Карантин через COVID-19 завершується з 1 липня
1 липня завершується дія карантину та режиму надзвичайної ситуації. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль повідомив про прийняття урядом остаточного рішення про його завершення.
Для нас це насамперед означає, що «епопея» з карантинними відпустками добігає кінця, і ми готуємося до скасування карантинних пільг та обмежень.
Працівники, яким були оформлені відпустки без збереження заробітної плати, з 1 липня мають стати до роботи.
Тож, якщо у наказі про надання «карантинної» відпустки не було зазначено, на скільки днів надана відпустка, а термін її надання обмежений датою закінчення карантину, оформлювати окремий наказ про повернення працівника до роботи не потрібно.
А якщо у наказі було зазначено певну кількість днів або конкретну дату, і вона має закінчитися пізніше ніж 1 липня, слід видати наказ про внесення змін до наказу про надання відпустки, зазначивши, що з 1 липня працівник має стати до роботи. Після цього варто обов’язково ознайомити з таким наказом вашого працівника.
Всі питання щодо наслідків скасування карантину бухгалтери можуть вирішити за допомогою наших експертів з оплати праці та кадрових питань, бухгалтерського і податкового обліку. Наш унікальний сервіс «Особистий консультант» допоможе усім передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1, адже на всі запитання ви отримаєте відповіді. Кваліфіковані експерти цілодобово приймають запитання та відповідають впродовж 24 годин в робочі дні в залежності від складності запиту. Навіть у суботу і неділю запитання приймаються цілодобово, а відповідь надається у понеділок.
З 1 липня реквізит «Призначення платежу» заповнюємо тільки по-новому
Ще 22 березня поточного року Наказом Мінфіну №148 було затверджено Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу».
Цей наказ набрав чинності з 1 квітня 2023 року, а попередній Порядок, затверджений наказом Мінфіну від 24.07.2015 № 666 втратив чинність тільки з 1 липня 2023 року, тобто до 30 червня діяв перехідний період, і можна було використовувати й старий формат реквізиту. Вже з 1 липня 2023 року діє тільки новий порядок заповнення, яким мінімізована кількість обов’язкових полів реквізиту «Призначення платежу».
Отже, під час заповнення платіжки для сплати податків та ЄСВ у полі «Код виду сплати» платник вказує код виду сплати, визначений Переліком кодів видів сплати.
У полі «Додаткова інформація запису» платник заповнює інформацію щодо переказу коштів у довільній формі.
Зверніть увагу, що заповнення платіжок платниками, які використовують єдиний рахунок, має певні особливості. Зокрема, для платників, які використовують єдиний рахунок, передбачено заповнення одного обов’язкового поля «Додаткова інформація запису». Тобто при сплаті коштів на єдиний рахунок платники заповнюють це поле наступним чином: «сплата на єдиний рахунок».
Якщо у платника, який використовує єдиний рахунок, є необхідність у сплаті коштів зі спрямуванням їх належному отримувачу, то в платіжній інструкції треба заповнити 2 обов’язкових поля, зазначивши в них: номер рахунку отримувача та суму.
Також для платників, які використовують єдиний рахунок, передбачена можливість сплати коштів однією платіжкою одночасно більше як одному отримувачу, вказавши в реквізиті «Призначення платежу» номера бюджетних та/або небюджетних рахунків таких отримувачів та відповідні суми.
Для передплатників Бухгалтерської Відеоплатформи № 1 в липні виходить новий курс з Тимуром Алієвим «Ведення Інтернет-торгівлі по-новому», який складається з восьми уроків. На курсі ви дізнаєтеся, як ФОПу-єдиноподатнику організувати торгівлю через інтернет, побудувати схему роботи та документальне оформлення, а також особливості обліку і застосування РРО/ПРРО в інтернет-торгівлі. Крім того, ви розберетеся з товарним обліком та автоматизацією процесів інтернет-торгівлі в програмі BAS.
З 1 липня при сплаті авансових внесків з податку на прибуток враховується збільшення коефіцієнта
Нагадаємо, що з 1 січня 2023 року передбачено сплату авансових внесків з податку на прибуток за кожний пункт обміну іноземної валюти, внесений до Реєстру пунктів обміну іноземної валюти, у розмірі (пп. 141.13.2 ПКУ):
- трьох мінзарплат за кожний пункт обміну іноземної валюти, розташований у населеному пункті, чисельність населення якого перевищує 50 тисяч;
- однієї мінзарплати, за кожний пункт обміну іноземної валюти, розташований в інших населених пунктах або за межами населених пунктів.
