більш дивним виглядають норми цих проєктів зважаючи на те, що представниками влади задекларовано після завершення воєнного стану об’єднання ЄСВ, ПДФО, ВЗ в один податок та зниження навантаження на фонд оплати праці. З огляду на це наразі доцільним є зменшення функцій та видатків ПФУ та поступова трансформація його у департамент Мінсоцполітики.
Отже, УРБ спрямувала заяву до всіх міністерств, причетних до цього питання, із закликом провести детальний аналіз витрат-вигід таких змін, отримати оцінку проєктів від Мінфіну, Мінекономіки, Мінцифри та вже на основі цієї інформації провести відкрите експертне обговорення проєктів № 9569 та № 9570 за участі ключових стейкхолдерів і за підсумками якого визначитися щодо доцільності таких змін.
МВФ незадоволений обмеженнями щодо податкових перевірок
За словами депутата Ярослава Железняка, у нас проблема з вже прийнятим законом № 3219 та меморандумом з МВФ. Якщо коротко: там не зараховують виконання структурного маяка, оскільки в останній момент була зміна редакції тексту закону, яку ніхто не погодив з МВФ, в частині обмеження перевірок.
Що далі?
По-перше, цей пункт стає проблемою для взаємодії з МВФ: мало того, що дедлайн пропустили, але ще і кинули.
По-друге, думаю, що зараз реально МВФ дуже ретельно слідкуватиме за поверненням перевірок, тобто креативно вже обійти не вийде. І ось тепер це буде реальним ризиком для бізнесу.
По-третє, враховуючи, що вже кінець серпня, а щодо цього ніхто ще й пальцем не поворухнув, то далі буде, як завжди: останньої миті кинуть найгірший текст, написаний на коліні, і «голосуй або смерть».
Своєю чергою, народна депутатка Ніна Южаніна, здивована такою заявою пана Ярослава, і запевняє в наступному:
По-перше, ніхто не підміняв текст проєкту закону № 8401 в залі Ради (пан Железняк стверджує зворотне), не було втручання пана Шурми (одного із заступників керівника Офісу Президента), не було нічого доброго в підготовленому до голосування законопроєкті й погодженому з МВФ тексті (до останніх змін, мається на увазі).
По-друге, повідомлення члена комітету про те, що він отримав інформацію з трьох джерел, «що у нас проблема з № 8401 та меморандумом з МВФ», водночас і дивує, і не зовсім. Адже саме він чинив найбільший супротив тим останнім змінам, які вносилися до проєкту № 8401 за вказівкою президента (пригадайте повідомлення про його зустріч з бізнесом і його особисту обіцянку не повертати перевірки).
По-третє, на зустрічі у Раді проти останніх змін не виступали ні прем’єр-міністр, ні міністр фінансів. Вони лише пообіцяли погодити або знайти можливість погодити запропонований текст у редакції, яка була проголосована в залі.
По-четверте, тільки народні депутати, які ніколи не працювали в реальному бізнесі (не займалися звичайною господарською діяльністю), можуть говорити про те, що «був нормальний текст» про перевірки.
Такі цікаві справи відбуваються в кулуарах Верховної Ради, а нам з вами залишається лише читати пости у Телеграм-каналах посадовців та чекати на офіційну заяву від МФВ.
Також продовжуємо упорядковувати облік і оподаткування на своєму підприємстві. Щоб перевірки не застали зненацька, запрошуємо на майстер-клас «Авто на підприємстві та ризики співпраці з ФОПами: облік, первинка, звітність», який 30 серпня проведе Ірина Губіна. Вона відповість на ваші численні запитання з приводу оформлення шляхових листків і ТТН, а також списання пального, а ще розбере разом з вами питання ризиків співпраці юридичних осіб з ФОПами: облік операцій з ФОПами й за ЦПХ, що і як відображати в 4ДФ.
Товари для потреб безпеки й оборони звільнено від мита та ПДВ
Закони, якими звільнено від мита та ПДВ тепловізійні монокуляри, що оснащені інфрачервоним детектором із вбудованою функцією камери, та бінокуляри з функцією далекоміра, а також антидронові рушниці, нарешті підписані президентом.
18 серпня 2023 року президент підписав закони, які були прийняті парламентом 28 липня 2023 року:
-
Закон від 28.07.2023 № 3287-ІХ «Про внесення змін до пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо особливостей ввезення на митну територію України товарів для потреб безпеки й оборони» (законопроєкт № 9467);
-
Закон від 28.07.2023 № 3288-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо особливостей ввезення на митну територію України товарів для потреб безпеки й оборони» (законопроєкт № 9468).
Закони набули чинності 24 серпня 2023 року, та їх нормами звільнено від мита та ПДВ тепловізійні монокуляри, що оснащені інфрачервоним детектором з вбудованою функцією камери, бінокуляри з функцією далекоміра та антидронові рушниці.
Перелік ТОТ і територій бойових дій оновлено
Наказом Мінреінтеграції від 17.08.2023 № 224 внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції 22.12.2022 № 309.
Зокрема, зміни, що вносяться, стосуються Сєвєродонецького району, Балаклійської міської територіальної громади, Бериславської міської територіальної громади тощо.
Наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування. Станом на 24 серпня 2023 року він не опублікований.
Важливі дати для бухгалтера
І наостанок нагадаю про останні дні, в які необхідно сплатити податки та подати звіти до органів статистики та податкових органів.
28 серпня – останній день сплати ЄСВ гірничими підприємствами з доходу за липень.
29 серпня – останній день подання декларації з податку на прибуток підприємств виробниками сільськогосподарської продукції за період з 01.07.2022 по 30.06.2023.
30 серпня – останній день сплати:
- за серпень
-
- авансового внеску з туристичного збору платниками, які сплачують туристичний збір авансами щомісяця;
- за липень
-
- податку на доходи фізичних осіб із нарахованого, але не виплаченого доходу;
- військового збору з нарахованого, але не виплаченого доходу;
- плати за землю;
- ПДВ;
- акцизного податку;
- рентної плати за користування радіочастотним ресурсом;
- єдиного податку з сум доходів, що оподатковуються за ставкою 2 % та задекларовані платниками єдиного податку III групи.