Протягом 2023 року платники податку сплачуватимуть такі авансові внески з урахуванням таких особливостей (п. 64 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ):
- з 1 січня 2023 року по 30 червня 2023 року – із застосуванням коефіцієнта 0,33;
- з 1 липня 2023 року по 31 грудня 2023 року – із застосуванням коефіцієнта 0,66.
Сплачена протягом звітного року сума авансових внесків буде зменшувати податок на прибуток підприємств, розрахований за результатами такого звітного року у сумі, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов'язання за такий звітний період.
З 1 липня повертаються стандартні ставки ПДВ та акцизу на пальне і нафтопродукти
Протягом червня всі гадали, чи буде повернення повного оподаткування акцизом та ПДВ на пальне з 1 липня? І, на жаль, так. Нічого не змінюється, і ПДВ з 1 липня повертається.
Повернення акцизного оподаткування передбачено нормами Закону від 21.09.2022 № 2618-IX.
Відповідно до п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, на період дії правового режиму воєнного стану на території України, до 1 липня 2023 року, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України бензинів моторних, важких дистилятів, скрапленого газу, біодизелю, палива моторного альтернативного, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними п. 41 підрозд. 5 цього розділу, яким встановлено ставки акцизного податку на такі товари, а також нафти або нафтопродуктів, оподатковуються за ставкою у розмірі 7 %.
Отже, з 1 липня 2023 року, акцизи буде поновлено до довоєнного рівня і ставку ПДВ повернуто до 20 %. Відповідно до чинних положень ПКУ, діятимуть наступні ставки для бензинів – 213,5 євро за 1 000 літрів, дизельне пальне – 139,5 євро за 1 000 літрів, газ скраплений – 52 євро за 1 000 літрів.
Зі свого боку Гетманцев попередив великих нафтотрейдерів та нафтопереробні компанії, що за ними уважно стежать як ДПС, так і БЕБ через оборудки деяких компаній, які до війни щедро роздавали схемний ПДВ підприємствам шляхом «реалізації» документів на пальне.
Отже, діячів конвертаційного фронту Гетманцев попередив особисто, наголосивши, що податківці бачать всі такі маніпуляції. І ДПС, і БЕБ реагуватимуть на факти порушення чинного законодавства.
З 1 липня зростуть тарифи на електроенергію для бізнесу
Згідно з рішенням Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, нові граничні ціни становитимуть:
- для годин мінімального навантаження (з 00:00 до 07:00 та з 23:00 до 24:00) – 2 714,00 грн/МВт-год (зараз 2 000 грн/МВт-год);
- для годин максимального навантаження (з 07:00 до 23:00) – 5 428,00 грн/МВт-год (зараз 4 000 грн/МВт-год).
За словами експертів, таке здорожчання вплине на ріст цін товарів та послуг:
- ціни на більшості побутових товарів і послуг можуть зрости до 5 %;
- продукти та товари, виробництво яких потребує значних обсягів електроенергії (хлібобулочні вироби, молокопродукти, швейна продукція тощо), подорожчають від 5 % до 15 %, залежно від виду товару або послуги.
Про чинники, які можуть негативно вплинути на подальший рівень інфляції в Україні (вона «продовжить сповільнюватись, але не такими стрімкими темпами»), попередили й в НБУ. Серед них:
- підрив окупантами Каховської ГЕС;
- підвищення окремих тарифів на житлово-комунальні послуги;
- повернення довоєнного рівня оподаткування на ринку пального.
До уваги передплатників Бухгалтерської Відеоплатформи №1. В липні ми з Іриною Губіною готуємо до виходу новий курс «Орендні операції: по-новому», який складається з восьми уроків. На курсі ви дізнаєтеся все про фінансову та операційну оренду, а саме про вимоги до укладання договорів оренди, бухгалтерський облік орендної плати в орендаря й орендодавця та правила формування витрат і податкового кредиту. Розберетеся в податкових та облікових особливостях ремонту орендованого майна, а також в особливостях орендних операцій платників єдиного податку, і визначите, які існують ризики та наслідки порушення. Крім того, на курсі на вас чекає практичне заняття з методики відображення операцій оренди та встановлення різних цін на оренду в програмі BAS.
До 1 липня податкова надсилає повідомлення-рішення про сплату податку про нерухоме майно
Платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, зокрема й нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та нежитлової нерухомості.
Ставка податку на нерухомість встановлюється органами місцевого самоврядування в залежності від типу об’єктів та їхнього місцезнаходження у відсотках до мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, та не може перевищувати 1,5 відсотка за 1 квадратний метр.
Базою оподаткування є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, зокрема і його часток.
Підставою для нарахування податку є дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, держателем якого є Міністерство юстиції України, або оригінали відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Податок на нерухомість мають сплачувати ті громадяни, які володіють квартирою, площа якої перевищує 60 кв. м; житловим будинком — понад 120 кв. м або різними об'єктами житлової нерухомості – понад 180 кв. м.
Податок нараховується на кожен квадратний метр площі, який перевищує граничний розмір звільненої від оподаткування площі.
Наведу приклад: якщо у фізичної особи перебуває у власності квартира загальною площею 65 метрів квадратних, сума податку розраховується як добуток загальної площі квартири, зменшеної на 60 кв. м, та ставки податку, затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування. Умовно застосуємо ставку податку в розмірі 1,5 % (100,50 грн за метр квадратний).
Розрахунок суми податку: (65-60) * 100,50 = 502,50 грн.
Сплатити нараховані суми фізичні особи мають протягом 60 календарних днів з дня вручення повідомлення – рішення.
Податківці нагадують, що у разі незгоди з нарахованою сумою податку, ви маєте право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо:
- об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;
- розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості;
- права на користування пільгою зі сплати податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку.
У разі виявлення розбіжностей між даними податкових органів і даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, ДПС за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Отже, у липні у вас є час перевірити суму нарахованого податку і у разі розбіжностей з податковою владнати всі питання до граничного терміну сплати податку на нерухомість.
Оновлені форми документів для платників акцизного податку запрацюють з 5 липня
Наказом Мінфіну від 01.02.2023 № 55 удосконалюються форми документів, необхідних для функціонування системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, та вносяться деякі зміни до порядку їх заповнення, якими передбачено:
- «код за КОАТУУ» заповнюється за Кодифікатором, затвердженим наказом Мінрозвитку № 290 «код територій»;
- доповнено акцизну накладну форми «П», розрахунок коригування акцизної накладної форми «П», заявку на поповнення залишку пального новою ознакою щодо умови оподаткування – ввезені на митну територію України або вироблені в Україні важкі дистиляти та біодизель, які оподатковуються на умовах, встановлених п. 44 підрозд. 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, якщо замовником такого пального згідно з умовами договору є Міноборони;
- доповнено акцизну накладну форми «П» двома новими напрямами використання пального – проведення суб’єктами літакобудування технологічних випробувань виготовлених авіаційних двигунів (уточнення напряму використання пального для суб’єктів літакобудування) та реалізація важких дистилятів та біодизелю відповідно до п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ Міноборони;
- в акцизних накладних форми «П» та форми «С», складених до акцизної накладної, показники якої скасовано розрахунком коригування, крім реєстраційного номера реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних першого примірника такої накладної, показники якої скасовано, зазначати також дату її складання;
- відображено зазначені зміни до форм акцизних накладних, розрахунку коригування акцизних накладних форми «П», заявки на поповнення (коригування) залишку пального у Порядку;
- уточнено норми Порядку заповнення форм документів, необхідних для функціонування СЕАРП СЕ, у частині зазначення номера реєстрації транспортних засобів, які є акцизними складами пересувними і здійснюють перевезення пального/спирту етилового, а саме причепа/напівпричепа як акцизного складу пересувного, з якого/на який пальне/спирт етиловий відвантажується (відпускається)/відвантажується (отримується).
Наказ № 55 набирає чинності через 90 днів з дня його офіційного опублікування, а саме з 5 липня 2023 року.
Зміни до Порядку зупинення ПН/РК в ЄРПН запрацюють з 8 липня
З 8 липня 2023 року запрацюють зміни внесені постановою КМУ від 02.06.2023 № 574 до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.
Зміни спрямовані на зменшення відсотка зупинених накладних та спрощення адміністративних процедур для платників, зокрема:
- передбачено автоматичну реєстрацію ПН/РК у разі виведення платника податку з переліку ризикових за виконання певних умов, які передбачені Порядком зупинення;
- передбачено автоматичну реєстрацію зупинених ПН/РК у разі прийняття рішення про врахування ТПП за умови виконання певних умов;
- визначено механізм адміністративного оскарження рішень про внесення платника податку до переліку ризикових та неврахування ТПП;
- визначено, якщо платника внесено до переліку ризикових, то дія рішення щодо врахування ТПП автоматично призупиняється, проте не скасовується, що позбавляє платника податку від необхідності повертатися до питання повторного врахування таблиці після виведення його з переліку ризикових;
- у рішенні про внесення платника податку до переліку ризикових додано інформацію щодо дати включення до переліку ризикових контрагента, операції з яким визначено як ризикові.
Зверніть увагу, якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам п. 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, в такому рішенні зазначається:
- актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні;
- інформація щодо операцій, відображених у ПН/РК, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості втрачає чинність.
Затверджено перелік критеріїв для перевірок суб’єктів сфери тютюну
Палити шкідливо – це знають всі, тому уряд 24 березня 2022 року постановою КМУ № 261 вніс зміни до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення. Також визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Держслужбою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Крім того, Постановою № 261 затверджено перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення, їх показники, кількість балів за кожним показником, шкалу балів та періодичність здійснення планових заходів державного нагляду.
Постанова № 261 набирає чинності з 11 липня 2023 року.
Зміни до Модельного статуту ТОВ набудуть чинності з 27 липня
Уряд, постановою від 25.04.2023 № 387, вніс зміни до Модельного статуту товариства з обмеженою відповідальністю, затвердженого постановою КМУ від 27.03.2019 № 367.
Внесені зміни мають на меті приведення Модельного статуту ТОВ у відповідність до Закону «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.2018 № 2275-VIII з урахуванням змін, внесених Законом № 2465-IX «Про акціонерні товариства», зокрема:
- встановлено, що загальні збори учасників можуть вирішувати будь-які питання діяльності ТОВ, крім питань, віднесених до виключної компетенції інших органів Товариства.
- уточнено, що призначення виконувача обов'язків голови колегіального виконавчого органу відбувається не тільки у разі смерті, а також у разі набуття правового статусу зниклої безвісти особи.
- визначено, що якщо особа, на яку покладається виконання обов'язків голови колегіального виконавчого органу Товариства, відмовляється від виконання обов'язків за зазначеною посадою, виконувачем обов'язків стає наступна за нею особа, яка погодилася взяти на себе виконання відповідних обов'язків. Виконувач обов'язків зобов'язаний невідкладно повідомити учасникам Товариства про смерть голови колегіального виконавчого органу Товариства, або набуття нею правового статусу особи зниклої безвісти за особливих обставин.
Крім того, до правочинів, які можуть потребувати прийняття окремого рішення загальних зборів учасників щодо надання згоди на його вчинення, віднесено правочин, за яким вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, перевищує 50 % вартості чистих активів ТОВ відповідно до останньої затвердженої фінансової звітності, а не на кінець попереднього кварталу.
Постанова КМУ від 25.04.2023 №387 набирає чинності через три місяці з дня опублікування, тобто 27 липня 2023 року.
На Бухгалтерській Відеоплатформі №1 з липня по грудень починається онлайн-школа «Бухгалтерія підприємства + практика в Програмі BAS». Найкращі експерти-практики Вікторія Величко, Тимур Алієв, Ольга Целуйко, Ірина Губіна, Валентина Верхогляд, Любов Романчук, Ірина Літвінчук будуть ділитися з вами знаннями з правил ведення бухгалтерського обліку від формування статутного капіталу до складання фінансової звітності. Ви пройдете всі ділянки обліку, зокрема облік нематеріальних активів, запасів, готової продукції, товарів; ведення операцій зовнішньоекономічної діяльності; формування собівартості продукції, робіт та послуг; нарахування заробітної плати та інших видів доходів і закінчимо складанням всіх форм фінансової звітності. Програма онлайн-школи складається з дев’яти модулів, і в кожному є практичні заняття в Програмі BAS, а також додатковий урок з онлайн-відповідями лекторів на запитання. Онлайн-школа буде доступна передплатникам Бухгалтерської Відеоплатформи №1.
Важливі дати для бухгалтера
У липні бухгалтери складають звіти за ІІ квартал, тому нагадаю в які дні липня потрібно їх подати та сплатити податки.
4 липня – останній день подання звітів про надходження сільськогосподарських тварин та надходження молока на переробні підприємства за II квартал.
7 липня – останній день подання звіту про ціни на ринку житла за II квартал та звіту з праці за формою 1 – ПВ за II квартал.
10 липня – останній день подання звіту по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування за I півріччя, обстеження ділової активності сільськогосподарського, будівельного підприємства і підприємства оптової та роздрібної торгівлі, а також підприємств сфери послуг за IІI квартал. Крім того, 10 липня – останній день подання звітів за ІІ квартал про експорт (імпорт) послуг, про прямі іноземні інвестиції та про прямі інвестиції за кордон.
14 липня – останній день подання інформації про кількість працевлаштованих громадян СГ, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні за II квартал, звіту про придбання (продаж) товарів для забезпечення життєдіяльності транспортних засобів, потреб пасажирів та членів екіпажу за II квартал та звіту про виконання державного оборонного замовлення на науково-дослідні й дослідно-конструкторські роботи за II квартал.
17 липня – останній день подання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами коштів державного й місцевих бюджетів за II квартал.